Påstand LCD bedre en plasma - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 130
    Newcomer humblen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    -Plasma skjermer kan ha retention, noe som ikke eksisterer på LCD.
    -LCD (ikke LED) kan ha clouding, noe som ikke eksisterer på plasma.
    -På plasma kan man få permanent innbrenning, noe som ikke eksisterer på LCD.
    -Plasma har et generelt vesentlig høyere strømforbruk enn LED og LCD. -Men, en plasma koster generelt mindre enn en LCD med samme spesifikasjoner. Så den strømsparingen går nok fort opp i opp...
    -En del plasma paneler genererer støy/during.
    -Levetid. Forventet vil det ta dobbelt så lang tid før lysstyrken halveres på en LED eller LCD som på en plasma.
    -En plasma veier generelt dobbelt så mye som en LCD.
    -Oppbevaring og transport. En plasma bør ikke transporteres liggende da den kan bli ødelagt, knekt panel. Dette er ikke et problem på LCD.
    Dette var en glimrende opplisting av pro & contra for ulike teknologier.
    Tror energiforbruket vil ødelegge for plasma på sikt. Min plasma-tv bruker 750watt i drift. Men Sony og Samsung (med f.eks. sin LE55A956) ser ut til å ta nye steg mot radikalt bedre LCD/LED løsninger enn dagens. Men de må konkurrere bedre på størrelse og pris enn pr. i dag. Pioneer må også raska på og ikke hvile for lenge på sine KURO-lauvrbær...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av humblen
    Dette var en glimrende opplisting av pro & contra for ulike teknologier.
    Tror energiforbruket vil ødelegge for plasma på sikt. Min plasma-tv bruker 750watt i drift. Men Sony og Samsung (med f.eks. sin LE55A956) ser ut til å ta nye steg mot radikalt bedre LCD/LED løsninger enn dagens. Men de må konkurrere bedre på størrelse og pris enn pr. i dag. Pioneer må også raska på og ikke hvile for lenge på sine KURO-lauvrbær...
    Jeg tenkte å summere opp noe av de punktene som allerede ikke var nevnt.
    Pioneer hviler allerede... dessverre er det annonsert at de har lagt ned driften/produksjonen på TVer for alltid ser det ut som!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan fraktes liggende? Nå begynner det å bli vel mange krampetrekninger fra en som snakket stort om at enkelte var her inne for å beskytte sine egne investeringer.

Ang. energiforbruk. Det ble vist frem en rekke nye flatskjermer (både LCD og plasma) med langt lavere strømforbruk enn tidligere generasjoner på CES. Så en ny skjerm fra Panasonic med under halve forbruket, og bedre bilde. Det er en del fokus på dette i bransjen om dagen.....

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min plasma-tv bruker 750watt i drift.
    Min 50PZ80 er oppgitt til 500W. Men ved normal tv-titting måler jeg 170-190W forbruk. Har ikke lest hele tråden så jeg vet ikke hva som er diskutert tidligere, men jeg mener å huske at en LCD har et relativt konstant strømforbruk, mens en plasma har et mye mer variabelt forbruk som avhenger av hvordan panelet brukes, eller hva som vises på skjermen.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror energiforbruket vil ødelegge for plasma på sikt. Min plasma-tv bruker 750watt i drift.
    Har du målt dette? Den har et MAKSFORBRUK på 750watt. Gjennomsnittsforbruket vil være LANGT mindre.
    Mange plasmaer har et lavere gjennomsnittsforbruk enn LCD-skjermer, men et større maksforbruk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fin tråd dette... Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan han fyren på HDTVtest.com kom frem til de grafene du viser til hhalstensen, for de han viser til der er jo så perfekte at en nesten kan lure litt... Uansett, dette er en fyr med høy troverdighet, så vi får vel regne med at dette holder vann. JEG har ikke klart å få til en tilsvarende gråskala fra min LED-TV i det minste, men jeg jobber med saken!

Sett opp med Pioneers 9G, som jo uten tvil er en veldig god TV, har nok LED visse mangler... Det faktum at den mister fargeriktighet i vinkel er imidlertid en svakhet det er mulig å kontrollere, og gjør en det kan en nok, om ikke helt, nesten stryke det argumentet fra lista.

ANSI-kontrasten, eller for folk som ikke er klar over hva dette er; TVens evne til å "produsere" hvitt og sort i samme bilde/frame, er nok plasmaen noe bedre, men ettersom LED-TVen er sonedelt er den på ingen måte helt på bortebane der den heller...

Når det gjelder bedre dybdefølelse kommer det nok litt av bedre ANSI-kontrast fra Pioneeren, men også der vil jeg si at LED-TVen gjør det meget bra - dybde kommer tross alt primært som følge av et godt sortnivå, selv om økt lysutbytte, spesielt når det samtidig er sort i bildet, øker dybdefølelsen enda et hakk, spesielt hvis en vurderer dette A/B.

I forhold til "black crush", ser jeg av gamma-målingene på min TV at den måler noe høyt i bånn, som jo kan føre til dette fenomenet, men at detaljene forsvinner i bånn vil jeg absolutt ikke si at er tilfelle sett opp mot mye annet på generelt grunnlag, spesielt kan det absolutt på ingen måte sammenlignes med tradisjonell bakbelyst LCD...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kan fraktes liggende? Nå begynner det å bli vel mange krampetrekninger fra en som snakket stort om at enkelte var her inne for å beskytte sine egne investeringer.

Ang. energiforbruk. Det ble vist frem en rekke nye flatskjermer (både LCD og plasma) med langt lavere strømforbruk enn tidligere generasjoner på CES. Så en ny skjerm fra Panasonic med under halve forbruket, og bedre bilde. Det er en del fokus på dette i bransjen om dagen.....
    Synd at du tolker mitt innlegg dit hen at det er en krampetrekning fra min side. Jeg er i utgangspunktet ute etter å belyse påstanden om at "plasma er så inn i det h...... mye bedre enn LCD", til å være noe mer nyansert. At jeg da trekker frem en positiv egenskap med fordel LCD (dog ett som ikke er særdeles viktig i så måte) som at det kan fraktes stående, så kan det være en fordel for noen. Det viser ihvertfall at deres dyrebare investering ikke risikerer å knekke på midten hvis det blir tiltet flatt.

Jeg har hele tiden støttet at Pioneer har markedets beste skjerm for øyeblikket, hva angår bildekvalitet. Ikke noen tvil om det. Jeg prøver bare å si at det faktisk finnes konkurrenter, som har noen små fordeler (og ulemper selvsagt) som den enkelte bør ta hensyn til.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Fin tråd dette... Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan han fyren på HDTVtest.com kom frem til de grafene du viser til hhalstensen, for de han viser til der er jo så perfekte at en nesten kan lure litt... Uansett, dette er en fyr med høy troverdighet, så vi får vel regne med at dette holder vann. JEG har ikke klart å få til en tilsvarende gråskala fra min LED-TV i det minste, men jeg jobber med saken!

Sett opp med Pioneers 9G, som jo uten tvil er en veldig god TV, har nok LED visse mangler... Det faktum at den mister fargeriktighet i vinkel er imidlertid en svakhet det er mulig å kontrollere, og gjør en det kan en nok, om ikke helt, nesten stryke det argumentet fra lista.

ANSI-kontrasten, eller for folk som ikke er klar over hva dette er; TVens evne til å "produsere" hvitt og sort i samme bilde/frame, er nok plasmaen noe bedre, men ettersom LED-TVen er sonedelt er den på ingen måte helt på bortebane der den heller...

Når det gjelder bedre dybdefølelse kommer det nok litt av bedre ANSI-kontrast fra Pioneeren, men også der vil jeg si at LED-TVen gjør det meget bra - dybde kommer tross alt primært som følge av et godt sortnivå, selv om økt lysutbytte, spesielt når det samtidig er sort i bildet, øker dybdefølelsen enda et hakk, spesielt hvis en vurderer dette A/B.

I forhold til "black crush", ser jeg av gamma-målingene på min TV at den måler noe høyt i bånn, som jo kan føre til dette fenomenet, men at detaljene forsvinner i bånn vil jeg absolutt ikke si at er tilfelle sett opp mot mye annet på generelt grunnlag, spesielt kan det absolutt på ingen måte sammenlignes med tradisjonell bakbelyst LCD...
    Det er noen interessante målinger og kalibreringer han har gjort ja, meget imponerende synes nå jeg. Helt rå de grafene han får til :-)

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er fortsatt plasma generelt langt bedre enn lcd. Dog er led et skritt i riktig rettning. Det er etter min mening pr d.d. det eneste gode alternativet lcd har mot plasma, dog noe dyrt enda.

Slike tråder som dette handler mye om å forsvare sin egen investering. Ikke noe galt i det, for det blir gjerne slik når man har valgt "tros-rettning" i form av et kjøp.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter du 3,5meter fra skjermen og du flyller en hel hjørnesofa/sjeselong med folk vil de på sidene garantert merke kvalitetstap i bildet, spesielt de ytterst i sjeselongen. typisk setting for en fotballkamp, da ikke alle kan sitte i "sweetspot"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av humblen
    Tror energiforbruket vil ødelegge for plasma på sikt. Min plasma-tv bruker 750watt i drift.
    Det kan godt hende at Plasma forsvinner som teknologi om noen år p.g.a. OLED. Men ikke av den årsaken du nevner her. Har du for eksempel sett at en del av de nye Panasonic-skjermene allerede i år vil ha kraftig redusert energi-forbruk (50 %)?

Det er også ventet at 2010 modellene til Panasonic vil ha ytterligere redusert energi-forbruket med 25 %, og om dette stemmer, så er det ikke energi-forbruket som knekker plasma-teknologien.

Ellers så blir det meningsløst å kritisere HDTV-test fordi vanlige forbrukere ikke klarer å kalibrere like godt. De (to) som skriver på denne siden (den har riktignok vært ganske "død" den siste tiden), er utrolig presise og de har ihvertfall ikke bommet en eneste gang i beskrivelsen av de skjermene jeg har eid. Nå er den ene skribenten gått over til avforums/review, men jeg håper ihvertfall at den ene av dem fortsetter.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var ikke noe problem å få perfekt gråskala på di sony tv'ene i w serien som jeg har kalibrert, fargerommet og gamma ble også veldig bra. Skal kalibrere et samsung led idag så skal bli morsomt å se hvordan det blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Var ikke noe problem å få perfekt gråskala på di sony tv'ene i w serien som jeg har kalibrert, fargerommet og gamma ble også veldig bra. Skal kalibrere et samsung led idag så skal bli morsomt å se hvordan det blir.
    Har sett igjennom tråden her nå ,, er igrunn helt grønn på mye av det som diskuteres ,,bla. dette med kalibrering , hvordan gjøres dette ,,, er det det samm som å stille inn farger og kontraster ??

Ser at Panasonic,samsung ,philips og Pioneer er de merkene som går igjen i diskusjonen her ,,hva med Sony ?? er dette dårlige Tv,er .. har selv en sony 46" , og er vel ikke kompetent til å uttale meg om bildekvaliteten , men er fornøyd , uten at jeg har noe sammenlignings grunnlag med andre modeller ,, Tv,n min er Sony Bravia ,KDL-46D3550 , og jeg har hatt den ca 1 år nå , så det er jo en "gammel" modell , men med full HD .

Noen synspunkter,,, grunnen til at jeg har trålet denne tråden , er jo at jeg har lyst å bytte igjen snart,,men er usikker på hva jeg skal velge .. prisen bør vel ligge 15-25.000.:-D

Design er viktig for meg , og liker godt designet til mange av sony`s modeller :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viking1899
    Har sett igjennom tråden her nå ,, er igrunn helt grønn på mye av det som diskuteres ,,bla. dette med kalibrering , hvordan gjøres dette ,,, er det det samm som å stille inn farger og kontraster ??

Ser at Panasonic,samsung ,philips og Pioneer er de merkene som går igjen i diskusjonen her ,,hva med Sony ?? er dette dårlige Tv,er .. har selv en sony 46" , og er vel ikke kompetent til å uttale meg om bildekvaliteten , men er fornøyd , uten at jeg har noe sammenlignings grunnlag med andre modeller ,, Tv,n min er Sony Bravia ,KDL-46D3550 , og jeg har hatt den ca 1 år nå , så det er jo en "gammel" modell , men med full HD .

Noen synspunkter,,, grunnen til at jeg har trålet denne tråden , er jo at jeg har lyst å bytte igjen snart,,men er usikker på hva jeg skal velge .. prisen bør vel ligge 15-25.000.:-D

Design er viktig for meg , og liker godt designet til mange av sony`s modeller :-D
    Sony er generelt ikke noen dårlige skjermer. Men det er jo en regel som gjelder over hele fjølen, man får hva man betaler for (som oftest ihvertfall).

Med kalibrering menes, som du allerede nevner, justering av farge(rom), kontrast, lysstyrke, skarphet og ikke minst gråskala. Sistnevnte er vel den som kan være vanskeligst å få til, og krever en probe og tilhørende programvare slik at man kan måle, justere og kontrollere.

Nå er denne posten rimelig "off-topic" i denne tråden her. Bruker du søk funksjonen, finnes det ett uttall tråder om "anbefalte kjøp".

Newcomer Kurt'en sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    ......... typisk setting for en fotballkamp, da ikke alle kan sitte i "sweetspot"
    Ikke mulig for alle å sitte i sweetspot? Jålete eller? :-D

Newcomer rampi sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altså jeg mener bestemt at man kan faktisk nesten ikke idag bestemme seg for hvilken TV som er best. Det du skal gjøre er å gå og se selv på skjermene og bedømme hva dine øyne liker.
    Dette temaet her har vært oppe siden jeg kom på forumet.

Og det med denne testen du snakker om på HDTVtest.com den personen kan jo ha egne meninger, jeg mener at det skal være mange personer som tester dette og setter opp en skala selv og legger disse poengene sammen istede for at en person sitter der og forhåndsdømmer Plasma/LCD/LED/Laser osv.

Dette er ikke for å gå til angrep på deg, men en test er alltid grei og ha. men det er dine egne øyne som oppfatter bildet.

Jeg valgte Panasonic plasma ikke fordi den er best, ifølge tester for der vinner jo alltid Pioneer. Men jeg føler Panasonic har mer naturlige bilder iforhold til Samsung som har så mye sterke farger som spiser detaljer.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viking1899
    Får å sette dette litt på spissen.

Sony og samsung. Same product, different wrapping.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox

så samsung og sony , bruker samme komponenter inni , og bare forskjellig software og design på kabinettet..??

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox

Og hva er grunnlaget for denne påstanden?

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han tror det er samme tver fordi begge panelene kommer fra sharp.

er jo mye mer en panelene som gir bra bilde. er bildemotorer og SW

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnikendeChris
    Han tror det er samme tver fordi begge panelene kommer fra sharp.

er jo mye mer en panelene som gir bra bilde. er bildemotorer og SW
    Toshiba, Panasonic, Sharp og Hitachi samarbeider jo også. Så da er vel disse også samme produkt, med forskjellig deksel?

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •