LCD til spill og analog-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD til spill og analog-TV

Jeg er ute etter en LCD-TV som kan fylle følgende behov/kriterier:
    - Mye spilling (PS3 og Xbox)
    - Litt TV-titting med analoge signaler (bør kunne vise fotball greit)
    - Film en sjelden gang i blant
    - Lite gjenskinn i skjermen (jeg har mye sollys i stua)
    - Størrelse: 37" - 40"
    - Pris: liten betydning

Så langt har jeg sett meg ut disse TV-ene:

Philips 37PFL9603
    Ser at denne får mye skryt på forumet og i tester. Jeg er ikke helt overbevist om designet, men regner med at det er en vanesak.

Panasonic TX-37LZD85F
    Jeg har veldig god erfaring med Panasonic, både når det gjelder analoge signaler og generell bildekvalitet.

Pioneer KRL-37V
    Fantastisk bilde, men jeg er redd skjermen gir for mye refleksjoner.

Samsung A796
    Ser ut som en veldig god TV. Men jeg er generelt skeptisk til Samsung og SD-signaler. Vet heller ikke hva slags skjerm den har. Hvis det er den samme blanke som 6-serien, er den uaktuell.

Håper noen har noen innspill eller anbefalinger her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tolv
    Jeg er ute etter en LCD-TV som kan fylle følgende behov/kriterier:
    - Mye spilling (PS3 og Xbox)
    - Litt TV-titting med analoge signaler (bør kunne vise fotball greit)
    - Film en sjelden gang i blant
    - Lite gjenskinn i skjermen (jeg har mye sollys i stua)
    - Størrelse: 37" - 40"
    - Pris: liten betydning

Så langt har jeg sett meg ut disse TV-ene:

Philips 37PFL9603
    Ser at denne får mye skryt på forumet og i tester. Jeg er ikke helt overbevist om designet, men regner med at det er en vanesak.
    Ikke overraskende utfyller denne tv'en dine krav svært bra. Jeg spiller en god del selv, og vil bare understreke at denne tv'en er perfekt til spilling. Og hvis du først ser en film, og gjerne i dagslys (ser at dette er et av kravene dine), får du best resultat på denne tv'en kontra de andre. Jeg liker Pioneer selv, og hadde garantert kjøpt en god Pioneer (ser en god del film, for å si det slik!) hvis jeg IKKE hadde sett 9603 fra Philips i aksjon; Skarphet og panoreringer i en egen klasse.

Det høres sikkert morsomt ut, men jeg var _litt_ småusikker på designet selv, helt til jeg hadde tv'en i stuen. Da glemte jeg all usikkerhet, og ble overbevist. Det er uansett bildekvaliteten som teller mest når man kjøper tv. Ikke designet alene. Nå når tv'en står på plass syntes jeg den er veldig pen. Ambilight'en gjør akkurat det lille ekstra, også. En tv som gjør en stue penere er en god tv.

Det eneste virkelig negative med Philips'en er at du må tåle å høre en god del "gnål" her på forumet om hvor vanvittig bra den er. Og, som du sikkert vet, blir folk misunnelige vet du, når noen har noe som er bedre enn det andre har. Hehe.

Bare husk at uansett hva folket sier her på forumet, så er det dine egne øyne som bestemmer. Ta en tur til butikken og bestem deg ang. Samsungen og SD-signalene, sjekk ut evt. refleksjoner i skjermen til Pioneer'en, ta en titt på Panasonic'en og selvfølgelig la øynene dine svømme i den luksusen som er Philips 9603.

Nå har du fått min mening, som går i favør for Philips 37/42PFL9603H. Jeg tviler på at noen hadde byttet noen av de tv'ene du nevner her. Men hvis man ikke velger Philips'en, vet man heller egentlig ikke hva man går glipp av. For å si det på den måten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasWH
    Ta en tur til butikken og bestem deg ang. Samsungen og SD-signalene, sjekk ut evt. refleksjoner i skjermen til Pioneer'en, ta en titt på Panasonic'en og selvfølgelig la øynene dine svømme i den luksusen som er Philips 9603.
    Jeg har dessverre ikke funnet noen butikk i Oslo-området som har Philipsen på utstilling. Jeg kontaktet Elkjøp, og fikk svar om at de ikke har denne i sine butikker. Tror derfor det kan bli litt vanskelig å få sett den.

Kan du forresten bekrefte at Philipsen har matt skjerm, slik at refleksjoner ikke vil være noe stort problem?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forresten bekrefte at Philipsen har matt skjerm, slik at refleksjoner ikke vil være noe stort problem?
    Det kan jeg bekrefte, skjermen er matt men plastrammen rundt tv'en er i en slags "pianolakk" finish, men det er ikke noe plagsomt mye refleksjoner med mindre du har en lyskaster i stua for å si det slik

Det er litt synd men Philips skal vel skifte ut 9603'ene, men det er vist ennå mulig å få tak i 9703... Sjekk bare ut Philips du, å når du sammenligner med f.eks Samsung og Pioneer så ser du lett at du får mer/bedre bildekvalitet for pengene med Philips! Hvis ikke er en tur til optiker en bedre investering!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Det kan jeg bekrefte, skjermen er matt men plastrammen rundt tv'en er i en slags "pianolakk" finish, men det er ikke noe plagsomt mye refleksjoner med mindre du har en lyskaster i stua for å si det slik

Det er litt synd men Philips skal vel skifte ut 9603'ene, men det er vist ennå mulig å få tak i 9703... Sjekk bare ut Philips du, å når du sammenligner med f.eks Samsung og Pioneer så ser du lett at du får mer/bedre bildekvalitet for pengene med Philips! Hvis ikke er en tur til optiker en bedre investering!
    Godt å høre at skjermen er matt. Litt gjenskinn i rammen rundt, spiller ikke noen rolle.

Det er fortsatt mulig å få kjøpt 9603, men det er vanskelig å finne en butikk som har den på utstilling. Pioneer KRL-37V begynner derimot å bli nesten umulig å oppdrive, så jeg håper du har rett i at Philips gir mer for pengene. Pioneeren har nemlig det klart beste bildet jeg har sett på noen LCD. Men da hører det med til historien at jeg aldri har sett 9603.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneeren har nemlig det klart beste bildet jeg har sett på noen LCD.
    Vet du at det er Sharp som produserer Pioneer lcd'er? De eneste tv'ene Pioneer produserer er Plasma, og det skal de vel slutte med snart. Ikke rart for Philips er jo så mye bedre!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Vet du at det er Sharp som produserer Pioneer lcd'er? De eneste tv'ene Pioneer produserer er Plasma, og det skal de vel slutte med snart. Ikke rart for Philips er jo så mye bedre!
    Ja, i disse tider er det jo utenkelig at Pioneer kutter ut produksjonen av andre grunner enn at TV-ene deres ikke er bra nok.

Problemstillingen er uansett ute av verden for min del. Jeg ble nødt til å velge mellom Philips og Panasonic (av grunner jeg ikke skal plage dere med, men som ikke har noe å gjøre med kvaliteten på TV-ene). Valget falt på Philips 9603. Jeg kan jo legge inn en liten rapport her når jeg har fått lekt meg litt med den.

Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førsteinntrykk

Nå som jeg har hatt 37PFL9603 i stua et par dager, kan jeg jo fortelle litt om førsteinntrykket.

Den leverer imponerende (tidvis sjokkerende) godt bilde fra analoge signaler. Bildekvaliteten varierer litt fra kanal til kanal, noe jeg antar skyldes forskjellig
    kvalitet på signalene. Men de fleste kanalene gir så godt bilde at det kan være vanskelig å se forskjell fra digitale signaler ved første øyekast.

TV-en har integrert DVB-C tuner (noe jeg ikke var klar over før jeg fikk den i stua). Jeg får dermed inn ukrypterte digitale kanaler fra kabelen min, og kan sammenligne bildet fra analoge og digitale signaler fra en god del kanaler, f eks NRK1. Når man studerer detaljer i bildet, ser man helt klart forskjell på de analoge og de digitale signalene, men jeg er ikke sikker på at jeg ville ha lagt merke til det på en vanlig nyhetssending hvis jeg ikke hadde tenkt bevisst på det. Jeg var imponert over hvor bra Panasonicen jeg hadde tidligere taklet analoge signaler. Men det Philips har fått til her, er det bare å ta av seg hatten for! Jeg har tidligere vurdert å betale noen hundringser ekstra i måneden for å få digitale signaler i stua, men nå vet jeg rett og slett ikke om det er verdt pengene.

Den funker upåklagelig til spilling. Det var antydning til lagging da jeg satte på det første spillet, uten å røre instillingene. Men dette forsvant fullstendig med en gang jeg byttet til TV-ens forhåndsinntillinger for spilling, som skrur av mye av bildeprosesesseringen. Mulig det går an å få enda bedre bilde ved å leke seg med de individuelle instillingene, men jeg har ikke rukket å prøve det ut ennå. Og det er egentlig ikke noe behov for det heller.

HD-materiale gir et bilde som i mine øyne nærmer seg perfekt. Detaljene er sylskarpe. Man ser den minste, lille rynke eller hudorm på skuespillerne, så det er nesten plagsomt detaljert Bildet flyter akkurat som det skal, også ved panorering med masse detaljer. Jeg har ikke lagt merke til noen artefakter. Når det gjelder svartnivå, imponerer den meg like mye som de Pioneerene jeg har sett. Jeg har jo ikke sett dem side ved side, så jeg kan ikke sammenligne direkte. Men jeg får samme inntrykk som Pioneer har gitt meg tidligere av at her kommer alle detaljer i de mørke partiene frem.

Skjermen er dessuten helt matt, så det er ikke noen plagsomme refleksjoner, selv nå som påskesola fyller stua.

Det mest negative så langt, er at jeg ikke har funnet noen måte å lagre forskjellige sett av innstillinger på. TV-en har en betydelig mengde innstillinger som bør forandres for å få best mulig bilde avhengig av hva slags signalkilde som brukes. Det er ganske upraktisk dersom dette må gjøres hver gang man bytter signalkilde.

Alt i alt er førsteinntrykket veldig bra. Det er mulig det finnes LCD-er som leverer bedre bilde enn denne, men jeg tviler sterkt på at øynene mine i så fall er i stand til å oppfatte forskjellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *two thumbs up*