Offisiell tråd for Samsungs 2009 LED-TVer (B6000, 7000, 8000 og 9000) - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 69 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 1374
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...da har jeg fått sett på litt mørkt materiale i en dempet belysning, og da ser en plutselig langt tydeligere hvilke svakheter Edge-LED representerer... En ser LED-sonene relativt tydelig som omkranser ytre del av TVen.

Selv om en altså kan slå av LED-diodene, som en ikke kan på tradisjonelle LCD-TVer, har det liten betydning når en jo tross alt må ha de påslått når det foreligger informasjon i bildet...

Resultatet er at mye av dynamikken vaskes bort i scener med blandet innhold - på samme måte som ved tradisjonelle bakbelyste LCD-TVer, ettersom en har langt mindre kontroll over lyset med denne type løsning.

Jeg forstår derfor godt at noen velger å bruke en høy gamma på denne, dette er rett og slett en "respons" på manglende lyskontroll i bånn, og ved å dytte opp gammakurven får en frem flere detaljer ettersom bakbelysningen tar rotta på det ellers...

Videre ser det ut som fargemetningen som det er nevnt ikke forholder seg stabil. Det er mye mulig det ikke er noe feil med selve fargegjengivelsen, men det er tydelig at det skjer noe surr rundt gamma/"shadow-details", der detaljnivået blir overdrevet, og dermed ser ut som overmetning.....

Slår en på litt lys i rommet ser en langt mindre til lysblødningen, men en ser fremdeles at det er noe surr i fargegjengivelsen / skyggedetaljene nedover i gråskalaen... Mulig det er autodimmingen som er skyld i dette, får jo prøve å slå det av å se hva som skjer...

En perfekt TV er det derfor definitivt ikke, spesielt på sortnivå og da håndtering av blandet innhold, faller Edge-LED tilbake sett opp mot forrige generasjon. Samtidig er fargerommet, i det minste på 75 og 100% noe bedre, og det er også lettere å korrigere inn gråskalaen, selv om den i utgangspunktet er vel så "på jordet" som siste generasjon.

Litt skuffet over nettopp det faktum at dynamikken vaskes bort, men det var et forventet resultat av Edge-LED-teknologien, selv om jeg jo hadde håpet det skulle være noe bedre uansett... REELL kontrast på denne TVen er derfor relativt begrenset, dog fremdeles noe bedre enn vanlig LCD, men heller ikke så veldig mye bedre...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lygren har mange gode innspill med gode kvaliteter. Det beriker forumet betraktelig! Jeg står foran valget av Samsung UE46B6050 og le46a786. Sistnevnte med den "gamle" teknologien koster kr.4000 mindre enn den nye serien (14.990). Spørsmålet er etter en totalvurdering av de to teknologiene og hvem av de er det beste valget. Slik som jeg tolker det er 786 et meget godt kjøp. Eller hva?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    786en har bedre kontroll på lyset, altså bedre dynamikk og sortnivå. Samtidig er den langt vanskeligere å kalibrere inn skikkelig (en må bruke kontrastjusteringene på hvitnivået som veldig lett introduserer fargestikk), og ikke minst har den en hel del mindre lys når den først er kalibrert inn... Svaret er derfor ikke noe definitivt "JA! - velg 786", blir litt gi og ta i begge retninger... Verdt å nevne er det også at prosesseringen på den nye generasjonen er en del bedre, spesielt da mht 100Hz-muligheter, og selvsagt at den ser en del bedre ut på veggen (er ikke til å legge skjul på; den nye generasjonen er LEKKER)...

...jeg gjør det sikkert ikke lettere for deg, men verden er dessverre ikke alltid helt svart / hvit, ei heller i valget av TV...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...en hadde for øvrig også litt "gammasurr" også på forrige generasjon, bare så det er sagt, og dermed også samme introduksjon av "stikk" i skyggedetaljene som ikke er ment å være der... Fenomenet ser bare ut til å være enda noe mer fremtredende på de nye...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmaskjermene begynte vel ikke å bli virkelig bra før på 8. generasjon (ja da jeg VET at grensene hele tiden flyttes .... :wink: ) så det er vel ingen grunn til å tenke at LED skjermene skulle være uten viktige kompromisser så tidlig i løpet. Jeg synes det ser lovende ut.

Det er jo ikke kommet mye info på 9000 serien, men er det mulig at den kommer i andre fargevaianter enn rød og sort. Ønsker meg en hvit utgave men da er vel KRP 500 AW eneste high end alternativ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du fortsatt spare til 55" Lygren, eller har du forandret mening etter testene?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tja, så en film i går igjen med litt lys på, og da plages jeg ikke av dette, og kontrasten/dyanikken føles veldig god... Jeg tror det er fullt mulig å leve med denne TVen - EN STUND - i det minste frem til noe ENDA BEDRE dukker opp (men helt fornøyd blir vi vel aldri her inne uansett... )...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei lygren.
    Jeg ser du har fått testet b7070 noe mer siden sist og lurte på hva du synes om skjermen totalt sett? Jeg har fått juster noen innstillinger hos meg og det virker ok pr.nå, men perfekt er det vel vanskelig å få på noen skjermer.
    Prisen på skjermen ligger vel også i høyeste laget, men designet på skjermen er jo utrolig bra:-) Beste jeg har sett til nå!

Er ue46b7070 den beste skjermen på markede i dag blant LED og LCD?

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått en foreløpig oppdatering i fra Samsung på at den nye LED'n UE46b8050 vil bli levert til "utvalgte" den 25/5. Det er opplyst den 5/6 for andre. Hva dette betyr vet jeg ikke...

Jens

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ville satt veldig stor pris på de "endelige" innistillingene for "Movie" på UE46B7070 når dere er "fornøyd" med instillingene ...

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare prøv de innstillingene som lygren skrev tidligere her. Film modus og kun et par endringer i gamma, kontrast og farge innstillingene så blir bildet helt fantastisk bra!

Jeg kan fortsatt ikke gjøre noe annet enn å bli imponert over disse tvene... De er definitvt de beste tvene på markedet akkurat nå! Like bak kommer LB755 til samsung.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Mine innst. har jeg gjort under "standar" som jeg bruker til vanlig DTV og PS3 for å redusere lys-utslipp. Dette er gjort under delvis mørke omgivelser. Etter mye justeringer fant jeg ut at disse innst. var det beste for meg for å redusere backlight bleeding.
    Har desverre ikke noe utstyr og måle med, men lygren har kanskje noe endelige innst. for "movie"

Bakg.belysning: 4
    Kontrast: 85
    Lysstyrke:40
    Skarphet: 45
    Svarttone: Mørk
    Dynam.kont. Lav
    Gamma: -2

Jeg er usikker på hva man evt. taper på disse innst. men jeg slipper neste alt av uønsket lys-utslipp og det er i første omgang vesentlig for meg:-)

Newcomer nookie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på en ting. Kanskje er et dumt spøsmål. Fikk denne filmen sendt til meg og var imponert hvor tynn LED TVn er.
    Men, kan ikke TVn bli lidende av att TVn er så tynn? For eksempel dårligere lyd, kortere levetid, you name it. Noen som vet?

[YOUTUBE]Ek2yzUeBkmU[/YOUTUBE]

Takk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hehe, morsom reklamefilm... Ikke HEEELT riktig at den leverer "Pitch Black", men men... Hvis du leser tråden litt oppover ser du jo en del betraktninger mht svakhetene Edge-LED (les: TYNN TV) medfører... Totalt sett er uansett dette en glimrende TV - dog ikke perfekt - men det er vel ingen teknologi så langt dessverre...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Jeg kan fortsatt ikke gjøre noe annet enn å bli imponert over disse tvene... De er definitvt de beste tvene på markedet akkurat nå! Like bak kommer LB755 til samsung.
    og hvor kommer KRP til Pio?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    og hvor kommer KRP til Pio?
    Vi snakker 09" modeller her... Pioneer salget har jo gått rett i dass etter at de kuttet plasma produksjonen og gikk ut med det i media. Det blir også sakte men sikkert utfaset også, spesielt med leveringstidene Pioneer norge opererer med..

Nå er det LED som gjelder og high end lcd.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel rett i det

[SPOILER]Skal ikke gå off topik og nevne neoPDP til Pana[/SPOILER]

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel rett i det

[SPOILER]Skal ikke gå off topik og nevne neoPDP til Pana[/SPOILER]
    Hehe... G10 er rå, og gleder meg stort til å se V10....

men back to topic!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel rett i det

[spoiler]Skal ikke gå off topik og nevne neoPDP til Pana[/spoiler]
    .... det er vel noen som lever av å selge slikt, så da gjelder det vel å hype for å selge .......
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt litt med i denne tråde og synes utviklingen med LED-TV virker veldig lovende. Det er nå 3,5 år siden jeg kjøpte min pio pdp-436xde og lurer på om det nå er på tide å bytte. Er bl.a. ikke helt fornøyd med skinn fra vindu i lys stue og hd-bildene

Er det noen som har tanker rundt hvor mye utviklingen har gått på 3-4 år og hvor mye bedre disse nye led-tv-ene er enn f.eks. min gamle pio 436? Ser at samsung 9000 serien kommer til høsten. Vurderer uansett å vente på denne.

Side 20 av 69 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •