Autoskalering på 37" PX80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Autoskalering på 37" PX80

Heisann!

Er det flere enn meg som har problemer med at PX80'en skalerer bildet feil i hytt og pine ved normal TV-titting? Setter jeg skaleringen til auto zoomer TVen plutselig inn. Skjer som regel på de samme stedene, feks skjedde det under glamourjentene i går hver gang de viste "introen" til den jenta det nå skulle handle om. Men ved vanlig TV-titting så skjer det sånn sikkert hvert 5-10. min. Den hopper tilbake etter noen få sekunder, men av og til blir bildet værende i noen minutter. Så klart kan jeg jo fikse dette ved å stille skaleringen til 16:9 f.eks, men det vil jeg jo helst ikke. Er SYKT irriterende! Noen som vet om det går an å gjøre noe med dette?

Mvh

edit: har analoge TV-signaler (enn så lenge)

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden har du autozoom på? Hvis du bruker dekoder så stiller du denne til 16:9 og da vil den ta seg av skaleringen til eksempelvis 4:3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, glemte visst å skrive at jeg har analoge TV-signaler :wink: så da har jeg dessverre ingen dekoder å stille noe som helst på. Dersom jeg ikke har på auto, fyller jo ikke bildet hele TVen, noe jeg jo gjerne vil at det skal gjøre, naturlig nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine foreldre har samme TV og samme signal som deg. Jeg merka også at TV lå og switcha mellom formatene, tekst forsvant osv, stillte den inn på tilpasset 16:9, da forsvant problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er noe dritt!

Men jeg har sett på min at 16:9 tilpasset (hvis det er det du mener), likevel gir betydelig mindre bilde enn hele TVen. Fikk du ikke de sorte feltene oppe og nede?

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker 4:3 på min

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bare har analog kabel så må bildet zoomes for å fylle hele skjermen. Den beste måten å gjøre dette på er å bruke zoom 1 - 3. Auto funksjonen lever rett og slett sitt eget liv.

Hvis du har dekoder så skal denne stilles til 16:9. Hvis du ønsker at bildet skal fylle hele skjermen selv når sendingen er 4:3 så kan man stille til 16:9 strukket.

Sorte striper oppe og nede vil man få på filmer som er skutt i et format bredere enn 1:85.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dersom du har kabel tv via ditt borettslag el. lign. anbefaler jeg du får deg en dekoder. Vårt signal her i huset fra veggen var dårligt så jeg bestilte en dekoder, og det gav betrakteligt bedre bilde. Vel verdt investeringen selvom man kan diskutere hvor mange steder man skal betale for tv signaler....nrk lisens, borettslag, dekoder osv løber jo opp...

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Hvis du bare har analog kabel så må bildet zoomes for å fylle hele skjermen. Den beste måten å gjøre dette på er å bruke zoom 1 - 3. Auto funksjonen lever rett og slett sitt eget liv.
    Har samme problemet - men lever greit med det enn så lenge...
    Har forsøkt de andre innstillingene - men mener at totalt sett så gir Auto det beste bildet.
    Zoom 1-3 gir meg f.eks. mye dårligere bildekvalitet :-(
    Alt i alt er jeg fortsatt knakenede fornøyd med min PX8 - den ga meg utrolig mye bedre bilde enn forventet med Analog kabel!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du har dekoder så skal denne stilles til 16:9. Hvis du ønsker at bildet skal fylle hele skjermen selv når sendingen er 4:3 så kan man stille til 16:9 strukket.

Sorte striper oppe og nede vil man få på filmer som er skutt i et format bredere enn 1:85.
    Nah, hvis jeg bruker zoom 1-3, så blir bildet "for stort" for skjermen ved vanlig tv-titting. På NRK og TV2 f.eks kuttes "logoen" i høyre hjørnet på midten ved bruk av minste zoom. 4:3 gir meg grå felt på begge sidene av selve bildet, 16:9 gir meg sort felt oppe og nede (som å se film på vanlig, gammel 4:3 CRT), og det samme gjør 16:9 tilpasset.

Eneste som fyller bildet helt ut til alle kanter er auto. Men denne kødder seg altså til nokså ofte...

Gleder meg til høsten, da får jeg digitale signaler gidder ikke kjøpe noe dekoder før den tid tror jeg, er okei kvalitet på signalet

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fremdeles en rekke tv kanaler som kun viser 4:3.
    Skal bildet fylle hele ruten så må det zoomes. Om autofunksjonen gjør dette, eller man stiller på zoom 1 - 3 blir det samme.

Bildet blir ikke skalert på noen måte ved å bruke auto.

De fleste nye filmer er skutt i scope, altså et format som er bredere enn 16:9 formatet tv-en har og dette medfører sorte striper oppe og nede. Hvis man fjerner disse blir bildet enten strukket eller zoomet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fremdeles en rekke tv kanaler som kun viser 4:3.
    Skal bildet fylle hele ruten så må det zoomes. Om autofunksjonen gjør dette, eller man stiller på zoom 1 - 3 blir det samme.

Bildet blir ikke skalert på noen måte ved å bruke auto.

De fleste nye filmer er skutt i scope, altså et format som er bredere enn 16:9 formatet tv-en har og dette medfører sorte striper oppe og nede. Hvis man fjerner disse blir bildet enten strukket eller zoomet.
    Er fullstendig klar over dette. Denne tråden gjelder heller ikke ved film! Og jeg vet bedre enn deg hvordan det ser ut på min TV med mine TV-signaler når jeg har den på zoom! Da blir bildet zoomet inn, på samtlige tv-kanaler, slik at deler av sendingen er utenfor skjermen. Auto passer jo bildet til skjermen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whatever!

Da er det avklart at funksjonen ikke fungere som den skal og hva mer er det å vase om.

Det er også helt rett at jeg ikke kan se hvordan det ser ut på din tv, men jeg ser hvordan det er på min.

Personlig har jeg ikke problemer med hverken sort på sidene eller på topp og bunn. Jeg foretrekker å se bildene slik de er tenkt...

Den eneste kanalen jeg av og til bruker zoom 1 på er Showtime.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som sagt get basic dekoder, denne står på 16:9 fullskjerm. Tv´en, en Pana PV60E står på 16:9, og jeg rører aldrig noen former for zoom osv.
    Selvfølgelig får jeg striper oppe og nede på noen kanaler men det bekymrer meg virkelig ikke.
    Før jeg fikk dekoder stod tv´en på "Just" eller "Auto", husker ikke helt......lenge siden jeg hadde de problemer.

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel tekstingen på enkelte kanaler som ødelegger for auto-funksjonen.

Når en kanal viser film / program kan det være sorte striper oppe og nede. Ved å bruke auto-funksjonen så fylles hele skjermen. Imidlertid er det noen kanaler som legger tekstingen av filmen / programmet under selve bildet, altså over den nedre sorte stripen. Da skifter tv'et format hver gang det dukker opp tekst og du får et bildet som hopper frem og tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whatever!

Da er det avklart at funksjonen ikke fungere som den skal og hva mer er det å vase om.

Det er også helt rett at jeg ikke kan se hvordan det ser ut på din tv, men jeg ser hvordan det er på min.

Personlig har jeg ikke problemer med hverken sort på sidene eller på topp og bunn. Jeg foretrekker å se bildene slik de er tenkt...

Den eneste kanalen jeg av og til bruker zoom 1 på er Showtime.
    Beklager at jeg var så kjepphøy i kjeften på siste innlegg der, du har jo egentlig rett. Jeg la merke til at zoom 1 funket bra på enkelte TV-kanaler og ved noen filmer som sendes på TV. Men funker ikke på alle

@ Deckard: jepp, er noe av problemet det!

Men men, det er jo ingen krise og ser ikke ut til å være noe særlig å gjøre med det! Til høsten blir det bra, med dekoder og digitale signaler, så får en vel heller leve med autoskaleringsproblematikken til den tid

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nez
    Beklager at jeg var så kjepphøy i kjeften på siste innlegg der, du har jo egentlig rett. Jeg la merke til at zoom 1 funket bra på enkelte TV-kanaler og ved noen filmer som sendes på TV. Men funker ikke på alle

@ Deckard: jepp, er noe av problemet det!

Men men, det er jo ingen krise og ser ikke ut til å være noe særlig å gjøre med det! Til høsten blir det bra, med dekoder og digitale signaler, så får en vel heller leve med autoskaleringsproblematikken til den tid
    JUHU

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •