Offisiell tråd for Samsungs 2009 LED-TVer (B6000, 7000, 8000 og 9000) - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 69 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 1374
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tja, da kan vi i det minst BEGYNNE denne kalibrerings- og målingsseansen med å bekrefte at denne TVen har de VÆRSTE - ALLER ALLER VÆRSTE måleresultatene på "standard" jeg noensinne har sett... Trodde ikke det var mulig... Neste måling blir "kino", antar ting ser litt bedre ut der, men makan!

Gråskalaen:
    -rgb_ire_normal-jpg

Gammaen:
    -gamma_norma-jpg

Fargetempen (!):
    -kelvin_normal-jpg

Feilmarginen (!):
    -feilmargin_normal-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...i kinomodus BEGYNNER ting å ligne på noe, men selv om grafene ser noe hyggeligere ut er jo bildene ISKALDE (dvs for mye blått) selv på "warm2" som fargetemp (standard fargetemp. for "kino"-modus). Samsung er igjen veldig glad i blått, som bruker for å booste lysutbyttet og det mange opplever som "fett bilde"...

...jeg tipper en sitter igjen med temmelig redusert lysutbytte etter denne TVen er kalibrert som den skal, men nå mener jeg jo også da samtidig at film skal ses på i mørket, så jeg griner ikke alt for mye over det. Samtidig er det selvsagt et poeng at LED ser ut til å mangle litt når det kommer til lysutbytte.

Videre ser jeg tydelig lyse hjørner, men spørsmålet er jo hvor fremtredende de er i praksis. På film kan det nok hende det er et issue, skal få sett litt mer på det snart.

Neste steg nå er å prøve seg på en kalibreringsrunde, men det spørs hvor mye jeg rekker i dag!

Gråskala:
    -rgb_ire_kino-jpg

Gamma:
    -gamma_kino-jpg

Fargetemp:
    -kelvin_kino-jpg

Feilmargin:
    -feilmargin_kino-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...til info ligger feilmargin på en godt kalibrert projektor ofte under 2 (HD750 klarer en vel å få ned på under 1 også... ), men en ser altså at feilene øker noe mot toppen, ved at Samsung introduserer enda noe mer blått...

Synes jo det er litt besynderlig at TVen til tross for disse relativt begredelige målingene har blitt såpass hypet, det tyder jo egentlig på at de fleste av oss foretrekker for mye blått i bildet. Samtidig kan jeg skrive under på at når en først SER hvordan et kalibrert bilde kan se ut på ingen måte vil tilbake...

...da får en begi seg utpå litt kalibrering tenker jeg! Det var jo ikke så veldig oppløftende resultater jeg fikk i første omgang på 46A786 heller (forrige generasjons LED), men etter noen runder så ting langt bedre ut. Samtidig tok jeg "lurven" på ganske mye lys ved å kalibrere den, vi får se hvordan det blir her...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    HALLELUJA! Etter litt fikling ble dette riktig så bra. Kontrastkontrollene er det bare å holde seg helt unna, for de genererer fargestikk bare en såvidt rører på dem... Jeg lot derfor kontrastjusteringene stå på 25 alle tre, og justerte kun "økning". Resultatet ble til slutt R økning: 49, G økning: 25 og B økning: 10...

ALT sitter nå med unntak av gamma, men er TVen slik som forrige generasjon tror jeg at det skal være mulig å finne en langt bedre variant enn dette, noe som blir neste prosjekt.

Uansett; fantastisk gråskala, 10% bør en ikke legge så mye vekt på, så der det teller er den jo nesten dønn korrekt. Liten dip i rødt på topp, men det er absolutt ingen krise, på ingen måte...

Det morsomste er vel kanskje at jeg foreløpig ikke synes lysutbyttet lider, selv om det nok vil virke litt "døllere" ettersom en nå har fjernet overvekten av blått... Samtidig har en justert opp rødt kraftig, så det balanserer seg jo litt, for rødt har jo faktisk egentlig mer lysenergi i seg enn blått, som er den grunnfargen som helst klart innehar minst intensitet.

Skal få målt lysutbytte før og etter kalibrering også! I tillegg må jeg selvsagt sjekke hvordan fargerommet sitter, men der var forrige generasjon relativt god, så det er jo håp for denne også!

Gråskala:
    -rgb_ire_kalibrert-jpg

Gamma:
    -gamma_kalibrert-jpg

Fargetemp:
    -fargetemp_kalibrert-jpg

Feilmargin:
    -feilmargin_kalibert-jpg

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende å se lygren, selv om jeg skjønner lite av grafene. Når får vi høre din konklusjon? Og vil du poste innstillingene som du har fått ferdig kalibrert? Har lyst til å se hvordan du (og ditt måteapparat) vil at et bilde skal være.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, da har jeg lekt meg litt med gammajusteringene... For det første; justering av gammaen hadde liten påvirkning på gråskalaen - BRA! Dessverre hadde den også generelt liten påvirkning på selve gammakurven også... Jeg legger ved tre grafer, en som viser gamma -3 (som er der den bør stå), og tilhørende gråskala, og en som viser gamma +3, som jo absolutt ikke er der den bør stå (men vises som et eksempel).

Hva betyr dette? Vel, Samsung har valgt å legge gammaen relativt høyt. Gamma er kort fortalt den mengden lys som produseres gitt et visst signal - og det hele ses opp mot et mål... Hvis den er for høy vil lysmengden som produseres bli for lav til tider (avhenger av rommet og utstyret), og dermed får en "crushed blacks" eller rett og slett utvaskede detaljer i mørke scener. Er den derimot for lav, kan en få det samme fenomenet i lyse scener, der rett og slett informasjonen som signaler forteller at displayet skal vise ikke vises fordi gammaen er satt for lavt...

En "gylden middelvei" er gamma på 2.2, og i de fleste sammenhenger funker dette bra... Har en et skikkelig lyskontrollert kinorom med mørke vegger og tak, ja da kan gamma opp mot typisk 2,5 faktisk fungere, som gir svært "finmaskert" oppløsning i bånn, og gjerne i samme runde mer dynamikk ettersom "lysgulvet" reduseres. I andre sammenhenger, f.eks. der en har litt lys, som jo er normalt i en stue, kan gamma ned mot 2.0, eller selv 1.8 være akseptabelt. En får da økt detaljeringsgraden i bånn, som kan være vesentlig når en har lys på, men risikerer også å miste noe av detaljeringen på toppen...

"Korrekt" gamma avhenger altså av preferanser, utstyr og rommet som brukes, der jeg nok vil tippe av rundt 2.0 ville vært fint for en TV som dette med litt lys på når en ser film, men rundt 1.8, som jo er snittet en får fra denne TVen på "maks" setting, er ikke så halvgærent det heller... Litt av ulempen er nok at en mister litt av dynamikken i bånn hvis en skrur av alt lys, men jeg må jo si at jeg hadde sett på dette som en større krise om det var en projektor vi her snakket om...

Med gamma minus 3 får jeg følgende kurve:
    -gamma_kalibrert_gamma-3-jpg

Gråskalaen klarer seg fint, får litt mer feil i bånn, men på den andre siden forsvinner den røde dippen på topp:
    -rgb_ire_kalibrert_gamma-3-jpg

...og her viser grafen resultatet om en skur gamma på +3, DET er i det minste feil retning! :
    -gamma_kalibrert_gamma-3-jpg

MaW; jeg har ikke justert noe utover "hvitbalansen", og da altså de nivåene jeg nevner i en av postene rett over. Jeg har selvsagt skrudd av 100Hz, men må jo si at denne funksjonen nå gjør seg bedre enn på forrige generasjon ettersom en har en del ulike modi en kan velge mellom... Skal se litt mer på det senere også...

NESTE punkt på agendaen er nå å sjekke hvordan TVen treffer mht fargerom, men det får bli i morra, for nå vil kona se TV!

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du tar deg tid til slike grundige målinger og kalibreringer, Lygren. Kan du si litt hvordan du opplever skjermen etter kalibrering når du ser film.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...første jeg la merke til hva "crushed white", dvs. at en i topp mister detaljer... Jeg justerte kontrasten ned til 80, og det så ut til å bli noe bedre... Jeg skal se litt mer på det snarlig...

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lygren
    Beklager at jeg ikke har lest så nøye i teksten
    men hvilke av tv'ene er det du har kalibrert,
    og vil det du har gjort være det samme jeg burde gjøre på min UE40B6050?

Kunne du da kansje skrive en kort oppsumering av hva alt skal stå på?
    For jeg prøvde å lese gjennom alt, men syns det var litt vanskelig å forstå
    alt sammen. Og jeg har ikke noe måleutstyr eller DVE dvd'en.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg jobber nå med en 7070-modell, men antar 6050 vil være relativt lik. I korte trekk har jeg så langt egentlig gjort relativt lite;

Ta utgangspunkt i "Kino"-modus:

1. Sett gamma til "-3"
    2. Gå inn på "Avanserte bildeinnstillinger" - "Hvitnivå", og sett deretter "Økning" til om lag Rødt: 49, Grønt: 25 (default) og Blått: 10. Kontrastparameterne gjør du ikke noe med...
    3. Kontrasten må muligens noe ned... Hvis du synes f.eks. skyer "smelter" litt mye inn i hverandre (som hos meg) anbefaler jeg å prøve å justere denne noe ned, til typisk 75-85 (står på 95 som default).

...dette er kun initielle "grov"-endringer. Neste ting jeg skal se på er selve fargerommet, og der blir det nok såpass individuelt fra TV til TV at det kan bli vanskelig å replisere annet enn generelle trender. Forrige generasjon satt temmelig bra som standard på fargerommet, men jeg føler nok at denne er litt mer oversaturert, men det finner jeg snart ut av!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, kjempe bra at du legger ut slik info Tror det er mange som sitter og leser i denne tråden uten at de skriver noe, men følger allikevel godt med.
    Hvordan synes du forøvrig total inntrykket til TV-en er? Er den så dårlig/god, kanskje mest dårlig, som testene sier default? Er det håp etter kallibrering?

Spent på om displayet til 8-serien får bedre omtale enn 7-serien, virker ikke som alle er så fornøyd med panelet 6 og 7 serien, men alt er kanskje relativt...

Keep up the good work 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjekt at du kalibrerer lygren

Jeg har selv en 46B7070 og må ærlig innrømme at selv om dine kalibreringsapparater sier at dette er det værste grusomste bildet i manns minne på en tv, så synes jeg personlig at jeg har det beste feteste og grommeste bildet noensinne på en tv ... men jeg bruker dette som en TV i en vanlig stue som jeg ser TV på og av og til film eller blu-ray på, ikke som kinosal...

her er innstillinger jeg fant fra andre som kalibrerte 7000 serien, så ka man jo sammenligne (dansk hdtv test)

Efter kalibrering

Profil: Movie
    Backlight 3
    Contrast 95
    Brightness: 45
    Sharpness: 0
    Colour 50
    Tint 50/50
    Black tone Off
    Dynamic Contrast Off
    Gamma 0 (jeg satte min opp til 2)
    Flesh tone 0
    Edge enhancement Off
    Colour tone Warm2
    HDMI black level Normal
    100 Hz Motion Plus Off

Ser frem til innstillingene du kommer fram til

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, bildekvalitetsmessig ser det relativt bra ut... Husk at en såpass god gråskala etter relativt moderat kalibrering taler godt for TVens yteevne og potensiale. Selvsagt dumt at Samsung foretrekker kalde bilder, men det kan en som nevnt relativt enkelt bytte om på selv, og kurvene trekker i det minste relativt lineært, som gjør at det er lettere å foreta seg kalibreringen uten utstyr.

Jeg tviler på at 8-serien har noe særlig fortrinn over 7-serien all den tid det er Edge-LED de fremdeles bruker. Det er først på 9000-serien jeg tror vi vil se et tydelig byks i kvalitet, da ekte LED plassert bak hele skjermens bakflate igjen er tilbake...

Jeg skal som nevnt ta målinger av fargerommet snarlig, det er jo også viktig at TVen responderer godt på!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    rot, flott at du er fornøyd med TVen din, ingenting er bedre enn det. Når jeg sier at måleresultatene er de verste - betyr som nevnt ikke det at folk flest ikke foretrekker nettopp dette - bilder med alt for mye blått i...

Når det gjelder dine justeringer, f.eks. gamma +2, tyder det på at du har veldig mye lys i rommet når du ser film. Har en dempet belysning vil jeg absolutt ikke anbefale å sette gammaen ytterligere opp, da får en garantert masse utvasking av detaljer i topp...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg har for øvrig ikke justert på de øvrige innstillingene enda, alle, med unntak av gamma (-3) og 100Hz (OFF! ) står som default (movie)...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    MaW: Grafene kort forklart:

Gråskala: alle bilder genereres av grunnfargene rødt, grønt og blått. Et grått bilde skal inneholde like mye av hva grunnfarge, og det er det en måler på denne grafen i steg på 10. F.eks. måler en da på 20% intensitet hvor mye rødt, grønt og blått TVen produserer når kilden forteller TVen at den skal produsere like mye av hver grunnfarge. Hvis en da ser at f.eks. TVen produserer mer blått enn det den egentlig blir "fortalt", gjengir den et bilde som ikke er ihht filmprodusentens intensjon. For mye rødt gir et "varmt" bilde, mens for mye blått gir et "kaldt" bilde.

Gamma: ettersom øyet er mer følsomt for lys i den nedre delen av lysskalaen benyttes ikke-lieære algoritmer for å justere mengden lys som produseres ihht en angitt kilde. I bånn "strupes" lyset for å gi flere detaljer, ettersom øyet er langt mer følsomt for lys der. Egentlig relativt avansert tema, men kort fortalt gir for lav gamma utvasking når bildet er lyst, mens for høy gamma gir utvasking (tap av detaljer) når bildet er mørkt.

Kelvin: viser hvor "varmt" eller "kaldt" bildet er, det målsetningen er 6500K, som er et "nøytalt" bilde ihht det produsenten har filmet og mastret innholdet ihht.

Feilmargin: viser rett og slett hvor stor feilen, da sett opp mot "malen" er...

Når en måler, bruker en altså en intensitetsskala fra 0-100, der 0 er null lys, og 100 forteller TVen at den skal sende 100% av det den klarer av både rødt, grønt og blått. En måler for hvert 10. intervall...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    rot, flott at du er fornøyd med TVen din, ingenting er bedre enn det. Når jeg sier at måleresultatene er de verste - betyr som nevnt ikke det at folk flest ikke foretrekker nettopp dette - bilder med alt for mye blått i...

Når det gjelder dine justeringer, f.eks. gamma +2, tyder det på at du har veldig mye lys i rommet når du ser film. Har en dempet belysning vil jeg absolutt ikke anbefale å sette gammaen ytterligere opp, da får en garantert masse utvasking av detaljer i topp...
    Takk for godt råd ja, det var veldig lyst i rommet når jeg satt denne til 1 eller 2 ...

PS! hvis du noengang finner youtube widget på tv'en din må du fortelle meg hvor du fant den

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    MaW: Grafene kort forklart:

Gråskala: alle bilder genereres av grunnfargene rødt, grønt og blått. Et grått bilde skal inneholde like mye av hva grunnfarge, og det er det en måler på denne grafen i steg på 10. F.eks. måler en da på 20% intensitet hvor mye rødt, grønt og blått TVen produserer når kilden forteller TVen at den skal produsere like mye av hver grunnfarge. Hvis en da ser at f.eks. TVen produserer mer blått enn det den egentlig blir "fortalt", gjengir den et bilde som ikke er ihht filmprodusentens intensjon. For mye rødt gir et "varmt" bilde, mens for mye blått gir et "kaldt" bilde.

Gamma: ettersom øyet er mer følsomt for lys i den nedre delen av lysskalaen benyttes ikke-lieære algoritmer for å justere mengden lys som produseres ihht en angitt kilde. I bånn "strupes" lyset for å gi flere detaljer, ettersom øyet er langt mer følsomt for lys der. Egentlig relativt avansert tema, men kort fortalt gir for lav gamma utvasking når bildet er lyst, mens for høy gamma gir utvasking (tap av detaljer) når bildet er mørkt.

Kelvin: viser hvor "varmt" eller "kaldt" bildet er, det målsetningen er 6500K, som er et "nøytalt" bilde ihht det produsenten har filmet og mastret innholdet ihht.

Feilmargin: viser rett og slett hvor stor feilen, da sett opp mot "malen" er...

Når en måler, bruker en altså en intensitetsskala fra 0-100, der 0 er null lys, og 100 forteller TVen at den skal sende 100% av det den klarer av både rødt, grønt og blått. En måler for hvert 10. intervall...

Tusen takk for fin gjennomgang. Skal faktisk sette meg litt inn i dette, da dette er ganske gøy.

Prøvde foresten innstillingene dine, og det ble jo helt fabelaktig. Jeg syntes faktisk Film modusen egentlig var ganske så bra, men med dine enkle triks så ble jo helheten på bildet MYE bedre. Gleder meg til å prøve ut det du kommer fram til med fargerommene osv.

Jeg liker foresten 100 hz PÅ. Men skal prøve å finjustere denne litt og.

Apropos 200 hz, fikk trykket og kikket litt på LE40B755, med bl.a 200 hz i dag. Helt fantastisk LCD skjerm med et sortnivå som knuser det meste av LCD skjermer. En utrolig gjennomført, pen og bra LCD skjerm. Men 200 hz'n ga meg ikke så mye. Bildet var noe mer "rolig og avslappet", men i forhold til 100 hz mener jeg ærlig talt det ikke er mye forskjell. Så med andre så tror jeg ikke det blir noen gigant forskjeller fra 7000 til 8000 serien med mindre de gjør noen endringer i innmaten, men vi får se.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr dette, Lygren, at de kalibreringstallene du kommer frem til her kan kopieres av alle som har samme tv? Jeg har fortsatt min "gamle traver", Sony VW50 (som jeg kjøpte av deg) og der vet vi jo at man ikke automatisk kan overføre andres målinger og justeringer inn på sin egen pj...

I såfall så er jo kalibreringen du utfører gull verdt for alle med Samsung 7000-serien. De får nå muligheten til å få en Lygren-kalibrert skjerm helt kostnadsfritt når de setter inn tallene du har kommet frem til
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vanskelig å si, SVS! -man, har dessverre ikke en tilsvarende TV stående rett ved siden av...

Det som i det minste er viktig her, er at Samsungen korrigerer imponerende lineært når en benytter seg av "Økning"-justeringene. I tillegg viser jo de initielle kurvene at selv om nivået av rødt, grønt og blått er på bærtur, er i det minste intensiteten relativt lineæer over gråskalaen (dvs. en RETT strek, ikke bølgete som ofte er vanlig).

Normalt vil kurvene svinge opp og ned i "bølger", ettersom en gjerne benytter "Cut" og "Bias" for hhv nedre og øvre del av intensitetsskalaen, men ettersom altså Samsungens "Økning" korrigerer over hele skalaen, og det også lineært, er det en stor fordel.

Spørsmålet er selvsagt om også tilsvarende TVer korrigeres like lineært som min ved bruk av "Økning", og det er jo sannsynlig, men ikke garantert. Hvis det er tilfelle er det jeg jo gjør å rett og slett endre "plasseringen" av rødt og blått, der rødt flyttes opp og blått ned.

Min "gut feeling" er derfor at de justeringene jeg viser til faktisk kan overføres til andre, tilsvarende TVer, men det må selvsagt dobbeltsjekkes. Er mulig jeg skal få sett på en 55A7070 også for å sjekke nettopp dette...

Når det gjelder projektorer er disse dessverre i en helt annen liga. Pæra er stort sett den skyldige, men ettersom produksjonskvantiteten også ofte er noe mindre i skala og gjerne også litt mindre presis til tider, kan også andre faktorer spille inn... I tillegg er det jo også dessverre slik at en projektor endrer karakteristikk ettersom pæra går, i motsetning til en LED-TV som beholder intensiteten i stor grad over hele levetiden...

Side 18 av 69 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •