Flimring på plasmaskjerm.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flimring på plasmaskjerm.

Hei,
    For en tid tilbake kjøpte jeg en Panasonic 42PZ85. (min første flatskjerm).
    Fulgte div. råd om innstillinger og kalibrering. Brukte "cinema" modus.

Men en ting som irriterte meg var høyfrekvent flimring i lyse/hvite partier.
    (fra alle kilder, sattelit, WD mediaboks, dvd)
    En flimring som minner meg om det man ser på crt tver (som ikke har 100hz).
    Jeg syntes det rett og slett var for sjenerende, så jeg returnerte tv'en.
    - Synd, for ellers var jeg storfornøyd med bildekvaliteten.

Er det noe man bare må leve med på en Plasma tv? Jeg har senere sett det samme på en Pioneer plasma. i butikk.

En annen ting, det går ikke an å deaktivere dynamisk kontrast på Panasonic'en. Selv i cinema modus så varier den har jeg sett.

Så spørsmålet er, finnes det plasmaskjermer som ikke flimrer, og som man
    kan deaktivere dynamisk kontrast, samt finkalibrere mer en Panasonic'en?

På forhånd takk. :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump denne.. jeg opplever tilsvarende på Panasonic TX-P50S20. Hvordan er flimring på G30?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den flimringen du opplever som sjenerende er en konsekvens av plasma teknologien og er ikke unormal. Jeg er usikker på om flimringen varierer fra produsent til produsent, men hvis du synes slik type flimmer er sjenerende og er følsom for dette så ville jeg anbefalt en LCD/LED skjerm i stedet.
    Jeg har eid flere plasma og LCD skjermer og f.eks i fjor byttet jeg fra en LCD led skjerm til en Panasonic V20 plasma og merket med en gang at bildet flimret spesielt i lyse scener og synes dette var sjenerende.. Det er fordeler og ulemper med begge skjerm typene og du må til syvende sist velge den typen som passer best for dine preferanser.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ovegeir
    Jeg tror den flimringen du opplever som sjenerende er en konsekvens av plasma teknologien og er ikke unormal. Jeg er usikker på om flimringen varierer fra produsent til produsent, men hvis du synes slik type flimmer er sjenerende og er følsom for dette så ville jeg anbefalt en LCD/LED skjerm i stedet.
    Jeg har eid flere plasma og LCD skjermer og f.eks i fjor byttet jeg fra en LCD led skjerm til en Panasonic V20 plasma og merket med en gang at bildet flimret spesielt i lyse scener og synes dette var sjenerende.. Det er fordeler og ulemper med begge skjerm typene og du må til syvende sist velge den typen som passer best for dine preferanser.
    Ja, det er den konklusjonen jeg også har kommet til. Hvis en V20 flimrer, da gjør vel samtlige Panasonic modeller det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DramaKing
    Ja, det er den konklusjonen jeg også har kommet til. Hvis en V20 flimrer, da gjør vel samtlige Panasonic modeller det.
    Jeg tenkte ikke så mye over flimring når jeg hadde plasmaskjermer, men når jeg så gikk over til LCD og så tilbake til plasma igjen så la jeg merke til flimringen med en gang, så det er "ulempen" med at man venner seg til et type bilde. Men sånn objektivt sett så vil jeg si at flimring i lyse scener er en uting og kan virke forstyrrende for en del brukere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltpost

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Dette stemmer ikke på generell basis. Men en del av dette er dessverre avhengig av de innstillinger/valg som gjøres i menyene og hvilke plasma-generasjon vi snakker om. Det er lett å se at det bommes mye på innstillinger når en ser hva som skrives på internasjonale nettforum på akkurat dette. Det tyder på at Panasonic nå er i ferd med å gå i samme fellen som Pioneer; Nemlig alt for mange valg og kompliserte menyer som "novisen" ikke forstår.

Men jeg kan se at S20/G20/V20 har en utfordring på dette feltet. Tilfeldigvis har jeg nå eid alle disse ulike modellene utenom S20 og V20 og G20 gav litt flimring og "blur" hos meg. Billigmodellen X20 med 100Hz har ingen antydning til slik flimring, mens VT20 også er bra så lenge alle "forbedringskretser" skrus av. Står alle disse på, så er VT20 også utsatt for flimring i de lyse partiene (spesielt fra IRE80-IRE100).

Men dette er nok også individuelt betinget, der enkelte er mer var for slik flimring enn andre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •