Hypotetisk situasjon med IF super innboforsikring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hypotetisk situasjon med IF super innboforsikring

Hei! Jeg lurer på noen ting rundt prossedyrer fra forsikringsselskapet dersom eksempelvis TV-en min skulle ha et uhell i hjemmet. I mitt tilfelle har jeg IF sin superforsikring som skal ha en innebygget uhells sak. La oss si at min 2 år gamle TV som den gang kostet 26000 kr gikk i gulvet ved flytting.

1. Vil jeg da få igjen 26000 kr minus 1000 kr i egenandel? Eller taper noe slikt seg i verdi? Jeg vet lite hvordan selskapene regner slikt.

2. Hva er prossedyre? Skal TV-en sjekkes av IF etter sammenstøte med gulvet?

3. Vil IF forsøke å reparere TV-en i stedet for å utbetale forsikringssum?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyst på ny TV?

Ang. pkt 1 så er vanlig prosedyre at du får nok penger til å kjøpe et tilsvarende produkt. Om IF har en annen vri her vet jeg ikke.

Ang. pkt 2/3 så er det vanlig prosedyre uansett å få et verksted til å se på skaden og gjøre en anbefaling, som selskapet vanligvis følger. Om apparatet skal repareres eller kondemneres avgjøres stort sett av prisen på reparasjon.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ........"PANG!!!"
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!
    Nå fant jeg et lite utdrag av forsikringsavtalen med IF her:

For elektrisk innretning, maskin eller apparat gjøres det fradrag på grunnlag av de totale kostnader med 10% for hvert påbegynt år fra utstyret er 5 år, for PC og datautstyr fra 1 år, høyst 80%. Ved ulik alder på skadde deler legges den eldste delens alder til grunn.
    Ble noen klokere av dette?

Om TV-en uheldigvis skulle falle ville det jo hvert fall vært maks uflaks om det stod en bitte liten krakk eller noe slikt under lagde hull i selve skjermen :cry:

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    ........"PANG!!!"
    LoL....:-)...Ler så jeg griner her

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke tenkt tanken ved flytting, men hvis han smått aktive rønneren hjemme på snart 2 år skulle finne på å gjøre noe hyss med tv'en... Har vanlig innbo forsikring. Nei - tanken bak det er ikke for å få seg en ny tv. Den jeg har er god og skal den byttes ut skal jeg alltids klare å finansiere det lovlig.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsikringen dekker ett tilsvarende produkt idag minus egenandelen din, du får ikke fullprisen du betalte. Du får en like god/bedre tv idag for 10-15 tusen. Dette er det forsikringen er pliktige til å dekke, så er det opp til deg hvor langt du vil kjøre svindelen...

(Sørg ihvertfall for å knuse tv'n skikkelig da mens du først er igang, så kan de ikke kreve å reparere den.)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hum ok... Som jeg tolket det jeg fant i papirene mine så trekkes det 10% for hvert år av hva TV-en en gang kostet. Altså 2600 x 2 minus egenandel på 1000 kroner.

Totalt 26 000 kroner minus 6200 kroner = 19 800?

Sikkert meg som ikke er nok inni dette.

Dog må jeg jo si at om uhellet skulle skje vil det i så fall være på bakgrunn av å være i en veldig trengt situasjon med en TV som ikke fungerer som den skal og en butikk som ikke er villige til å finne ut av feilene med den til tross for iherdig jobbing fra min side. Det blir kanskje en siste utvei løsning.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr_travel
    Dog må jeg jo si at om uhellet skulle skje vil det i så fall være på bakgrunn av å være i en veldig trengt situasjon med en TV som ikke fungerer som den skal og en butikk som ikke er villige til å finne ut av feilene med den til tross for iherdig jobbing fra min side. Det blir kanskje en siste utvei løsning.
    Spør du meg, så burde tv ødelegges ved et faktisk uhell. Ikke pga at den ikke virker lenger.... Da er det ren svindel!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Spør du meg, så burde tv ødelegges ved et faktisk uhell. Ikke pga at den ikke virker lenger.... Da er det ren svindel!
    Og ikke minst er det vi andre kunder som må betale for dette med høyere forsikringspremie..

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det, er det slike idi... som sørger for at forsikringpremiene skrues i taket. At du atpåtill spekulerer i dette åpenlyst virker helt absurd på meg.

Nå er det mulig du bare spør for at du er nyskjerrig på hvordan det fungerer og da får du se bort fra min eder og galle.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Er selvfølgelig helt enig...irriterer meg over at folk i det hele tatt vurderer slikt. Går jo utover alle oss som er ærlige:evil:....men nå var jo dette et hypotetisk tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere får unnskylde en litt dårlig formulering noen poster lengre oppe, det var satt veldig på spissen og ikke noe jeg ønsker med vilje å påføre TV-en min. Det var mer en fristende tanke i og med at det ser ut som om forsikringen dekker slike ting.

Jeg er i utgangspunktet nysjerrig på hvordan man som forbruker stiller mot forsikringsselskapet i slike saker og hva man egentlig får igjen da jeg ikke helt skjønner alt rundt forsikringer.

Det som først gjorde at jeg ble nysjerrig er det at en kompis nevnte dette med innboforsikring da den ene av ungene klarte å mate videospilleren med gele og vaniljesaus for 1 års tid siden. Har tenkt på det men falt meg aldri inn å ringe IF den gang, det var jo smått utrolig gjort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •