Offisiell tråd for Samsungs 2009 LED-TVer (B6000, 7000, 8000 og 9000) - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 69 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1374
    Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Bra noen holder oss i øra, jeg var ikke klar over at "japse" var ansett som negativt... Uansett - fint om vi holder oss til tema, så hadde det vært glimrende om en ved neste anledning heller bare sendte en PM....
    Ja, skulle nok sendt det som PM istedet, men nok om det og mer om noe annet

Jeg har stusset litt på hvorfor Samsung er såpass tidlig ute med LED-TV'ene sine, mens jeg fremdeles ikke ser noen tilsvarende modeller fra Sony (til tross for at de bruker samme paneler). Jeg skal kjøpe en ny flatskjerm til en slektning i sommer, og en stund stod valget mellom Sony og Samsung. Men mye tyder på at Samsung leverer samme kvalitet til litt lavere pris, og da er egentlig ikke valget så vanskelig (selv om jeg synes at det ligger litt mer prestisje i Sony-navnet).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Litt vanskelig å si hvorfor Sony ikke leverer TVer med LED-teknologi pr. dato. Det ser ut til at Samsung og Sony ikke er helt enige rundt hvordan teknologien skal markedsføres og selges. Mens Samsung ønsker å gjøre teknologien tilgjengelig tidlig til en moderat høy pris, ønsker Sony å forbeholde teknologien til sine aller mest kostbare modeller, jf. Sonys 55X4500 som benyttet samme panel som Samsungs 55A956/966 til halve prisen (dog er/var begge serier de to respektive merkenavnenes toppmodeller, men fremdeles enorm prisforskjell)... Samsung "lurte" jo også ut noen LED-modeller i mindre størrelsen i sin 7-serie (46A786/796) til - egentlig - latterlig lave priser.

Sony har tradisjonelt vernet om innovativ teknologi langt sterkere enn Samsung, som er mer opptatt av å øke salget der og da. Det er jo egentlig dette som er i forbrukers interesse, men når Sony skal selge samme paneler som Samsung havner jo de som selskap i "klemma"...

Min formening er at Sony ser ut til å ha gått i en aldri så liten felle når de inngikk samarbeid med Samsung rundt LCD-fabrikken, og med mindre de velger å endre teknologistruktur vil de også tape mye omsetning, trolig også eskalerende i så måte. Jeg tipper imidlertid Sony ser alvoret nå og kommer opp med både bedre tilgjengelighet og prising på sine LED-varianter innen sommeren er over, de har egentlig ikke annet valg om de fortsatt ønsker å selge TVer. Alternativt kan de jo fortsette å selge "billige" Sony-TVer med vanlig bakbelysning, men det blir jo helt feil egentlig at Sony skal bli "billigmerket" mens Samsung er den innovative, moderne aktøren som leverer siste teknologi til relativt hyggelige priser...

Vi får se - i alle tilfelle er det klart at Samsung VIRKELIG er på hygget om dagen, og for Sonys del hjelper det nok lite at de generelt har såpass mye problemer i Japan mht Yenen og generell etterspørsel... Samsung sliter jo selvsagt med mye av det samme, men slipper jo kanskje litt lettere unna problemene med Yenen ettersom de tross alt er Koreanske... Nå vet jo ikke jeg hvor tungt Samsung er representert i Japan og Yen da, så her er jeg på svært så spekulativt grunnlag. Har ikke fått med meg hvordan det står til med Samsung om dagen egentlig, men har i det minste ikke lest samme negative anmerkninger som det er å lese om Sony om dagen...

Sony fans kan jo kanskje håpe at dynamisk LED dukker opp tidligere fra Sony i deres nye serie enn fra Samsung i 9000-serien, og kanskje også til en lavere differanse rent prismessig, DET må i det minste være hva Sony bør prøve å få til - lar de Samsung ta hele LED-markedet slik de har gjort så langt i praksis tipper jeg salgssjefen vil få seg en lite hyggelig overraskelse i tiden fremover da markedet i stadig større grad vil gå fra vanlig bakbelysning til LED også i det mer "generelle" markedet...

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du er inne på noe der Lygren. Det virker som om det er litt uenighet mellom Sony og Samsung på dette området, og det bunner kanskje ut i ulike markedsstrategier der Sony forsøker å holde LED litt på avstand siden de sliter økonomisk. Jeg fant forresten en artikkel (publisert 9. mai, 2009) på SmartHouse som omhandler akkurat dette emnet:

Sony Bravia LCD TVs Vs Samsung LED HD TVs Which is Best? - Smarthouse

Sitat:

Facing declining market share for their Bravia LCD TV’s and massive losses Sony has desperately hit out at LED backlight TV technology claiming it is a myth that LED is better than LCD. They also claim that Samsung is trying to position LED technology up against OLED TV technology. ...

Sony claim that Samsung is misleading the market when they claim that LED TV technology delivers a superior picture over LCD TV technology. Their comments made during a Sony roadshow for their new LCD Bravia TV range is now being challenged from several quarters, and not just by Samsung. ...

The problem that Sony is facing is that in big markets like the US where Samsung have launched their LED TV offering sales of Bravia LCD TV's are going backward (See SmartHouse story). ...

Another problem hampering Sony is that their OLED TV technology is expensive and at this stage has a limited life of around 15,000 according to DisplaySearch.
    Akkurat nå er det kanskje ikke så kritisk for Sony å levere LED-skjermer, siden de koster en del mere enn LCD-skjermer. Folk flest kjøper vel LCD-skjermer går jeg utifra. Men etterhvert som det produseres flere LED-skjermer til en lavere pris, så bør vel Sony satse litt mer offensivt og samtidig presse prisene slik at de blir mer konkurransedyktige ovenfor Samsung. Enkelte vil riktignok være villige til å betale litt mer for en Sony-skjerm, men for folk flest så har nok prisen mye å si, spesielt når skjermene fra både Samsung og Sony er såpass bra i utgangspunktet.

Mens vi er inne på Samsungs LED-skjermer, her er en meget positiv omtale av Samsungs UN46B7000:

PLAYBACK: Samsung UN46B7000 LCD HDTV with LED backlighting | AV Guide

Sitat:

Detail: Clean and sharp, the newly-configured Auto Motion Plus 120 Hz de-judder control can be dialed up or down to reduce, if not outright eliminate, film-induced judder. Some cinephiles like their movies with obvious film judder (it’s more “movie-like” that way, they say). I like how the Samsung smooths out the judder, with no artifacts (the default mid-setting works just fine).

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse "problemene" med lyssonene fra Edge LEDen. Kunne noen tatt bilder av det?

Ha det helt mørkt i rommet, ha en mørk skjerm, og ta ett bilde (uten blits), for så å sette opp lysstyrken på TVen til maks, og ta ett nytt bilde.

Slik at vi kan se hvordan det er.

Kikket litt på 7000 serien hos Expert, la ikke merke til noe i butikken, men da er det jo lyst som bare det. Regner med bildekvaliteten er noen hakk bedre, så ut til at TVene ble foret med rent antenne signal, intet annet.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får min UE46B6050 i morgen. Hvilke innstillinger benytter folket her, for optimalt bilde?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg har nå fått sett på en identisk 46B7070, og selv om jeg fremdeles slapp unna med å kun justere gain, måtte blått en del lenger opp enn TVen jeg har stående hjemme hos meg... Hjemme hos meg står den på gain:

R: 49
    G: 25
    B: 10

...men på denne TVen måtte jeg sette:

R: 50
    B: 23

...for å få en tilsvarende lineær gråskala som på min TV.

Er neimen ikke sikker på hvorfor det er forskjell fra TV til TV, men jeg skal selvsagt prøve å få sett på enda flere for å se om dette kun var tilfeldig eller ikke...

Det var jo uansett ikke den helt enorme forskjellen da, men noe var det altså...

...for øvrig responderte også gamma litt forskjellig fra min... Med gamma på -3 fikk jeg gamma på rundt 2,55, mens min TV leverte 1,9 med samme justering... Fikk ikke tid til å justere mer, men trolig ville en gamma på -2 være det riktige på denne TVen...

Skal ikke være BARE enkelt, nei!

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, ang 9000 serien, noen her som har fått snust opp hvilken led teknologi de vil bruke. det eneste vi vet er at de går for bakbelyst led og at skjermene skulle være enda tynnere enn 6-, 7-, og 8000 serien.
    vil de da bruke led'ene ifra forrige generasjon, vil de komme med rgb led eller vil de komme med den første store oled skjermen he he (tror ikke det siste da).

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg har nå fått sett på en identisk 46B7070, og selv om jeg fremdeles slapp unna med å kun justere gain, måtte blått en del lenger opp enn TVen jeg har stående hjemme hos meg... Hjemme hos meg står den på gain:

R: 49
    B: 10

...men på denne TVen måtte jeg sette:

R: 50
    B: 23

...for å få en tilsvarende lineær gråskala som på min TV.

Er neimen ikke sikker på hvorfor det er forskjell fra TV til TV, men jeg skal selvsagt prøve å få sett på enda flere for å se om dette kun var tilfeldig eller ikke...

Det var jo uansett ikke den helt enorme forskjellen da, men noe var det altså...

...for øvrig responderte også gamma litt forskjellig fra min... Med gamma på -3 fikk jeg gamma på rundt 2,55, mens min TV leverte 1,9 med samme justering... Fikk ikke tid til å justere mer, men trolig ville en gamma på -2 være det riktige på denne TVen...

Skal ikke være BARE enkelt, nei!
    Grunnen til at det er forskjell på samme tv er at alle komponenter har en feilmargin på +/- X% og med alle de komponentene så blir det litt forskjell på bildet selv om man bruker de samme verdiene på innstillingene. Derfor vil kopiering av en annens innstillinger ikke bli rett hos deg selv om det er rett hos han du kopierte fra.

Legger man mye penger i en tv så kan man liksågodt kjøpe en kalibreringsprobe, for de er ikke så dyre og det ligger guider på nettet hvordan man skal bruke disse. Kalibrerings dvd'er er bare brukende til å justere sortnivå (brightness).

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en eller annet måte har jeg sagt til meg sjøl at 8000-serien har LED backlight og ikke EDGE Eller er det kun den fremtidige 9000-serien som har ekte LED backlight...? Forvirret meg sjøl nå...

Hva vet vi i såfall om 9000-serien? Har forsøkt å lete litt på nett, men det står ikke å mye. Da er det kanskje lite sansynlig at denne kommer i løpet av sommeren 09??

EDIT:
    Ja, jeg gikk tilbake til den første siden i tråden, og der har jo for såvidt Lygren skrevet at 6000, 7000 og 8000-serien er alle EDGE LED, og 9000-serien vil komme med ekte baklys.

Vil det da si at den eneste forskjellen mellom 7000-serien og 8000-serien er at sistnevnte har 240hz mot 120hz? F...også, og jeg som trodde Samsung sin backlight LED endelig var her med sin 8050...

Men dersom 9000-serien er vente å koste ENDA mer enn 8000-serien; som allerede koster 25k så kan vi kanskje vente priser på 29-30k for en 46" i 9000-serien. Det blir jo helt hinsides, spør du meg. Da er det spørs om jeg ikke satser på plasma i steden. Enten Samsung sine nye plasma-skjermer eller gå for en Pioneer 5090 eller en KRP500...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    På en eller annet måte har jeg sagt til meg sjøl at 8000-serien har LED backlight og ikke EDGE Eller er det kun den fremtidige 9000-serien som har ekte LED backlight...? Forvirret meg sjøl nå...

Hva vet vi i såfall om 9000-serien? Har forsøkt å lete litt på nett, men det står ikke å mye. Da er det kanskje lite sansynlig at denne kommer i løpet av sommeren 09??

EDIT:
    Ja, jeg gikk tilbake til den første siden i tråden, og der har jo for såvidt Lygren skrevet at 6000, 7000 og 8000-serien er alle EDGE LED, og 9000-serien vil komme med ekte baklys.

Vil det da si at den eneste forskjellen mellom 7000-serien og 8000-serien er at sistnevnte har 240hz mot 120hz? F...også, og jeg som trodde Samsung sin backlight LED endelig var her med sin 8050...

Men dersom 9000-serien er vente å koste ENDA mer enn 8000-serien; som allerede koster 25k så kan vi kanskje vente priser på 29-30k for en 46" i 9000-serien. Det blir jo helt hinsides, spør du meg. Da er det spørs om jeg ikke satser på plasma i steden. Enten Samsung sine nye plasma-skjermer eller gå for en Pioneer 5090 eller en KRP500...
    Det er nok bare 9000 serien av de nye som har bak led, det er den som overtar for flaggskipet som jeg har A966. Tipper 55" vil legge seg en plass mellom 35-40k. Jeg vurderte pioneer 5090, men når jeg kom over 966 til 24k så ble det den istede og jeg angrer ikke ett sekund. Men måtte jeg betalt fullpris som var rundt 35k så hadde det nok stått en pioneer i stua mi nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk til innkjøp av en 7070 her i går Er meget fornøyd med design og bilde, men synes at selve TV'en "durer" litt høyt (høres hvis lyden er av). Altså en lav summelyd fra baksiden av TV'en. Litt irriterende!
    Noen andre som har merket dette? Er dette normalt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at det er forskjell på samme tv er at alle komponenter har en feilmargin på +/- X% og med alle de komponentene så blir det litt forskjell på bildet selv om man bruker de samme verdiene på innstillingene. Derfor vil kopiering av en annens innstillinger ikke bli rett hos deg selv om det er rett hos han du kopierte fra.

Legger man mye penger i en tv så kan man liksågodt kjøpe en kalibreringsprobe, for de er ikke så dyre og det ligger guider på nettet hvordan man skal bruke disse. Kalibrerings dvd'er er bare brukende til å justere sortnivå (brightness).
    Alt dette er riktig. Men når det gjelder kalibreringsprober, så er de billigste helt upålitelige når det kommer til å gi riktig fargerom og gråskala. Men brightness, kontrast og fargemetning blir ofte bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Alt dette er riktig. Men når det gjelder kalibreringsprober, så er de billigste helt upålitelige når det kommer til å gi riktig fargerom og gråskala. Men brightness, kontrast og fargemetning blir ofte bra.
    Det er ikke helt riktig. En X-Rite Display LT som jeg selv har har en feilmargin på max +/- 150 kelvin, og det er mer en nok nøyaktig.
    De er testet opp mot dyre prober og det er ikke mye som skiller dem. Eneste som er bedre med dyre prober er at de kan lese av ire under 30 mer nøyaktig og så har de mindre feilmargin såklart.
    Men man kjøper ikke en probe til 70k for å stille inn tv/projektor til seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zardooz
    Jeg gikk til innkjøp av en 7070 her i går Er meget fornøyd med design og bilde, men synes at selve TV'en "durer" litt høyt (høres hvis lyden er av). Altså en lav summelyd fra baksiden av TV'en. Litt irriterende!
    Jeg har 6000 serien og min er helt stille. Er obs på akkurat dette da jeg var plaget av støy ved den forrige Samsungen. Denne er som nevnt komplett lydløs.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

film modus / dynamisk kontrast

Jeg har en 46B8050, noen som har sett på dette med film modus på de nye LED skjermene?.. Jeg ser at for og enable denne optionen må man sette blu-ray spilleren til og kjøre 1080i, men hva gjør denne funkjsonen og hva er det korrekte og kjøre. Om jeg setter blu-ray spillere til 1080i så vil jo tv allikevell interlace billede til 1080p, men hva gjør da film modus (auto1 el auto2) med billede som ikke jeg får om jeg sender 1080p signaler dirrekte?

Så, dette med dynamisk kontrast - jeg legger merke til att auto dimming reduseres kraftig med og sette PÅ dynamisk kontrast, sammtidig som jeg beholder svart nivået på billede (setter ned baklys for og kompansere), men hva gjør dette med billede?.. Noen som vet hva dette er for, og hva dette skal gjøre med ett billede - manualen sier jo ingenting om dette..

Jens

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke helt riktig. En X-Rite Display LT som jeg selv har har en feilmargin på max +/- 150 kelvin, og det er mer en nok nøyaktig.
    Jeg tenkte mer på diverse spydere til en tusenlapp eller to som ikke på noen måte kan klare dette med farger.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er strømforsyningen. Samsung har ett problem med den over hele -09 linjen og du må ringe de og få den byttet.. Hadde samme med min B serie plasma og vet om mange mange som også har hatt dette problemet..

Jens

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    Det er strømforsyningen. Samsung har ett problem med den over hele -09 linjen og du må ringe de og få den byttet.. Hadde samme med min B serie plasma og vet om mange mange som også har hatt dette problemet..

Jens
    Mener du kontakte forhandler (Elkjøp) eller Samsung direkte? Bytter de kun strømforsyningen eller hele TV'en?
    Godt å høre at det ikke er normalt ihvertfall, slitsom lyd i lengden.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du kontakte forhandler (Elkjøp) eller Samsung direkte? Bytter de kun strømforsyningen eller hele TV'en?
    Hvis den er kjøpt i Norge, og ikke er parallel importert (tror betegnelsen skal ende på XXE). Så er det kanskje mulig at de kommer hjem på dagen og gjør jobben der og da.

Det burte holde med å ta kontakt med Samsung og spørre der.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I norge så tar man reklamasjoner i utgangspunktet med butikken man handlet i. Snakk med Elkjøp!

Side 30 av 69 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •