Thomson 42WB02S 42" Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thomson 42WB02S 42" Plasma

Er det noen som har sett Thomson 42WB02S 42" Plasma TV som de selger hos Expert Bonus for Kr. 27.000,-?

I annonsen skriver de at denne har:
    * 1000 siders tekstminne
    * Integrerte høyttalere
    * I-link (DVI inngang)
    * Løs tuner og bordstativ
    * PiP, bilde i bilde - 2 tunere
    * Siste teknologi i plasma "Cold panel" - viftefri.

Ser jo bra ut men her trenger jeg innspill. Er den noe å ha?

Har i dag en Hitatchi 32" TV som driver med å slå seg av hele tiden. I den forbindelse vil jeg kikke på plasma som etterhvert er kommet bra ned i pris men som er et marked jeg kjenner veldig dårlig.

Skal bare bruke den til å se på TV da jeg har et dedikert rom til hjemmekino.

Hører gjerne andres erfaring med å bytte en vanlig tv ut med plasma.

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bare skal bruke den til tv(ikke hjemmekino) og har råd, ville jeg helt klart kjøpt den. Tv-tuner følger jo med. Man må vl kjøpe veggbrakett til et par tusen tror jeg.

Har inntrykk av at sortnivå er ganske svakt på denne. Hvis man lager riktig belysning rundt kan det vel bli bra, men som sagt til tv-bruk er det uansett bra nok. Og designet er jo himmelsk....

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok en tur til Expert og tittet på akkurat den modellen. Den hadde bare 480 linjers oppløsning så jeg regnet med at bildet ikke var helt topp, men det jeg så overrasket meg virkelig. Jeg trodde faktisk ikke det var mulig å sende ut på markedet en TV med så elendig bilde. Det det mest minnet om var videokvaliteten på en dårlig videosnutt lastet ned over nettet. Den samme sendingen, en fotballkamp, ble vist på andre TV-apparater med langt bedre bilde.

Selgeren innrømmet at det ikke var noe særlig bra bilde og sa at man fikk det man betalte for, men siden apparatet hadde fin design og kostet under halvparten av et apparat med OK billedkvalitet så hadde de likevel solgt mange av denne modellen.

Robert-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Denne modellen har 8 bits video-koding... Du vil merke en "datalook" over bildet... Kontrast er også dårlig.

Her er sjekklisten for plasma i dagens marked:

- ER det 10 bit? (alt under er rett og slett for dårlig!)
    - HAR den en kontrast på over 1500:1?

Oppfyller plasmaen disse to kriteriene, er du langt på vei mot en flott TV-opplevelse! I tillegg kommer selvsagt oppløsning osv...

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt enig i den checklisten.

-10 bits er jeg enig i.
    -det er vel kun Panasonic som påstår at de har kontrast over 1500:1, 3000:1 påstår de, men målinger som noen hadde gjort (husker ikke kilde) viste at de lå på ca. 730:1.
    -Pass på å få nok oppløsning. 480 linjer holder bare rett og slett ikke til PAL-materiale og HD kan du bare glemme.

Robert-

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett den selv nå. Det er ikke noe jeg kommer til å satse på. Bildet var "greit nok" fra DVD men direkte dårlig på TV. Det siste sammenlignet også jeg med vanlige tv apparater og resultatet var nedslående.

Kontrasten er bare 600:1 og det synes.

Men hva skal jeg kjøpe da? Kommer ikke til å bruke mer enn 30 lapper for å få meg en tv. Ønsket om plasma er ganske stort så det blir vel å sitte på gjerdet en stund for å vente på den annonserte prisnedgangen.
    Måtte den komme fort.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen

Det er selvsagt flere ting enn antall bits og kontrast en bør se etter, men en kontrast høyere enn 1500:1 er hva som er optimalt. Ut i fra hva jeg har sett, mener jeg at Panasonicen tilsier 3000:1, da gitt at f.eks. Pioneer sine skjermer er oppgitt til 1000:1. Sortnivå på Panasonicen er langt bedre. Hvis Panasonicene har 750:1, har iallfall Pioneerene 300:1, rent forholdsmessig. Det betyr selvsagt litt på sortnivå at Pioneers skjermer har noe høyere lysutbytte, men forholdet 1000:1 / 3000:1 er allikevel ganske korrekt ut i fra mine observasjoner.

Det er iallfall viktig å inkludere at eventuelt også andre skjermer har lavere kontrast enn oppgitt om Panasonicen skulle vise seg å ha dette. Jeg hører for øvrig den samme argumentasjonen mot NEC HT-1000, men forholdet mellom denne og projektorer oppgitt til 1000:1 og 2000:1 allikevel relativt korrekt, selv om kanskje alle oppgir noe for mye.

Det viktigste er uansett å observere selv, og jeg har personlig eid en Pioneer 433HD noen mnd'er og hatt en Panasonic i butikken jeg jobbet en stund.

Når du sier at det er kun Panasonic som har oppgitt 3000:1, sier jeg fremdeles at 1500:1 er et minimum, og det tilsier dermed at jeg mener at samtlige skjermer fremdeles er for dårlige. For øvrig har NEC også en 1500:1 måling på sine skjermer, så det er ikke kun Panasonic som opererer med høye kontrastmålinger. Fujitsu har også skjermer med høy kontrast. Samme er tilfelle for Yamaha, men disse kjøper glasset fra NEC uansett. Det er faktisk ikke så mange gode produsenter av plasma skjermer enda, og det blir feil å hevde av f.eks. Panasonicen kun har 750:1, du kan jo se selv at f.eks. den skjermen det snakkes om her ikke da har 600:1, relativt sett!

Du må uansett se en plasma i et rom med dempet lys før en kan uttale seg på skikkelig grunnlag ang. kontrast og tilhørende sortnivå. Jeg kjøpte Pioneer skjermen etter å ha sett den i en butikk, der den selvsagt så helt strålende ut. Det var når jeg kom hjem jeg fikk min store overraskelse.

Det er for øvrig heller ikke uten grunn av de fleste på AVSforum sverger til Panasonic / Fujitsu i første omgang, og NEC / Pioneer i andre (dette diskuteres selvsagt, noen er ikke like opptatt av sortnivå som andre...). Det er også en kjennsgjerning at Pioneer har langt dårligere sortnivå enn de andre nevnte merker, men nyeste modell fra samtlige har 10 bits prosessering og generelt god bildekvalitet. Det finnes selvsagt sikker andre gode alternativ, men de fleste bygger på glass fra en av de overnevnte aktører.

Samsung og mange med de har fremdeles ikke gode nok skjermer etter min mening.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og når det gjelder oppløsning - prøv selvsagt å få så høy som mulig! Uansett, hjemmekino handler ofte om prioriteter og kompromiss, og da mener jeg det er viktigere med høy kontrast og skikkelig 10-bits bildebehandling enn oppløsning i de fleste tilfeller. Sitter en nærme skjermen er kanskje saken en annen, men i dagens marked (som en selvsagt må ta utgangspunkt i), koster oppløsning flesk, og det er dermed andre elementer som bør prioriteres før, etter min mening.

Selvsagt skulle vi gjerne hatt en 50" med høy kontrast og SXGA oppløsning, men det koster fremdeles 60-80.000, og dermed må de fleste se hvilke andre alternativ som eksisterer og som gir maksimal uttelling pr. investert krone. Herunder ligger det selvsagt at en skjerm til 25.000 ikke nødvendigvis er et bedre kjøp enn en spesifikasjonsmessig bedre til 35-40.000.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er for øvrig heller ikke uten grunn av de fleste på AVSforum sverger til Panasonic / Fujitsu i første omgang, og NEC / Pioneer i andre (dette diskuteres selvsagt, noen er ikke like opptatt av sortnivå som andre...). Det er også en kjennsgjerning at Pioneer har langt dårligere sortnivå enn de andre nevnte merker, men nyeste modell fra samtlige har 10 bits prosessering og generelt god bildekvalitet. Det finnes selvsagt sikker andre gode alternativ, men de fleste bygger på glass fra en av de overnevnte aktører.
    Vil det si at Pioneer PDP-433 er 10 bits?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei

Det stemmer at Pioneer's 42 og 50" har 10 bits videoprosessering. Problemet på disse er imidlertid høyt lysutbytte kombinert med moderat kontrast, noe som fører til et lavt sortnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha. I hvilken ambient lyssetting er dette mest merkbart? Og hvorfor?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei

I rent dagslys vil du muligens ikke se så mye til det lave sortnivået. I normale lysomstendigheter vil du imidlertid merke problemet med lavt sortnivå mer. Jeg benyttet to relativt kraftige lamper bak skjermen for å lage en "glorie" rundt skjermen og dermed redusere problemet med lavt sortnivå. Dette fungerte greit, men ikke tilstrekkelig for mine kritiske øyne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •