Automatisk 16:9 / 4:3 på tv-sendinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Automatisk 16:9 / 4:3 på tv-sendinger

Må man ha digitalt tv signal for å få tv'en til å automatisk justere bildestørrelsen etter sendingen?

Kjøpte meg nytt tv, Samsung LE40A866 nettopp, og har ikke prøvd allverdens enda. Men foreløpig har eg måttet justere bildet (velge zoom) for å få 16:9 på f.eks NRK1 sine sendinger, og 4:3 på Viasat sine sendinger. Blir jo drittlei iløpet av en dag å sitte å skifte på dette, for 16:9 er det neimen ikke alt som blir sendt i

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke AUTO?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auto bredde drar ut bildet slik at det blir svart stripe over og under og bildet ser jalla ut.

Det funker helt konge på pc'en med auto. Men der er det vel like mye oppløsningen som styrer det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er du du ønsker da? Fullt bilde på alle sendinger?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde ikke det var så vanskelig å forstå.

Når NRK1 sender i 16:9 så vil eg fylle skjermen min siden skjermen er i 16:9 og eg synest det er så mongo med svarte striper over og under og et bilde som er dradd.

Når TV3 sender en mongoserie i 4:3 så ønsker eg svarte striper til venstre og høgre på skjermen slik at bildet er korrekt.

Verre er det ikke. Og eg trodde at dette klarte tv selv. Men må det da ha digitale signaler inn?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få dette automatisk så må du ha en dekoder som tar seg av jobben.

Hvis du kjører vanlig analogt så er de sendingene i 4:3, og når selve sendingen er i 16:9, så dytter de sorte striper over og under for at det skal passe i 4:3 bildet. Det ligger ingen informasjon i dette signalt som sier til TVen om hvilket format man kikker på.

Selv med dekoder så er ikke alt bra. Det er fiket på NRK osv når dekoderen står i 16:9, men kanaler som TV3 sender ikke slik som NRK gjør, så er sliter man med dette uansett.

Dette må du nok leve med, ellers så må du skaffe deg Digital TV. Bildet blir også mye bedre med siste alternativ.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital boks fra BKK som må til ja. Nå har eg bare vanlig kabel rett inn i veggen og inn i tv.

Får spandere på meg dette. Er så drit, for BKK har ikke PVR på boksen sin. Så føler eg får så lite for penga det koster å gå opp til digital.

Bedre bilde, slippe å stille skjermstørrelsen. Får se litt. Bilde synest eg faktisk er knall til å være analogt på flatskjerm, men seff er det forbedringspotensiale.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv med dekoder så er ikke alt bra. Det er fiket på NRK osv når dekoderen står i 16:9, men kanaler som TV3 sender ikke slik som NRK gjør, så er sliter man med dette uansett.
    Nei. Det fungerer fint på min Force Satelitt-tuner (den gir både 16:9 og 4:3 sendinger korrekt). Så det er nok store forskjeller ute og går på hvilke tunere som klarer dette.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen måter å oppnå samme mulighetene som man får med en PVR dekoder når man har en dekoder uten PVR?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hvis du ønsker å ta opp noe, og se noe annet. Men skal du bare ta opp så kan en opptager som regels koples til alle dekodere.

Eneste løsning hvis du skal ha alt i en boks er PVR, eller parabol med dekoder som har dobble tunere, men da må du ha 2 kabler til selve parabolen.

Men du kan jo sjekke med BKK om de har en cam løsning, hvis din TV støtter DVB-C og har CAM port. Da kan du kjøre direkte i TV. Canal Digital støtter dette på sitt kabel nett, så lenge TVen støtter det. GET gjør det ikke. Vet ikke hvordan mindre nettselskaper løser dette.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte BKK om eg måtte bruke boksen. Og det måtte eg. Hjalp ikke med sånn mottaker innebygd i tv.

En opptaker med harddisk vil jo klare alle oppgaver utenom akkurat det å se på et program mens eg tar opp et annet ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Sliter ikke med noe som helst med min Technisat tuner, heller ikke med den gamle Force tuneren. Alle kanalene viser bildet riktig. Problemet du beskriver er nok kun relatert til enkelte tunere.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke ekstern tunerboks og hos meg fyller 16:9 hele skjermen og 4:3 har sorte felt på sidene, akkurat slik jeg vil ha det
    Instillinger:
    Meny->Bildealternativer:
    Størrelse: Autobredde
    Skjermmodus: 4:3

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig synes jeg dog. Philips tv'er greier dette helt fint uavhengig av hva slags boks den er koblet til. Samme med LG. Nå har jeg kun testet dette med analoge signal inn på tv dog.

Ved bruk av hdmi må nok boksen styre dette.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har ikke lekt meg så mye enda. Meget mulig det går an å lagre separate bildeinnstillinger på hver kanal. Må nok sjekke skikkelig.

Nå blir det nokså sikkert digitalt fra BKK i nærmeste fremtid, så kritisk er det ikke. Ble bare litt satt ut av at man ikke var kommet lenger i 2009. Men nå er det mulig det mangler noe i signalene fra BKK og...

BKK har forresten ikke dekoder i det hele tatt på vanlige analoge signaler. Står sikkert en sak i borettslaget et sted, men ikke i hver leilighet hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Merkelig synes jeg dog. Philips tv'er greier dette helt fint uavhengig av hva slags boks den er koblet til. Samme med LG. Nå har jeg kun testet dette med analoge signal inn på tv dog.

Ved bruk av hdmi må nok boksen styre dette.
    Jeg har motsatt erfaringer med LG, men samme erfaringer med Phillips.

Altså, med analoge signaler så har jeg prøvd to forskjellige LG LCD'er hvorav INGEN av de klarer å skifte format automatisk.

Min 3 år gamle Fujitsu-Siemens Myrica derimot klarer dette med letthet.

Hvorfor er det slik? Dette burde det jo være mulig å få vite noe om på forhånd før man kjøper TV'en. Hva heter funksjonen man må se etter i spesifikasjonene for å vite om TV'en klarer dette eller ikke?

For meg er dette en meget viktig funksjon. Og jeg vet at den er enda viktigere for andre enn meg også.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snoemann
    Jeg har motsatt erfaringer med LG, men samme erfaringer med Phillips.

Altså, med analoge signaler så har jeg prøvd to forskjellige LG LCD'er hvorav INGEN av de klarer å skifte format automatisk.

Min 3 år gamle Fujitsu-Siemens Myrica derimot klarer dette med letthet.

Hvorfor er det slik? Dette burde det jo være mulig å få vite noe om på forhånd før man kjøper TV'en. Hva heter funksjonen man må se etter i spesifikasjonene for å vite om TV'en klarer dette eller ikke?

For meg er dette en meget viktig funksjon. Og jeg vet at den er enda viktigere for andre enn meg også.
    LG'ene må stå på en bestemt innstilling for at de skal gjøre det. Husker dessverre ikke i farten hvilken det er. (den heter ikke auto eller noe i den duren)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    LG'ene må stå på en bestemt innstilling for at de skal gjøre det. Husker dessverre ikke i farten hvilken det er. (den heter ikke auto eller noe i den duren)
    standard ? tror det var det jeg hadde troen på men som ikke fungerte

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kabelselskapet ditt sender korrekte signaler skal det være med et info-signal om skjermformatet. Dette gjelder også for analog kabeltv. Hos Canal Digital fungerer i hvert fall dette fint.

Noen TV'er kan analysere dette signalet andre kan det ikke. Min erfaring er at Sony gjør dette helt uten problemer. På Sony kan du selv velge om du vil ha sorte striper eller strukket bilde. Dette valget gjør du kun en gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •