Trenger jeg ny TV ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg ny TV ?

Har en "gammel" Panasonic TH-37PV500E som jeg har vært svært fornøyd med. Kjører HDMI fra DVD og har aldri hatt noe trøbbel med TV'n. Den brukes mest til Tv-titting (Get kabel) og film.

Men nå begynner det jo etter hvert å bli aktuelt med mottak av HD-sendinger, det blir stadig større utbud av slike Tv-kanaler. Derfor tenkte jeg å bytte til Get's HD PVR box. Hadde vært fint å se Tour de France i HD...

Men...får jeg bra utbytte av dette med min TV, eller vil en ny TV bety mye bedre bilder ? Den gamle er da HD-ready med 720p/1080i...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kom jo denne modellen i 2005 og mye har skjedd siden den gang. Bedre sortnivå, oppløsning og bildebehandling. 500E har jo også en 4:3 oppløsning på "bare" 1024X720, noe som er snodig på en 16:9 skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Nå kom jo denne modellen i 2005 og mye har skjedd siden den gang. Bedre sortnivå, oppløsning og bildebehandling. 500E har jo også en 4:3 oppløsning på "bare" 1024X720, noe som er snodig på en 16:9 skjerm.
    Oppløsningen er vel egentlig på 1024x768, men fungerer bra med HD-sendinger. Har selv en HD-ready Panasonic 42 tommer ( 1024x768 ) som er fra 2006 som viser veldig gode bilder fra Canal Digital sine HD kanaler, og fra andre TV-programmer, og i fra PS3. Selvfølgelig er det bedre med en ny TV, men fungerer allikevel bra. Sortnivået på plasma er dessuten veldig bra i forhold til hvordan LCD var på den tiden.

Skaff deg HD-kanaler, så ser du selv med det blotte øyet. Det kan spare deg for noen tusenlapper til ny TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en "gammel" Panasonic TH-37PV500E som jeg har vært svært fornøyd med. Kjører HDMI fra DVD og har aldri hatt noe trøbbel med TV'n. Den brukes mest til Tv-titting (Get kabel) og film.

Men nå begynner det jo etter hvert å bli aktuelt med mottak av HD-sendinger, det blir stadig større utbud av slike Tv-kanaler. Derfor tenkte jeg å bytte til Get's HD PVR box. Hadde vært fint å se Tour de France i HD...

Men...får jeg bra utbytte av dette med min TV, eller vil en ny TV bety mye bedre bilder ? Den gamle er da HD-ready med 720p/1080i...
    For de fleste merker er de nyeste modellene bedre enn de gamle. Men det gjelder ikke uten videre med Panasonic. Noen av Panasonics skjermer fra 2005-2006 holder fremdeles et meget bra nivå, både med tanke på sortnivå, fargegjegivelse og lite bildestøy. Faktisk så opplever jeg stadig at SD-gjengivelsen på skjermer som Panasonic TH-37PA50 og Panasonic TH-37PWD7 er i referanse-klasse pga. sin lave oppløsning (852x480). Men på HD er det selvfølgelig en annen historie. Mitt spørsmål til deg må derfor være om du egentlig trenger å bytte - med mindre du MÅ ha HD?

Husk at en del Full-HD-skjermer ikke er i nærheten av å gi så godt bilde på SD som din næværende skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at gamle pana er gode på sd. Min far fikk mitt pv70e og det gir ok bilde. Det har jo også 1024 oppløsning, men litt høyere kontrast.

Så er du fornøyd og ikke har tenkt å bevege deg in i bluray verden med full hd så holder ditt tv til 720 sendinger.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er jeg ihvertfall igang...boksen er på plass og kjører. For meg ser det ut som en klar forbedring å se på TdF i HD. Må leke litt mer med bilde-innstillingene etter hvert. Jeg syns bildeformatet (16/9) virker litt feil (gutta ser litt tynne ut ?), men det er jo gitt med HDMI.

Ellers så virker bildet bedre i 1080i enn 720p, altså når boksen ikke trenger å omskalere til 720p. For det er vel riktig at HD-signalet er 'nativt' 1080i ?

Uansett...jeg er fornøyd med forbedringen, selv om en ny TV kanskje vil gi enda bedre bilde i HD. Og siden HD fortsatt er en svært liten del av TV-hverdagen kan jeg kanskje heller glede meg over at jeg har så bra bilder på SD. Vente til LED-TV blir mer overkommelig, kanskje...8)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...ser at det største problemet er skjermoppløsningen, ja. Sendinger i 4:3 blir ikke bra via HDMI. Jeg har jo noe bedre kontroll over skjermformatet med Scart/RGB, men det er irriterende å sitte og skifte mellom HDMI og SCART alt etter sendingsformatet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...ser at det største problemet er skjermoppløsningen, ja. Sendinger i 4:3 blir ikke bra via HDMI. Jeg har jo noe bedre kontroll over skjermformatet med Scart/RGB, men det er irriterende å sitte og skifte mellom HDMI og SCART alt etter sendingsformatet...
    Du får heller bruke scart-kontakten om du ikke kan sende ut 576i via HDMI. Ved å bruke scart får du ikke unyttet HD-sendingene per se, men når boksen oppskalerer dårligere enn skjermen (eventuelt også dårligere til deinterlacing), så blir øyensynlig dette resultatet.

Om du var fornøyd før, så er det vel dumt å eventuelt gå NED i kvalitet?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Du får heller bruke scart-kontakten om du ikke kan sende ut 576i via HDMI. Ved å bruke scart får du ikke unyttet HD-sendingene per se, men når boksen oppskalerer dårligere enn skjermen (eventuelt også dårligere til deinterlacing), så blir øyensynlig dette resultatet.

Om du var fornøyd før, så er det vel dumt å eventuelt gå NED i kvalitet?
    Jo, jeg kan sende 576i (eller 576p) via HDMI fra Get-boksen, går helt greit det. Problemet er at hvis jeg velger HDMI-utgangen fra boksen, blir skjermformatet automatisk satt til 16:9 av boksen.

Har lekt litt med dette nå, og har både SCART og HDMI mellom boksen og TV'n. Begynner å føle at det er like greit å fjerne SCART-kabelen og bare sende 1080i via HDMI. Hvis jeg da setter boksen til "Pan & Scan" for 4:3-sendinger blir det levelig, og jeg slipper å mekke med innstillingene på TV og boks mellom 4:3, 16:9 og HD kanaler. Bildet er minst like bra som før på denne måten. 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •