Velge Panasonic TXP42X10E eller LG 42PQ3000/6000 ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velge Panasonic TXP42X10E eller LG 42PQ3000/6000 ??

Hei,

Skal hjelpe en kompis med å kjøpe TV.

Bruksområde:
    Pris bør helst vært i området 6-8k og maks størrelse 42". Skal stå i en vanlig middels belyst stue. Skal i første omgang brukes til mest TV-titting, med litt PS innimellom. Gode tilkoblingsmuligheter for duppeditter (minnekort, usb og andre duppeditter er et pluss). Tv-signalene får han fra en standard GET-boks (ikke HD). Mulig han vil bytte etterhvert til HD, men vet ikke om/når dette.

Han har selv sett på tilbudet som Elkjøp har på Panasonic TXP42X10E nå. Til 5.995,- kan jeg ikke skjønne annet enn at dette må være en veldig god pris.

Råd fra Elkjøp-selger:
    Jeg var var innom Elkjøp i dag for å høre litt. Ble da umiddelbart penset inn på at jeg burde anbefale han å kjøpe enten en LG PQ6000 eller en PQ3000 istedet. Dette var bedre tv'er ifølge selgeren. Han mente Panasonicen begynte å bli litt gammel. Eller det han sa var at Panasonicen var omtrent samme modellen som den som var i fjor visstnok. Mens LG'ene hadde en del nye fikse finesser, samt bedre billedbehandling.

Priser LG
    Elkjøp selger PQ6000 til 9.995,- og PQ3000 til 6.995,-.

Tok en runde på prisguiden nå og får en mistanke om at Elkjøp har gode marginer på disse LG tv'ene når det ser ut som MPX selger PQ6000 for 5.990,-.

Mitt spørsmål:
    Bør min kompis kjøpe Panasonicen eller en av LG'ene?

Virker jo som prisen på 5.995,- på Panasonic nå er et veldig godt kjøp i forhold til pris/ytelse. Hadde ikke denne en "villedende" pris på rundt 10.000,- for bare et par måneder siden?

Hva med rådet til selgeren på Elkjøp? Var det kun basert i at de tjener mer på LG tro? Eller mente han virkelig at disse to LG'ene er bedre tv'er enn Panasonicen??

Håper på litt god hjelp her.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk til en butikk å se de fysisk, tror ikke du ser store forskjellen tho..

ønsker han seg rett og slett en grei tv(hdready), så enten bestill en pq6000 over nett, eller kjøp en panasonic fra elkjøp. Prisen blir billigere på nett for en pq enn en panasonic på elkjøp..

Jeg vet mest om pq6000, noen pluss der:
    -usb inngang som takler divx (greit den spiller ikke HD, men kanskje med en firmware oppgradering i fremtiden??)
    -fet design, 1 glassplate i fronten i motsetning til pq3000
    -bra meny + oversiktlig fjernkontroll
    -bedre lyd (4 høyttalere)
    -solid på SD
    -skal ikke være innbrenning, "orbiter" modus hindrer også dette effektivt imo
    -"600 hz" system, vet ikke om panasonic har noe tilsvarende til dette, men det har de sikkert ??

Nå er ikke jeg objektiv, da jeg har en pq6000..

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har jo vært kjent for å pushe LG over lengre tid, så en selger derfra har ikke den helt store kred'en i mine øyne...

Ellers får du jo forrige årgang full-HD fra Panasonic til under 8k rundt omkring, PZ85. Verdt å tenke på...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine innspill.

Tilleggsino: Han ønsker å kjøpe i butikk. Altså gå inn, se på tv'en, betale og ta med tv'en hjem samme dag . Jeg skal være med han i slutten av uken og gjøre dette. Så altså ikke nettbutikker.

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Elkjøp har jo vært kjent for å pushe LG over lengre tid, så en selger derfra har ikke den helt store kred'en i mine øyne...

Ellers får du jo forrige årgang full-HD fra Panasonic til under 8k rundt omkring, PZ85. Verdt å tenke på...
    Kan du dokumentere noe galt med LG...eller er det bare at navnet ikke passer deg...tenker du GoldStar eller? Forklar oss hvorfor de ikke har kred i dine øyne når de anbefaler LG

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, ett av svarene er at store kjeder gjerne vil selge merker som gir stor avanse for butikken. De billigste Panasonic-skjermene gir ikke stor avanse (kun 20-30 %), og er derfor mindre interessante for selger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Janome
    Kan du dokumentere noe galt med LG...eller er det bare at navnet ikke passer deg...tenker du GoldStar eller? Forklar oss hvorfor de ikke har kred i dine øyne når de anbefaler LG
    Når jeg kommer inn og spør etter en testvinner og de anbefaler meg en utdatert TV fra LG ( for noen år siden) som de har større avanse på, føler jeg ikke at selgeren er på min side.

Har ikke noe mot LG, men av det jeg har sett, er Panasonic hakket kvassere i samme prisklasse. Ikke så hårsår nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kommer inn og spør etter en testvinner og de anbefaler meg en utdatert TV fra LG ( for noen år siden) som de har større avanse på, føler jeg ikke at selgeren er på min side.

Har ikke noe mot LG, men av det jeg har sett, er Panasonic hakket kvassere i samme prisklasse. Ikke så hårsår nå...

Siden når er en selger på kundens side?
    en selger skal alltid selge det han tjener mest på, klarer en selger bare å selge de billige variantene uten inntjening, får han sparken, og bedriften går konkurs.
    De som ikke vet hva de ønsker, får deretter, og de ser sikkert ikke forskjell uansett.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darket
    Siden når er en selger på kundens side?
    en selger skal alltid selge det han tjener mest på, klarer en selger bare å selge de billige variantene uten inntjening, får han sparken, og bedriften går konkurs.
    De som ikke vet hva de ønsker, får deretter, og de ser sikkert ikke forskjell uansett.
    Vel, hvis en kunde opplever en høyere grad av service et sted fremfor et annet, er det overveiende sannsynlig at han går dit han fikk best service neste gang han skal handle. Når en selger hører på mine behov, og kommer med forslag deretter er jeg mye mer tilbøyelig til å handle der. Et eks fra noe annet enn HI-fi: Skulle ha nye ski for et par år siden. Når selgeren istedet for å prøve å lure på meg de dyreste skiene foreslår noe han mener passer mitt behov og forventet prisnivå, vinner han min tillit. Hadde han sagt at jeg måtte ha SuperWaxHyperCarbonGlide, ville jeg gått et annet sted.

Var innom Elkjip en gang, og så en tenåringsjente som tydeligvis skulle bruke konfirmasjonspengene på TV til rommet. Selgeren hører hva budsjettet er og anbefaler en no-name møkkaTV, Daewoo eller noe, mens det lenger bort på veggen henger f.eks Sony'er med mye bedre bilde til samme pris. En annen sak er at de selger, dvs prøver å selge, produkter som er to-tre generasjoner gamle til full veiledende pris. Hvem vil vel ha f.eks en Yamaha RXV-763 til full pris, når 765 er kommet? Svindel og bedrag.

Min konklusjon er at du her tar feil. Service avler kunder. Er vel bedre å selge tre TV'er til 7000 enn én til 12000? Der bommer i mine øyne kjeder som Lefdal og Elkjøp stort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min konklusjon er at du her tar feil. Service avler kunder. Er vel bedre å selge tre TV'er til 7000 enn én til 12000? Der bommer i mine øyne kjeder som Lefdal og Elkjøp stort.
    Nja. Selv om jeg er fullstendig enig med det du skriver så driver Elkjøp/Lefdal sin egen nisje. De er elektronikkbransjens svar på bruktbilforhandlerne og lykkes veldig godt med det. De av oss som er mer opplyste handler gjerne andre steder, men så er slike heller ikke noe stort satsningsområde.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Tja, ett av svarene er at store kjeder gjerne vil selge merker som gir stor avanse for butikken. De billigste Panasonic-skjermene gir ikke stor avanse (kun 20-30 %), og er derfor mindre interessante for selger.
    Hehe, med dagens nettpriser så er det LAAANGT ifra den avansen... I starten av 2000 tiåret? JA. Idag: NEI...

Er enig i at mange Elkjøp/Lefdal/Expert butikker ser ut som et jævla loppemarked, men det er også flere som ikke gjør det. Ta en tur innom Elkjøp Lørenskog eller Expert på Alna. Kun noen få eldre tver, mens resten er kliss nytt rett og slett fordi de er nye butikker som kun har fokus på det nyeste. Men folk er jo generelt negative til disse her uansett...

BTW, selv om det står en 763 i utstilling så får du faktisk ikke tak i den hos yamaha...

TIPS: Gå inn i butikken og si: Jeg skal ha den! Altså panasonicen for den er vesentlig bedre enn PQ3000... PQ6000 er en super tv, men fortsatt ikke like god X10 i mine øyne. Selv om lysstyrken virker å være bedre på PQ6000, men sortnivået synes jeg er bedre på X10. Så gå for X10!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Hehe, med dagens nettpriser så er det LAAANGT ifra den avansen... I starten av 2000 tiåret? JA. Idag: NEI...
    Nja - kommer vel litt an på produktet det. Når jeg kjøpte min LG 42PG6000 ga jeg rundt 8000,- på Komplett. Før dette hadde jeg vært innom Elkjop Drammen som skulle ha ca 11000,- og Elkjøp Sandvika som skulle ha ca 13000,-. Tror nok alle selger med tilstrekkelig avanse........

Når det gjelder produkter som galvanisk skille/kabler kan vel avansen være på kanskje 500 %, for de er vel ikke dårligere enn sportsbransjen. En skvett skjem til sykkel koster typisk kr 20,- inn og kr 150,- ut - men klart, et sted skal de hente inn pengene.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk prisgarantien. Mange som glemmer den...

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var med for å kjøpe denne Panasonic plasmaen til modern og fadern på Lefdal idag. Etter å ha saumfart Elkjøp sine nettsider viste det seg at de ikke hadde den i en eneste butikk, men kunne sendes i posten til 1000 kroner i frakt. Lefdal kunne sende den samme tven til 600 kroner i frakt. De hadde den dessuten i Lefdals butikk på Alna, så vi dro dit fast bestemt på å kjøpe den.

Jeg måtte spørre selgeren om hvor den var siden det var umulig å finne fram i jungelen av skjermer og at det ikke var gjort noe som helst for å vise vei. Den hang selvfølgelig øverst, bortest... Panasonicen hadde noe som lignet et naturlig kontrastnivå, mens tvene som omkranset den hadde kontraster som var totalt blåst ut av proposjoner.

Jeg hadde lest baggin sitt innlegg om LG-tvene og måtte selvfølgelig smile når det første selger påpekte ved et spørsmål om Riks-tv-kompabilitet var at LG-tvene hadde det! Etter at selger hadde sett nøye etter om hvorvidt de hadde den på lager (noe de ifølge Lefdal sine sider hadde klokken 14:58 samme dag) var alt i orden.

Erfaring fra idag: Få hjelp av noen som vet hva du trenger. Gå til butikken med et klart mål. Hvis de ikke har produktet: Gå hjem. I verste fall ender man opp med et produkt som kun tjener selgeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne nok med fordel ha sett bak disken ett par ganger. Greit nok at nettbutikker som komplett, netshop og mpx ikke har allverden avanse, men f.eks. Hifiklubben, Soundgarden + et par andre kjeder har MER avanse enn det som er nevnt ovenfor. Så dette er ikke bare noe som hører fortiden til.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...noe elektronikk har bedre avanse enn annet. Enkelte tver og merker har, andre har ikke. Jobber i bransjen så dette kjenner jeg til. Men dette blir OT..

Støtter Jølle, gå til butikken med et klart mål.

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjelder ikke

Husk prisgarantien. Mange som glemmer den...
    Prisgarantien gjelder ikke priser fra internett....dessuten er de flinke å ta modeller som kun de har inne

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisgarantien gjelder ikke priser fra internett....dessuten er de flinke å ta modeller som kun de har inne
    De matcher Komplett inkl frakt, sist jeg spurte...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda... Hvis ikke skal man matche

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda... Hvis ikke skal man matche
    Og hvor står så denne prisgarantien omtalt ?

Kjøpte en 32" LG til min far fra Elkjøp 's internettbutikk for ca en mnd siden. Skulle egentlig hatt en Philips og ringte Ekjøp's kundsenter da alle butikker var tomme. Da fikk jeg først noe svada om at internett butikken var 500 kr billigere enn butikkene og deretter ble jeg overtalt til å kjøpe en LG - da den nylig var betydelig nedsatt, var bedre, selger hadde den selv på soverommet, bla, bla - vi har alle hørt det før.

TV'n var helt grei den, men dagen etter at jeg hadde montert den hos min far kommer Lefdahl opp med tilbud som var 1000 kr billigere. Var inne på tanken på å returnere TV'n og kjøpe hos Lefdahl i stedet. Så kom jeg til å tenke på prisgaranti men fant ingen ting noe sted. Må være godt gjemt
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •