1080p-ready ? lureri for å selge flatskjerm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080p-ready ? lureri for å selge flatskjerm?

Hei jeg kjøpte meg nettopp en Toshiba Regza 32AV550P som selgeren påstod var FULL-HD, samt en sharp BD-spiller.
    Er ikke fornøyd med resultatet så jeg begynte å sjekke opp litt.

responstid: 7ms er dette en forklaring på hvorfor jeg syns det lagger når jeg ser på blueray filmer?! eller er det normalt?

og er egentlig 1080p ready det samme som FULL HD?

link til tv`en Toshiba Regza 32AV550 (32-inch LCD) Specs - TVs - CNET Asia

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asia.cnet.com
    1366 x 768 resolution;
    HD-ready, ikke full HD. Derimot med en såpass "liten" tv skal du ganske nærme for å se forskjell på HD-ready og Full-HD, så jeg vil tro det er bildeprosessoren som er en av flaskehalsene her.
    7 ms skulle gi litt etterslep i bildet, mener jeg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du da bladd i bruksanvisningen og sett hva som støttes...

Selv om tvn er 720p så kan de som regel mates med 1080p også.

Om det er best av 720p eller 1080p på tvn må mann bare bruke øyne til etter kalibrering

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PappaSeb
    responstid: 7ms er dette en forklaring på hvorfor jeg syns det lagger når jeg ser på blueray filmer?! eller er det normalt?
    Tallet sier ingenting. Siden leverandørene har hver sin måte å måle på så blir det som PMPO for lydforsterker: meningsløst.

I tillegg til panelets respons så kan tv-en ha ymse former for bildebehandling som kan gi "haler" på ting i bevegelse.
    og er egentlig 1080p ready det samme som FULL HD?
    "1080p" er det samme som "Full HD".

"1080p ready" er ikke et begrep jeg kjenner, men om jeg skulle gjette så kan det kanskje være et juksebegrep for å antyde at skjermen er i stand til å motta 1080p (men ikke nødvendigvis vise det med full oppløsning)?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT. Var nok litt treg. Svarene over dekker vel spørsmålene.
    Nei, full hd er ikke det samme som 1080p ready. Skjermen er jo oppgitt til 1366 x 768. Ready betyr vel her at den nedskalerer, dvs den er hd ready som min pioneer pdp507. Lagging (antar du mener ujevne forsinkelser) skyldes nok ikke 7ms responstid. Responstiden er nok oppdateringshastigheten av pixlene på skjermen. Den avgjør om fotballen får "hale" (etterslep). Hvis du har forsinkelser så må det være en feil med spiller (evt. skjerm). Etterslep på nye lcd'er er vel ikke noe problem lenger? Hvis lagging betyr at panoreringer er hakkete skyldes det treg bildebehandling enten i spiller eller skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool tv

ser ut som du bør ta en prat med butikken........

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å mase om Full HD på 32" er forøvrig bare tull da du ikke vil se forskjell, men klart at selger ikke skal lure deg...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe jeg har lært så er det ikke å tro på hva selgeren i store el. kjeder som lefdal eller elkjøp e.l.. De har rett og slett ikke peil! Lite sannsynlig at de kan vær eneste detalj om alle AV utstyr de har inne til salgs! Skal du ha noe så sjekk på forhånd eventuelt ta det opp her inne på forum. De er bare en gjeng amatører og mange av dem er jo bare i skolebenken og har dette som deltids jobb!

Står det virkelig 1080P-ready? eller er det noe selgeren har sagt? Om man ikke ser noe forskjell så er det j.. ergelig at de kan juge rett opp i trynet på deg. Har aldri sett 1080P-ready noe sted før i alle fall, kun HD-ready.
    Jeg ville levert den tilbake hvis jeg føler meg lurt, for meg så ville jeg bare irritert meg over kjøpet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-ready er ikke som nevnt her ensbetydene med 1366x768 eller 720p osv. HD-ready var/er en standard som skal garantere minimum 720p oppløsning, digital tuner for HD-sendninger og en digital bildeinngang med HD-standard. (DVI/HDMI) Derfor kan en FullHD TV godt være HD-Ready og, det er faktisk ganske vanlig. Mener HD-Ready standaren har vært forsøkt fasa ut pga alle missforståelsene rundt dette.

Det at TV'n her er 1080p-Ready er vel som allerede nevnt og som også er likt med 19" samsungen jeg har at den støtter mottak av 1080p, og dermed støtte for 24p f.eks, for så å nedskalere til skjermoppløsninga.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Tallet sier ingenting. Siden leverandørene har hver sin måte å måle på så blir det som PMPO for lydforsterker: meningsløst.

I tillegg til panelets respons så kan tv-en ha ymse former for bildebehandling som kan gi "haler" på ting i bevegelse.

"1080p" er det samme som "Full HD".

"1080p ready" er ikke et begrep jeg kjenner, men om jeg skulle gjette så kan det kanskje være et juksebegrep for å antyde at skjermen er i stand til å motta 1080p (men ikke nødvendigvis vise det med full oppløsning)?

-k
    Jeg sitter og leser manualen for min Toshiba 32av550p og det står inni den at den skal støtte 1920x1080p i 50/60hz og 24p

Og jeg har en Sharp blueray spiller som også skal støtte 1920x1080p i 50/60hz og 24p

Men jeg syns det er som om det lagger når jeg ser på blueray filmer.. har byttet kabel også nå til en "fetere".. bildet er utsøkt, men det er det forbanna etterslepet ..

er det rett og slett at jeg har kjøpt en billig og dermed "dårlig" tv?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke uvanlig at bildet "lagger" på 24P det er fordi at det skal det i de fleste tilfeller!

Setter du spillern på 25p så flyter bildet bedre og alle tv sendinger+DVD er 25P eller høyere

Tenk når du er på kino-bildet "lagger" der å...
    Men du kan prøve å slå av all bildebehandlig å se hva som skjer-evt prøv på lave innstillnger. Sett tvn i Film modus som utgangspunkt fra meny.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Er det noe jeg har lært så er det ikke å tro på hva selgeren i store el. kjeder som lefdal eller elkjøp e.l.. De har rett og slett ikke peil! Lite sannsynlig at de kan vær eneste detalj om alle AV utstyr de har inne til salgs! Skal du ha noe så sjekk på forhånd eventuelt ta det opp her inne på forum. De er bare en gjeng amatører og mange av dem er jo bare i skolebenken og har dette som deltids jobb!
    Vel...nå burde du ikke kjøre alle under en kam. Det finnes faktisk mange som kan noe også og gjør en god jobb uten å lure en etter en, men Det er utrolig mange udugelige møkkaselgere som aldri burde hatt jobben, men av og til kan man gjøre feil og har du blitt feilinformert så har du lov til å levere tilbake hele greia.

Når det gjelder responstid så er dette som nevnt over, noe man burde ta med en klype salt. Det er en grunn til at Sony og Samsung så og si alltid har 8 ms. Det er praktisk talt nesten umulig å få det lavere uten å bruke ekstra teknologi til å "speede" dette opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PappaSeb
    Jeg sitter og leser manualen for min Toshiba 32av550p og det står inni den at den skal støtte 1920x1080p i 50/60hz og 24p

Og jeg har en Sharp blueray spiller som også skal støtte 1920x1080p i 50/60hz og 24p

Men jeg syns det er som om det lagger når jeg ser på blueray filmer.. har byttet kabel også nå til en "fetere".. bildet er utsøkt, men det er det forbanna etterslepet ..

er det rett og slett at jeg har kjøpt en billig og dermed "dårlig" tv?
    tven tar imot full hd signaler og skalerer dem ned til en oppløsning som panelet håndterer. dvs at TVen må behandle signalet, og allerede her begynner nok litt av problemene du erfarer. at det hakker litt i bildet har nok også med skjermens bildebehandling å gjøre. du er kansje mer kresen på bilde enn hva du trodde når du var ute og handlet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •