Benytter alle led-tver fosfor i led-lampene, og man får innbrenningsproblematikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benytter alle led-tver fosfor i led-lampene, og man får innbrenningsproblematikk?

Benytter alle led-tver fosfor i led-lampene..?

Har disse led-tvene evt mer eller mindre samme innbrenningsproblematikken som plasma-skjermene..?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da absolutt ingen LED som bruker fosfor. LED er halvlederteknologi.

Led TV, slik vi har i dag, er en vanlig LCD med LED som baklys. LCD kan ha en form for innbrenning (image persistence, retention) Image persistence - Wikipedia, the free encyclopedia
    Men dette har altså ingenting med LED å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Det er da absolutt ingen LED som bruker fosfor. LED er halvlederteknologi.
    Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men jeg mener det var snakk om at LED-lampene hadde fosfor liggende mer utenpå seg for å gi hvitt lys. Jeg vet ikke om dette evt gjelder alle LED-TVer?

Korriger meg om jeg tar feil.

Led TV, slik vi har i dag, er en vanlig LCD med LED som baklys. LCD kan ha en form for innbrenning (image persistence, retention) Image persistence - Wikipedia, the free encyclopedia
    Men dette har altså ingenting med LED å gjøre.
    Jeg vet at det er baklyset som er forskjellen på LED og vanlig LCD ja, med samme LCD-teknologi. Den formen for innbrenning en LCD kan ha(som jeg aldri har hørt om i praksis) er vel mht de krystallene som slipper lys igjennom panelet og egentlig ikke en innbrenning fra stråling som det er på plasma-skjermene(pga fosforstråling). Det jeg lurer på er om det er fosforstråling fra led-lampene, som evt trolig vil kunne gi den samme innbrenningen som i plasma-skjermene?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kjapt wiki-søk avslører av det kan brukes fosfor i LED's:
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    White LEDs

White light-emitting diodes are usually blue InGaN LEDs with a coating of a suitable material. Cerium(III)-doped YAG (YAG:Ce3+, or Y3Al5O12:Ce3+) is often used; it absorbs the light from the blue LED and emits in a broad range from greenish to reddish, with most of output in yellow. The pale yellow emission of the Ce3+:YAG can be tuned by substituting the cerium with other rare earth elements such as terbium and gadolinium and can even be further adjusted by substituting some or all of the aluminium in the YAG with gallium. However, this process is not one of phosphorescence. The yellow light is produced by a process known as scintillation, the complete absence of an afterglow being one of the characteristics of the process.

White LEDs can also be made by coating near ultraviolet (NUV) emitting LEDs with a mixture of high efficiency europium based red and blue emitting phosphors plus green emitting copper and aluminium doped zinc sulfide (ZnS:Cu,Al). This is a method analogous to the way fluorescent lamps work.
    A Mg0.1Sr1.88SiO4:Eu0.02 phosphor tuned to emit at blue and yellow (459/564 nm) is being investigated as a promising candidate.[4]
    Link: Phosphor - Wikipedia, the free encyclopedia

Med andre ord: Spørsmålet i første runde er om LED på LED-TV'er er av typen basert på fosfor eller ikke.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da var det jeg som tok noe feil.

Men ser ikke helt sammenhengen med innbrenning, som er fargeforskjeller forårsaket av ujevn intensitet og brukstid på fosforet.
    Baklys er jo jevnt brukt. Da blir det heller snakk om levetid på baklyset. Eventuelle fargeforandringer over tid vil ikke være lett å se, det blir jevnt over hele bildet.
    Man ser heller ikke fosforet slik som på CRT, hvor innbrenning også er synlig når apparatet er avslått.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da var det jeg som tok noe feil.

Men ser ikke helt sammenhengen med innbrenning, som er fargeforskjeller forårsaket av ujevn intensitet og brukstid på fosforet.
    Baklys er jo jevnt brukt. Da blir det heller snakk om levetid på baklyset. Eventuelle fargeforandringer over tid vil ikke være lett å se, det blir jevnt over hele bildet.
    Man ser heller ikke fosforet slik som på CRT, hvor innbrenning også er synlig når apparatet er avslått.
    Jeg ble litt usikker selv nå. Skal innrømme at jeg ikke lenger er sikker på hvordan det blir innbrenning i de ulike skjermtypene. Jeg trodde tidligere det var strålingen fra fosforet som forårsaket videre innbrenning i skjermen utenfor fosforet, men nå begynner jeg å lure på om dette ikke er tilfelle.

Nå lurer jeg på om det er selve fosforet i hver enkelt fosfor-lampe(pixel) som skades i plasma skjermene og fosforet i hver enkelt pixel i crt-tvene? I så fall blir det vel evt led-lampen/lampene som skades i en led-tv som du sier og dermed jevnt over hele bildet(hvis tven har 1 led-lampe)? På tvene med sone-led blir det vel evt mindre soner som skades?

Håper noen kan forklare om det er teknisk mulig(hvis fosfor-led) å få innbrenning i en LED-TV på en slik måte at man ser direkte ghost fra statiske ikon og stillbilder? Eller blir det slik at det kun er hele led-lampen som evt "brennes" slik at det i værste fall kan bli soner på skjermen som ghoster(hvis sone led-tv)?

Men har alle led-tver fosfor i led-lampene?

En annen ting er diskusjonen om det er helsefarlig å sitte nærmt en crt/plasma-skjerm pga strålingen. Vil det evt også være helsefarlig å sitte nærmt en led-tv?

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det siste først: På en CRT sitter det en elektronkanon bakerst, og det er ganske høy spenning på anoden (30.000 Volt). Dermed genereres svake røntgenstråler.
    Finnes ingen slik stråling fra flatskjermer.

På CRT og plasma er det fosfor i forskjellige farger for hver pixel, og det er lyset fra dette fosforet som direkte skaper bildet.
    På LCD er det derimot et fast, hvitt baklys, og bildet dannes vet å slippe deler av lyset igjennom. Det er dermed helt utelukket at bilder på skjermen skal påvirke fosforet.
    Det er nok en hel haug med LEDS som lager lyset, ikke bare en.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det siste først: På en CRT sitter det en elektronkanon bakerst, og det er ganske høy spenning på anoden (30.000 Volt). Dermed genereres svake røntgenstråler.
    Finnes ingen slik stråling fra flatskjermer.

På CRT og plasma er det fosfor i forskjellige farger for hver pixel, og det er lyset fra dette fosforet som direkte skaper bildet.
    På LCD er det derimot et fast, hvitt baklys, og bildet dannes vet å slippe deler av lyset igjennom. Det er dermed helt utelukket at bilder på skjermen skal påvirke fosforet.
    Det er nok en hel haug med LEDS som lager lyset, ikke bare en.
    Vet at det er elektronkanon på CRT, men det er vel egentlig en slags mini "elektronkanon" bak hver pixel i plasmaskjermen også, ihvertfall høyspent strøm som gir stråling mot fosforet?

Det blir sagt at det ikke bare er CRT som har helsefarlig stråling, men at det er litt fra plasmaskjermen også ihvertfall nærmt inntil skjermen.

Jeg er usikker på om det bare er strømmen(som gjør at fosforet lyser) som har helsefarlig stråling eller om fosforet også i sin tur sender ut helsefarlig stråling? Jeg er ihvertfall ganske sikker på at de elektromagnetiske bølgene(strålingen) som kommer fra fosforet også går utenfor det synlige spekteret. Så hvis det er helsefarlig stråling fra fosforet, så vil det vel bli det fra LED også hvis de bruker fosfor i lampene?

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er feil. Det er ikke høyspent i plasma TV.
    I en CRT gir fosforet lys når det treffes av elektroner. I plasma er det derimot ultraviolett lys, akkurat som i et lysrør.
    At strålingen går utenfor det synlige spektrumet betyr absolutt ikke at den er farlig. Det vil alltid være noen som hevder at det er farlig stråling fra ting, den debatten blir ofte tildels avsporet fra rasjonell tankegang.

Noen referanser:
    HowStuffWorks "Inside a Plasma Display"
    Cathode ray tube - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er feil. Det er ikke høyspent i plasma TV.
    I en CRT gir fosforet lys når det treffes av elektroner. I plasma er det derimot ultraviolett lys, akkurat som i et lysrør.
    At strålingen går utenfor det synlige spektrumet betyr absolutt ikke at den er farlig. Det vil alltid være noen som hevder at det er farlig stråling fra ting, den debatten blir ofte tildels avsporet fra rasjonell tankegang.

Noen referanser:
    HowStuffWorks "Inside a Plasma Display"
    Cathode ray tube - Wikipedia, the free encyclopedia
    Ahh, jeg husket helt feil. Er lenge siden jeg studerte virkemåten til plasma-tven. Ok, ultraviolett lys fra plasmaet tenner fosforet. Er gjerne strålingen fra plasmaet jeg husket som mulig farlig stråling jeg vet ikke. Jeg er usikker på om fosforet sender ut på bølgelengder utenfor det synlige lyset, eller om det bare er plasmaet som gjør det. Ikke nødvendigvis farlig stråling selv om utenfor synlig felt nei, men spørs hvilke bølgelengder det er snakk om.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •