Problemer med å koble mac til LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med å koble mac til LCD

jeg forsøker å koble en macbook pro til en philips lcd-tv (32pfl5404h), men uten hell.

jeg er en nybegynner på dette og tar gjerne imot råd og vink fra mer erfarne sammenkoblere.

jeg kobler med en dvi-hdmi-kabel, dvi ut fra mac og hdmi inn i lcden. i systemvalg går jeg inn i skjermer, og det er tydelig at det foregår en viss kommunikasjon gjennom kabelen, for jeg får opp "philips ftv" i tillegg til skjermen på laptopen.

jeg setter deretter på "like skjermer" for at mac og tv skal vise nøyaktig samme skjermbilde, men beskjeden jeg får fra tven er "video format not supported". uansett hva jeg justerer av hertz og oppløsninger, later resultatet til å være det samme.

noen som har hatt det samme problemet? eller andre med tanker om hva jeg kunne prøve?

takk for hjelpen!

Newcomer eplehagen sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å bare kjøre bildet på tv'n - altså ikke "like skjermer"

SK

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det har jeg, uten hell. har forsøkt alle frekvenser og lurer nå på om jeg rett og slett har å gjøre med en defekt kabel. men siden tven og macen tross alt kommuniserer litt, er det kanskje ikke så sannsynlig?

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av golden_delicious
    det har jeg, uten hell. har forsøkt alle frekvenser og lurer nå på om jeg rett og slett har å gjøre med en defekt kabel. men siden tven og macen tross alt kommuniserer litt, er det kanskje ikke så sannsynlig?
    Hallo.. mener å ha lest at du må navngi den aktuelle Hdmi inngangen som PC og velge uskalert bildemodus. Men er ikke helt sikker altså.
    I værste fall får du kjøpe deg en dvi/vga kabel. Jeg brukte det en stund fra min Macbook Pro.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frippsi har nok rett, fra side 40 i bruksanv.:

Før du kobler en datamaskin til TV-en:
    Still inn oppdateringshastigheten p • å
    datamaskinen til 60 Hz.
    • Velg en skjermoppløsning på
    datamaskinen som støttes.
    • Aktiver [PC-modus] i [Bilde]-menyen (se
    ‘Justere bildeinnstillinger manuelt’ på side
    15), og sett bildeformatet til [Uskalert].
    kilde:
    http://www.p4c.philips.com/files/3/3...12_dfu_nor.pdf

Det ser jo ut som om TVn støtter det meste av oppløsninger, så lenge det
    er 60Hz:
    •Datamaskinformater
    Oppløsning
    Oppdateringsfrekvens
    640 x 480
    60 Hz
    800 x 600
    60 Hz
    1024 x 768
    60 Hz
    1360 x 768
    60 Hz
    1920*x*1080
    60*Hz

kilde:
    http://www.p4c.philips.com/files/3/3...12_pss_nor.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Virket det...?

Har tenkt å kjøpe 32", samme type som trådstarter (vil ha mest mulig for max kr. 5000, er åpen for forslag) og er også eier av en macbook pro. Vil gjerne benytte den til å se filmer/programmer både fra internett og maskinens harddisk.

Veldig nysgjerrig på om rådene her virket, eller om det er en annen måte å få det til på: Må man 'knote' mye hver gang man skal koble til dataen, eller gjør man det kun én gang og så er det 'plug and play?' Får svettebyger bare jeg hører ordet 'bruksanvisning' så jeg vil helst ha noe brukervennlig.

(Det hender jeg får lyst på større tv - hvor mye dårligere kvalitet blir den hvis jeg vil holde meg rundt 5000 kr? Innbiller meg a det da er bedre å kjøpe 32")

– Når tv'n har usb, betyr det at den kan lese info fra en usb-penn/ekstern harddisk, uten å gå via laptopen?

Mvh Lite Peiling På Data/Tele

Newcomer eplehagen sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på tv. Det beste er å forsøke i butikk.

Mac på tv'n hos meg (sony bravia 46w5500) var plug and play.

Kjøpte overgang fra dvi(som er ut på mac) til hdmi (som er inn på sony)
    Så var det kun velge inngangen - og kjøre Macen og Spotify rett på tvn

Usb-inngangen kan vise bilder fra feks usb minnestick, men Macen kan ikke kobles på den inngangen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale Monoprice sin Displayport til HDMI adapter. Koster under 10 USD og virker 100%.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Takker og neier

Takker for kjappe og nyttige svar, dere er virkelig greie... Jeg begynte å lete etter info på nettet, det skulle jeg jo ikke ha gjort, ble helt svett av all informasjonen - det skjer noe når det blir mange nye betegnelser å forholde seg til... dvi, mini-dvi, jack, mini-jack, hdmi, mb, pms... *ler*...

Jeg er rimelig grønn, men hvis jeg har forstått det riktig, så trenger jeg mini-display-port til hdmi adapter og deretter en hdmi kabel derfra til tv'n.
    Ser også at apple selger mini-display-port til vga, og det har jo tv'n: Har det noe å si hvilke porter man bruker, hdmi eller vga? Følger lyden automatisk med ved bruk av noen av disse?

Har kvaliteten på hdmi-kabelen noe å si? Jeg tenker jo at en ledning er en ledning, om den har gull, diamanter eller platina - har det noe å si, med mindre jeg skal skryte av den? 8) Eller kan jeg gå på clas'ern...

Vil helst kjøpe tv på nett og ikke i butikk, men ser jo poenget med å prøve i butikken; trodde ting var enlkere, men det er nok best å være sikker...

Nok en gang takk for hjelpen. Og jeg som trodde jeg måtte ha en mann i huset :-D

Frk Fryd

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frk fryd

Har kvaliteten på hdmi-kabelen noe å si? Jeg tenker jo at en ledning er en ledning, om den har gull, diamanter eller platina - har det noe å si, med mindre jeg skal skryte av den? 8) Eller kan jeg gå på clas'ern...

Vil helst kjøpe tv på nett og ikke i butikk, men ser jo poenget med å prøve i butikken; trodde ting var enlkere, men det er nok best å være sikker...

Nok en gang takk for hjelpen. Og jeg som trodde jeg måtte ha en mann i huset :-D

Frk Fryd
    Mann i huset skal du slippe;-)

Det er vel kun HDMI som overfører både lyd og bilde. Kabelen kjøper du rimelig, en billig digital kabel er etter de flestes mening like god overføringsmessig som en dyr. Enten virker den, eller ikke.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fakta: Displayport (dersom du har en ny Mac) støtter lyd og bilde, men per nå er det kun bilde som er implementert hardwaremessig på de nye Macene. Det betyr at du uavhengig av HDMI-kabel (kjøp den billigeste) trenger å overføre lyden utenom.

Glem VGA, som er en analog utdatert standard.

Kjøp adapteret fra Monoprice. Du får det rett hjem og slipper moms og toll.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    morn igjen.

trass i alle velmente råd har jeg dessverre ikke fått dette til å virke. jeg fikk det forsåvidt ikke til å fungere på en LG-tv heller, men jeg tror allikevel ikke det er noe galt på macen ettersom det står at det ikke er støtte for denne signaltypen.

usb-porten kan man bruke til en memory stick, og det fungerer bra å vise f.eks. feriebildene som en lysbildeserien, men overføringshastigheten er litt for dårlig til å at du kan spille av filmer via minnepinnen (det går, men det hakker mer enn de fleste vil godta).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har nå kommet løsninger for bilde og lyd over ett adapter mot mini display-port. Kanex har to adaptere for dette, for analog eller digital audio. Kan brukes på MacBook, MacBook Pro, iMac og Mini mac med mini display-port. Prisforskjellen er bare $10 hos Kanex. Hverken Leteng eller Jørgen Holmefjord AS (tidligere Jotec) har dette pr. dags dato så det må nok bestilles utenfor Norge. Macline i Sverige ser forresten også ut til å føre disse produktene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Fakta: Displayport (dersom du har en ny Mac) støtter lyd og bilde, men per nå er det kun bilde som er implementert hardwaremessig på de nye Macene. Det betyr at du uavhengig av HDMI-kabel (kjøp den billigeste) trenger å overføre lyden utenom.

Glem VGA, som er en analog utdatert standard.

Kjøp adapteret fra Monoprice. Du får det rett hjem og slipper moms og toll.
    Selve adapteret er jo billig, men de eneste fraktalternativene som kommer opp er med UPS og det blir jo over $55 i frakt! Da blir det et ganske dyrt adapter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kolvorok
    Der har nå kommet løsninger for bilde og lyd over ett adapter mot mini display-port. Kanex har to adaptere for dette, for analog eller digital audio. Kan brukes på MacBook, MacBook Pro, iMac og Mini mac med mini display-port. Prisforskjellen er bare $10 hos Kanex. Hverken Leteng eller Jørgen Holmefjord AS (tidligere Jotec) har dette pr. dags dato så det må nok bestilles utenfor Norge. Macline i Sverige ser forresten også ut til å føre disse produktene.
    De har dem hos Eplehuset:
    Lyd og video: Apogee Kanex Mini DisplayPort Adapter til HDMI med digital lyd - Eplehuset

Lyd og video: Apogee Kanex Mini DisplayPort Adapter til HDMI med USB-lyd - Eplehuset

men det er jo ikke akkurat billige.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [
    Sitat Opprinnelig postet av kln
    Selve adapteret er jo billig, men de eneste fraktalternativene som kommer opp er med UPS og det blir jo over $55 i frakt! Da blir det et ganske dyrt adapter.
    Prøv Ebay isteden. Flere Hong Kong butikker som selger adaptere for ca 10 bucks med gratis frakt. Min fungerer helt ypperlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, og ikke har de dem på lager heller. Ser at de bruker den gamle formelen for prising: $1 = 10 NOK. Etter det jeg har funnet ut så er dette produktet temmelig nytt og skal presenteres på MacWorld nå i februar. MacMall har forøvrig priset dem $10 lavere enn Kanex, men de har dem ikke på lager der heller.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jaggu jeg skal prøve den fra Monoprice...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •