Minitest av Philips' nyeste Plasmaskjerm 42PF9966

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minitest av Philips' nyeste Plasmaskjerm 42PF9966

Har hatt lyst på flat TV ganske lenge, men pga billedkvalitet har jeg holdt meg til CRT. Var innom Elkjøp på torsdag og da hadde de akkurat fått inn Philips' nyeste plasmaskjerm, og jeg var ikke snauere enn at jeg kjøpte den. Var ganske spent på resultatet, men tross mange gode egenskaper, så blir det CRT på meg en stund til. Jeg er "følsom" for sortnivå, noe Philipsen ikke var særlig god på, dessuten sliter den som andre plasmer med artifacts og man mister jo detaljer sammenlignet med en god CRT. Ansikter ser glatte og sminkede ut, mens på CRT ser man skjeggstubb, rynker og furer helt tydelig. Når dette er sagt så vil nok veldig mange synes at denne skjermen ser veldig bra ut. Sammenlignet med andre plasmaer gjør den nok det. En god DVD med dagslysscener ser ved første øyekast svært bra ut. Vel, vel, da bærer det tilbake til Elkjøp med en 42" under armen

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel tidligere i en annen tråd sagt at jeg har sett Philips 42PF9966 og Pioneer 434 hos Elkjøp og var sjokkert over hvor dårlig bilde de ga til prisen. Nå får jo tv-apparatene ikke veldig gode signaler i en vanlig butikk, men dette burde også gjelde de andre "gammeldagse" tv-apparetene som stod på samme vegg og som hadde langt bedre bilde.

At du mistet detaljer er naturlig. Bildet ble jo redusert fra 576 til 512 linjer. Og med en kontrast på kun 1000:1 i tillegg så er det teknisk umulig å få et godt bilde.

Jeg har fremdeles til gode å se plasma- eller LCD-TV, uansett pris, som gir like god billedkvalitet som en gammeldags CRT-TV til 3-4k.

Robert-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet meg en ideel testscene for å sjekke artifakter(close up av en hand som beveger seg sakte over skjermen)

Det virker som Philips sine Pixel Pluss apparater får store problemer med hudtoner i bevegelse. Hånden ser ut som den består kun av 3 farger. 9966 er ikke noe bedre på det.

Panasonic sin Pa30 er den som ga best resultat, selv om man klarer å se noe graderinger der også.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    hehe, du begynner å se "lyset" nå, Peakman (i forhold til pro Philips, men jer... )? Stemmer at også Panasonicen sliter litt enda, men sammenlignet med f.eks. Hitachi og Philips er de i en helt annen klasse. Ser ut som 8 bit blir 3 bit eller noe ved bevegelse...!

Her har plasma generelt litt problemer, altså på panoreringer. DLP projektorer er eksempelvis laaaangt mer stabile, så svakheten ligger i selve teknologien.

Når det er sagt synes jeg Panasonicen begynner å se meget bra ut... LCD har eksempelvis streker i tillegg til etterslep.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som tror jeg er Pro Philips kan ikke ha fulgt nøye med på forumet :wink:

Du må stikke innom en butikk hvor de selger 9986. Med det apparatet gjør LCD et kvantesprang fremover. Den dagen apparater med slik kvalitet finnes i 10k klassen tror jeg salget av vanlige apparater vil stupe.

Fremdeles noe igjen før at det blir perfekt, men for den vanlige mann så tror jeg det er godt nok i massevis.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9966 har heller ikke komponent video inn. Dette stinker noe hemningsløst.

Jeg har ikke rukket å teste den grundig ennå, men etter litt justeringer er denne langt bedre enn skjermen fra Pioneer på vanlig tv-signal. Nå gjenstår det å teste med DVI/HDMI. Jeg har ingen spillere inne med denne muligheten, men vil i alle fall ta inn DVP900SA når den dukker opp. Passer meg greit da jeg forsvinner på ferie i juli. Håper jeg kan komme hjem og høre at denne spilleren er like om hjørnet.

Ja, jeg ser også graderingene og liker ikke hva jeg ser. Dette er dog ikke like fremtredende som på 9965. Men Philips sine skjermer har kvaliteter som f.eks. ikke Pioneer eller Panasonic har hatt frem til nå. Så det er flere ulike fordeler og ulemper og det går i alle retninger. Jeg gidder ikke å liste opp alt jeg tenker på nå(bør komme meg i seng!), men ut fra hva jeg har fått til så langt med 42PF9966 er jeg positivt overrasket.

-Kjetil-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med DVI inngangen er at den støtter så få oppløsninger. 720p er blant annet ikke støttet. Mask 4:3 format er 800 x 600.

Det er også usikkert om den støtter HDCP. Virker som Philips ikke selv vet ifølge tråd på prisjakt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman: Er det generelt at DVI/HDMI ikke støtter mer enn 800x600?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida. Tror de støtter opptil 2048 x 1600.

50" versjonen av 9966 støtter 1024 x 768 og 720p

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Du må stikke innom en butikk hvor de selger 9986. Med det apparatet gjør LCD et kvantesprang fremover. Den dagen apparater med slik kvalitet finnes i 10k klassen tror jeg salget av vanlige apparater vil stupe. .
    Men Peakman da! Denne har jo Pixel Plus. PP2 riktig nok, men dog... :wink:

-Kjetil-

Newcomer Skynet sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Problemet med DVI inngangen er at den støtter så få oppløsninger. 720p er blant annet ikke støttet. Mask 4:3 format er 800 x 600.

Det er også usikkert om den støtter HDCP. Virker som Philips ikke selv vet ifølge tråd på prisjakt
    Har testet denne med DVI og den spiller utmerket dvd materiale så den støtter HDCP.Eieren har da ikke enda klart å få bildet fra Euro1080 på skjermen,men venter på en ny DVI kabel da denne kanskje var feil.Vanskelig å få tak på kabler i Norge tror jeg.Synes generelt at bildet var bra på dvd men var litt skuffet på enkelte tv kanaler tatt ned fra satelitt.Men direktesendinger fra TV2 så ganske bra ut.RTL ser mye bedre ut på mitt kabelanlegg her.Hvor kan man lese de tekniske data for Philips plasma ? Står jo nesten ingenting på Philips sine sider.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Du kan jo hygge deg med dette produktarket!

http://www.dealersupport.se/imagebank/pdf/878.pdf

-Kjetil-

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At bildekvaliteten var skuffende på enkelte kanaler har ikke nødvendigvis noe med TVen å gjøre. Digitale sendinger skal I TEORIEN gi oss bedre lyd og bilde, men det er ikke noen automatikk i det. En del kanaler sparer inn på kvaliteten for å spare penger. Bitraten på enkelte kanaler er skremmende lav. Se f.ek.s på scener med en rennende elv på Discovery. Det ser ikke bra ut. Men det finnes verre kanaler enn den. I særklasse er bl.a. NRK blant de vanlige kanalene.

-Kjetil-

Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og kiosk kanalene er bare dritt _____ 352x576 i oppløsning gir taggete bilde på min 50 tommers bakprojektsjonstv

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kameraten min leverte også inn sin 9966 da den ikke tok 760p på DVI inngangen fra euro1080.Recieveren leverer foreløpig bare denne oppløsningen.Han har kjøpt seg en Pioneer 50" istedet.Har HDMI inngang.
    Mener Philips bør la vær å kalle dette et HD apparat når det ikke kan brukes med denne oppløsningen.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9966 med signal fra Euro1080? :lol: Vet du ikke at bildet den gir kun har en oppløsning på 512 linjer? :wink:

Robert-

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    9966 med signal fra Euro1080? :lol: Vet du ikke at bildet den gir kun har en oppløsning på 512 linjer? :wink:

Robert-
    Er ikke så interresert i oppløsningen egentlig.Er 512 HD ? Philips kaller det for en HD skjerm.
    Skulle bare melde ifra om at den IKKE gir bilde på DVD inngangen til potensielle kjøpere.Styr unna !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •