er lyse vertikale striper verdt bruk av angrerett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

er lyse vertikale striper verdt bruk av angrerett?

Hei,

For ca. en uke siden skaffet jeg meg Samsung LE46A856, og det umiddelbare inntrykk var supert (fravær av viftestøy, jevn belysning/ingen clouding). De siste dagene har jeg imidlertid blitt oppmerksom på to lyse vertikale striper et lite innhogg inn på skjermen som går fra topp til bunn (kalles dette "vertical banding" kanskje?). Plasseringen er svært likt bildet på denne linken (fra en annens erfaring): http://www.theunion.net/jbassoc/Sams...0testbars1.JPG. Jeg har forstått at disse stripene er et fenomen mange har vært utfor, dersom det er å forstå som banding, og derfor ringte jeg Samsung support Norge direkte for å få bekreftet dette/deres erfaringer. Vedkommende jeg kom i tale med mente jeg burde benytte angrefristen eller evt. andre ordninger forhandleren foreslår, spesielt med tanke på at problemet kunne utvikle seg/forverres. Jeg har 1 uke angrefrist igjen.

Spørsmålet er da om disse stripene, som tross alt kun inntreffer ved uniforme/ensfargede horisontale panoreringer og ikke er særlig synlig ved normal tv titting, er verdt å returnere tv'en for, spesielt med tanke på at neste sett kanskje har problemer med clouding, støy o.l. Håper noen kan gi meg et godt råd. Dette er sårt trengt

Mvh Sindre

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville iallefall benyttet meg av angreretten! Bare tanken på at skjermen ikke er 100% ville irritert meg nesten grenseløst, selv om jeg skjønner at det kan virke som litt pes å måtte gjøre det...
    Og som support også sier, du har ingen anelse om hvordan disse stripene ser ut om feks noen mnd.
    Alternativet måtte være at du får refundert en så stor del av prisen du betalte for tv'n, slik at du syns det er verdt å ikke bytte.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fornuftige råd gonigogo, og ja jeg er rimelig kresen så det å leve med problemet er kanskje ikke så realistisk... Den siste tanken din om rabatt har også streifet meg. Jeg får uansett sørge for å dokumentere hele problematikken på pentaxkameraet

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ved å angre ar at du betaler returfrakten. Hvis det er en feil som gir deg rett til rep/ny TV betaler du ingen ting - kanskje derfor Samsung anbefaler det slik at de slipper å betale det.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er også et bilde av "fenomenet", hvor jeg har ringet ut "synderne": http://home.lyse.net/pasientsikkerhe...alestriper.jpg. Et bilde er et bilde, men problemet kan ihvertfall skimtes. Den venstre stripen er den mest utpregete, og jeg kunne trolig lettere levd med den høyre om kun den var der. Snøen viser brytningsområdene ganske bra..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så denne tilfeldigvis igår:
    please take a look at these pics of my LCD - AVS Forum

Jeg ville ha returnert TV'en hvis dette er noe som kommer til å irritere deg.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god link med bilder og diskusjon. Takker!

Før jeg foretar meg noe endelig får netshop ta en titt på bildet jeg har i linken, slik at jeg får deres synspunker og erfaringer med dette. Er jeg heldig gir de meg en god rabatt om jeg beholder settet, men jeg holder ikke akkurat pusten for at dette skjer da...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, har tenkt litt og tror kanskje jeg skal gå opp et hakk til LE46A966, den har jo LED så jeg regner med den også er hakket vassere enn 856'en...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se bort fra forrige post. Jeg har kommet til at jeg forholder meg til 856'en, er blitt mer og mer glad i den og ikke minst den koster en hel del mindre. Skifter heller til LED baklys om et par år.

Leste nettopp noe meget relevant og interessant i tråden geust4321 foreslo (siteres): "My current Samsung 46A550 has two VERY faint vertical bands (one slightly wider than the other). The picture is completely uniform aside from this though (backlighting-wise, no clouding either) so I decided to not press my luck, and stick with this panel for the time being. The previous Samsung I had though (a 5271F) had no banding at all". Hans problem beskriver forresten mitt til en prikke, et band bredere enn det andre...

Slutningen er altså at kanskje det ikke er verd å presse hellet sitt. Husker f.eks. når jeg handlet 50" Q97'en min hos Expert for et par å siden, og oppdaget noen stygge riper i pianolakken. Da returnerte jeg settet bare for å få et nytt sett med ekspansjonlyder i kabinettet, dvs. det "smalt" under varmeutvikling... Estetisk pirk mot faktisk hørbart pirk, take your pick!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •