Offisiell tråd for Samsungs 2009 LED-TVer (B6000, 7000, 8000 og 9000) - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 69 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1374
    Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, du kan hente ut lyden fra scart inngangen. Bare skaff deg en scart som har scart i den ene enden og rød og hvit phono plugg i andre enden og en ekstra phono kabel ned i forsterkeren. Funker som bare det!

Gjør det nå på min PS50B855 som er identisk når det gjelder tilkobling osv som 7 og 8000 serien LED.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Virket unødig tungvindt å ikke kunne kople til vanlige datahøyttalere.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått lekt meg litt med 55-tommers utgaven av denne TVen, altså en 55B7070...

Litt mer tricky å få til en 46-tommeren faktisk, men når alt kom til alt var bl.a. gammaen mer korrekt sett opp mot 46-tommeren på default justering. Jeg fikk ingen måling på 10%, noe jeg klarte fint å få til på 46-tommeren, så den har litt mindre lys rett og slett. Nå skal det sies at proben jeg bruker er svært god (Progressive Labs MicroSpec til rundt 70.000), men samtidig følsom for lysmengde (spesielt fra TVer, da den egentlig er best egnet til indirekte måling fra lerret), så dette er ingen som helst svakhet fra TVen, men rett og slett utenfor probens virkeområde... Jeg skal imidlertid prøve å justere litt på proben og ta noen nye målinger snarlig...

Jeg synes allikevel ikke den virker lysfattig på noe som helst måte, men uten å ha målt lysutbyttet tipper jeg det er en 10-15% mindre lys fra 55-tommeren enn 46.

Det ser også ut som Samsung, muligens for å kompensere for noe mindre lysutbytte enn 46-tommeren, har boostet på ENDA mer blått... Følgelig var den noe mer tricky å få kalibrert enn 46-tommeren, som jo gikk som en lek (se side 20-22 i denne tråden for kalibreringsresultater på 46B7070).

Kalibreringsdataene er som følger:

Modus: Film
    Gamma: 0 (default)
    Brightness / Kontrast: Default
    100Hz Motion Pluss: !!!OFF!!! (mulig noen liker denne funksjonen, men fy a meg som den ødelegger realismen i bildet!!)

R-kontrast: 20
    G-kontrast: 25
    B-kontrast: 21

R-økning: 48
    G-økning: 25
    B-økning: 0

Gråskala ikke-kalibrert (film-modus):

-rgbvsire_uncalibrated-jpg

Gråskala kalibrert ihht overstående parametere:

-rgbvsire_calibrated-jpg

Gamma (0, default):

-gammavsire_calibrated-jpg

Newcomer steinm sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville du lygren valgt mellom 7070 og 855. Driver delvis å virrer mellom disse, no i ettertid så har jeg sett innbrenning på en plasmaskjerm (samsung Q97) hos en kompis.Derfor har tvilen tatt overtaket :-)

Steinm
    Parasound P7 -Parasound Halo A21/A31 - Marten Django L - Marantz SA-15S1 - Marantz BD 7004 - Rega planar 3 - 2 stk System Audio Se 200 -
    Sony HW65

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinm
    Hva ville du lygren valgt mellom 7070 og 855. Driver delvis å virrer mellom disse, no i ettertid så har jeg sett innbrenning på en plasmaskjerm (samsung Q97) hos en kompis.Derfor har tvilen tatt overtaket :-)

Steinm
    Jeg ville i det minste ha gått opp til B8050 før jeg hadde gjort en sammenligning. Har begge (800 og 8050) og for og si det enkelt og greit. Skal du ha en film tv som du har i stua for tv og film titting, så helt klart plasmaen.. Innbrenning får du KUN om du er uforsiktig og lar ett statisk billede stå i lang tid.. Da snakker jeg om mange timer.. Både tv'n og de fleste dvd og blu-ray spillere har screensaver så dette vil du kun få ved bruk av pc ol.. Du er rimelig go om du klarer dette med vanlig tv titting. Jeg har nå plasma på 3 året og har ikke vært i nærheten av innbrenning engang, på min 855 har jeg ikke sett noe som helst IR engang..

Du har en mye bedre dynamik og kontrast i plasmaen, spesielt om kvelden når det blir litt mørkt men denne plasmaen klarer og holde på dette om dagen også. LED tv'ne mister mye av dynamikken og kontrasten når den driver og autodimmer - og du mister mye detaljer i mørke billeder.. Derfor sier jeg at plasmaen er en bedre film tv da du ofte har mørke partier.. LED'n er mere for tv show ol der du ikke har disse mørkere partiene.. Jeg har sammenlignet disse side ved side flere ganger nå i ferien min og jeg er ikke i den minste tvil. når da denne plasmaen er veldig lys sterk og gir like god skarphet er denne bedre for film!!!

Jens

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tilbakemeldingen. Du snakker om 8050, er ikke 855 denne serien eller har noe gått meg hus forbi :-)
    Og hvordan er det så med en spillkonsoll til plasma.
    steinm
    Parasound P7 -Parasound Halo A21/A31 - Marten Django L - Marantz SA-15S1 - Marantz BD 7004 - Rega planar 3 - 2 stk System Audio Se 200 -
    Sony HW65

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tilbakemeldingen. Du snakker om 8050, er ikke 855 denne serien eller har noe gått meg hus forbi :-)
    Og hvordan er det så med en spillkonsoll til plasma.
    steinm
    Nei, 855 er toppmodellen på plasma og 8050 på LED. 8050 er modellen over 7070.. Spillkonsoll til plasmaen er ingen problem, men jeg ville ha "kjørt" tv'nj inn før jeg spilte da dette innebærer litt statiske billder.. I det hele tatt så har ikke plasmaen den samme delayen som det en lcd skjerm har og er dermed bedre egnet!!

Jens

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker
    Ser at du kun får 8050 opp til 46". får vel ta en vurdering etterhvert.

Mvh
    Steinm:-)
    Sony HW65

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt vent på B8500 eller 9000-serien med lokal dimming av LED...Her er ingen autodimming som drar ned dynamikken i bildet.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer disse eventuellt inn for salg, har ventet vel lenge på å kjøpe fltskjerm :-(

Steinm
    Sony HW65

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer disse eventuellt inn for salg, har ventet vel lenge på å kjøpe fltskjerm :-(

Steinm

Fra september til November tenker jeg.. I allefall ikke før!

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke før september, nei. De skal vel sikkert vises skikkelig på IFA 2009. Gleder meg hemningsløst til 9000 kommer
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette som skal komme på dem nye 9000 serien? Tenker da på lokal dimming...hva menes med dette?

Sikkert flere som ikke vet hva dette er for noe også..

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes to typer LED-teknologier til flatskjermer (som jeg kjenner til):

- EDGE LED: kantlys på hver side av skjermen, og likt som vanlige LCD-skjerm. Bortsett fra at nå belyses skjermen ved hjelp av LED lys. Dette gir bedre kontroll på lyset enn tidligere, men siden kantlyset skal opplyse/ mørklegge hele skjermen (også senter av skjermen), må lyset dimmes ned over det hele. Lyset kan ikke både være av og på samtidig. Dette går litt utover dynamikken (kontrastnivået). Samtidig er de nye EDGE milevis bedre enn vanlig LCD. EDGE-skjermer kan dessuten gjøres veldig flate, og er relativt rimelige.

- LED lokal dimming: her ligger tusenvis av LED-dioder direkte bak hele skjermens bildeflate. Hvilket gjør at skjermen kan tenne og slukke de LED-dioder som er nødvendig. Dermed får man totalt sort der hvor LED er slukket, og et sinnsykt dynamisk bilde. Ulempen har vært at det lyse har smittet litt over på det mørke ved tidligere modeller (såkalt blooming), men knapt synlig i daglig film- og tv-titting. De nye skjermene skal ha enda flere LED-dioder enn tidligere modeller.

Når det gjelder LED med lokal dimming, så er 9000-serien til Samsung 3.generasjons skjerm. Så da er det lov å håpe på fantastiske bilder, og at det man klagde på ved forrige modell er forbedret.

Jeg venter nok på 9000, siden jeg har ventet så lenge allerede. Alternativt kjøper jeg den beste EDGE-skjermen dersom 9000-serien blir alt for dyr. Altså 8050 fra Samung...

Håper det hjalp litt, men det er mange her inne som kan enda mer omkring det tekniske på de forskjellige skjermteknologiene.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha SVS! -man, ble noe klokere nå.

Skal bli spennende å se hvordan 9000 serien blir da...men kommer nok til å koste endel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye lesing på samtlige sider i denne tråden fant jeg ut at det var på tide å registrere seg og bli med i diskusjonen.

Først og fremst takk til alle som kommer med saklig feedback på disse TV'ene, og ikke minst en stor takk til lygren som kalibrerer, tester innstillinger og deler resultatene med oss!

For min del står nå valget mellom en 46" 7070 eller en 46" 8050. Har forsåvidt snust på litt større skjermer også, men legger heller de ekstra pengene i lyd da akkurat disse LED tv'ene ikke har noen lydkvalitet de kan skryte av. Hadde jeg hatt tålmodighet til det skulle jeg gjerne ventet til 9-serien for å kunne ha en TV med local dimming, men ser ikke dette som et must da både 7- og 8-serien har fått mye skryt til tross for autodimming "issuet"!

Jeg har fått med meg masse informasjon på 7-serien, men det virker som det fortsatt er litt tørke på informasjon om 8-serien? Det jeg har fått med meg er at 8-serien tilsynelatende bruker et annet panel med mer kontrast, har 200hz, og en litt annen fot enn 7-serien.

For dere AV entusiaster her inne, hva ville dere valgt hvis bruksområdene var generell tv-titting og mye bruk av media center pc til HD film, musikk og spill, og etterhvert noe konsoll bruk? Tv'en skal være i en relativt opplyst stue, men det dimmes som regel ganske mye når det er snakk om film titting, blir riktignok ikke helt kinomørke, men heller et sted mellom mørkt som natta og vanlig belysning...

For min del vil prisforskjellen på disse to tv'ene være 6000,-, så i grunn lurer jeg på om folk her synes det er verdt 6000,- for å gå opp til 8050 modellen fra 7070?

Valget er på ingen måte satt i stein, men med tanke på at tv'en skal henges på veggen etterhvert blir naturlig nok Samsung sine LED tv'er sterkt vurdert!

Setter pris på svar, og vil mer enn gjerne komme med egen feedback når og om en av disse tv'ene etterhvert finner veien til stua

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bornslip
    Etter mye lesing på samtlige sider i denne tråden fant jeg ut at det var på tide å registrere seg og bli med i diskusjonen.

Først og fremst takk til alle som kommer med saklig feedback på disse TV'ene, og ikke minst en stor takk til lygren som kalibrerer, tester innstillinger og deler resultatene med oss!

For min del står nå valget mellom en 46" 7070 eller en 46" 8050. Har forsåvidt snust på litt større skjermer også, men legger heller de ekstra pengene i lyd da akkurat disse LED tv'ene ikke har noen lydkvalitet de kan skryte av. Hadde jeg hatt tålmodighet til det skulle jeg gjerne ventet til 9-serien for å kunne ha en TV med local dimming, men ser ikke dette som et must da både 7- og 8-serien har fått mye skryt til tross for autodimming "issuet"!

Jeg har fått med meg masse informasjon på 7-serien, men det virker som det fortsatt er litt tørke på informasjon om 8-serien? Det jeg har fått med meg er at 8-serien tilsynelatende bruker et annet panel med mer kontrast, har 200hz, og en litt annen fot enn 7-serien.

For dere AV entusiaster her inne, hva ville dere valgt hvis bruksområdene var generell tv-titting og mye bruk av media center pc til HD film, musikk og spill, og etterhvert noe konsoll bruk? Tv'en skal være i en relativt opplyst stue, men det dimmes som regel ganske mye når det er snakk om film titting, blir riktignok ikke helt kinomørke, men heller et sted mellom mørkt som natta og vanlig belysning...

For min del vil prisforskjellen på disse to tv'ene være 6000,-, så i grunn lurer jeg på om folk her synes det er verdt 6000,- for å gå opp til 8050 modellen fra 7070?

Valget er på ingen måte satt i stein, men med tanke på at tv'en skal henges på veggen etterhvert blir naturlig nok Samsung sine LED tv'er sterkt vurdert!

Setter pris på svar, og vil mer enn gjerne komme med egen feedback når og om en av disse tv'ene etterhvert finner veien til stua
    Siden du skal bruke den i stue så tror jeg ikke du trenger 8050. Forskjellen på 7 og 8 er noe bedre sortnivå og 200 hz, så det er vel opp til deg om du ønsker det. Uansett om du går for 7 eller 8 så kommer du til å bli kjempe fornøyd, så lenge du skal bruke den mot HD kilder. De kan være noe skuffende på analoge kabel tv men har du råd til LED har du også råd til digital tv...

Disse tvene er jo lagd for stuebruk, men du må regne med noe gjenskinn da disse tvene har blank skjerm...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Siden du skal bruke den i stue så tror jeg ikke du trenger 8050. Forskjellen på 7 og 8 er noe bedre sortnivå og 200 hz, så det er vel opp til deg om du ønsker det. Uansett om du går for 7 eller 8 så kommer du til å bli kjempe fornøyd, så lenge du skal bruke den mot HD kilder. De kan være noe skuffende på analoge kabel tv men har du råd til LED har du også råd til digital tv...

Disse tvene er jo lagd for stuebruk, men du må regne med noe gjenskinn da disse tvene har blank skjerm...
    Har tenkt å bruke skjermen opp mot en Canal Digital HD boks koblet med HDMI, samt at det blir vel mest 1080p/i materiale fra Media Center maskinen.

Bortsett fra kontrast og 200hz, finnes det noe annet med 8050 som gjør at den er verdt så mye mer? Har de gjort noe med autodimming, eller er dette det samme som på 7070? Hvis det kun er litt bedre sortnivå og 200hz som gjør at den koster mer ser jeg ikke helt poenget for min egen del, men om den er bedre på alt all over kan det blir et vanskelig valg...

Hadde vel i utgangspunktet bestemt meg for 8050 etter en gjennomgang av denne tråden, men det frister veldig å heller gå for en 7070, for så å bruke resten på forsterker og høytalere!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte også lenge 46" 8050, men bestemte meg til slutt for 7070 i 55" størrelse siden jeg fikk den til en god pris og at jeg til mitt bruk ikke ville merke særlig til eventuelle tekniske forskjeller. Jeg skal ha TV-en i en godt belyst stue og den skal primært benyttes til TV- og film-titting (HD/SD) med digital dekoder, DVD/Blu-Ray og Media Center PC som kilder.

Skåret i gleden er at Samsung Norge visstnok er tomme for 55" 7070 - det er iallefall det butikken der jeg har bestilt TVen forteller meg - og at TV-en ikke kommer på lager før tidligst i begynnelsen av august...aarrgh!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snorreh
    Jeg vurderte også lenge 46" 8050, men bestemte meg til slutt for 7070 i 55" størrelse siden jeg fikk den til en god pris og at jeg til mitt bruk ikke ville merke særlig til eventuelle tekniske forskjeller. Jeg skal ha TV-en i en godt belyst stue og den skal primært benyttes til TV- og film-titting (HD/SD) med digital dekoder, DVD/Blu-Ray og Media Center PC som kilder.

Skåret i gleden er at Samsung Norge visstnok er tomme for 55" 7070 - det er iallefall det butikken der jeg har bestilt TVen forteller meg - og at TV-en ikke kommer på lager før tidligst i begynnelsen av august...aarrgh!
    Jeg drev å lekte litt med tanken på en 55" av 7070 selv, rett og slett på grunn av at det hadde vært helt sykt å ha en så stor tv... I går maskerte jeg opp størrelsen til tv'en på veggen der den vil henge though, og ser at med 2-2,5m avstand blir 55" muligens noe stort, så jeg ender trolig opp med 46" anyway.

Er det noen her som vet hvorvidt tekniske skavanker kommer tydeligere frem jo større panel man har? Vil f.eks blooming eller flashlighting kunne sees bedre på en 55" enn f.eks 40-46" ?

Side 36 av 69 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •