Bare lurer på noe. Da jeg bestemte meg for å koble opp PC'n min til TVn for å kunne spille noen av pc-spillene mine på større skjerm, leste jeg litt på nettet for å finne ut hvordan jeg skulle gjøre dette.

Ettersom jeg enda ikke har fått investert i en HD skjerm, tenkte jeg den beste (og billigste) løsningen var å kjøre PC til TV gjennom S-video. Dette fordi kabelen var billigere enn vga til komponent, og fordi jeg ikke visste helt om skjermkortet mitt kjørte komponent rgb signal ut.

Da jeg søkte litt rundt på forskjellige forum om hvordan gjøre dette, viste det seg at mange nybegynnere slet med at bilde ble i svart hvitt og eller at det ble andre forstyrrelser på bilde. Anbefalingene disse fikk var at dersom man ikke hadde en HDTV måtte man kjøre en oppløsning på 720x567 eller 640x480, i tilegg til å passe på at man sendte ut et pal signal.

Det jeg lurer på er om noen kan fortelle meg hvorfor jeg kan kjøre ut et signal på 1024x768 med fint bilde og klare farger på billedrørstvn min? Det er en EDTV (576p isteden for 576i), men trodde ikke den ville kunne klare å kjøre 768i.

Er det noen her som er såpass tekniske av seg at de kan forklare med hvordan dette fungerer og om hvilke oppløsninger en EDTV kan kjøre.