Innbrenning Pioneer PDP-436

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning Pioneer PDP-436

Hei!

Har hatt denne tv i snart 3 år nå. Ser ved spesielle lyssettinger at TV2 logoen liggger i bakgrunnen oppe i høyre hjørne. Kjører ikke med noe sterke kontraster.

Har også brukt noe Mac på tv, da jeg ikke får full skjerm på denne(1cm oppe/nede og på sidene). Har ingen planer om å bruke den masse med pc, men bør jo kunne tåle en timer eller to...

Etter å ha brukt Mac 2-3 timer har ser jeg innbrenning på sidene, ser de når skjermen er lys.

Er dette ett stort problem på disse skjermene, vet jo at plasma er utsatt men mener nå at jeg ikke har tven på såå mye,m at tv2 merket skal henge igjen i evig tid....

Noen gode ideer for å få dette bort?

Mvh Espen

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EBO
    Hei!

Har hatt denne tv i snart 3 år nå. Ser ved spesielle lyssettinger at TV2 logoen liggger i bakgrunnen oppe i høyre hjørne. Kjører ikke med noe sterke kontraster.

Har også brukt noe Mac på tv, da jeg ikke får full skjerm på denne(1cm oppe/nede og på sidene). Har ingen planer om å bruke den masse med pc, men bør jo kunne tåle en timer eller to...

Etter å ha brukt Mac 2-3 timer har ser jeg innbrenning på sidene, ser de når skjermen er lys.

Er dette ett stort problem på disse skjermene, vet jo at plasma er utsatt men mener nå at jeg ikke har tven på såå mye,m at tv2 merket skal henge igjen i evig tid....

Mvh Espen
    skru på en annen kanal=)
    om det er nesten bare tv2 du ser på, så er det stor sannsynlighet for at denne logoen brenner seg inn, enten midlertidig eller permanent.
    Alt etter hvor lang tid det er snakk om, og hvor mye annet bruk den blir brukt til.
    For å unngå å få fast innbrenning kan det være lurt å med gjevne mellomrom enten sette på "vaskefunksjonen" alternativt annen kanal.

Dette er dog ikke noe problem med de nyere generasjonene, sånn at ikke folk skal få helt panikk av å lese om dette...

sjette generasjonen er vel den serien der pioneer har hatt ett "innbrennings" problem... mens 7-8-9 er myyyye bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Mvh Espen
    Dette får du ikke bort. Alle de 436/506 FDE/XDE jeg har eid eller vært borti i forbindelse med kalibrering, har retention. Det er også et verdenskjent "problem" på disse skjermene. Men på den andre siden; om du skifter til NRK, og ser lenge nok på den kanalen, så vil du snart finne NRK i høyre hjørne. Så for å oppnå permanent innbrenning skal det noe mer til.

Mitt råd er: Ikke bry deg så mye om retentionen. Bruk skjermen til det du vil, og kjøp en ny når/om du blir lei av at skyggene ikke forsvinner.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Dette får du ikke bort. Alle de 436/506 FDE/XDE jeg har eid eller vært borti i forbindelse med kalibrering, har retention. Det er også et verdenskjent "problem" på disse skjermene. Men på den andre siden; om du skifter til NRK, og ser lenge nok på den kanalen, så vil du snart finne NRK i høyre hjørne. Så for å oppnå permanent innbrenning skal det noe mer til.

Mitt råd er: Ikke bry deg så mye om retentionen. Bruk skjermen til det du vil, og kjøp en ny når/om du blir lei av at skyggene ikke forsvinner.
    sier meg enig i den.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt stor hell med å sette tven på med "snø" over natten. Jeg fikk en dag (har samme tv som deg) etter at ungene hadde sett på disney channel en hel dag denne innbrenningen over neste halve skjermen. Men etter at tven sto på snowchannel hele natten var det borte neste dag.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Jeg har hatt stor hell med å sette tven på med "snø" over natten. Jeg fikk en dag (har samme tv som deg) etter at ungene hadde sett på disney channel en hel dag denne innbrenningen over neste halve skjermen. Men etter at tven sto på snowchannel hele natten var det borte neste dag.
    fikser som oftest problemet å gjøre slik ja,
    men hjelper lite om de hadde satt på disneykanalen med det første dagen etterpå...

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EBO
    Mvh Espen
    Hei,
    Prøv Jscreenfix How to Use JScreenFix to Remove Plasma Screen Burn in: 6 steps - wikiHow. Har fungert utmerket på mine innbrennings problemer med min LG Plasmaskjerm. Etter å ha kjørt dette programet 3 ganger over ca.2mnd nå, er innbrennings problemet stort sett historie.:-D

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har en Pioneer 436-FDE her i huset. På den har TV 2-logoen brent seg fast nede i venstre hjørne (God Morgen Norge har skylda!), mens oppe i høyre hjørne er det diverse logoer. Da vi kjøpte denne TV-en for tre år siden så visste jeg ingen ting om innbrenning og kalibrering, og jeg fikk heller ingen advarsler fra selger. Så merkene på TV-en vår er dessverre umulig å få vekk. Men vi er vel egentlig ikke så fryktelig plaget med dette. Men litt ergerlig er det selvfølgelig. Vi ser ikke logoen hele tiden, men særlig hvis bakgrunnen er helt lys eller grønn (av en eller annen merkelig grunn.) Jeg har kjørt vaskeprogram mange ganger, men det hjelper ikke. Det kan jo hende at din TV ennå kan "reddes," men for vår TV er det dessverre for sent.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Vi har en Pioneer 436-FDE her i huset. På den har TV 2-logoen brent seg fast nede i venstre hjørne (God Morgen Norge har skylda!), mens oppe i høyre hjørne er det diverse logoer. Da vi kjøpte denne TV-en for tre år siden så visste jeg ingen ting om innbrenning og kalibrering, og jeg fikk heller ingen advarsler fra selger. Så merkene på TV-en vår er dessverre umulig å få vekk. Men vi er vel egentlig ikke så fryktelig plaget med dette. Men litt ergerlig er det selvfølgelig. Vi ser ikke logoen hele tiden, men særlig hvis bakgrunnen er helt lys eller grønn (av en eller annen merkelig grunn.) Jeg har kjørt vaskeprogram mange ganger, men det hjelper ikke. Det kan jo hende at din TV ennå kan "reddes," men for vår TV er det dessverre for sent.
    har du prøvd å satt den på rent støy i 1 dag eller to uavbrutt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Prøv Jscreenfix How to Use JScreenFix to Remove Plasma Screen Burn in: 6 steps - wikiHow. Har fungert utmerket på mine innbrennings problemer med min LG Plasmaskjerm. Etter å ha kjørt dette programet 3 ganger over ca.2mnd nå, er innbrennings problemet stort sett historie.
    Jeg er redd for at disse forslagene bare vil hjelpe midlertidig. Om en dag eller to er en ny logo på plass. Nei, prøv å overse TV-logoene så lenge du kan, og kjøp en ny skjerm når du er lei av hele skjermen.......

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg er redd for at disse forslagene bare vil hjelpe midlertidig. Om en dag eller to er en ny logo på plass. Nei, prøv å overse TV-logoene så lenge du kan, og kjøp en ny skjerm når du er lei av hele skjermen.......
    Mulig du har rett, men optimist er du ikke. Innbrenning skjer ved ujevn slitasje av fosforlaget, ved å belaste skjermen med like belastning over hele får man "vasket" bort innbrenninger. Dette betyr selvfølgelig ikke at skjermen i all etter tid vil være immun mot ny innbrenninger. men da har man iallefall en skjerm som er slitt jevnt over. Altså en "ny" start om man vil si det.

Som sagt har det fungert helt utmerket i mitt tilfelle. Ved hjelp av Jscreenfix har jeg endelig fått bort playhouse disney logoen fra venstre hjørne. Og nå som logoen på kanalen har bli transparent, har jeg ikke blitt plaget av det noe mer.

Poenget mitt er at det er ikke alle som har lyst, midler eller mulighet for bytte skjerm hvert 2-3år. Ekstra surt er det nok vist at man har kjøpt en pioneer til 40-50000,- for 2-3år siden. Da er det iallefall forsøket vært, eller?

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Det er jo litt vanskelig i og med at TV-en er i bruk hver dag, hehe. Men jeg har prøvd dette over natta og hele formiddagen neste dag noen ganger, og det synes jeg ikke hjalp i det hele tatt. :???:

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp ny TV. Tror det er det enste som vil være løsningen for deg.
    Eventuelt forsøker du ett av forslagene her inn eog du vil se at Tv'n er rensket for tidligere slitasjer, men som nevnt ikke imun mot ny innbrenning.
    Lykke til.

Om ikke har jeg en gammel 100hz phillips tv til salg. Sliter ikke med innbrenning her ;-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre så har du kjøpt Pioneer fra akkurat den serien som slet med innbrenning. Dette må du nok bare leve med som Haugen sier. Håper ikke dette skremmer deg fra å kjøpe plasma neste gang. Her har du bare vært ekstremt uheldig. Innbrenning er så og ikke et ikke eksisterende problem på de som selges nå. Hender noen ganger (varierer) at man ser litt retention (midlertidig innbrenning), men det forsvinner fort igjen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve å sette på et vaskeprogram (snø) på TV-en vår neste uke. Da kan den stå i tre dager. Men jeg vil stille et par spørsmål bare for sikkerhetsskyld.

Jeg bruker en DVD som heter Pixel Protector. Det står at jeg skal skru lysstyrken og kontrasten opp til ca 90 %. Skjermen kan vel ikke ta skade av dette selv om den blir stående sånn i tre dager? Og skal jeg kjøre den fargevasken (vet ikke hva det heter) etter at den har stått på snø i tre dager?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •