Panasonic TX-P50G10 vs Pioneer PDP-LX5090, Hjelp!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic TX-P50G10 vs Pioneer PDP-LX5090, Hjelp!!

Har for tiden en Panasonic 42" PZ70 som jeg er veldig fornøyd med, bortsett fra at jeg gjerne vil ha 50" istedet. Etter å ha lest diverse reviews vedrørende den nye G10 serien fra Panasonic hadde jeg bestemt meg for at det skulle bli min neste TV. Var derfor bortom den lokale sjappa her for å se om de hadde fått den inn, men det hadde de dessverre ikke. Fikk istedet tilbud på en Pioneer PDP-LX5090 til 2000,- mer enn det Panasonic'en koster. (15.990 vs 17.990).
    Er dette noe å lure på da? Eller er det bare å springe bort å ta med seg Pioneer'en?
    Har dessverre ikke fått lest så veldig mye om Pioneer, da jeg egentlig alltid har ansett de for å være for dyre for min lommebok. Sjekket litt kjapt tidligere idag på HDTV-Test hvor de selvfølgelig skryter hemningsløst av den, bortsett fra noe refleksjoner i lyse omgivelser og qoute: "Subtle uneven blotches/ streaks on screen (mostly invisible during normal viewing)."
    Som sagt tidligere så er jeg godt fornøyd med min nåværende tv når det gjelder titting i dagslys, men hvordan tror dere det stiller seg i forhold til Pioneer?

Omtrentlig bruk:

30% Tv titting via Altibox
    30% Dvd/HTPC
    10-20% Blu-Ray
    Resterende på PS3

Noe som kan gi meg en kjapt svar for å "tippe" valget i den ene eller andre retningen?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løp og kjøp - Pioneer'n altså :lol: .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har lest den offisielle Panasonic tråden med de nye modellene. Der blir det linket til flere tester med G10. I alle testene blir det påpekt at Pioneer 5090 er en bedre skjerm totalt sett.

Derimot så er det mer uklart når man sammenligner Panasonics V10 og Pioneer 5090. Så valget ditt bør egentlig stå mellom disse to. Sansynligvis er Panasonicen bedre på noen områder, mens Pioneeren et hakk foran på andre. Vet selv ikke hvem jeg hadde valgt mellom disse to da det har vært litt for få sammenlignings tester. Begge er uansett strålende skjermer. Panasonic V10 var ikke kommet på noen lager sist jeg sjekket, men det er nok bare snakk om noen uker.

Her er forøvrig en test av Panasonic G10 i 42":
    Potent plasma

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CraZee
    Noe som kan gi meg en kjapt svar for å "tippe" valget i den ene eller andre retningen?

Jeg var i akkurat samme situasjon, men tok valget i dag :-)
    Det sto mellom Panasonic V10, Samsung B855 og Pioneer Kuro.

Jeg valgte til slutt Pioneer 6090H.
    Bestilte denne i dag, får den om et par uker.

Mine vuderinger:

- Kuro har forsatt det beste bildet etter en samlet vurdering av alle billedmessige kvaliteter*
    - Jeg fikk en pris jeg ikke kunne si nei til

Samsung B855 fristet pga. av et flott design og meget tynn skjerm.
    Jeg har også sett skjermen, og den fremsto med naturtro og nøytrale farger,
    og et generelt godt bilde. Men helt på Kuro nivå var det ikke.

Panasonic G10/V10 virker som en god allrounder, men jeg har ikke funnet noen
    spesielle egenskaper som stikker seg spesielt posistivt ut i forhold til de to andre. Designet som V10 er ikke i samme liga som B855 og Kuro. Da synes jeg faktisk G10 er penere.

På slutten av vurderingen bestemte jeg meg også for å gå opp til 58"/60" størrelse. Etter 6 år med Panasonic 42PW6, følte jeg at 50" ikke ble den helt store oppgraderingen. Da tar jeg heller litt i og satser på 60".

Eneste usikkerheten rundt Pioneer er rapporter som summing/støy fra skjermen. Ser at Samsung også har tilsvarende rapporter, så da ble det uavgjort på dette punktet.

* Billesmessige kvaliteter:
    HD kvalitet
    SD kvalitet (hvor godt skalerer den opp TV og DVD bilder)
    Farger
    Gråtoner
    Sortnivå
    Detaljer og korrekte farger i mørke og lyse scener.
    Panoreringer
    Billedstøy
    Kalibreringsmuligheter

Samsung og Panasonic kan på noen av punktene score like bra, eller bedre.
    Men etter en samlet vurdering kom Pioneer Kuro best ut i min vurdering.

Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar til de som bidro.
    Har akkurat fått hengt Pioneer'n på veggen, og det ser veldig bra ut

Ett par spørsmål?

Noen som tips til innstillinger for tv-titting? (Altibox dekoder, ikke HD).
    Hva bør jeg mate tv'en med fra dekoderen? (1080i el 720p?)
    Valgte å ikke koble til dekoderen via min Yamaha RX-V 2700, men bør jeg kanskje gjøre det pga oppskalering? (Litt short på HDMI innganger, så valgte derfor å kjøre dekoderen rett i tv'en via HDMI, og å bruke optisk til lyden).
    Er det noe sted på Pioneer man kan se antall timer den er brukt?

På forhånd takk.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CraZee
    Takker for svar til de som bidro.
    Har akkurat fått hengt Pioneer'n på veggen, og det ser veldig bra ut

Ett par spørsmål?

Noen som tips til innstillinger for tv-titting? (Altibox dekoder, ikke HD).
    Hva bør jeg mate tv'en med fra dekoderen? (1080i el 720p?)
    Valgte å ikke koble til dekoderen via min Yamaha RX-V 2700, men bør jeg kanskje gjøre det pga oppskalering? (Litt short på HDMI innganger, så valgte derfor å kjøre dekoderen rett i tv'en via HDMI, og å bruke optisk til lyden).
    Er det noe sted på Pioneer man kan se antall timer den er brukt?

På forhånd takk.
    Grattis, godt valg helt klart!!! Se i kuro tråden for tips ang kalibrering, men pure mode er vel det beste for film.. Siden det dette ikke er en H utgave kommer den litt dårligere ut av esken enn storebroren, så du MÅ få den kalibrert.. Hadde jeg vært deg (du har fått et veldig bra kjøp på denne) så hadde jeg fått den profisjonelt kalibrert. Det bør alle som kjøper Kuro gjøre uten tvil for det er jo her den store styrken til denne skjermen ligger.. Den har innstillingsmuligheter som er i en egen liga, men det kreves skikkelig utstyr.. Kost på deg de 2500 som dette koster, du vil ikke angre!!!!

Du burde helt klart la pioneeren oppskalere bildene dine da denne er rå på dette. Du kan vel fortsatt kjøre i gjennom reciveren, men la signalene passere igjennom uten processering. Mat med 1080i og la pioneeren oppskalere..

Grattis til deg også rogers.. Regnet med du ville gå for den ja!!

Jens

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med valget, jeg venter i spenning på min skjerm.
    Som Jens skriver, så er det mange bra tips i Pioneer 9.gen tråden,
    selv om den er veldig lang.

Jens, ja valget ble Pioneer til slutt, men Samsung B855 var faktisk andrevalget foran Panasonic V10.

Roger

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du vil angre på valget nei 8). Lurt å kjøre den inn et par hundre timer før man evnt. kalibrerer. Har selv ikke følt behovet for det. Pure-mode er det bare KRP serien som har.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •