Offisiell tråd for Samsungs 2009 LED-TVer (B6000, 7000, 8000 og 9000) - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 69 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 1374
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    Keeep of man... Er drittlei dine "komiske" komentarer om mine meninger.. Kan ikke du komme med noen egne meninger om tema som diskuteres??? Eller har du egne meninger??? tror ikke det jeg i allefall!!!!!
    Du opprettholder saklighetsnivået og seriøsiteten i dine innlegg, ser jeg.. Hvis du leser mine innlegg på dette forum, vil du fort finne at jeg mener mye om mangt.
    Når du skriver:
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    Kjøpere av plasma er trofaste til sitt produkt og ville alldri drømme om å kjøpe en LCD tv.
    Synes ikke jeg akkurat det er ufint å kalle det en drøy generalisering..Den er så drøy at det blir useriøst...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, denne tråden omhandler de nye LED-TVene til Samsung - dette er IKKE en LED vs. plasmatråd, selv om selvsagt de overordnede fordelene / ulempene sett opp mot plasma kan diskuteres såfremt det ikke blir hovedtema i tråden... Generelt svarer det seg å ikke være for bombastisk i sine uttalelser, type "LED er BEST - plasma er DRITT!", men heller uttrykke hva en mener er fordelene en setter pris på... Takker!

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt underlig at man kan klare å krangle om små ubetydeligheter, duppedatter og duppeditter. Muligens har det å gjøre med at svært mange som benytter seg av dette forumet kommer fra det samme tettstedet, nemlig ”geekville”!!!

Plasma hører veldig hjemme i en diskusjon om LED siden det byr på mange av de tingene som til nå har gitt plasma store fortrinn. Spørsmålet er om bakdelene med LED er mer gangbare enn ulempene med plasma?

Hva tjener man for eksempel på å legge inn nærmere 20 laken for en LED tv når man kan få en Panasonic G10 for under 12 000 kroner? Er bildet 10 000 kroner bedre? Eller handler det om andre ting?

Et argument er selvsagt at LED tv-en ikke kan brenne seg og i så måte vil det egne seg bedre til gaming, men nå er det faktisk slik at de fleste LCD tv-er sliter mer og mer med ”input lag” samtidig som de nye plasmaskjermene omtrent har fått det helt bort.

Den kommende V10 modellen til Panasonic er vistnok noe av det kjappeste du kan få…

Designmessig derimot hersker det liten tvil om at Samsung er kongen og skal man ha et møbel så burde man for svingende skaffe seg en edge led!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye LED-skjermene har jo innebygd digital tuner (mpeg4). Har man kabeltv får du inn alle kanalene både analogt og digitalt.
    Skal du se DTV må du sette digital kilde til Finsk og da fikk jeg inn alt helt perfekt. Kanskje dette ikke er noe nytt for dere, men syntes det var greit å nevne:-)

Newcomer nookie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Imotemp
    De nye LED-skjermene har jo innebygd digital tuner (mpeg4). Har man kabeltv får du inn alle kanalene både analogt og digitalt.
    Skal du se DTV må du sette digital kilde til Finsk og da fikk jeg inn alt helt perfekt. Kanskje dette ikke er noe nytt for dere, men syntes det var greit å nevne:-)
    Når vi snakker om innebygde digital-mottakere. Jeg lurer på om TV har en innebyggd HD-boks også? Eller trenger jeg å kjøpe til det, som til "vanligt" TVer?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nookie
    Når vi snakker om innebygde digital-mottakere. Jeg lurer på om TV har en innebyggd HD-boks også? Eller trenger jeg å kjøpe til det, som til "vanligt" TVer?
    Den er klar til å ta i mot digitale kanaler fra RiksTV og det digitale bakkenettet(kabeltv) Skal du se HD tror jeg du må ha en egen HD-Tuner.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg jobber nå med en 7070-modell, men antar 6050 vil være relativt lik. I korte trekk har jeg så langt egentlig gjort relativt lite;

Ta utgangspunkt i "Kino"-modus:

1. Sett gamma til "-3"
    2. Gå inn på "Avanserte bildeinnstillinger" - "Hvitnivå", og sett deretter "Økning" til om lag Rødt: 49, Grønt: 25 (default) og Blått: 10. Kontrastparameterne gjør du ikke noe med...
    3. Kontrasten må muligens noe ned... Hvis du synes f.eks. skyer "smelter" litt mye inn i hverandre (som hos meg) anbefaler jeg å prøve å justere denne noe ned, til typisk 75-85 (står på 95 som default).

...dette er kun initielle "grov"-endringer. Neste ting jeg skal se på er selve fargerommet, og der blir det nok såpass individuelt fra TV til TV at det kan bli vanskelig å replisere annet enn generelle trender. Forrige generasjon satt temmelig bra som standard på fargerommet, men jeg føler nok at denne er litt mer oversaturert, men det finner jeg snart ut av!
    Sitter og kikker litt på cnet sine calibrerings innstillinger og ser de er noe andrerledes enn dine :

Samsung UN46B7000 picture settings - CNET HDTV picture settings Forums

Kunne du forklart hva dette kommer av. Ser da spesielt på hvit balanse innstillinger samt jeg ser de også skrur på baklys settingen. De har også en helt motsatt gamma innstilling, noe jeg ser du forklarer litt om hvorfor..

Jens

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink EDGE-LED vs LED-backlight

Var en tur innom Lefdal i dag, og kikket på Samsung 6000-serie (46") som sto ved siden av Samsung 796 (40"). Det ble avspilt en BD-demo skive på begge skjermene; filmkutt, konsertopptak og konsollspill (sikkert noen som vet hvilken jeg mener).

Jeg gikk inn i menyene på begge skjermene og stilte de så nøytrale som jeg fikk til. De har litt forskjellige menyer, og jeg forsøkte å stille de så likt jeg klarte...

Uten tvil var den eldre 796-skjermen bedre. Med bedre mener jeg bedre kontrastnivå og dynamikk i bildet, og at bildet fremsto som klarere. Selve bildebehandlingen kunne jeg ikke se noen forskjell på, begge meget gode, men siden kontrastnivået var bedre på 796, opplevde jeg mer dybde og 3D med 796. Det var liksom mer trøkk med 796.

Mellom hvert kutt var skjermen sort med hvit logo i senter. Den hvite skriften var mer dus og mørk enn det brilliant hvite som fremsto på 796. Og jeg regner med at det er akkurat her LED-baklys har sin styrke. Kontrastnivået på EDGE-LED sammenlignet med LED-baklys var nesten litt som forskjellen mellom Sony og JVC sine projektorer. Sony har også fantastisk sortnivå, men bruker iris for å strupe lyset; noe som også gjør at resten av bildet også duses ned. I motsetning til JVC sine projektorer om leverer ekte panelkontrast.

Etter denne lille sammenligningen er jeg HELT sikker på at jeg vil gå for en LED-backlight fremfor EDGD-LED. Jeg opplevde det samme med Sony 46X4500, også, men ved å se de to Samsung-skjermene side om side kom virkelig baclight sin styrke frem.

Så igjen er det for meg Samsung 9000-serien som virker mest interesant dersom best mulig sortnivå og kontrastnivå er viktig
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det er flere veier til "Rom", jenseike@start.no. Jeg ser CNET har justert både gain og offset, mens jeg kun justerte gain ettersom jeg veldig lett får fargestikk ved å justere offset. De har imidlertid justert relativt forsiktig på offset, så det er fullt mulig kombinasjonen de bruker av justeringer på gain og offset vil funke greit. Når jeg uansett fikk de målingene jeg fikk ved kun bruk av gain, ser jeg ikke noe poeng i å begynne å justere på offset. Jeg justerte masse på offset i første omgang, uten at det var til spesielt hjelp. Det som skjedde da, var at justeringene som sådan ble mindre lineære, og jeg fikk langt større feil totalt sett.

Når det gjelder gamma er det jo HELT på jordet - spesielt når de samtidig sier at de justerer inn TVen for å fungere optimalt i et MØRKT rom... Dette synes jeg tyder på at vedkommende som justerer er en amatør som ikke benytter referanseverdier som grunnlag, men egne, private preferanser. Det er greit nok det, men det er på en måte ikke riktig å gjøre om en skal skrive en nøytral anbefaling til folk. Gamma på +3 vil øke detaljnivået i bånn, men gjør også at en mister mye på topp, det viser kurvene jeg kjørte ut tydelig, og det var også tilfelle i praksis, SPESIELT når han samtidig kjører opp kontrasten til 89.

Totalt sett gir jeg derfor tommelen ned til CNET, og heldigvis har jeg noe av markedets beste måleutstyr, er glad jeg valgte å investere i det!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen dager siden testet jeg 7000 serien på Elkjøp. Det er klart at slik ikke er lett når man står i en flomlyst butikk, men en viktig ting fikk jeg i det minste grepet fatt i, nemlig 100hz. Jeg har lest en del om det nye systemet til Samsung og hvordan man mer eller mindre kan justere det selv. Hvis ikke det var på tide så vet ikke jeg…

Jeg mener bestemt at 100hz er helt nødvendig på en LCD skjerm siden panelene er alt for trege til å vise et rent bilde. Det er sikkert mange som vil kakke meg i hodet siden jeg sier dette, men her handler det tross alt, stort sett om personlige meninger. Om man da ikke har super luksuriøst måleutstyr slik som mr Lygren.

Det som faktisk fungerer ganske bra med dette interpoleringssystemet er at man kan skru det til slik at man får bort videoeffekten og allikevel begrenser hakkingen til et minimum, eller rett og slett få den helt bort. Det finnes en flere faste innstillinger man kan velge mellom så den trinnløse kan benyttes av de mest kresne.

Jeg stilte begge metrene til 3 og dette ga et ganske bra resultat, men det finnes også en fast funksjon som får bildet til å se filmaktig ut så dette trenger man egentlig ikke fikle så mye med. I det hele tatt har Samsung tatt et kjempesprang med dette systemet og LCD er ikke lenger så skremmende i mine øyne.

Lysgraderingen ut mot sidene klarte jeg ikke å se da jeg sjekket tv-en selv om King Kong på Blu-Ray er pepret med mørke scener. Trolig er det snakke om så lite at man må sitte i et lite opplyst rom for å legge merke til det.

Uansett var poenget mitt at 100hz systemet fungerte meget bra og hvis sant skal sies ble jeg fysisk dårlig da jeg første gang så systemet i aksjon på min andre LCD skjerm, Sony KDL D3000. Det skremte meg inderlig at denne ”looken” skulle være fremtiden til tv.

Nå er det håp... Mye også...

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...det er flere veier til "Rom", jenseike@start.no. Jeg ser CNET har justert både gain og offset, mens jeg kun justerte gain ettersom jeg veldig lett får fargestikk ved å justere offset. De har imidlertid justert relativt forsiktig på offset, så det er fullt mulig kombinasjonen de bruker av justeringer på gain og offset vil funke greit. Når jeg uansett fikk de målingene jeg fikk ved kun bruk av gain, ser jeg ikke noe poeng i å begynne å justere på offset. Jeg justerte masse på offset i første omgang, uten at det var til spesielt hjelp. Det som skjedde da, var at justeringene som sådan ble mindre lineære, og jeg fikk langt større feil totalt sett.

Når det gjelder gamma er det jo HELT på jordet - spesielt når de samtidig sier at de justerer inn TVen for å fungere optimalt i et MØRKT rom... Dette synes jeg tyder på at vedkommende som justerer er en amatør som ikke benytter referanseverdier som grunnlag, men egne, private preferanser. Det er greit nok det, men det er på en måte ikke riktig å gjøre om en skal skrive en nøytral anbefaling til folk. Gamma på +3 vil øke detaljnivået i bånn, men gjør også at en mister mye på topp, det viser kurvene jeg kjørte ut tydelig, og det var også tilfelle i praksis, SPESIELT når han samtidig kjører opp kontrasten til 89.

Totalt sett gir jeg derfor tommelen ned til CNET, og heldigvis har jeg noe av markedets beste måleutstyr, er glad jeg valgte å investere i det!
    Takker for den tilleggs infoen Lygren :-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber nå med en 7070-modell, men antar 6050 vil være relativt lik. I korte trekk har jeg så langt egentlig gjort relativt lite;

Ta utgangspunkt i "Kino"-modus:

1. Sett gamma til "-3"
    2. Gå inn på "Avanserte bildeinnstillinger" - "Hvitnivå", og sett deretter "Økning" til om lag Rødt: 49, Grønt: 25 (default) og Blått: 10. Kontrastparameterne gjør du ikke noe med...
    3. Kontrasten må muligens noe ned... Hvis du synes f.eks. skyer "smelter" litt mye inn i hverandre (som hos meg) anbefaler jeg å prøve å justere denne noe ned, til typisk 75-85 (står på 95 som default).

...dette er kun initielle "grov"-endringer. Neste ting jeg skal se på er selve fargerommet, og der blir det nok såpass individuelt fra TV til TV at det kan bli vanskelig å replisere annet enn generelle trender. Forrige generasjon satt temmelig bra som standard på fargerommet, men jeg føler nok at denne er litt mer oversaturert, men det finner jeg snart ut av!
    Har du tatt utgangspunkt i "warm2"??

Jens

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå spør jeg litt dumt her....
    Var innom en Sony butikk forleden. Spurte om Sony hadde LED skjermer slik som Samsung hadde. Fikk da en leksjon om at Samsungene ikke var ekte LED-TV, men kun bruk av LED som bakgrunnsbelysning og at dette ikke var det store. Ekspeditøren sa at kontrasten på disse ikke var i nærheten av hva de lovte og at dette stort sett bare handlet om reklame sprøyt fra Samsung. Han mente derimot at Sony sin toppmodell var noe helt annet og matchet sortnivået til Pioneer.

Jeg tok det han sa med en god klype salt, men stemmer noe av dette? Ble forøvrig ikke videre imponert over toppmodellen til Sony. Selgeren sa at den hadde kommet like bra ut i tester som Pioneer, og at det handlet mye om smak og behag hva man foretrakk. Tror faktisk jeg hadde valgt en Panasonic PX80 framfor Sonyen....

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony er av en eller annen grunn veldig kritiske til Samsung LED'ene, men om X modellene til Sony er bedre er nok sant da disse bruker RGB LED baklyst og Sony har den mest velfungerende 100 hz'n til nå. Men at de er så kritiske og rakker ned på Samsung er egentlig bare tullete... Har hørt de si de samme foran forsamling også. Men nå begynner jo disse modellene og bli noe utdaterte, men jeg tror neste generasjon X modeller vil være ganske overlegne Edge LED skjermene til Samsung, med mindre Sony selv begynner med EDGE LED. 8)

Det er vel en av LED modellene til Sony som er målt med dypere sortnivå enn Pioneer, men mulig dette er bare hype.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Samsung og Sony produserer fremdeles panelene sine på SAMME fabrikk, og X4500 bruker panel fra SAMME fabrikk som Samsung 956. Nå er det selvsagt mer enn et panel som bygger en TV, og på elektronikken for øvrig ligger som oftest Sony et hestehode foran Samsung...

LED måler for øvrig veldig godt på sort fordi en rett og slett slår av LED-diodene når det ikke er signal. Samtidig er min erfaring den at LED-TVene, selv de med bakbelyst LED, mister en del av dynamikken i scener med blandet innhold, der LED-diodene, gitt at det er informasjon i bildet, har en gitt "lavere" terskel når de først aktiveres. Fra "off" til "noe" er med andre ord steget større enn fra "off" til "noe" på plasma, selv om "off" er helt "off" på LED og bare NESTEN "off" på plasma - for den som forstår seg på hva i alle dager jeg prøver å formidle...

At Sony har sett seg lei på billige Samsung TVer som ofte bruker samme paneler som de selv gjør forstår jeg jo godt, er svært tvilende på at Sony hadde mye å hente på samarbeidet med Samsung på den LCD-panel-fabrikken de saminvesterte i, men samtidig har jo Sony tilgang til paneler til samme lave pris som Samsung - noe de trolig ikke hadde hatt om de hadde valgt å gå sine egne veier. Igjen; en TV er mer enn panelet, elektronikken har ofte svært mye å si - og der er som oftest - men ingenting varer selvsagt evig! - noe bedre enn Samsung...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGB LED var det han kalte det ja. Ja absolutt tullete å være så kritisk ovenfor en konkurrent. Nå satte jeg formuleringen litt på spissen, men jeg synes han var såpass kritisk at det ble useriøst. Veldig typisk selger innstilling, men på meg virker det mot sin hensikt.

Godt mulig sortnivået er kanon på X modellen til Sony, men jeg savnet det jeg alltid har savnet med LCD. Nemlig et naturlig bilde med dybdeperspektiv. En del bildestøy var det også.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    RGB LED var det han kalte det ja. Ja absolutt tullete å være så kritisk ovenfor en konkurrent. Nå satte jeg formuleringen litt på spissen, men jeg synes han var såpass kritisk at det ble useriøst. Veldig typisk selger innstilling, men på meg virker det mot sin hensikt.

Godt mulig sortnivået er kanon på X modellen til Sony, men jeg savnet det jeg alltid har savnet med LCD. Nemlig et naturlig bilde med dybdeperspektiv. En del bildestøy var det også.
    Støyen har trolig med at de blåser kontrasten i taket når de har tv-en i butikken. Hvis du spør om å stille litt så kan du starte med å senke kontrast og lys et sted mot midten.
    Da vil bilde føles veldig mørkt i butikken, men mer riktig i forhold til støy og ikke minst vil trolig innstillingen du bruker hjemme være der omkring.

Sony har vel hatt mindre artefakter med sin 100hz og bildet har til tross for unaturlig skarphet føltes mer riktig en Samsungs system, inntil nå. Det lille inntrykket jeg har fått av Samsungs nye system er at det virker svært bra så lenge du ikke stiller alt på max. Da slipper systemet når bevegelsen blir for raske.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, naturlige bilder er det mulig å få til med LED, men ettersom produsentene ikke leverer TVen kalibrert i utgangspunktet krever det litt justering... Når det gjelder dybde, vil en god plasma som siste generasjon Panasonic og selvsagt Kuro gjerne avgi bedre dybdekontrast eller ANSI-kontrast som det heter på fagspråket, ettersom de er bedre på å avgi mørke og lyse objekter uavhengig av hverandre til tross for både mørk og lys informasjon befinner seg i samme scene. Plasma har rett og slett bedre kontroll over hver enkelt piksel, men LED på sin side har bedre kontroll på lyset over noe større område...

...når det gjelder generell dybdepespektiv må jeg allikevel si at jeg opplever det som godt på LED i praksis, selv om den i helt "svarte-natta"-scener må så seg slått av Pioneer på detaljnivå og/eller sortnivå (dvs. en KAN få bedre sort fra en LED, men da mister en også mye av detaljnivået). På den andre siden har etter mitt syn LED en bedre stabilitet i mørke scener enn plasma, som gjerne "maurer" en del, der resultatet er at en føler bildet gjengis på en svært så troverdig måte fra LED-TVene...

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, merker det er mange som fyrer opp med dynamisk på Samsung LED skjermene i butikker og det ser HELT jævli ut. Film modusen er definitvt den som viser mest mulig naturlig bilde, og helheten på bildet er mye bedre. Med Lygrens tips og triks blir det bare enda bedre...

Så dere som sjekker ut LED, sørg for at tven IKKE står på dynamisk/butikkmodus. Da ser den helt forferdelig ut... Men noen liker vel ekstremt skarpe kanter og super pumpa opp farger også.

Kommer tilbake med et lite inntrykk av UE55B7070 når jeg får kikka litt mer på den...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode svar her. Er jo fult klar over at innstillingene til skjermene er langt ifra optimal i butikk, men dybdperspektiv ser man selv på dårlige kalibrerte plasmaer i butikk. Jeg har som sagt til gode å se dette på en LCD, men Lygren sitt svar var informativt. Skal ta meg en tur å se på Samsung LED skjermene i nærmeste fremtid og spørre om jeg kan få endre innstillingene.

Side 23 av 69 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •