Tv kan ikke repareres. Blir kreditert. Hva betyr dette i praksis?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv kan ikke repareres. Blir kreditert. Hva betyr dette i praksis?

Jeg har levert inn min relativt dyre LCD tv til rep. Etter feilsøking på godkjent verksted for dette merket ble feil sendt videre til produsent til vurdering (med bilder pga at feil var problemer med bildet). Jeg har nå fått beskjed om at denne blir kreditert fordi den ikke kan repareres og at jeg heretter skal forholde meg til butikken jeg kjøpte den fra.

Er det noen her som vet hva dette betyr i praksis.
    Dette var en LCD tv til ca 20000 kr som ble kjøpt for rett under 2 år siden. Det kan lett hevdes at en tilsvarende idag kun koster ca 7000 kroner med siste par års utvikling på teknologi og pris.

Noen som vet hva jeg kan 1) forvente og 2) kreve?

Synes det er greit å være litt informert om mine rettigheter på forhånd nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oladunk
    Jeg har levert inn min relativt dyre LCD tv til rep. Etter feilsøking på godkjent verksted for dette merket ble feil sendt videre til produsent til vurdering (med bilder pga at feil var problemer med bildet). Jeg har nå fått beskjed om at denne blir kreditert fordi den ikke kan repareres og at jeg heretter skal forholde meg til butikken jeg kjøpte den fra.

Dette var en LCD tv til ca 20000 kr som ble kjøpt for rett under 2 år siden. Det kan lett hevdes at en tilsvarende idag kun koster ca 7000 kroner med siste par års utvikling på teknologi og pris.

Forvent å få en tv som yter det samme som den du hadde.. Det å forvente å få en tv med tilsvarende verdi idag er fåfengt og nyttesløst

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At noe blir kreditert betyr i praksis at du får tilbake alle pengene du kjøpte tvn for. Det betyr at firmaet tar ansvar for skaden, sikkert gjennom egne forsikringer for sånt etc.

Dette fordi tvn er ødelagt. Jeg skulle tro at dette betyr akkurat det beløpet du kjøpte den for, men det må du nesten spørre nermere om.

Du vil iallefall få muligheten til å få en ny tv, muligens også et annet merke.
    Kanskje du også kan få igjen penger, men vanskelig å si før du har spurt selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det betyr at du kan handle varer i butikken for den nette sum av det du kjøpte tv'en for!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swoop
    Det betyr at du kan handle varer i butikken for den nette sum av det du kjøpte tv'en for!!
    Det betyr det så absolutt ikke...

Tvn er var rundt 2 år- Butikken skal levere enten samme tv eller et produkt med tilsvarende spesifikasjoner...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i det minste krevd tilsvarende eller bedre produkt iht Forbrukerkjøpsloven § 29. Retting og omlevering (avhjelp), enn du har reklamert på.

Eller så kan du kreve avtalen som hevet etter §32.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kreve å få en tv med samme utstyr-samme utstyrsmodell m.m Å få igjen det du betalte går naturligvis ikke da prisene har falt litt på 2 år. Hadde du en topp modell så skal du ha dagens topp modell av samme fabrikant.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Det betyr det så absolutt ikke...

Tvn er var rundt 2 år- Butikken skal levere enten samme tv eller et produkt med tilsvarende spesifikasjoner...
    Så skråsikker? Etter nedenstående kan han faktisk heve kjøpet og få alle pengene igjen. Selger og produsent er uten evne
    til å reparere produktet, og etter at retten til heving av kjøp er betraktelig sterkere i den nye kjøpsloven ville jeg helt klart krevd alle pengene tilbake. Stå på trådstarter, ikke gi deg på det.

7. Omlevering/reparasjon (fkjl. § 29)
    Dersom det er en mangel ved produktet, gir loven kjøper anledning til å kreve at selger leverer en ny vare. I den tidligere kjøpsloven hadde selger i de fleste tilfeller en rett til kreve å få reparere mangel. Selger har fortsatt mulighet til å tilby å reparere mangelen etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. En kjøper kan imidlertid, dersom det ikke er urimelig kostbart for selger, i stedet velge å få levert en ny vare.

Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk. Videre kan kjøper kreve å få en erstatningsgjenstand dersom han blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke.

8. Heving av kjøp (fkjl. § 32)
    I den nye forbrukerkjøpsloven utvides også forbrukekjøpers adgang til å heve kjøpet. Heving innebærer at avtalen oppheves. I den grad det er mulig, leverer kjøper varen tilbake. Selger på sin side må returnere kjøpesum eller vederlag til kjøper.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det dummeste jeg har sett!!

En diskusjon om hva kredittering betyr....

Kredittere et beløp betyr å tilbakeføre beløpet i sin helhet. (i hvert fall i næringslivet dette M/bilag)

Spørsmålet om bedriften "mener" å kredittere i praksis er noe annet...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Dette er det dummeste jeg har sett!!

En diskusjon om hva kredittering betyr....

Kredittere et beløp betyr å tilbakeføre beløpet i sin helhet. (i hvert fall i næringslivet dette M/bilag)

Spørsmålet om bedriften "mener" å kredittere i praksis er noe annet...
    Øhh...hvorfor er det det dummeste du har sett? Du sier jo selv at kredittering kan tolkes ulikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Så skråsikker? Etter nedenstående kan han faktisk heve kjøpet og få alle pengene igjen. Selger og produsent er uten evne
    til å reparere produktet, og etter at retten til heving av kjøp er betraktelig sterkere i den nye kjøpsloven ville jeg helt klart krevd alle pengene tilbake. Stå på trådstarter, ikke gi deg på det.

7. Omlevering/reparasjon (fkjl. § 29)
    Dersom det er en mangel ved produktet, gir loven kjøper anledning til å kreve at selger leverer en ny vare. I den tidligere kjøpsloven hadde selger i de fleste tilfeller en rett til kreve å få reparere mangel. Selger har fortsatt mulighet til å tilby å reparere mangelen etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. En kjøper kan imidlertid, dersom det ikke er urimelig kostbart for selger, i stedet velge å få levert en ny vare.

Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk. Videre kan kjøper kreve å få en erstatningsgjenstand dersom han blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke.

8. Heving av kjøp (fkjl. § 32)
    I den nye forbrukerkjøpsloven utvides også forbrukekjøpers adgang til å heve kjøpet. Heving innebærer at avtalen oppheves. I den grad det er mulig, leverer kjøper varen tilbake. Selger på sin side må returnere kjøpesum eller vederlag til kjøper.

Ja, så skråsikker er jeg at jeg fortsatt står ved det jeg skrev..
    Om kjøpsloven sier at du i større grad har mulighet til å heve kjøpet så vil jo det bli vurdert ut ifra hver enkelt sak.. Det å "hevet" kjøpet på en 2 år gammel tv vil nok aldri bli aktuelt for selger... Og OM kjøpet hadde blitt hevet hadde ikke kjøper fått igjen 20K selvom det var det han betalte for den...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, artig diskusjon.. For å klare det opp litt;

Hva produsenten legger i "kreditering" er likegyldig. Du forholder deg til gjeldende lover og regler.

Har produenten tatt TVen din tilbake ved en reklamasjon, og du har fått beskjed om at du skal få beløpet kreditert hos forhandler er dette situasjonen din:

1. Forhandleren kan omlevere. (Gi deg samme TV en gang til - samme modell)
    2. Kan han ikke omlevere, har du krav på tilbakebetaling av kjøpesummen.

Forhandleren har rett til å kreve omlevering, slik at alt. 2 kun blir aktuelt dersom han av ulike grunner ikke kan gjennomføre det.

I praksis vil du nok bli tilbudt et siste alternativ som er:

3. Forhandleren vil gi deg tilsvarende god TV (dagens modell til samme pris som den du kjøpte for to år siden). Blir du tilbudt en modell som koster eksempelvis 2000 kr. mindre, har du i utgangspunktet krav på å få tilbakebetalt tilsvarende beløp samtidig med omleveringen av det nye produktet.
    Fra et juridisk ståsted vil forhandleren kunne få problemer med å kreve gjennomføring av alt.3 dersom du motsetter deg det.
    Dette fordi du som kunde kan anføre at det var spesielle grunner for at du opprinnelig kjøpte den respektive modellen, eks. farge, utforming og annen funksjon.

Skulle det bli et problem, er det bare å forfatte et enkelt brev til forhandleren der du gjør rede for ditt krav og foreslår tvisten løst i forbrukerrådet.
    Min erfaring er at de fleste forhandlere gir seg her da deres kunnskap ofte kommer til kort.

I en situasjon der forhandleren ikke går med på heving av kjøpet, og står fast på alternativ 3, har du også krav på å inkludere renter fra reklamasjonstidspunktet.

Skulle du være så heldig å havne i Forbrukerrådet eller Forliksrådet, er de begge som oftest veldig forbrukervennlige. Det skal mao. en god del til for at de fatter avgjørelse i disfavør av forbruker.
    Det påløper ingen saksomkostninger for forbrukeren ved behandling i Forbrukerrådet.

Det som her er skrevet gjelder selvfølgelig bare i en situasjon der det ikke er tvil om faktum og at du har et krav som beskrevet i trådstarters situasjon.

Trådstarters krav er forøvrig veldig enkel fra et juridisk standpunkt; omlevering av samme modell, eller heving.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I henhold til butikkens webbutikk kan det se ut som butikken ikke lenger fører dette merket.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært borti lignende tidligere, da med en DVD Recoder+HDD. Produktet lot seg ikke fikse etter gjentatte forsøk fra butikkens side. De tilbydde at jeg kunne ta ut tilsvarende produkt, som da var 1500,- billigere enn det jeg betalte for opprinnelig vare.

Jeg krevde da heller å få heve kjøpet og få tilbakebetalt beløpet jeg hadde betalt for varen, og at hvis de ville være vanskelig ville jeg i tillegg kreve renter (det hører med til historien at varen var til rep. totalt 6 mnd det året jeg hadde den). Selger ville gå med på å tilbakebetale det tilsvarende produkt kostet... Jeg ga meg ikke og truet med Forbrukerrådet og henviste til §32 i Forbrukerkjøpsloven. Til slutt fikk jeg tilbakebetalt hele beløpet, fra en noe grinete selger :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I henhold til butikkens webbutikk kan det se ut som butikken ikke lenger fører dette merket.
    Ref. min tidligere post, så har det ikke noe å si om butikken ikke fører produktet lenger..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DecoR

I praksis vil du nok bli tilbudt et siste alternativ som er:

3. Forhandleren vil gi deg tilsvarende god TV (dagens modell til samme pris som den du kjøpte for to år siden). Blir du tilbudt en modell som koster eksempelvis 2000 kr. mindre, har du i utgangspunktet krav på å få tilbakebetalt tilsvarende beløp samtidig med omleveringen av det nye produktet.
    Fra et juridisk ståsted vil forhandleren kunne få problemer med å kreve gjennomføring av alt.3 dersom du motsetter deg det.
    Dette fordi du som kunde kan anføre at det var spesielle grunner for at du opprinnelig kjøpte den respektive modellen, eks. farge, utforming og annen funksjon.
    Etter første telefon til butikken kan det tyde på at butikken går for alternativ 3 ja, men jeg tviler på om vi snakker samme prisklasse. Han snakket om tilsvarende god tv.
    Jeg uttrykte bekymring i forhold til utfallet her, så har jeg ihvertfall flagget at jeg neppe godtar alt uten motsigelser.
    Men er det slik at butikken blir kreditert det beløpet jeg opprinnelig betalte for min tv? I tilfelle er det urimelig om butikken skal sitte med gevinst på dette?

For å legge listen for at jeg var oppdatert på lovene så flagget jeg også at jeg håpet at dette ikke vil ta for lang tid og at jeg minnet om at jeg har krav på erstatningsprodukt etter 1 uke. Da fikk jeg tilbud om å låne CRT-tv. Med tanke på at det er ca 5 mil å kjøre hver vei for å hente denne så er ikke dette spesielt gunstig ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det slik at butikken blir kreditert det beløpet jeg opprinnelig betalte for min tv? I tilfelle er det urimelig om butikken skal sitte med gevinst på dette?
    Ikke tenk så mye på dette, det er irrelevant i forhold til din problemstilling som forbruker;

Du har reklamert på fjernsynet ditt, og produsenten har trukket det tilbake. Det er med andre ord ingen tvist om det foreligger en "mangel" (som er et vilkår for å gjøre mangelsbeføyelser gjeldende), og du har krav på å få omlevert samme produkt (alt. 1), eller heve kjøpet (alt. 2).

For å legge listen for at jeg var oppdatert på lovene så flagget jeg også at jeg håpet at dette ikke vil ta for lang tid og at jeg minnet om at jeg har krav på erstatningsprodukt etter 1 uke. Da fikk jeg tilbud om å låne CRT-tv. Med tanke på at det er ca 5 mil å kjøre hver vei for å hente denne så er ikke dette spesielt gunstig ;-)
    Ser egentlig ingen grunn til at noe skal ta tid i denne saken. Det må i tilfelle være at forhandler undersøker om han kan skaffe til veie produktet du opprinnelig kjøpte.

Bare å kjøre på, men husk en hyggelig tone - det gjør alt så mye enklere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DecoR
    Bare å kjøre på, men husk en hyggelig tone - det gjør alt så mye enklere.
    Helt enig med deg.
    Hjelper å ha hyggelig tone samtidig som man insinuerer at man er klar over reglene her.
    Som Al Capone sa...."You can get more things done with a kind word AND a gun than with a kind word alone" ;-)

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er rett og galt i en slik sak skal ikke uttale meg om, men jeg hadde en lignende sak ifjor høst. Gjaldt da en tett på 3 år gammel 42" plasma. Denne betalte jeg vel 21k for i sin tid. Denne kunne alså ikke repareres. Jeg fikk da valget mellom å bli kredittert 11k på konto eller få en ny tv for tilsvarende sum. Jeg gikk for første alternativ, fikk penga rett på konto og kjøpte meg en ny 50" for et ekstra utlegg på bare 500kr, en tv som i lys av den utviklingen som har vært siste åra, var en myyye bedre tv en jeg hadde først. Jeg er fornøyd med dealen, og finner det heller ikke rimelig at jeg skulle ha krav på 21k etter 3 år.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Hva som er rett og galt i en slik sak skal ikke uttale meg om, men jeg hadde en lignende sak ifjor høst. Gjaldt da en tett på 3 år gammel 42" plasma. Denne betalte jeg vel 21k for i sin tid. Denne kunne alså ikke repareres. Jeg fikk da valget mellom å bli kredittert 11k på konto eller få en ny tv for tilsvarende sum. Jeg gikk for første alternativ, fikk penga rett på konto og kjøpte meg en ny 50" for et ekstra utlegg på bare 500kr, en tv som i lys av den utviklingen som har vært siste åra, var en myyye bedre tv en jeg hadde først. Jeg er fornøyd med dealen, og finner det heller ikke rimelig at jeg skulle ha krav på 21k etter 3 år.
    Jeg tror det er forskjell på rettigheter før og etter 2 år. Men jeg kan ta feil. Min ble levert før 2 år var gått.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •