Tv for lys stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv for lys stue

Hei! Da nærmer feriepengene og kjøp av ny Tv seg med stormskritt. Jeg har lest de fleste trådene her, men lider fortsatt av valgets kval.

Tven skal først og fremst brukes til:

-Tv titting via Get kabeltv, hd pvr boxen skal bestilles. Først og fremst går det mye i serier, barnetv etc, med relativt dårlig sd kvalitet. 85% av bruken.

- Dernest er fotballtitting også viktig.

- Wii spilling

- Film (men relativt sjelden)

Tven vil stå i veldig lys, sydvendt stue og brukes mye i dagslys. Veggen tven vil henge på får direkte sollys dersom markisen ikke er ute, deler av dagen. Ellers plaget med gjenskinn fra gulv.

Størrelse minimum 46" da det er ca 4m sitteavstand.

Hvilken tv vil dere anbefale utifra disse forutsetningene? Value for money er også et aspekt.

Har selv sett meg ut og har lyst på samsungs led tver, da spesielt ue46b7070. Synes det er litt dyrt, men samtidig vil man at denne tven skal holde i minst 4-5 år fremover. Spenn 12-ca 20k er det man hadde tenkt å bruke.

Vennligst begrunn og svar seriøst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Med forholdene du beskriver ville jeg vertfall valgt en LCD-basert skjerm. Både fordi disse er mer lyssterke enn plasma, men også fordi plasma-skjermene har en glassplate foran skjermen som vil reflektere sollyset og vaske ut bildet.

Samsung sine TV-er blir hypet til nye dimensjoner på forumet her. Skal du se stillbilder er disse ypperlige, designet er også veldig bra. Mange klager desverre over etterslep ved spilling og hakkete panoreringer.

Iom. at god kvalitet på SD-kilder er viktig, samt at TV-en både skal takle fotball og spilling ville jeg heller kikket på Sony eller Philips sine LCD-baserte TV-er. Synes W5500-serien fra Sony (og den nye WE5-serien) virker ganske spennende, med et veldig bra design, men prisen er noe stiv i forhold til hva en får.

Philips sine LCD-baserte TV-er er proppet med funksjoner, har markedets beste billedbehandling, men bare middels godt sortnivå. Til gjengjeld er detaljnivået i det sorte blant markedets beste. Årets modeller fra Philips slutter på xxx4 (både sortnivået og billedbehandlingen er visstnok kraftig forbedret fra fjorårets xxx3-modeller). Anbefaler at du kikker på noen modeller blant 7000, 8000 og 9000-serien (valget her går på preferanser og hvor mye penger en TV er verdt).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Heisann,

Med forholdene du beskriver ville jeg vertfall valgt en LCD-basert skjerm. Både fordi disse er mer lyssterke enn plasma, men også fordi plasma-skjermene har en glassplate foran skjermen som vil reflektere sollyset og vaske ut bildet.

Samsung sine TV-er blir hypet til nye dimensjoner på forumet her. Skal du se stillbilder er disse ypperlige, designet er også veldig bra. Mange klager desverre over etterslep ved spilling og hakkete panoreringer.

Iom. at god kvalitet på SD-kilder er viktig, samt at TV-en både skal takle fotball og spilling ville jeg heller kikket på Sony eller Philips sine LCD-baserte TV-er. Synes W5500-serien fra Sony (og den nye WE5-serien) virker ganske spennende, med et veldig bra design, men prisen er noe stiv i forhold til hva en får.

Philips sine LCD-baserte TV-er er proppet med funksjoner, har markedets beste billedbehandling, men bare middels godt sortnivå. Til gjengjeld er detaljnivået i det sorte blant markedets beste. Årets modeller fra Philips slutter på xxx4 (både sortnivået og billedbehandlingen er visstnok kraftig forbedret fra fjorårets xxx3-modeller). Anbefaler at du kikker på noen modeller blant 7000, 8000 og 9000-serien (valget her går på preferanser og hvor mye penger en TV er verdt).
    Hei! Spilling er som sagt "bare" med wii, og er ingen viktig faktor. Kvalitet på sd signaler og fotball er de to viktigste egenskapene, men det er jo selvsagt fint om den leverer flotte bilder til film og hd signaler også.

Har sett på sonys modeller, og fått med meg at disse sliter mye med clouding. Dette merkes vel best når det er mørkt, men kan nok kanskje være irriterende. Prisen er ok på disse modellene, hva er egentlig forskjellen på v og w modellene foruten mpeg4?

Philips er jeg skeptisk til, grunnet tidligere dårlige erfaringer med kvalitet og service. Er heller ikke glad i deres natural motion filter (eller hva de nå kaller det).

Står mellom samsungs nye led, nye B serie lcd fra samsung (655 eller755), gamle samsung led eller sony v\w5500. LG vet jeg ikke helt, har ikke blitt helt klok på seriene deres. Har ikke fått sett nye B serie med SD signal, noen som har sjekket dem ut på det? Etter det jeg skjønner så bruker nye led og B serie samme bildebehandlingsteknologi?

Det er ikke lett det her

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD eller LED

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    LCD eller LED
    Det var vel ikke slike svar jeg ville ha. Mer produktrettet.

Ser nå at det kjøres en god del tilbud på utgående 7 og 9 serie led fra Samsung. Hvordan er disse på sd signal kontra nye led?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du tak i 9 serien led så er du heldig. Har selv 966 led og er det beste tv jeg noengang har sett. På sd tv signaler så er det ræva, men det er ikke tv'en sin feil det er koblingen av Lyse altibox til huseier som skyldes dårlig tv kvalitet. Ivertfall så ble tvbildet 10x bedre hos min søster som kjøpte min gamle sony w3000 lcd og hun har GET kabel.

Så jeg vil si at bilde på sd tv er like bra (eller like dårlig hos meg) på samsungen som på sonyen hvis man ser bortifra sortnivået som er uslåelig på samsungen da.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Samsungs LEDLCDer glass foran, som en plasma?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Ja LED er ikke noe særlig til dette formålet. Vanlig LCD er nok et bedre valg.

Samsung sine høyere modeller er gode tv'er, samme med sony (samme innmat utenom bildebehandling)

LG har flere gode alternativer, det samme har Sharp.

Så lenge du legger litt penger i det får du somregel en god tv. Tv'er som Hitachi,Toshiba og noname vil jeg ikke annbefale.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Cax

Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Ja LED er ikke noe særlig til dette formålet. Vanlig LCD er nok et bedre valg.
    Hei! Dette kan da ikke stemme? Iallefall ikke på de nye ledene, der er jeg rimelig sikker på at det ikke er glass foran. Tviler på at det gjelder 7 og 9 serien også, vekten tyder ikke på det.

Er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette?

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner det ganske utrolig at noen vil kjøpe en tv og at den skal være bra på sd som en faktor.. dette er hd tvr. alle nye lcd og plasma tvr er laget for hd kvalitet.. når det er sagt så vil de fleste (i allefall av nyere slag dvd spillere skalere sd materiala til 1080 på en meget bra måte, bedre enn mange tvr vil.. Men, de fleste lcd/plasma tvne gjøre også dette. Dette er noe man må prøve seg frem til, om din dvd/blu-ray spller upskalerer best, om det er reciveren din eller om det er tvn.. du vil bli overasket over hvor stor forskjellen kan bli..

Jeg anbefaler lcd helt klart da du har så lys stue.. Men du sier ingenting om du skal se filmene dine på kvelden, om du trekker for gardiner osv.. Om du ser på kvelden så vil jeg si att dagens plasma skjermer har tatt igjen mye av det forspranget som lcd hadde på lys siden og de nye samsung og panasonics plasmaene er vel så lyse (mere lyse skjermer er ikke godt og se på, disse er lyse nok for dags titting - spes samsung plasma). Du må også skru ned lyset rimelig bra på lcd tvr når du ser på kvelden. Ett godt eksempel er at dagens EDGE led tar ned baklyset til 1 når du setter den i movie (for kvelds titting) og da utgir de faktisk mindre lys enn en god plasma gjør.. Men skal du se på dagtid under de forholdene så gå for lcd.. Ja, LED er tingen der - ingen tvil, jeg har akkurat kjøpt meg en B8000 og er meget fornøyd med den til og være LCD skjerm.. Har også plasma, synes selv dette er enda mye bedre enn dette igjen.. Spess til film og sport (mye panorering - dette bør du tenke på med spillingen din, plasma er mye bedre - da de ikke har noe lag og wii har jo veldig med panorering ofte)

Jens

Jens

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Heisann,

det er vel så mye reflektering i mange av lcd skjermene som det er på plasma.. nevner spes samsung sine... Når det gjelder phillips sine billedbehandlings funksjoner - ja, jeg er enig at det er imponerende, men det er ikke alltid at disse funksjonene fungerer så veldig godt i sammen og du faktisk må skru de av.. samsung har og fått enormt med billedbehandlings funksjoner, men du får faktisk best billede med de fleste av de av pga av artifakter som oppstår..

jens

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax

Nei, men de reflekterer som om de skulle være glass!!

Jens

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    Finner det ganske utrolig at noen vil kjøpe en tv og at den skal være bra på sd som en faktor.. dette er hd tvr. alle nye lcd og plasma tvr er laget for hd kvalitet..

Jeg anbefaler lcd helt klart da du har så lys stue.. Men du sier ingenting om du skal se filmene dine på kvelden, om du trekker for gardiner osv.. . Men skal du se på dagtid under de forholdene så gå for lcd.. Ja, LED er tingen der - ingen tvil, jeg har akkurat kjøpt meg en B8000 og er meget fornøyd med den til og være LCD skjerm.. Har også plasma, synes selv dette er enda mye bedre enn dette igjen.. Spess til film og sport (mye panorering - dette bør du tenke på med spillingen din, plasma er mye bedre - da de ikke har noe lag og wii har jo veldig med panorering ofte)

Jens

Jens
    Hei! jenseike@start.no: Takk for mange og gode svar. Årsaken til sd er først og fremst pga 90% av bruken vil være standard tv-signaler (digboks fra get) så som serier etc som ofte ikke sendes i den beste kvaliteten. Det ses endel på tv i dagslys, barna ser ofte på disney channel... Samt sport.

Film ses ikke så ofte som før da tiden ikke strekker til lenger, men de ses isåfall mellom 20 og 23 og uten fortrekte gardiner. Fotball ses jo på "dagtid" oftest (pl og tl). Spiller wii kanskje annenhver uke noen timer, mindre nå på sommeren. Føler at spillingen ikke er et viktig objekt, når far selv skal spille blir det mest på pc på kontoret.

De modellene jeg har sett meg ut som mest aktuelle pt er
    samsungs: 7 serie led, b7070, b655 og b755
    sony: v/w 5500 (w mest aktuell)

Når det gjelder plasma, så har jeg bare sett litt på disse. Hva kan anbefales å vurdere i prisklassen +-3 fra 15k? Minimum 46"

Eventuelt andre innspill?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Live70
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Cax

Hei! Dette kan da ikke stemme? Iallefall ikke på de nye ledene, der er jeg rimelig sikker på at det ikke er glass foran. Tviler på at det gjelder 7 og 9 serien også, vekten tyder ikke på det.

Er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette?
    Ikke nødvendigvis glass men de er glanset alle sammen. Samme som laptop'er f.eks og det er like ille i motlys som glass.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Ikke nødvendigvis glass men de er glanset alle sammen. Samme som laptop'er f.eks og det er like ille i motlys som glass.
    Jeg tenkte rett etter jeg skrev det at det var jammen rart om det var glass når de skulle være så tynne som mulig.

Jeg tipper 95% av disse TVene som selges fordi bildet er "bedre" enn de andre LCDene selges på grunn av den blanke overflaten. Samsung er lure.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mine 0,02$

jeg har forrige versjon av samsung sin ledlcd tv, 46''.

ja skjermen er type ultraclear eller hva de kaller det; med en blank glassaktig front.

har også en tidvis veldig lys stue, sola skinner inn fra 2 vinduer i skråtaket rett på skjermen.

jeg har ikke problemer med at jeg ikke kan se på tv'en når dette hender, men alt som er av støv synes veldig tydelig. så jeg er stadig å tørker støy av tv'en, noe som jeg vel igrunnen skulle gjort uansett? .

er usikker på de nye ledtvene dog, som jeg har forstått har de alle, fra samsung, led langs sidene.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende at noen av de bedre LCD TVne med standard baklys er like bra
    som LCD med matrise dimmet LED baklys i omgivelser med mye lys. Har man
    mye lys der TVn står er svartnivå veldig bra selv på en standard god LCD, og
    lysutbytte ser ut til å være ca det dobbelte på enkelte LCD kontra LCD/LED
    hvis man skal tro de målingene som bladet Hjemmekino har gjort, spesielt
    Philips modellene.

Newcomer eplehagen sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Live70
    Hei! Spilling er som sagt "bare" med wii, og er ingen viktig faktor. Kvalitet på sd signaler og fotball er de to viktigste egenskapene, men det er jo selvsagt fint om den leverer flotte bilder til film og hd signaler også.

Har sett på sonys modeller, og fått med meg at disse sliter mye med clouding. Dette merkes vel best når det er mørkt, men kan nok kanskje være irriterende. Prisen er ok på disse modellene, hva er egentlig forskjellen på v og w modellene foruten mpeg4?

Philips er jeg skeptisk til, grunnet tidligere dårlige erfaringer med kvalitet og service. Er heller ikke glad i deres natural motion filter (eller hva de nå kaller det).

Står mellom samsungs nye led, nye B serie lcd fra samsung (655 eller755), gamle samsung led eller sony v\w5500. LG vet jeg ikke helt, har ikke blitt helt klok på seriene deres. Har ikke fått sett nye B serie med SD signal, noen som har sjekket dem ut på det? Etter det jeg skjønner så bruker nye led og B serie samme bildebehandlingsteknologi?

Det er ikke lett det her
    Personlig valgte jeg Sony (46w5500) og er strålende fornøyd. Clouding merker jeg ingen ting til, og forskjellen på v/w går også på at w er 100hz samt tilkoblingsmuligheter bedre enn v.

Uansett valgene her tror jeg du får en god tv. Jeg valgte Sony, og angret ikke. Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lys stue og Samsung-TVer har jeg litt erfaring med, og det er ingen god erfaring. Jeg hadde en 40M87 i kjellerstua et drøyt års tid, noe jeg i og for seg var fornøyd med. Så kjøpte jeg en 46A866 på senvinteren i år, med tanke på å bytte ut den gode gamle CRTen i dagligstua. Dette ble helt skivebom på grunn av alle refleksene i skjermen fra vinduene. 40M87 ble flyttet opp, og 46A866 havnet i kjelleren, og datteren fikk CRTen. Begge Samsungene gir masse reflekser i dagligstua, men 40tomeren fungerte bedre rett og slett fordi den er mindre. Dette er 40M87 kl 22:19 i dag:

Ikke klag på at bildet er ute av fokus, det understreker kun poenget :twisted:
    Det å anskaffe en Samsung til en lys stue, er ikke noe jeg vil anbefale noen å prøve uten full returret. Aftenposten har nettop testet en ny Samsung-LED, og poengterte at problemet gjelder også disse.
    Og hvis noen har praktisk erfaring med dette "Samsung-problemet", og vet om f.eks. Sony KDL40W5500K (eller andre 40"-46") løser dette på en vesentlig bedre måte, så er jeg meget interessert i å høre om slike erfaringer. Min datter har sikkert heller ikke noe i mot at 40M87 blir "til overs"

- RK

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedrørende reflekser. Her er hva trustedreviews skriver om Samsung B650:

"As with all B650s, the 32B650 uses Samsung's Ultra Clear Panel II technology, which uses a proprietary polarising sheet in the screen design to reduce reflections by 30 per cent and pretty much remove the usual surface 'haze' caused by ambient light in your room. This stops ambient light from reducing the image's contrast. "

Under kommentarene til testen kan en også lese litt hva brukerne mener.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •