Offisiell tråd for Samsungs 2009 LED-TVer (B6000, 7000, 8000 og 9000) - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 69 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1374
    Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg jobber nå med en 7070-modell, men antar 6050 vil være relativt lik. I korte trekk har jeg så langt egentlig gjort relativt lite;

Ta utgangspunkt i "Kino"-modus:

1. Sett gamma til "-3"
    2. Gå inn på "Avanserte bildeinnstillinger" - "Hvitnivå", og sett deretter "Økning" til om lag Rødt: 49, Grønt: 25 (default) og Blått: 10. Kontrastparameterne gjør du ikke noe med...
    3. Kontrasten må muligens noe ned... Hvis du synes f.eks. skyer "smelter" litt mye inn i hverandre (som hos meg) anbefaler jeg å prøve å justere denne noe ned, til typisk 75-85 (står på 95 som default).

...dette er kun initielle "grov"-endringer. Neste ting jeg skal se på er selve fargerommet, og der blir det nok såpass individuelt fra TV til TV at det kan bli vanskelig å replisere annet enn generelle trender. Forrige generasjon satt temmelig bra som standard på fargerommet, men jeg føler nok at denne er litt mer oversaturert, men det finner jeg snart ut av!
    Lygren. Jeg har ett spørsmål ang fargetoner som jeg håpet du kunne beskrive litt for meg. Jeg sitter og ser litt frem og tilbake mellomg standar og film. Jeg skjønner att film/varm2 er det som ligger nærmest spot on på farger. Men så ser jeg på hvitfargen. Denne er "HVITERE" under standar enn film, der den under film har i mine øyne ett gulskjær i seg.. Kan du forklare litt rund hvorfor dette er riktig. Skal ikke hvit være hvit?

Jens

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kort fortalt; din "referanse" mht "korrekt" hvitt har nok for mye blått i seg rett og slett. 6500K hvitt kan, sett opp mot f.eks. 7500K hvitt, se litt "gult" ut, dvs. litt varmere.

Med de innstillingene jeg har henvist til måler mitt måleutstyr nesten 100% korrekt fargerom (dvs. fargeintensitet og metning), og også en veldig god gråskala - på MIN TV vel å merke... Det er selvsagt fullt mulig at disse innstillingene ikke kan videreføres til andre TVer, men ettersom justeringene er såpass "fundamentale" og "enkle" tror jeg sannsynligheten er stor for at det vil gjøre vei i vellinga også på tilsvarende TVer.

For øvrig; noen foretrekker jo "kalde" bilder, når jeg henviser til referansedata er dette i forhold til en gitt norm; 6500K. Poenget er at filmen er mastret og redigert med dette for øyet, og nettopp derfor er det 6500K som er det "riktige" hvis en skal gjengi regissørens utgangspunkt. Samtidig er det ingen som kan bestemme om du heller ønsker litt kaldere bilder - altså med mer blått i, det er jo ikke mer enn 5-6 år siden Sonys WEGA CRT-TVer ble ansett som noe av det beste nesten FORDI de hadde alt for mye blått...

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapp note på 55": Det virker nesten som innsynsvinkelen er bedre på denne enn 40 tommerne. Sortnivået holder seg sort selv om man står ganske mye til siden... Ikke dårlig.

Ellers er jo tven stor og tynn, og bedre design skal man vel leite lenge etter. Bildet er jo en kontrast/lysbombe, og med litt småjusteringer så ser det VELDIG bra ut! Veit ikke om det er så mye mer å si, i forhold til det som er sagt før om disse tvene.. Spør isåfall.

Eneste minuset er at de kunne økt oppløsningen på menyene for disse ser noe hakkete ut på 55".

55" virker også som en perfekt størrelse for undertegnede.

Dette gjelder altså UE55B7070

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort fortalt; din "referanse" mht "korrekt" hvitt har nok for mye blått i seg rett og slett. 6500K hvitt kan, sett opp mot f.eks. 7500K hvitt, se litt "gult" ut, dvs. litt varmere.

Med de innstillingene jeg har henvist til måler mitt måleutstyr nesten 100% korrekt fargerom (dvs. fargeintensitet og metning), og også en veldig god gråskala - på MIN TV vel å merke... Det er selvsagt fullt mulig at disse innstillingene ikke kan videreføres til andre TVer, men ettersom justeringene er såpass "fundamentale" og "enkle" tror jeg sannsynligheten er stor for at det vil gjøre vei i vellinga også på tilsvarende TVer.

For øvrig; noen foretrekker jo "kalde" bilder, når jeg henviser til referansedata er dette i forhold til en gitt norm; 6500K. Poenget er at filmen er mastret og redigert med dette for øyet, og nettopp derfor er det 6500K som er det "riktige" hvis en skal gjengi regissørens utgangspunkt. Samtidig er det ingen som kan bestemme om du heller ønsker litt kaldere bilder - altså med mer blått i, det er jo ikke mer enn 5-6 år siden Sonys WEGA CRT-TVer ble ansett som noe av det beste nesten FORDI de hadde alt for mye blått...
    Ja, dette er vel noe av det jeg tenkte.. jeg foretrekker selv noe varmere bilder enn standar og bruker selv film/varm2 som utgangspunkt. Synes også att dette er det som er lettest og se på for øynene, spesielt da på en lcd som jo er litt mere annstrengene enn plasma

Jeg kan vel legge til her att man jo burde leve med de innstillingene en ukes tid så øynene får tid til og sette seg på fargene. Det er vel etter en slik periode att man vil vanskelig foretrekke noe annet..

Jens

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Kjapp note på 55": Det virker nesten som innsynsvinkelen er bedre på denne enn 40 tommerne. Sortnivået holder seg sort selv om man står ganske mye til siden... Ikke dårlig.

Ellers er jo tven stor og tynn, og bedre design skal man vel leite lenge etter. Bildet er jo en kontrast/lysbombe, og med litt småjusteringer så ser det VELDIG bra ut! Veit ikke om det er så mye mer å si, i forhold til det som er sagt før om disse tvene.. Spør isåfall.

Eneste minuset er at de kunne økt oppløsningen på menyene for disse ser noe hakkete ut på 55".

55" virker også som en perfekt størrelse for undertegnede.

Dette gjelder altså UE55B7070

MaW : Har du klart og kalibrere bort den "såpeopera looken" som 100Hz gir deg på samsung lcd ? Jeg går som sagt og venter på en 8050 og selv om jeg primært skal bruke plasmaen min til film vil nok denne også bli brukt.. Da denne har 200Hz er jeg redd denne kanskje har verre "look" enn 100hz samsungene.. Har du noen tips for å bli kvitt dette overfladiske looken?

Jens

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...hvorfor slår du på 100Hz i det hele tatt? 100Hz-teknologien er slik jeg ser det foreløpig ikke "moden" nok for å tilfredsstille en bildekritisk bruker, og da er det kanskje like greit å bare la den være? For "far" i godstolen kan nok 100Hz være en fin funksjon, ettersom bildet gjerne tilsynelatende oppfattes som "skarpere" og med bedre flyt, men det skal ikke mye erfaring til for å se at fordelene på ingen måte gjør opp for de mange kvalitetsreduserende artifaktene. Noen som kan nevnes er jo feil i kantopptegningen, som også dette nye Samsung-systemet lider av - og ikke minst; det ser ut som en har satt TVen på FF, der det hele blir alt for tilgjort og snodig...

Vel, hver sin smak selvsagt, men 100Hz er i det minste etter MITT syn langt fra godt nok hos verken Samsung, Sony, Loewe, B&O eller noen av de andre som skryter opp dette systemet...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    MaW : Har du klart og kalibrere bort den "såpeopera looken" som 100Hz gir deg på samsung lcd ? Jeg går som sagt og venter på en 8050 og selv om jeg primært skal bruke plasmaen min til film vil nok denne også bli brukt.. Da denne har 200Hz er jeg redd denne kanskje har verre "look" enn 100hz samsungene.. Har du noen tips for å bli kvitt dette overfladiske looken?

Jens
    Nei har ikke prøvd å kalibrere bort den, og jeg kan ikke se at det er så mye å hente på 200 hz, på f.eks LE40B755. Men nå har ikke jeg direkte sammenlignet de to.

Jeg for min del liker 100 hz, men ikke av den ekstreme formen. Det burde bare ligge så vidt i bakgrunn og tøtche bildet i ekstreme bevegelser.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...hvorfor slår du på 100Hz i det hele tatt? 100Hz-teknologien er slik jeg ser det foreløpig ikke "moden" nok for å tilfredsstille en bildekritisk bruker, og da er det kanskje like greit å bare la den være? For "far" i godstolen kan nok 100Hz være en fin funksjon, ettersom bildet gjerne tilsynelatende oppfattes som "skarpere" og med bedre flyt, men det skal ikke mye erfaring til for å se at fordelene på ingen måte gjør opp for de mange kvalitetsreduserende artifaktene. Noen som kan nevnes er jo feil i kantopptegningen, som også dette nye Samsung-systemet lider av - og ikke minst; det ser ut som en har satt TVen på FF, der det hele blir alt for tilgjort og snodig...

Vel, hver sin smak selvsagt, men 100Hz er i det minste etter MITT syn langt fra godt nok hos verken Samsung, Sony, Loewe, B&O eller noen av de andre som skryter opp dette systemet...
    Sier du att om jeg slår av så blir jeg kvitt den "looken" som jeg nevnte i posten min?

Jens

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har ikke prøvd å kalibrere bort den, og jeg kan ikke se at det er så mye å hente på 200 hz, på f.eks LE40B755. Men nå har ikke jeg direkte sammenlignet de to.

Jeg for min del liker 100 hz, men ikke av den ekstreme formen. Det burde bare ligge så vidt i bakgrunn og tøtche bildet i ekstreme bevegelser.
    Jeg har vel lest att om man bruker custom innstillinger her så kan man på mange måter få det ganske bra?.. Har ikke testet dette selv enda!

Jeg regner ikke med og hente noe som helst på 200Hz, ikke derfor jeg kjøper denne skjermen - men pga av responstiden på 2 ms og designet som er helt likt plasmaen jeg får.. Så skal ungene se på film og spille (2 ms respons - vet ikke om dette vil gjøre noe med tanke på lag men det ser jeg jo) Mest var det designet som fikk meg til og kjøpe denne tv..
    Jeg mener denne, den nye plasmaen og den nye B9000 er de peneste skjermene jeg noen gang har sett...

Jens

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å blir mer og mer forvirret over hvilke TV som skal bli min neste. Tar gjerne en Kuro, hvis de er å få tak i når jeg får råd, men er redd for innbrenningen.

LED TVene er da beste alternativet, og 9000 ser meget spennende ute, foruten prisen kanskje.

Så at en nevnte at den kanskje fikk trådløs mediaboks, men står ikke noe om dette på AVnytt, da er den vel uten den forhåpentligvis (Er elektriker og liker kabler best )

Har ett spørsmål til de som har testet LED TVene med ekte baklys, og ikke kun Edge LED. Er av og på slåingen av LEDene kjapp nok til å takle 100 og 200 Hz?

Er på min tredje TV nå, og har aldri hatt noen med 100Hz. Min bror har hatt 2, og jeg har aldri likt den video looken den gir på film. Så vil disse TVene ha bedre bilde kvalitet når den ikke trenger å oppdatere så ofte? Tenker ikke da på flyten i bildene, men selve kontrasten for å si det enkelt.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare sett 7000 modellen i butikken, men 100hz systemet har jeg testet ganske bra med King Kong på Blu-Ray. Selv setter jeg ikke pris på videoeffekten 100 - 200hz gir og det har gjort at mitt valg har falt på plasma.

Samsung har brukt masse penger på sitt nye system og det er en ganske veldreid interpolering de har utviklet. I det minste om det er videoeffekten du vil ha bort.
    Du kan nemlig regulere smooth motion selv og på denne måten få bort videoeffekten.

Du kan velge mellom flere faste innstillinger og en av disse fjerner hele videoeffekten uten at man får den plagsomme hakkingen og "dobble bilder" en LCD uten 100hz får.
    I tillegg til dette kan du justere det nærmest trinnløst slik at du kan få akkurat det bildet du ønsker.

En plasma vil nok gi deg et mer dynamisk bilde, men skulle du velge en Kuro så må du leve med litt hakking. Spørsmålet er bare hvilket minus du vil leve med.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er umulig å velge tv når man leser på avforum. Får aldri bestemt meg selv heller, så vurderer snart bare å hoppe rett på en god projektor.... 8)

....selv om UE55B7070 frister..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg får av og til et lite hakk på bildet når jeg ser på DVD. Bruker lygrens innstillinger under film. Noen som har en kommentar eller løsning på dette?
    (Har Samsung ue46b7070)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er umulig å velge tv når man leser på avforum. Får aldri bestemt meg selv heller, så vurderer snart bare å hoppe rett på en god projektor.... 8)

....selv om UE55B7070 frister..
    Så på UE55B7070 på megastore Lørenskog i dag. Black Knight på BD var kilde (tror det var en Pio spiller).
    Fantastisk tydelig bilde med ekstreme detaljer. MEN så tydelig autodimmingen som var ekstrem slitsom samt at det var noe med bevegelser som gjorde at de så ut som de hang igjen. Mulig dette var 100Hz/200Hz påvirket.

Veldig imponerende ved første øyekast og nydelig design, men jeg kunne ikke levd med autodim og slike bevegelser slik denne skjermen var satt opp.

Dette er vel den skjermen som frister deg Maw? Har du noen kommentarer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...etterslepet er garantert 100Hz-systemet, og autodimming-systemet spørs det om det er mulig å se noe særlig til en opplyst butikk?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virket som om bildet ble lysere og mørkere etter sceneskift fra lyst til mørkt eller omvendt. Kan ikke si sikkert hva det var bare at det var lett merkbart i flomopplyst lokale på vanlig titteavstand. Kikket lenge på 40" (både 6000 og 7000 serie) som ikke hadde samme fenomenet. Men de står i en langt dunklere del av lokalet.

På 55" ble hele bildet påvirket i korte øyeblikk. Mulig noe er galt, eller noen har fiklet med innstillinger (dog jeg ikke fant noen fjernkontroll).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hvert i dialog med Samsung Nordic og ble satt over til tek.avd. i Sverige. Dette for å få dem til å teste sine LED-Skjermer.Det var ingen problemer lys-utslipp rund eller på sidene av deres LED-modeller.Heller ikke i mørke omgivelser.
    Fikk beskjed igjen om at dette IKKE skal være sånn, men de forstod mitt problem og mente det var teoretisk mulig at det kunne være en feil på produksjons-linjen og at de importete skjermene til den Norske leverandøren kunne ha dette problemet. Ser jo også at Svenske M3 digital world gir UE46B7070 maximal karakter på disse skjermene. Har jo fått justert skjermen nesten bra med tanke på backlight-Bleeding, men synes jo som jeg også nevnte til Samsung at for denne prisen på rund 20.000 kr burde det jo være i orden!

Så enten får jeg/vi leve med det, eller så har man mulighet til å heve kjøpet innenfor en hvis tid. Det er jo et fantastisk design og en god tv totalt, bare så utrolig synd at den ikke er nesten perfekt:-?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Så på UE55B7070 på megastore Lørenskog i dag. Black Knight på BD var kilde (tror det var en Pio spiller).
    Fantastisk tydelig bilde med ekstreme detaljer. MEN så tydelig autodimmingen som var ekstrem slitsom samt at det var noe med bevegelser som gjorde at de så ut som de hang igjen. Mulig dette var 100Hz/200Hz påvirket.

Veldig imponerende ved første øyekast og nydelig design, men jeg kunne ikke levd med autodim og slike bevegelser slik denne skjermen var satt opp.

Dette er vel den skjermen som frister deg Maw? Har du noen kommentarer?
    Fikk fjernet butikkmodusen (som en fjott hadde skrudd på) og fikk kikket litt mer på den selv i dag og. (kveldstid) Jeg merker ikke så mye til autodimmingen, men den er tydelig tilstede ved Dynamisk drittmodus men ved film modusen så merker man den ikke...Hvertfall ikke jeg. Men som du sier, bildet er sylskarpt og mildt sagt imponerende selv om man sitter ganske nærme. Prøvde med Madagascar 2 som har et imponerende bra bilde, og det er ganske sykt hvor bra det blir. Spesielt dybden og fargene er veldig bra.

Den frister, men er for tiden for dyrt for meg.

Personlig skal jeg titte mer på LE52B755, som ligger en del lavere i pris...

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i dag funnet ut att B9000 vil ha en funksjon kalt :

the world's first: video call application

Jeg vet ikke hva dfette er, men det ligger kanskje i navnet her...??

Jens

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La ikke et stillbilde eller delvis stillbilde vises på LED-panelet i mer enn 2 timer, da det kan forårsake et ekkobilde også kjent som "screen burn"

Hvis LED-skjermen brukes til 4:3 format over lengere tid, kan det føre til at det oppstår linjer til høyre,venstre og i midten av skjermen p.g.a. forskjellig lysutslipp på skjermen. Det gjelder også for spilling og visning av DVD som kan gi liknende resultat.
    (Dette er tatt ut fra brukerhåndboka)

Jeg trodde LCD/LED panelene ikke kunne få slike problemer?? Det er vel det som har være et problem på plasma-skjermene og var en av grunnene til at jeg valgte LED p.g.a. PS3.:???:

Side 24 av 69 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •