Tv kan ikke repareres. Blir kreditert. Hva betyr dette i praksis? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mulig det, jeg hadde 3 års garanti.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Mulig det, jeg hadde 3 års garanti.
    Hvis du hadde 3 års garanti så stiller vi kanskje likt.
    Idag mener jeg man normalt snakker om 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Jeg er fornøyd med dealen, og finner det heller ikke rimelig at jeg skulle ha krav på 21k etter 3 år.
    Akkurat derfor har gjeldende lovverk regler om at forhandler kan kreve vederlag for den "nytten" du har hatt av produktet.

I Høyesteretts dom, Rt. 2002 s. 173, (gjaldt møbler) ble nyttevederlaget satt til 10 % pr. år av salgstingens (møblenes) antatte verdi. Dette på bakgrunn av at møblene hadde en levetid på 10 år.

Tilsvarende bør kunne gjøres gjeldende i en tvist om nyttevederlag til forhandler ved kjøp av TV.
    Min erfaring er imidlertid at spørsmål om nyttevederlag som oftest ikke kommer opp ved reklamasjon på forbrukerelektronikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oladunk
    Jeg tror det er forskjell på rettigheter før og etter 2 år. Men jeg kan ta feil. Min ble levert før 2 år var gått.
    Overordnet må en holde garantier og reklamasjonssprøsmål fra hverandre.
    Det er to helt forskjellige rettigheter.

I enkelte forhold utvider forbrukerkjøpsloven den relative reklamasjonsfristen fra 2 til 5 år. Dette er i situasjoner der produktet er ment til å ha en lengere levetid enn 2 år. Dette er tilfelle for de aller fleste typer forbrukerelektronikk, og vil i aller høyeste grad gjelde en TV.

Det hele er slått fast i Høyesteretts dom; Rt. 1998.774.

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk hevet ett TV kjøp, etter over 1år med krangling med selger/forhandler.
    Da saken ble oppklart igjennom forbrukerrådet fikk jeg dette svaret som en siste epost:
    "Hei
    Vi har nå fått bekreftet fra Infocare at de har mottatt TV`n. Så vi har kreditert deg for varen, og beløpet blir returnert fra oss om 2-3 virkedager."

Fikk kreditert beløpet på TV`n i sin helhet som jeg da hadde kjøpt for nesten 2år siden. Det kan være at jeg hadde griseflaks, for jeg vet at selger har igjennom forbrukerkjøpsloven rett til å regne ut ett bruks fradrag av kjøpesummen..

Uansett lykke til, håper du får mest mulig av kjøpesummen igjen.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oladunk
    Hvis du hadde 3 års garanti så stiller vi kanskje likt.
    Idag mener jeg man normalt snakker om 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett.
    Kan jo opplyse om at plasmaen var en LG, og ifølge LG's kundeservice så var de en av få som faktisk hadde 3 års garanti på skjermene sine... hva vet jeg, det ble uansett en ny av samme merke på meg, dog noe tilfeldig da.
    Men, skjermen er jo ment å vare mye lenger enn 2 eller 3 år, så vi får håpe de kommer frem til en løsning du blir fornøyd med

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si trådstarter er heldig. om han får ny tilsvarende tv sitter han igjen med en bedre tv nå uansett så er jo greit det? men ola har rett på å velge pengene tilbake når butikken blir kreditert pengene tilbake.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Norge er det 5 års reklamasjonsrett på bl.a. TV'er. Hvis produsent har godkjent reklamasjon med kredittering så har du krav på å heve kjøpet hvis det er det du ønsker. Har vært gjennom noe lignende med en snart 2 år gammer bærbar PC. Den var på verksted i 6 uker og jeg fikk hevet kjøptet pga dette. Venter på at pengene skal overføres konto. Får det PC'en kosta ny.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest ett sted at du tvns verdi skal nedskrives i verdi i forhold til dagens marked.. Altså.. Om du ga 21K for tvn din for nesten 2 år siden er det ikke rimelig at du skal ha igjen 21K idag.. Jeg mener, hva hadde du fått solgt tvn din for om den var til salgs? Vil du ikke bli fornøyd å få en ny tv som er tilsvarende den du hadde? Du får iallefall ikke en som er dårligere..

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Mener å ha lest ett sted at du tvns verdi skal nedskrives i verdi i forhold til dagens marked.. Altså.. Om du ga 21K for tvn din for nesten 2 år siden er det ikke rimelig at du skal ha igjen 21K idag.. Jeg mener, hva hadde du fått solgt tvn din for om den var til salgs? Vil du ikke bli fornøyd å få en ny tv som er tilsvarende den du hadde? Du får iallefall ikke en som er dårligere..
    Er dine spørsmål vesentlig for diskusjonen? Loven er relativt klar i sin tekst. Det er bare å lese den, så slipper du å anta og føle så mye om saken ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Er dine spørsmål vesentlig for diskusjonen? Loven er relativt klar i sin tekst. Det er bare å lese den, så slipper du å anta og føle så mye om saken ;-)
    Om du leser hva trådstarter skriver så ser du at det jeg skriver her er vesentlig for diskusjonen istede for bare å lage kvalme...Noe du er relativt flink til..

Det ble skrevet slik for å få en bekreftelse eller en avkreftelse på det...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Det er dette som gjør meg usikker. Synes det blir for mye synsing. Praksis virker å være sprikende, og hva er en tilsvarende tv? Er det en tv som kanskje koster 30% av den jeg kjøpte men som også har 2 HDMI, Full-HD, ditt og datt kontrastforhold etc?
    Derfor burde det være mer "rent" om man hadde en klar regel der man sa at kjøper får igjen en viss sum penger med mulig % fratrekk for bruk pr år (avskriving). Deretter kan kjøper fritt kjøpe en ny billigere tv i samme butikk eller et annet sted.
    Og hvis det er slik at butikk får igjen det beløpet jeg ga fra produsent så er det svært urimelig om ikke dette tilfaller meg i sin helhet. Det er jeg som har byrden med å frakte defekt tv til reparasjon, dra til butikk for å ordne opp, ringe hit og dit etc.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Om du leser hva trådstarter skriver så ser du at det jeg skriver her er vesentlig for diskusjonen istede for bare å lage kvalme...Noe du er relativt flink til..

Det ble skrevet slik for å få en bekreftelse eller en avkreftelse på det...
    Artig at du tolket det som kvalmt, så da brekker jeg gjerne opp litt til...
    For å analysere hva du skrev:
    "Mener å ha lest ett sted at du tvns verdi skal nedskrives i verdi i forhold til dagens marked": Har du en link?

"Jeg mener, hva hadde du fått solgt tvn din for om den var til salgs?": Hva du mener er likegyldig, og ikke minst hva bruktprisen på varen er i dag!

"Vil du ikke bli fornøyd å få en ny tv som er tilsvarende den du hadde?": Det vil vedkommende helt sikkert bli, men det er uvesentlig for saken da begge parter bør bruke loven som det rette redskapet for å løse en konflikt, ikke følelser og synsing.

"Du får iallefall ikke en som er dårligere..": Her har du nok HELT rett ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av forbrukerportalen.no
    Mislykkes reparasjon og omlevering kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig. Prisavslaget skal tilsvare varens verdireduksjon. Hever du kjøpet må du levere tilbake varen mot at selgeren betaler tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente fra du reklamerte.
    Link til dette på forbrukerportalen.no

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lydfreak
    Dette sier egentlig mye om man leser det paragrafmessig (jeg vet at praksis nok ofte kan si noe annet).
    Men her har produsenten bedt om å få Tv'en sendt til seg og at kjøpet skal krediteres. Slik jeg leser dette har da faktisk produsenten hevet kjøpet og gjort jobben for meg. Slik jeg leser dette burde da følgende gjelde ifølge teksten over: "Hever du kjøpet må du levere tilbake varen mot at selgeren betaler tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente fra du reklamerte."

Ikke slik å forstå at jeg forventer å få renter i tillegg. Men kjøpssummen burde jeg ihvertfall få.

Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjøpssummen burde jeg ihvertfall få.
    Så du mener det er rimelig at du de facto har disponert en TV gratis i to år?

Hvordan selger får refundert beløpet fra importør eller produsent er i utgangspunktet irrelevant for kjøper, som kun skal forholde seg til siste salgsledd.

Forbrukerkjøpsloven § 29 slår fast at "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

Heving av kjøp etter forbrukerkjøpsloven § 32 er bare aktuelt i henhold til § 31, som dreier seg om prisavslag i tilfeller der tingen ikke omleveres etter § 29.

Når selger tilbyr nytt produkt, og dette produktet er et tilsvarende produkt/ har tilsvarende egenskaper som det du opprinnelig kjøpte, vil dette være innenfor vilkårene i § 29, og du kan derfor ikke kreve å få pengene tilbake. Du vil til din egen fordel få et helt nytt produkt, som med meget stor sannsynlighet vil være bedre enn det ødelagte produktet, grunnet den generelle teknologiske utviklingen som har skjedd på de siste to årene.

Det er vanskelig å gi et konkret forslag til løsning, så lenge du ikke har oppgitt verken størrelse på TV, eller hvilken produsent det dreier seg om. Hvis du gjør dette kan jeg gjerne komme med en anbefaling til hva du bør kreve fra selger

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av handofdoom
    Så du mener det er rimelig at du de facto har disponert en TV gratis i to år?

Hvordan selger får refundert beløpet fra importør eller produsent er i utgangspunktet irrelevant for kjøper, som kun skal forholde seg til siste salgsledd.

Forbrukerkjøpsloven § 29 slår fast at "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

Heving av kjøp etter forbrukerkjøpsloven § 32 er bare aktuelt i henhold til § 31, som dreier seg om prisavslag i tilfeller der tingen ikke omleveres etter § 29.

Når selger tilbyr nytt produkt, og dette produktet er et tilsvarende produkt/ har tilsvarende egenskaper som det du opprinnelig kjøpte, vil dette være innenfor vilkårene i § 29, og du kan derfor ikke kreve å få pengene tilbake. Du vil til din egen fordel få et helt nytt produkt, som med meget stor sannsynlighet vil være bedre enn det ødelagte produktet, grunnet den generelle teknologiske utviklingen som har skjedd på de siste to årene.

Det er vanskelig å gi et konkret forslag til løsning, så lenge du ikke har oppgitt verken størrelse på TV, eller hvilken produsent det dreier seg om. Hvis du gjør dette kan jeg gjerne komme med en anbefaling til hva du bør kreve fra selger
    Vel....20 K for 2 år siden og 20K nå er ikke det samme (ref nåverdi). Så en pris har jeg uansett måtte betale. Dette i tillegg til alt trøbbelet jeg har hatt med først en periode med degradert tv, telefoner hit og dit, nedmontering og frakt av tv til reparasjon etc etc.
    Kan alltids spørre seg hva som er mest rimelig, men syntes det burde være faste regler her. I det minste burde jeg få salgspris minus noen prosent avskrivning. Hvis man f.eks trekker 10% pr år vil jeg stå igjen med 80%. For den summen antar jeg at jeg kan kjøpe en noe bedre tv enn det jeg hadde med dagens pris og utviking siste 2 år.
    Når jeg kjøpte denne tv'en for 2 år siden brukte jeg lang tid på å lese tester om tv'er og blinket meg ut akkurat denne tv'en fordi den var anbefalt. Når jeg så tok valget gjenstod det å finne best pris hos anerkjent butikk. Jeg fant til slutt tv'en til en god pris hos en liten aktør en god kjøretur unna der jeg bor (jeg bor sentralt). Denne butikken har såvidt jeg kan se på deres webshop nå sluttet med denne type TV.
    Hvis jeg skal få erstatnings-tv må jeg altså med all sannsynlighet velge et helt annet merke, og kun 1 av de 3 merkene de fører har jeg særlig tillitt til. Jeg kan altså ende opp med en ny tv med ca samme eller litt bedre spesifikasjoner men til en laaaangt rimeligere penge. Det smaker litt surt av det selv om ny tv selvfølgelig er positivt.
    Ser ingen grunn til å nevne hverken type tv eller butikk. Tror feilen jeg opplevde kan skje i spesielle tilfelle med alle merker. Butikken har også så langt gitt meg veldig god service, så jeg har heller ingen grunn til å klage på de. Tiden vil vise om dette forandrer seg, men jeg tviler på det. Jeg ønsket bare å vite lite mer om hva jeg kan forvente/kreve.

Spørsmålet koker vel ned til hva annen tilsvarende vare er?
    Er det:
    1) toppmodell av samme merke (siden min var toppmodell den gang)
    2) toppmodell av annet merke
    3) modell av samme merke med samme spesifikasjoner (antall HDMI porter, full-hd, antall tommer,kontrasttall, respons) til en idag mye lavere pris grunnet prisfall
    4) modell av annet merke med samme spesifikasjoner (antall HDMI porter, full-hd, antall tommer,kontrasttall, respons) til en idag mye lavere pris grunnet prisfall

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber som selger av tver og er enig med handofdoom.
    Selger kan omlevere til et minst like bra produkt (burde ikke være problem å finne) uavhengig av dagens pris.
    Eller du kan kreve kjøpet hevet med renter, men da kan selger kreve bruksfradrag, og du får da ikke tilbake så mye penger som du ga.
    Ser ikke poenget med å bruke tid og krefter på å heve kjøpet. Kom med noen fornuftige alternativer for selger, så ser du kanskje at han møter deg på halvveien.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceball
    Jeg jobber som selger av tver og er enig med handofdoom.
    Selger kan omlevere til et minst like bra produkt (burde ikke være problem å finne) uavhengig av dagens pris.
    Eller du kan kreve kjøpet hevet med renter, men da kan selger kreve bruksfradrag, og du får da ikke tilbake så mye penger som du ga.
    Ser ikke poenget med å bruke tid og krefter på å heve kjøpet. Kom med noen fornuftige alternativer for selger, så ser du kanskje at han møter deg på halvveien.
    Er forsåvidt enig med deg. Men pris svir uansett selv om det ikke burde gjøre det. Hvis jeg blir forespeilet en tv til 7000 kr fordi den har samme spesifikasjoner som min 2 år gamle til 20000 så smaker det litt bittert selv om det ikke burde gjøre det.
    Har ingen tvil om at jeg kommer til enighet med butikken. Vil som sagt bare være litt forberedt.
    Jeg lurer dog fælt på hvem som taper noe her? Hvor mye får butikken av produsenten når produsenten sier at tv'en ikke kan repareres og sier den skal krediteres?

Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye får butikken av produsenten når produsenten sier at tv'en ikke kan repareres og sier den skal krediteres?
    Sannsynligvis det butikken måtte betale for TVen i sin tid, uten at jeg kan si det med full sikkerhet. Et beløp som kunden forøvrig i utgangspunktet ikke har noen rett til å få kjennskap til.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •