Sitte-avstand til tv kontra lerret med samme(tenkt) størrelse..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sitte-avstand til tv kontra lerret med samme(tenkt) størrelse..

Hvis man spiller av en og samme kilde, og ser dette på en full-hd tv eller et lerret med full-hd projektor og tven og lerretet har samme størrelse. Kan man sitte nærmere lerretet kontra tven ?

For å si det på en annen måte; hvis man tenker at man bruker samme kilde(f.eks DVD) og det går greit å sitte inntil 4 meter fra et 100-tommer lerret, så vil det gå greit å sitte inntil 2 meter fra et 50-tommer lerret(før det blir for mye støy etc / ubehag). Tenker at projektoren har 1080p. Men hva hvis man ser den samme DVDen, med den samme DVD-spilleren på en 50-tommer 1080p tv..må man ha mer enn 2 meter avstand da ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om jeg forstod deg på det sprørsmålet..jeg er jo en nykommer her men jeg vil vel tro at hvis du holder deg etter en regel om at 1,5 til 2 ganger bredden på lerret er en grei sitteplassering. Da blir det vel 3-4 meter avstand på et 2 meter bredt lerret. Selv sitter jeg ca 3 m ifra et 100 tommer lerret som kanskje er litt kort avstand men det har aldri plaget meg. Kjører full hd fra en w5000 og vil ikke klage noe på bildekvalitet men noen synes sikkert dette blir litt for stort og du kan ikke alltid holde full oversikt over bilde fra en slik plassering. Dette er jo noe en venner seg raskt med men hadde jeg hadde jeg hatt en litt større lelighet hadde jeg nok dratt sofaen en 1/2 eller hel meter tilbake.

XXXchefXXX

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxchefxxx
    Vet ikke helt om jeg forstod deg på det sprørsmålet
    Det jeg vil frem til er om det fortere blir støy etc/ubehagelig på tv kontra lerret, ved samme oppløsning og tilsvarende samme størrelse i forhold til sitteavstand ? Dvs om man kan sitte tilsvarende like nærmt tv som lerret når samme oppløsning ?

Vet jeg ikke alltid forklarer like bra ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

aaahhh

Leste gjennom spørsmålet ditt en gang til og så at jeg bommet greit på hva du spurte om. Nei jeg tror ikke det er noe problem å se på 50 tommer fra 2 meter, hadde selv en 52tommer en gang i tiden(ikke hd) og det var helt fint å se på den fra 2-2,5 meters avstand...Er alltid en liten tilvenningstid med stor tv men masse mer morro enn en fornuftig 32".:roll:

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil variere veldig på om det er lcd-tv eller plasma kontra lcd-pj eller dlp eller lcos for den saks skyld. DLP og plasma tegner opp bildet i ett dithering mønster og vil derfor uansett ha litt støy pga av dette, mens feks lcd-pj vil ha ett rutenett som kan være for fremtredende osv....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror egentlig det er lettere å holde kontroll på gode plasmaer eller lcd når det gjeller støy osv enn en projektor. Jeg har hvertfall slitt mer med proj. enn med lcd, men så er det jo mye billigere å få ett godt og stooort bilde med proj.101 tommer plasma koster jo litt... Er jo ikke sikker men tror nok det er enklere sånn sett med lcd eller plasma i forhold til bildestøy osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxchefxxx
    Leste gjennom spørsmålet ditt en gang til og så at jeg bommet greit på hva du spurte om. Nei jeg tror ikke det er noe problem å se på 50 tommer fra 2 meter, hadde selv en 52tommer en gang i tiden(ikke hd) og det var helt fint å se på den fra 2-2,5 meters avstand...Er alltid en liten tilvenningstid med stor tv men masse mer morro enn en fornuftig 32".:roll:
    Sorry, jeg redigerte på mitt andre innlegg og det ble postet etter du la inn dette. Ellers hadde du sikkert ikke misforstått 2 ganger. Ser du forstod lengre nede.

Det er ikke noen spesifikk sitteavstand jeg lurer på, men om man kan sitte nærmere(i forhold til størrelse) tv kontra lerret ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hvis man skal tenke mer spesifikt. Hvor nære går det greit å sitte et 100" lerret når man spiller av DVD ?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ann å sitte 1cm i fra, men hvor praktisk og pent det blir er en annen sak!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det går ann å sitte 1cm i fra, men hvor praktisk og pent det blir er en annen sak!"

det funker vel uansett dårlig, selv om man har et bakprojeksjons-oppsett? :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    Ok, hvis man skal tenke mer spesifikt. Hvor nære går det greit å sitte et 100" lerret når man spiller av DVD ?
    noe nærmere enn 3 meter, tror jeg vil bli for nære

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •