Trenger tips om et bra galvanisk skille

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips om et bra galvanisk skille

Hei!

Har nettopp kjøpt Canal Digitals HD PVR. Har litt problemer med at bildet på HD-kanaler hakker. Nei, ikke etterslep, men hakking. Jeg bruker et galvanisk skille fra Hama. Tok det bort, og vips så var hakkingen borte. Mulig at det galvaniske skillet svekker signalstyrken litt. Noen som vet om et bra galvanisk skille som ikke svekker signalstyrken?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Hei!

Har nettopp kjøpt Canal Digitals HD PVR. Har litt problemer med at bildet på HD-kanaler hakker. Nei, ikke etterslep, men hakking. Jeg bruker et galvanisk skille fra Hama. Tok det bort, og vips så var hakkingen borte. Mulig at det galvaniske skillet svekker signalstyrken litt. Noen som vet om et bra galvanisk skille som ikke svekker signalstyrken?
    Ta kontakt med butikken og krev et nytt, det skal ikke være tilfellet med dette galvaniske skillet at kvaliteten blir svekket.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Galvanisk skille reduserer signalkvaliteten, punktum !

For noen år siden var jeg plaget med dårlig kabel TV fra Get. Hver sommer ble signalet gradvis dårligere etter hvert som varmen kom. Hadde "gleden" av å teste en hel del skiller og var ikke bort i ett som hadde annet en negativ innvirkning på signalet. Den beste jeg teste og som jeg har forsatt er en stor blå klump merker "FM2 Ground breaker" som jeg kjøpte på Siba. De andre har jeg gitt bort.

Mulig det ikke har stort å si hvis signalet er bra, men har du svakt signal så gjør ikke skille saken bedre. Nå har jeg ikke problemet lenger da jeg har fiber fra Lier Fibernett - en helt annen verden :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Mulig det ikke har stort å si hvis signalet er bra, men har du svakt signal så gjør ikke skille saken bedre. Nå har jeg ikke problemet lenger da jeg har fiber fra Lier Fibernett - en helt annen verden :-D .
    Det var tilfeldigvis en montør her i går for å sjekke signalkvaliteten, da vi har hatt en del trøbbel med den hersens HD PVR-en til Canal Digital. Signalet er best i byen sa montøren. Kabelen ble lagt for tre år siden.

Hvis jeg har problemer, hvordan er det hos andre med eldre kabler da? Går jo ikke an å bruke galvanisk skille da!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger man egentlig galvanisk skille når en bruker digitalboks? I såfall nytt for meg...

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rikkmund
    Trenger man egentlig galvanisk skille når en bruker digitalboks? I såfall nytt for meg...
    Jeg har også lurt på dette. Ifølge en tråd for en tid tilbake så må en visst det. Husker ikke helt hva som stod i den tråden, for det var ganske teknisk, så jeg mistet liksom tråden. HAHA!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke hoder har fortalt meg at en ikke trenger galvanisk skille dersom strømkontakten er jordet...

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer ja. Men nå er det vel knapt en person på jordkloden som har jordet kontakt på stua. Okay, drøy påstand, men jeg har i hvertfall ikke det.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Kloke hoder har fortalt meg at en ikke trenger galvanisk skille dersom strømkontakten er jordet...
    FEIL ! Det er når den er jordet du trenger skille ! Det er fordi det da kan gå strøm fra kabelleverandørens jord til din jord. Er kontakten uten jord kan det ikke gå strøm.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Pussig - trodde det var stikk motsatt? Noe jeg er 99 % sikker på.

Edit - en Ingeniør var raskere enn meg

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok desverre 100% sikkert at du trodde feil :-) Når kontakten ikke er jordet trenger man ikke galvanisk skille.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Det er nok desverre 100% sikkert at du trodde feil :-)
    Meg du sikter til?

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du hadde nok 100% rett :-) så det for sent og har endret innlegget , beklager feilen , jeg tok 100% feil :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Nei, du hadde nok 100% rett :-) så det for sent og har endret innlegget , beklager feilen , jeg tok 100% feil :-)
    Den er grei! Har personlig erfaring med temaet. Lillebroren til kona bodde hos oss en stund - før den gangen vi fikk oss flatskjerm i huset. Han hadde med seg en liten flatskjerms tv. Plugga den i stikkontakta og antenneutgange - "puff". Der slo jordfeilbryteren ut gitt! Satte på skille - null, niks, nada problem.

(Må legge til at det når dette skjedde, tydeligvis var en slags feil i antennelagets nett som forårsaket denne spenninga - er ikke slik i dag.)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Den er grei! Har personlig erfaring med temaet. Lillebroren til kona bodde hos oss en stund - før den gangen vi fikk oss flatskjerm i huset. Han hadde med seg en liten flatskjerms tv. Plugga den i stikkontakta og antenneutgange - "puff". Der slo jordfeilbryteren ut gitt! Satte på skille - null, niks, nada problem.

(Må legge til at det når dette skjedde, tydeligvis var en slags feil i antennelagets nett som forårsaket denne spenninga - er ikke slik i dag.)
    Ja, da har nok leverandøren av kabel satt skille i sin ende, og da gjerne et skille av god kvalitet. Typisk norsk og ikke pålegge leverandørene det. I stedet pålegger man konsumenten dette slik at man får mer moms i kasse :cry: .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •