Skjermoppløsning, widescreen og PC-signaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjermoppløsning, widescreen og PC-signaler

Lurer på en liten ting her. Er ute etter plasma med XGA oppløsning til bruk som TV (har digital kabel), film fra DVD og PC-bruk (primært spill), og titter derfor litt til Panasonic og Pioneer. Sliter dog med en logisk utfordring. Hhv. 42" (HD) og 43" fra overnevnte produsenter oppgis til 1024*768 oppløsning - men dette er da vitterlig 4:3 format, og ikke 16:9 som skjermene er. Hvordan ser da bildet/oppløsningen ut dersom man kjører ut dette signalet fra PCen? Burde ikke signalet gå ut i WXGA for å dekke hele skjermen (16:9)? Og blir ikke dette krøll, ettersom WXGA f.eks. kan være 1365*768? Og for å gjøre forvirringen komplett, så er Pioneers 50" oppgitt til 1280*768, dvs. 15:9!!!! Er det noen som har svar på hvorfor det er slike uoverensstemmelser, og hva slags signal man må/kan kjøre ut fra PC for å få benyttet full 16:9 aspekt på plasmaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et subsidiært spørsmål: har nettopp fått digital kabel-TV fra Avidi. Dette er via en Philips digital-dekoder som kommer med abonnementet. Signalkilder ut er kun (såvidt jeg husker) SCART-kabler. Jeg ser at f.eks. Pioneer 43" (som jeg er interessert i) har følgende innganger:

Input 1 (SCART) AV in, RGB in, TV out

Input 2 (SCART) AV in/out, S input, i/o Link.A

Input 3 (SCART/ Component) AV in/out, RGB in, S in, Y/Pb/Pr In (RCA pin)

Er det dermed bare å kjøre en SCART-SCART fra dekoder til plasma, og vips så har jeg digitale TV-signaler rett inn i denne? (Når det gjelder lyd går denne rett inn i surround-forsterkeren, så det er ikke en issue her).

PS Be gentle, jeg er ganske fersk i dette her!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo rart ut med 4:3 oppløsninger på en 16:9 TV... :roll:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Disse skjermene benytter avlange pixler. XGA ser derfor litt sqeezet ut...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mags
    Et subsidiært spørsmål: har nettopp fått digital kabel-TV fra Avidi. Dette er via en Philips digital-dekoder som kommer med abonnementet. Signalkilder ut er kun (såvidt jeg husker) SCART-kabler. Jeg ser at f.eks. Pioneer 43" (som jeg er interessert i) har følgende innganger:

Input 1 (SCART) AV in, RGB in, TV out

Input 2 (SCART) AV in/out, S input, i/o Link.A

Input 3 (SCART/ Component) AV in/out, RGB in, S in, Y/Pb/Pr In (RCA pin)

Er det dermed bare å kjøre en SCART-SCART fra dekoder til plasma, og vips så har jeg digitale TV-signaler rett inn i denne? (Når det gjelder lyd går denne rett inn i surround-forsterkeren, så det er ikke en issue her).

PS Be gentle, jeg er ganske fersk i dette her!
    Har selv en 50"pioneer plasma. Kjører scart fra digital parabol dekoder rett inn i denne. Fungerer utmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tacutchi
    Har selv en 50"pioneer plasma. Kjører scart fra digital parabol dekoder rett inn i denne. Fungerer utmerket.
    Kult! Hva synes du om bildekvaliteten generelt? Er det veldig annerledes fra vanlig TV, i så fall i hvilken retning? Veldig fint med input her, ettersom jeg er rimelig klar for Pioneers 43", men er usikker på akkurat denne biten (og det er kritisk at dette er bra, ellers blir jeg halshugd av fruen!). Takk for hjelp!

PS Er du kunde hos Avidi?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hei

Disse skjermene benytter avlange pixler. XGA ser derfor litt sqeezet ut...
    Aha. Blir ikke dette seende veldig rart ut med input fra PC?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mags
    Sitat Opprinnelig postet av tacutchi
    Kult! Hva synes du om bildekvaliteten generelt? Er det veldig annerledes fra vanlig TV, i så fall i hvilken retning? Veldig fint med input her, ettersom jeg er rimelig klar for Pioneers 43", men er usikker på akkurat denne biten (og det er kritisk at dette er bra, ellers blir jeg halshugd av fruen!). Takk for hjelp!

PS Er du kunde hos Avidi?
    Bildet blir vel så bra som på en vanlig tv. Plasmaskjermene til pioneer har påkostet elektronikk som gir et bedre bilde enn de fleste plasmaskjermene som er på markedet. (de er jo litt dyrere også så en får det en betaler for.) Kjører rgb input på skjermen. Bildet er klart og rent uten noen form for reflekser og den slags. Skjermen er helt konge når du kjører inn progresive signal fra dvd eller pc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •