Jeg er veldig følsom for regnbueeffekt på DLP, og har kanskje for godt syn, men det er noen ting som irriterer meg på min LCD.

Finnes det på plasma?

PÅ sendingene til nrk, ser det hele tiden nesten ut, spesielt ved studiosender som det filmes med et billig autofokus kamera og det går inn og ut av fokus, men er dette egentlig "motion" blur og noe som ikke finnes på sendingen? Det pleier å bli helt skarpt når objektene er i ro, men i bevegelse er det ikke helt skarpt. Det er åpenbart på alt av studiosendinger. Porene i huden kommer frem når objektene er i ro, ikke ellers. Kommer porene frem hele tiden på en plasma tv på den type studiosendinger?

Det andre er tekst. På teksting uansett kanal, syns det tydelig for meg at teksten fader ut i striper når det går fra en tekst til neste.. Det er sikkert noen ms det skjer, det er veldig irriterende at det ikke blir borte med en gang, men henger igjen. Det er slik både på min samsung og lg, fullHD, værst på samsung

Er disse 2 effektene synlig på plasma?

Om LCD vs CRT.

Jeg husker når LCD skjermer kom for data var det utrolig bra sammenlignet med CRT, for oss som brukte skjerm mye. Det var fordi baklyset var konstant og flimmer, og ustabilitet med CRT ble borte uansett hz på skjermen. Det gikk å bruke skjerm mye lenger uten å bli sliten.

Er LCD mer behagelig å se på over tid sammenlignet med plasma, fordi bakbelysningen er stabil og bildet derfor blir mer stabilt? Plasma når jeg ser på videokamera opptak ser ut som det flimrer mye mer, mens LCD kan filmes uten at det blir flimmer.

Akkurat som LCD vs CRT på databruk, gir LCD mer behagelig bilde og mindre trettende bilde over tid? selv om bildet kanskje ikke er så "raskt og med like bra kontrast"?