Samsung "gammel" og ny LED

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung "gammel" og ny LED

Jeg vurderer å kjøpe LED-TV. Ser på den nye serien fra Samsung samt den "gamle" 46a786/796. Sistnevnte er vesentlig rimeligere enn de nye (14990). Er det stor forskjell på billedkvalitet osv fra 786 og de nye fra Samsung. Og er det støyende vifte i 786 slik som i f.eks 866 fra Samsung?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

det er (minst) 2 vifter i 786'en, men vet ikke om de støyer så mye? De går vel forholdsvis stille, hvertfall mens TV'en er fersk. Hvordan det utarter seg når TV'en drar litt på åra vet jeg ikke, men jeg har vifte på skjermkortet som støyer sinnsykt nå, men den var "stille" da den var ny.

Bildemessig så oppfører de seg litt forskjellig grunnet forskjellig bakgrunnsbelysning, ny modell kan få litt lysgjennomslipp i hjørnene om du har mye bakgrunnslys på (også når du sitter rett foran), gammel modell kan ha artifakter rundt lyse områder i bildet på mørkere bakgrunn.
    Rent bildekvalitetsmessig er det vel heller et spørsmål om preferanser hvilken som er best; spesielt på grunn av bakgrunnslyset.
    Ny modell dimmer hele bakgrunnslyset når det er mørkere scener, og spriter opp hele bakgrunnslyset når det er lysere scener. Dette gjenspeiles i hele bildet, altså blir det sorte mindre sort når det er en lys scene. Den gamle har lokal dimming, og vil derfor ikke oppføre seg på samme måte, men den er på ingen måte helt sort på det sorte om man ikke sitter midt foran bare så det er nevnt.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baardm
    Jeg vurderer å kjøpe LED-TV. Ser på den nye serien fra Samsung samt den "gamle" 46a786/796. Sistnevnte er vesentlig rimeligere enn de nye (14990). Er det stor forskjell på billedkvalitet osv fra 786 og de nye fra Samsung. Og er det støyende vifte i 786 slik som i f.eks 866 fra Samsung?
    Personlig liker jeg de nye bedre enn de gamle, selv om sortnivået er nok hakket bedre enn de nye. De nye er helt støyfrie og på bl.a 7000 serien har du fullverdig media senter og DLNA støtte, noe som faktisk er ganske artig. Ved direkte sammenligning så er det ikke mye forskjell på 796 og 6050/7050 f.eks, men jeg synes de nye har hakket mer "smell" i fargene, skarpere bilde og bedre kontraster enn de gamle pluss at de nye behandler bevegelser vesentlig bedre.

Så mitt tips til deg, gå får de nye. Er du ute etter 46 så ligger 6050 (uten media 2.0) til 19995 og 7050/7070 til 21995 de fleste steder. Litt dyrere som nevnt...

Newcomer nookie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så god koll på LED-TV. Men er veldig intressert av at kjøpe meg en.
    Om jag forstått alt rett er Samsung inne på generasjon 2 av LED-TV. Ikke sant?

Er all babysydommer borte från deres førsta LED-TV?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nookie
    Har ikke så god koll på LED-TV. Men er veldig intressert av at kjøpe meg en.
    Om jag forstått alt rett er Samsung inne på generasjon 2 av LED-TV. Ikke sant?

Er all babysydommer borte från deres førsta LED-TV?
    De er vell inne i 3-gen nå så langt jeg vet... Barnesykdommene er nok ikke helt borte, som Mentor1 nevner over her med diverse Halo effekter og begrenset innsynsvinkel.. Men hey.. Plasma er vell en 50+ år gammel teknologi som fortsatt hadde problemer så... Kan hende du må vente ut i 5-6-7 gen før de begynner å bli "feilfrie"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    De nye er helt støyfrie og på bl.a 7000 serien har du fullverdig media senter og DLNA støtte, noe som faktisk er ganske artig.
    Hvis man bare bruker tven til film/tv. Hva skal man med dette?
    Har jo pc'en i umiddelbar nærhet uansett.
    Eller er dette funksjoner som gjør at tv'en fungerer som en bilderamme osv?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stakke
    For de som har pcn ett annet sted.. Eller f.eks en NAS disk, da kan man streame film, musikk og bilder fra nettverket... Så hvis du skal bruke tvn til film kan du streame det rett fra NAS disken .. og det er kjekt... Er ikke alle som vil ha pcn i stua :P

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stakke
    Hvis ikke du trenger dette, kjøp 6050 og spar litt schpeeennn.... Litt penger til overs til en restplass tur til Mexico f.eks . Hører de er relativt billige for tiden. :-P

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har fått sett litt på de nye jeg også, men ikke foretatt noen veldig detaljerte målinger. Jeg er helt uenig i at de nye er "bedre", da den gamle både har langt bedre sortnivå (spec oppgir 1 mill:1 på de nye og 2 mill:1 på den gamle), langt bedre uniformitet (Edge LED gir lyse hjørner ala vanlig LCD) og ikke minst sitter fargene som et skudd på de "gamle" LED-TVene.

Jeg ser derfor liten grunn til å velge en av de "nye" hvis du har tilgjengelighet på de gamle, som jo både er rimeligere og da teknisk sett - bedre på de viktigste parameterne. Det er mulig prosesseringen er noe bedre på den nye generasjonen, men da primært mht 100Hz, en funksjon jeg mener er totalt på jordet hva bildekvalitet angår uansett. Det som selvsagt ER en fordel på de nye, er tykkelsen, 3cm vs. 9...

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Hei,

det er (minst) 2 vifter i 786'en, men vet ikke om de støyer så mye? De går vel forholdsvis stille, hvertfall mens TV'en er fersk. Hvordan det utarter seg når TV'en drar litt på åra vet jeg ikke, men jeg har vifte på skjermkortet som støyer sinnsykt nå, men den var "stille" da den var ny.

Bildemessig så oppfører de seg litt forskjellig grunnet forskjellig bakgrunnsbelysning, ny modell kan få litt lysgjennomslipp i hjørnene om du har mye bakgrunnslys på (også når du sitter rett foran), gammel modell kan ha artifakter rundt lyse områder i bildet på mørkere bakgrunn.
    Rent bildekvalitetsmessig er det vel heller et spørsmål om preferanser hvilken som er best; spesielt på grunn av bakgrunnslyset.
    Ny modell dimmer hele bakgrunnslyset når det er mørkere scener, og spriter opp hele bakgrunnslyset når det er lysere scener. Dette gjenspeiles i hele bildet, altså blir det sorte mindre sort når det er en lys scene. Den gamle har lokal dimming, og vil derfor ikke oppføre seg på samme måte, men den er på ingen måte helt sort på det sorte om man ikke sitter midt foran bare så det er nevnt.

Det finnes ikke noe vifte i disse nye LED (EDGE-LED) skjermene...

JP

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    Det finnes ikke noe vifte i disse nye LED (EDGE-LED) skjermene...

JP
    Trådstarter spurte om det var vifter i 786'en (altså ikke en av de nye EDGE-LED skjermene). Jeg har vel ikke sagt det finnes vifter i siste generasjon?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Viftene i 7. og 9.-serien kan du se HELT bort fra, ble aldri aktivert på min 786, og heller ikke på min nåværende 55" A956...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viften går på min 786 men den høres ikke,da må jeg legge øret inntil bak,jeg gidder ikke engang å vurdere nye 7 serien fordi den kan umulig være bedre en den jeg har til vanlig bruk,finner ingen grunn til bytte til smalere tv når den henger på vegg,ingen ser tykkelsen likevel.Takk til Lygren som gjorde meg oppmerksom på denne tv i tråden,mitt beste kjøp.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Trådstarter spurte om det var vifter i 786'en (altså ikke en av de nye EDGE-LED skjermene). Jeg har vel ikke sagt det finnes vifter i siste generasjon?

Neida... jeg ville bare nevne det!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    Neida... jeg ville bare nevne det!!
    Jommen det er ikke noe problem, det bare virka som du rettet det mot meg siden du hadde sitert meg..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode innspill! Dette var nyttig. Om jeg enten går for den "gamle" (786) hvor viftene er tilnærmet lydløse, eller de nye hvor vifter ikke eksisterer, er uansett problemet med støy eliminert. Merkelig at 8-serien har plagsomme vifter og ikke i 7-serien.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •