Offisiell tråd for Samsungs 2009 LED-TVer (B6000, 7000, 8000 og 9000) - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 69 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 1374
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    Joda, den har kommet - også i 40" der jeg kjøper de. Hadde en titt sent i går kveld på det, så en film etter og ha calibrert den litt. Det første som slo meg var at den hadde null clouding og bare så vidt jeg så noe flashlighting på den. Jeg løsnet litt på en skrue i hjørnet på tv og dermed forsvant dette også. Denne tv,n har ett annet prosessor board enn 7000 - den har og ett annet panel enn 6000/7000, den var mere presis på fargene ut av boks, og jeg må si at jeg faktisk synes 200 Hz virker utmerket. Har den på laveste innstilling. Svartnivå ser noe dypere ut på denne skjermen, og bedre uniformitet enn på 7000 i mørke omgivelser. Dette er jo også en utrolig pen tv, helt lik den 855 jer har. Kalibrerte litt (har siden lygren sine kalibrerings innlegg her kjøpt meg litt måleutstyr og software og satt meg inn i hvordan man måler og leser resultatene, noe som jeg finner meget interessant og utfordrene), RGB viser att fra 10 IRE er alle fargene så og si spot on og linjært rundt 100% (ut fra boks i film/varm2) under 10IRE har jeg forstått er så mørkt område på gråskalaen att her gjør det lite om fargene ikke treffer siden du ikke kan se det!? (stemmer dette lygren). Gamma er nesten der den skal ligge og har det viser en balansert gråskala. Fargetempratur er litt kald på begynnelsen av skalaen, men etter 10IRE ser den bra ut og veldig nære 6500. Den går litt opp rundt 20IRE, klarte ikke og kalibrere meg ut av det (tips taes i mot hvordan jeg kan forsøke og gjøre dette). illumination fraviker nesten ikke, mindre enn 4% i snitt. Eneste jeg trengte og stille på var gamma til -2 (havnet på snitt på 2,1) og baklys til 4. Brigtness til 40 og Contrast til 79. Meget bra skjerm og en bedre skjerm totalt enn 7000 i mine øyne. En ting til, den hadde tilgang til facebook - noe jeg ikke kan huske 7000 hadde!!?? Har og disablet auto dimming i service menyen.

Jens
    Fint at du deler inntrykk. Er det noe negativt å bemerke i det hele tatt hva angår bildekvalitet. Tv-bilder, DVD og BD...?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung vs Sony?

Da blir det mest sannsynlig feriepenger på meg neste uke, og da er det å bestille ny TV

Spørmålet jeg har er: Hvorfor burte jeg velge en Samsung 55" 7020 TV fremfor Sony sin 52W5500?

Jeg ser da bort i fra at Samsungen har 3 ekstra tommer.

-For meg så betyr tykkelsen på TVen absolutt ingenting.
    -Nettverk osv på TVen har jeg ikke bruk for, har HTPC

-Prisen er 6 tusen mer for Samsungen.
    -Samt at problemene noen nevner med lysene som synes rundt hele.

Er det da noen grunn å ikke gå for Sonyen? Den fikk omtale i Hjemmekino (?) til å være den beste LCD TVen med tradisjonelt baklys, og banket Pioneers 5090 på en del ting (ikke helt sortnivå).

Noen meninger?

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Det er grunn nok til å ikke kjøpe edge led.
    For deg kanskje ja

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...da har jeg fått sett på litt mørkt materiale i en dempet belysning, og da ser en plutselig langt tydeligere hvilke svakheter Edge-LED representerer... En ser LED-sonene relativt tydelig som omkranser ytre del av TVen.

Selv om en altså kan slå av LED-diodene, som en ikke kan på tradisjonelle LCD-TVer, har det liten betydning når en jo tross alt må ha de påslått når det foreligger informasjon i bildet...

Resultatet er at mye av dynamikken vaskes bort i scener med blandet innhold - på samme måte som ved tradisjonelle bakbelyste LCD-TVer, ettersom en har langt mindre kontroll over lyset med denne type løsning.

Jeg forstår derfor godt at noen velger å bruke en høy gamma på denne, dette er rett og slett en "respons" på manglende lyskontroll i bånn, og ved å dytte opp gammakurven får en frem flere detaljer ettersom bakbelysningen tar rotta på det ellers...

Videre ser det ut som fargemetningen som det er nevnt ikke forholder seg stabil. Det er mye mulig det ikke er noe feil med selve fargegjengivelsen, men det er tydelig at det skjer noe surr rundt gamma/"shadow-details", der detaljnivået blir overdrevet, og dermed ser ut som overmetning.....

Slår en på litt lys i rommet ser en langt mindre til lysblødningen, men en ser fremdeles at det er noe surr i fargegjengivelsen / skyggedetaljene nedover i gråskalaen... Mulig det er autodimmingen som er skyld i dette, får jo prøve å slå det av å se hva som skjer...

En perfekt TV er det derfor definitivt ikke, spesielt på sortnivå og da håndtering av blandet innhold, faller Edge-LED tilbake sett opp mot forrige generasjon. Samtidig er fargerommet, i det minste på 75 og 100% noe bedre, og det er også lettere å korrigere inn gråskalaen, selv om den i utgangspunktet er vel så "på jordet" som siste generasjon.

Litt skuffet over nettopp det faktum at dynamikken vaskes bort, men det var et forventet resultat av Edge-LED-teknologien, selv om jeg jo hadde håpet det skulle være noe bedre uansett... REELL kontrast på denne TVen er derfor relativt begrenset, dog fremdeles noe bedre enn vanlig LCD, men heller ikke så veldig mye bedre...
    Lygren.. Jeg har i dag bestilt kalibrering av min nye 46B8050, disse problemene med gammaen i mørke områder, er dette noe en vil kunne kalibrere seg ut av?.. Nå har nok denne skjermen noe andre egenskaper enn den du kalibrerte, men mye er nok også likt ville jeg tro.. Når det gjellder den "dimmingen" som du snakker om så kan den slåes av i service menyen, det skulle vel gi noen muligheter..? Vil dette kunne bedre dynamikken som du nevner her?... Du nevner at du skulle prøve og skru den av, fikk du gjort det, og hva fant du ut av det i så fall?

Jens

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dimmingen det snakket om er en form for "iris", dvs. det en generell funksjon som reduserer lysubyttet når det totale lysinnholdet treffer et visst minimumsnivå. Det folk klager på er gjerne at en ser dette "skiftet" tydelig, og at en kan se det slå seg av og på til tider der en ligger i "grenseland" for lys i den enkelte scene. Jeg ville uansett aldri ha slått av denne funksjonen, og synes ærlig talt folk tar litt i når en irriterer seg såpass mye over dette. Mulig det er andre måter å gjøre dette på, men når en først har en bakbelyst TV er det jo et poeng at det er viktig å ikke kjøre på med mer lys enn nødvendig i mørke scener, og i de fleste tilfeller vil overgangen skje relativt diskrete...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og om du kan "kalibrere" deg bort fra autodimming - njet... Du kan slå den av i servicemenyen, men da får du som nevnt langt dårligere sortnivå i mørke scener på "kjøpet". Gammaen som sådan kan du imidlertid forbedre, da ved å redusere den til -3 hvis rommet ditt "takler" dette, eventuelt noe høyere hvis du har spesielt mye lys på når du ser TV...

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Fint at du deler inntrykk. Er det noe negativt å bemerke i det hele tatt hva angår bildekvalitet. Tv-bilder, DVD og BD...?
    Fikk tveaket gamman ned mot 1.9 og gråskalaen har holdt seg rimelig bra.. Har kommet ganske godt i mål, men for full utnytelse så har jeg nå bestilt prof kalibrering.. Så skal jeg fortelle deg etter denne om det er noe.. Til nå... NEI, ikke noe jeg kan sette fingeren på.. Men jeg står da fortsatt på at den nye plasmaen til samsung er en bedre skjerm totalt..

Jens

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...har 8050en mer avansert gammajustering enn de øvrige modellene? Du sier du har "tweaket" gammaen, men da mener du at du har justert deg opp og ned på de faste variablene, ikke sant?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dette er en teknisk tråd, send heller vedkommende en PM...

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...har 8050en mer avansert gammajustering enn de øvrige modellene? Du sier du har "tweaket" gammaen, men da mener du at du har justert deg opp og ned på de faste variablene, ikke sant?

Det stemmer..

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og om du kan "kalibrere" deg bort fra autodimming - njet... Du kan slå den av i servicemenyen, men da får du som nevnt langt dårligere sortnivå i mørke scener på "kjøpet". Gammaen som sådan kan du imidlertid forbedre, da ved å redusere den til -3 hvis rommet ditt "takler" dette, eventuelt noe høyere hvis du har spesielt mye lys på når du ser TV...
    Nei, jeg mente ikke om du kunne kalibrere deg ut av autodimming da dette er av og på i service menyen.. Jeg mente den dårlige dynamikken i mørke partier du beskriver... Siden du nevnte autodimming i denne sammenheng og du sa du skulle se på det lurte jeg på om du hadde funnet noe her.!?

Jens

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det blir ikke bedre dynamikk av å slå av autodimmingen i det minste... Nå må jeg igjen si at dynamikken allikevel fremstår som relativt god med litt lys på i rommet, det er først med lyset avslått at Edge-LED ikke helt kommer til sin rett...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    Fikk tveaket gamman ned mot 1.9 og gråskalaen har holdt seg rimelig bra.. Har kommet ganske godt i mål, men for full utnytelse så har jeg nå bestilt prof kalibrering.. Så skal jeg fortelle deg etter denne om det er noe.. Til nå... NEI, ikke noe jeg kan sette fingeren på.. Men jeg står da fortsatt på at den nye plasmaen til samsung er en bedre skjerm totalt..

Jens
    Hvilke fordeler/bakdeler har den nye plasmaen til samsung kontra den nye LED tv-en til normalt bruk, dvs. TV (mest), film, PS3, og noe tilkobling av PC? Fint om slike uttalelser begrunnes

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dimmingen det snakket om er en form for "iris", dvs. det en generell funksjon som reduserer lysubyttet når det totale lysinnholdet treffer et visst minimumsnivå. Det folk klager på er gjerne at en ser dette "skiftet" tydelig, og at en kan se det slå seg av og på til tider der en ligger i "grenseland" for lys i den enkelte scene. Jeg ville uansett aldri ha slått av denne funksjonen, og synes ærlig talt folk tar litt i når en irriterer seg såpass mye over dette. Mulig det er andre måter å gjøre dette på, men når en først har en bakbelyst TV er det jo et poeng at det er viktig å ikke kjøre på med mer lys enn nødvendig i mørke scener, og i de fleste tilfeller vil overgangen skje relativt diskrete...
    Det er korrekt, det er i yttertst få tilfeller du legger merke til denne, og det er i mine øyne ikke skjenerende heller.. Jeg undret bare om du kunne få noen fordeler ved og skru den av, jeg har ikke gjort det og planlegger ikke det.. Regner med at en god (bedre) kalibrering for å få maks ytelse ut av tv'n er veien og gå... Jeg må jo si at jeg er imonert over ytelsen allerede, dette er en meget bra utgivelse av samsung. Selv om den ikke helt har plasma kvaliteter etter mine øyne, men da er en av de beste lcd skjermene jeg har sett.. Hands down!!

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut.... Får se og leika meg litt med denne selv om 4-5 dagers tid så det blir spennende. 8)

Hvilke kvaliteter er det den ikke har som plasma modellen har? (altså 8050 vs 855)

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

...sånn går det når Yenen svikter japsene og etterspørselen går samma veien...
    Vil bare informere om at uttrykket "japser" regnes som nedlatende/rasistisk (omtrent som å kalle svarte for niggere, italienere for dagoser, osv.).

Er klar over at mange bruker slike nedlatende/fornærmende uttrykk uten å mene noe vondt med det (de er kanskje ikke klar over ordets betydning), mens andre mener det er pirk, men det er noe en kanskje bør ha i bakhodet uansett, spesielt når man er moderator på et offentlig forum

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bra noen holder oss i øra, jeg var ikke klar over at "japse" var ansett som negativt... Uansett - fint om vi holder oss til tema, så hadde det vært glimrende om en ved neste anledning heller bare sendte en PM....

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det endte med at jeg venter med å kjøpe meg "ordentlig" LED-TV med noen år, imens bestilte jeg meg en LE46A866. Gleder meg til den kommer8)
    Noen som har gode/dårlige erfaringer med den? Bare vært morsomt å høre

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VTEC
    Det endte med at jeg venter med å kjøpe meg "ordentlig" LED-TV med noen år, imens bestilte jeg meg en LE46A866. Gleder meg til den kommer8)
    Noen som har gode/dårlige erfaringer med den? Bare vært morsomt å høre

Sorry.. Men mine erfaringer er dårlige med denne. Min 52" hadde utrolig mye "clouding" og flashlighting (lyse hjørner) - mye mere enn jeg har sett på noen andre tv'r. Dette var samsungs første erfaring med smale tv'r, og de var dyre. Dette er et kjent problem med disse og samsung har hatt mange returer på dette tv.. Ellers så har det en meget god PQ, og om man klarer og overse all den cloudingen (eller er heldig med skjermen og ikke får en med alt for mye) så er det et godt tv.. Jeg byttet ut min etter kun 2 mnd. Den var ikke mulig og se på under ett relativt mørkt rom. Men med litt lys så ser du ikke disse problemene så tydelig..

Jens

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...fint om vi forholder tråden til de modellene som er tema her...

Side 29 av 69 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •