Bildeformat til besvær...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildeformat til besvær...

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er slik at når jeg kjører tv signalene inn på Tv'en via Scart så får jeg bilde på hele skjermen til enhver tid. Kjører jeg signalet via HDMI så kommer disse irriterende sorte kantene på hver side av bildet... Tv'en er full HD og det er en HD Dekoder fra Canal Digital.. Har prøvd alle mulig justeringer på både tv og dekoder uten hell... Det som gjør meg mer forvirret er at ved reklame så fylles hele bildet, men når sendingen starter er det tilbake med svarte sider...

Nå vet jeg at noe av dette har vel med hvordan format sendingen sendes i... Men med min gamle 42" som ikke engang var HD ready skjedde dette aldri..
    Dog ble denne kjørt kun via digital dekoder med scart!

Noen som kan kaste lys?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen med noen forklaring på dette?

Er jo merkelig at de kanalene jeg har som sender i HD ikke vises i hele skjermen med HDMI kabel men med scart!? Og kanaler som ikke sender i HD de fyller hele skjermen med HDMI kabelen... Nrk f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

formatproblemer

Hei! Jeg har selv en hd-dekoder fra cd og den fungerer på følgende måte via hdmi:
    Ved feks. discovery hd så fylles hele skjermen, men på discovery så har jeg svarte sider på bildet, min dekoder er satt opp med 1080 oppløsning.
    På feks tvn hd så har jeg svarte sder på programm som ikke er i hd, men fullskjerm når det er reklame.
    Dette er pga reklamen er faktisk laget i 16:9 format mens de "vanlige"sendingene er ike kodet på samme vis.
    Det du kan gjøre er å trykke på knappen merket med "hd" på fjernkontrollen til dekoderen, da vil dekoderen endre formatet på de såkalte "sd" sendingene slik at de fyller skjermen.

Det som er litt kjipt er at etter neste reklamepause er bildet tilbake til 4:3
    Dette for at dekoderen tror at det er et full hd program som er begynt når det er reklame.

Håper dette er til hjelp.
    Mvh
    Eirik A

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier ikke noe om hvilken tv du har. Men det som vanligvis funker er å sette dekoderen din på 16:9 og TVen på AUTO eller FULL SKJERM, som det heter på min Pioneer. Jeg kjenner ikke den dekoderen, men på Technisat kan jeg velge HDMI oppløsning 1080i, 720p, 576p, 576i, auto eller native. Jeg anbefaler native hvis det er mulighet for det, for TVen gjør garantert en bedre jobb med å oppskalere bildet enn dekoderen til CD.

Da skal egentlig alt fungere som det skal uten sorte striper. Vel og merke hvis programmet sendes i 16:9.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik911
    Hei! Jeg har selv en hd-dekoder fra cd og den fungerer på følgende måte via hdmi:
    Ved feks. discovery hd så fylles hele skjermen, men på discovery så har jeg svarte sider på bildet, min dekoder er satt opp med 1080 oppløsning.
    På feks tvn hd så har jeg svarte sder på programm som ikke er i hd, men fullskjerm når det er reklame.
    Dette er pga reklamen er faktisk laget i 16:9 format mens de "vanlige"sendingene er ike kodet på samme vis.
    Det du kan gjøre er å trykke på knappen merket med "hd" på fjernkontrollen til dekoderen, da vil dekoderen endre formatet på de såkalte "sd" sendingene slik at de fyller skjermen.

Det som er litt kjipt er at etter neste reklamepause er bildet tilbake til 4:3
    Dette for at dekoderen tror at det er et full hd program som er begynt når det er reklame.

Håper dette er til hjelp.
    Mvh
    Eirik A

Takk takk... dette fungerte hos meg også, på akkuratm samme måte som du forklarer her Er visst noen sideeffekter ved å ha Full HD tv i disse dager... Men det veies jo opp når man ser f.eks LOST i Full HD

Tv'en er en Samsung LE 46 B658 LCD

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arrakiss
    Er visst noen sideeffekter ved å ha Full HD tv i disse dager... Men det veies jo opp når man ser f.eks LOST i Full HD

Tv'en er en Samsung LE 46 B658 LCD
    Vel, da har du faktisk misforstått en smule. De problemene du nevner har ingenting å gjøre med at din TV er full HD. Problemene skyldes hvordan din TV og dekoder er satt opp til å håndtere 16:9 og 4:3 sendinger. 16:9 er 16:9 uansett om det er 1080p full HD eller "bare" 1080i eller 720p.
    Problemet er at du ikke har stillt inn TV og dekoder riktig. Begynn med å la dekoderen sende native til TVen, ikke 1080i. Da vil du også få skarpere bilder på SD sendinger.

Hvis det er Lost som går på TVN HD du snakker om, så må jeg skuffe deg, for det er ikke full HD. Ingenting som blir sendt på TV er full HD.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Vel, da har du faktisk misforstått en smule. De problemene du nevner har ingenting å gjøre med at din TV er full HD. Problemene skyldes hvordan din TV og dekoder er satt opp til å håndtere 16:9 og 4:3 sendinger. 16:9 er 16:9 uansett om det er 1080p full HD eller "bare" 1080i eller 720p.
    Problemet er at du ikke har stillt inn TV og dekoder riktig. Begynn med å la dekoderen sende native til TVen, ikke 1080i. Da vil du også få skarpere bilder på SD sendinger.

Hvis det er Lost som går på TVN HD du snakker om, så må jeg skuffe deg, for det er ikke full HD. Ingenting som blir sendt på TV er full HD.

Meget mulig at jeg har misforstått siden jeg er totalt grønn på dette området :???: Dekoderen min kan settes i 3 ulike HD signaler men ikke native som du nevner her. Tv'en har en autofunksjon men slik det er nå så gjør ikke den så mye med bildet... Men det å trykke på HD knappen på fjernkontrollen som ble nevnt over her gjør at jeg i det minste får bildet i hele skjermen uavhengig om det er HD sending eller ikke. Likevel, irriterende at ikke bildet kan være "fast" i en størrelse samme hva slags signaler eller kilder tv programmet sendes i. Skal da være unødvendig å måtte justere på fjernkontroll hver gang man kommer over en kanal med sorte kanter på skjermbildet... men det må jeg altså slik det er nå

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    irriterende at ikke bildet kan være "fast" i en størrelse samme hva slags signaler eller kilder tv programmet sendes i. Skal da være unødvendig å måtte justere på fjernkontroll hver gang man kommer over en kanal med sorte kanter på skjermbildet... men det må jeg altså slik det er nå
    Det er her innstillingene for hvordan 4:3 sendinger blir håndtert kommer inn. Mange TVer og tunere har en funksjon som lar deg velge om 4:3 sendinger skal strekkes over hele skjermen eller ikke. Noen har også en mellomting, der bildet strekkes litt samtidig som det zoomer inn litt slik at litt av bildet forsvinner over og under. Da blir det bare en veldig smal sort kant på hver side. Jeg foretrekker denne metoden for jeg syns det er forferdelig å se på når hele bildet kun strekkes sideveis.

Det er ikke sikkert ditt TV eller tuner har denne muligheten, men ta en ny runde i menyene og se hva du finner.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strekke bildet for å fylle ut skjermen. runde ting blir egg. en vakker kvinne en breiflab. la det stå i auto og signalet bestemmer formatet.
    ta en titt her: Artikel: Film på TV

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke dette en kjent SW feil på CD sine dekodere? har leste dette mange steder.. de fleste opplever at tuneren bytter til 4:3 når man bytter kanal. man må da trykke på den knappen nederst til høyere på fjernkontrollen for å få 16:9 igjen. Fleste sendinger i dag sendes i 16:9. Så om du strekker ut bilde blir det faktisk riktig.

var slik hos brodern også. han må alltid stille inn dette manuelt fordi det er feil i SW på tuneren som gjør at den ikke husker 16:9 innstillingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    er ikke dette en kjent SW feil på CD sine dekodere? har leste dette mange steder.. de fleste opplever at tuneren bytter til 4:3 når man bytter kanal. man må da trykke på den knappen nederst til høyere på fjernkontrollen for å få 16:9 igjen. Fleste sendinger i dag sendes i 16:9. Så om du strekker ut bilde blir det faktisk riktig.

var slik hos brodern også. han må alltid stille inn dette manuelt fordi det er feil i SW på tuneren som gjør at den ikke husker 16:9 innstillingene.
    Kast CD dekoderen ut vinduet, og kjøp skikkelig dekoder. Problem solved!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen

Dersom det er en SW feil så forklarer jo det alt. For det virker rett å slett som den ikke husker 16:9 instillingen. Er jo utrolig irriterende å måtte trykke på den HD knappen på fjernkontrollen (nederst til høyre) hver gang man bytter kanal eller etter hver reklamepause...

Irriterer meg grønn over at jeg er låst til Canal Digital her i borettslaget og at det ikke finnes alternative dekodere nå som CD har startet med pairing av kortene/dekoderne sine :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også akkuratt samme problemet på hytta med den j.... Sagem HD-boksen jeg betalte 1.500,- for. Hjemme med Lyse (Altibox) fungerer ting helt fint, og det er skjeldent jeg ser noe til 4:3 maskeringene.

Finnes det ingen workarounds for dette? CD burde få kontroll på dette, boksene er jo ikke lengre helt nye. Finnes det forresten ny firmware?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Har også akkuratt samme problemet på hytta med den j.... Sagem HD-boksen jeg betalte 1.500,- for. Hjemme med Lyse (Altibox) fungerer ting helt fint, og det er skjeldent jeg ser noe til 4:3 maskeringene.

Finnes det ingen workarounds for dette? CD burde få kontroll på dette, boksene er jo ikke lengre helt nye. Finnes det forresten ny firmware?
    Kunne ikke vært mer enig... Etter å ha sjekket litt på CD sine sider så kom det en oppdatering til HD dekoderen første gang 1-4 Juli 2008 som skulle rette opp i de første problemene. Her nevnes det ikke ett ord om problemene med bildeformat.

Så skrives det om en oppdatering 31 April 2009 og der står det bl.a.:
    "•Dekoderen husker ditt valg av bildeformat". MEN, det står også følgende:

"Denne oppdateringen gjelder kunder i frittstående kabel-tv-nett (SMA) som har mottatt brev og/eller SMS om ny programvare. Disse kundene har annen programvare i HD-dekoderen enn øvrige kabel-tv-kunder."

Virker ikke som de har helt kontroll på hvilke kunder som har fått hvilke dekodere for jeg har nemlig de problemene som rettes i denne oppdateringen. En oppdatering jeg tydeligvis ikke har fått. Blir vel en telefon til CD imorgen...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Irriterer meg grønn over at jeg er låst til Canal Digital her i borettslaget og at det ikke finnes alternative dekodere nå som CD har startet med pairing av kortene/dekoderne sine :evil:
    Hvis du bytter til HD-PVR modellen til CD så husker i hvertfall denne formatinnstillingen. Den løser altså ditt problem. I tillegg får du opptaksfunksjon. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt en telefon til CD og de bekrefter at dette problemet er noe man må leve med så lenge man kjører signalet gjennom HDMI.

Eneste løsninger er da som sies her å kjøpe HD PVR dekoderen.
    Uansett ufattelig dårlig av CD å produsere et HD produkt som ikke fungerer som ett fullverdig HD produkt. Spurte om han kjente til når det ville foreligge en oppdatering for HD PVR dekoderen for kabel-kunder slik som parabolkundene fikk, men det visste han ingenting om. Bablet noe om at kortene holdes tett til brystet ved info om dette...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •