Påstand LCD bedre en plasma - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 130
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Når flere LCDer i dag skilter med 2ms responstid, så er det vel ikke akkurat synlig for øyet. Men det vil nok la seg måle...
    De fleste øyer ser ikke under 12ms men fremdeles har største parten av dagens 8ms tv'er synlig etterslep.
    Bildebehandlingen har her like mye om ikke mer å si enn hastigheten på panelet.

En annen ting man skal tenke på og nå kommer jeg til å smøre ganske heftig på.

Samsung som er verst i bransjen på å skryte på seg tall måler f.eks kontrasten mens de utsetter tv'en for et lynnedslag. Det glimtet tv'en produserer og døden etterpå gir f.eks kontrastforholdet på 1:1000000.

Respons tid måles ved å flytte fra #F2F2F2 til #E6E6E6 på gråskalaen. De av dere som vet forskjellen på disse skjønner hva jeg mener.

En siste ting.. LED er sikkert flott og fint og klarer absolutt sort ved å slukke alle lampene. MEN hvilke paneler har 1stk LED lampe pr 1stk PIXEL? Såvitt jeg vet ingen. Og frem til det vil nok aldri en LED lcd klare absolutt sort med annet den er grise heldig og får et bilde som akkurat dekker de LED lampene som er bak pikslene i bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng, Revox.

LEDene står jo og dekker hele områder bak på skjermen, og ved målinger vil dette være nær perfeksjon, mens virkeligheten som er når man ser film, må nødvendigvis være annerledes i og med det ikke er en LED pr. pixel.

Vel, uansett så har jeg sett et par LED TV'er i bruk, og det er liten tvil om at dette er veeeldig mye bedre enn vanlig LCD.

Jeg har tro på Oled....

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg skrev at det var tester som kåret en plasmaskjerm til verdens beste. Selv skrev jeg at en må se på bruksområdet. Siden du lurer på egenskaper....

Med forbehold; jeg kjenner ikke samtlige skjermer fra Samsung, men forstår Samsung LE-55A956 er en av de nyere/bedre/dyrere (?). Dette er målinger gjort av en fransk nettside:

Sort: 0,05 cd/m2
    Kontrast: 5200:1

Link

Audiovision und Homevision bekreftet disse tallene med sine målinger. De målte også ANSI-kontrasten, som ble klokket inn på 453:1.

Jeg har ikke lest disse Samsung-testene så veldig godt, så les gjerne gjennom de og arrester meg om det er feil. Dette er i allefall tallene Ultimateavmag kom frem til på en Pioneer Kuro 60":

Sort: 0.004 cd/m2
    Kontrast: 9,295:1
    Ansi-kontrast: 3,542:1

Videre rapporteres det om i tester at LED-LCD fortsatt ikke er kvitt problemet med "black crush" som LCD har vært kjent for. For de som ikke vet hva det er, se eksempel på dette HER. Spesielt i mørke filmer/scener kan dette være svært ødeleggende for bildet. Det kan til tider være vanskelig å vite om skjermen er plaget av dette (og til hvilken grad) før en har et sammenligningsgrunnlag.

Det var få utstillere av LED-LCD på CES som ville demonstrere scener med mørke scener, men det lille jeg så på enkelte modeller viste at de skjermene var langt fra optimale på dette punktet. Vanskelig å sette tall på slike ting i en brosjyre, så folk flest vet knapt hva dette fenomenet er.

Innsynsvinkel ser ut til å være en utfordring på dagens modeller, i allefall om en vil ha like bra sortnivå uansett hvor man sitter i rommet. Det første modellene var vel optimale innenfor 30 grader. Jeg vet ikke om denne generasjonen er noe mye bedre, men dette er for lite IMO.

Antall LED lys brukt på LED-LCD har også vært tema i mer enn en diskusjon. Nå ser det også ut til at produsentene går ned på antallet for å få skjermene tynnere, så det blir spennende å se hvordan de nye teknologiene yter i praksis.

Nå ser det kanskje ut som jeg prøver å fremstille LED-LCD til å være dårlig, det er overhodet ikke tilfelle. Det er en av de mest spennende TV-teknologiene på markedet i dag, og det er slettes ikke noe dårligere enn plasma. Men jeg vil (igjen) hevde at vi enda ikke har en teknologi som kombinerer pose og sekk (og det kommer til å ta lang tid før vi er der), ergo blir det alltid en vurdering hva en prioriterer.

Jeg er forøvrig også enig i at å bruke setninger som at en teknologi er milevis bedre enn en annen ikke blir helt riktig når begge produkter yter så bra - men mange av oss er nå en gang entusiaster som gjerne bruker superlativer på ting Ola Nordmann vil hevde er 100% irrelevant. :-D

Edit: hhalstensen; Jeg har nå ryddet litt opp i alle dine siste innlegg. Så nå ser du hvordan det kan gjøres.
    Sikkert interessante tester du har funnet fram til her. Dessverre er jeg ikke noen racer i fransk, så å få lest noe av innholdet blir vanskelig for min del ihvertfall. Verdiene som du har funnet fram, er sikkert korrekte og målt med kalibrert utstyr, og utført på samme "godkjente" metode?

Jeg er på ingen måte ute etter i disse noen merker eller teknologier, jeg synes bare at påstanden om at plasma er så inn i ....... mye bedre enn LCD er totalt misvisende, og må få utløp for det.

Videre vil jeg sitere noe av testen gjort i Hjemmekino 03/2009 om Samsung 46A966, som nok en del vil kalle Pioneer PDP-LX5090`ens nærmeste konkurrent for øyeblikket: "Deres 100Hz teknikk med interpolering gir bilder med flotte glatte panoreringer."
    Nettopp dette er vel eneste negative med LX5090, at den ikke har interpolering og derfor sliter med hakking ved relativt raske panoreringer.

"På et helt sort testbilde vil stort sett alle flatskjermer sende ut lys på ett eller annet nivå, men på Samsungen er det sort som i graven. Skjermen var rett og slett ikke lengre synlig i vårt testlokale!"
    Videre står det: "Sortnivået på 9-serien er det råeste vi har sett hittil! Det er hakket vassere enn LX5090 og på samme nivå med 500A som er det beste vi har sett hittil."
    Til og med Sony sin 46X4500 til 48000,- måtte se seg slått av Samsungen på sortnivået.

Nå tar jeg de fleste tester med en klype salt, men det viser ihvertfall at LED-teknologien er og kommer til å bli den store utfordreren og muligens arvtaker som referanse innen flatskjermer, frem til eventuelt OLED tar over tronen.

Sitat Opprinnelig postet av Yngve J
    Hvis noen degraderer deg fordi du har meninger, så får du bare ignorere de Hhalstensen....

Du har rett i at smaken er som baken, som med så mye annet.

Den "min er bedre enn din" diskusjonen er litt barnslig, og til syvende og sist så er vel hovedpoenget at det fremdeles er plass til begge teknologier, og begge to har sitt å fare med.

Det som dessverre ikke imponerer meg enda, er laggingen på LCD/LED.
    LED er raskere enn god gammel LCD, men det er fortsatt irriterende å se raske gjenstander fare over skjermen og se ut som om det er snø på parabolen.... selv om man ser på BD......
    Jeg skal være enig at diskusjonen kan ha virket subjektiv, da tydeligvis en del av de som kommer med uttalelser i denne diskusjonen besitter nettopp de diskuterte produktene og teknologiene og liksom vil "verne" om det. Men ut i fra nettopp dette kan man faktisk komme med relativt gode påstander og beskrivelser om produktet, og spesielt hvordan produktet presterer i daglig bruk.

Jeg er enig i at Pioneer (Kuro) er referansen innen flatskjermer, da den scorer skyhøyt på de fleste kriterier og normalt sett godt over gjennomsnittet. Men det betyr ikke nødvendigvis at alle oppfatter den som den beste skjermen til sitt bruk, da det er forskjellig.

Generelt sett så liker ikke jeg heller bilde på LCD noe særlig, det funker vanligvis greit ved vanlig TV-titting, gaming og PC bruk i et relativt opplyst rom, og hvor man ikke vil være "barnevakt" for TVen, og da kan man greit nok gå for en slik løsning.

Personlig kan jeg ikke påstå å ha sett noe til lag på min LED, ihvertfall ikke i en sånn grad at jeg har lagt merke til det. Noe av grunnen kan selvsagt være at jeg som oftest har aktivert 120Hz teknologien, og jeg ser sjelden på fotball.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lcd:D

LCD BEdre en plasma uansitt!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olema
    Kan du utdype den påstanden litt mer, er du grei?! :roll:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert interessante tester du har funnet fram til her. Dessverre er jeg ikke noen racer i fransk, så å få lest noe av innholdet blir vanskelig for min del ihvertfall. Verdiene som du har funnet fram, er sikkert korrekte og målt med kalibrert utstyr, og utført på samme "godkjente" metode?
    Stort sett samme måte å måle på. De benytter seg selvfølgelig ikke av akkurat samme utstyr, og noen måler ANSI med 9x9 fremfor 16x16 etc. I tillegg må en ta høyde for produksjonsvariasjoner/avik. Men når flere kommer frem til noenlunde samme tall +/-, får en et godt inntrykk av hvordan en skjerm yter. Jeg vil gå ut i fra at det er mer å hente på en skjerm om den blir godt kalibrert, men det gir seg nok større positive utslag på fargegjengivelse enn kontrast.

"På et helt sort testbilde vil stort sett alle flatskjermer sende ut lys på ett eller annet nivå, men på Samsungen er det sort som i graven. Skjermen var rett og slett ikke lengre synlig i vårt testlokale!"Videre står det: "Sortnivået på 9-serien er det råeste vi har sett hittil! Det er hakket vassere enn LX5090 og på samme nivå med 500A som er det beste vi har sett hittil." Til og med Sony sin 46X4500 til 48000,- måtte se seg slått av Samsungen på sortnivået.
    Nå er det ikke hel-sorte bilder vi sitter å ser på, ergo er helt sorte testbilder kun av teoretisk betydning når det kommer til teknologier som LED-LCD der det er x-antall led som lyser opp pixlene. Men det er fine tall å putte inn i en salgsbrosjyre. Ved å måle ANSI-kontrast vil en lettere avsløre hvordan skjermen yter med et reelt bilde.

Jeg skal være enig at diskusjonen kan ha virket subjektiv, da tydeligvis en del av de som kommer med uttalelser i denne diskusjonen besitter nettopp de diskuterte produktene og teknologiene og liksom vil "verne" om det.
    Det vil alltid være noen som vil værne om sine investeringer, og det er greit nok så lenge de kan dokumentere påstandene. Jeg har sett teknologier som ser overlegne ut ift. både plasma og LED-LCD ved første øyekast (les:OLED), og jeg tror de neste årene blir utrolig spennende ift. utviklingen på flatskjermer. Spørsmålet akkurat nå er vel heller bare hvor lenge bransjen gidder/finner det lønnsomt å produsere plasma. Det er dyrt å produsere, er lite miljøvennlig ift. strømforbruk og jeg tror det er til dels vanskelig(ere) å selge siden LCD ofte tar seg bedre ut i butikken.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal være enig at diskusjonen kan ha virket subjektiv, da tydeligvis en del av de som kommer med uttalelser i denne diskusjonen besitter nettopp de diskuterte produktene og teknologiene og liksom vil "verne" om det. Men ut i fra nettopp dette kan man faktisk komme med relativt gode påstander og beskrivelser om produktet, og spesielt hvordan produktet presterer i daglig bruk.
    Jeg skjønner godt hva du mener at folk "verner" om sine investeringer.
    Men folk kjøper/investerer jo stort sett i de produktene de foretrekker, derfor argumenterer de for de her også. Sjelden at folk kjøper noe, og finner grunn til å like det.

Jeg håper virkelig at LED-LCD og senere OLED vil bli stadig bedre og så overta markedet totalt, da jeg tror plasma begynner å nå sitt maks-nivå. Jeg tror at LCD med LED bak "hver" pixel blir den store hiten om 2-3år.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Jeg skjønner godt hva du mener at folk "verner" om sine investeringer.
    Men folk kjøper/investerer jo stort sett i de produktene de foretrekker, derfor argumenterer de for de her også. Sjelden at folk kjøper noe, og finner grunn til å like det.

Jeg håper virkelig at LED-LCD og senere OLED vil bli stadig bedre og så overta markedet totalt, da jeg tror plasma begynner å nå sitt maks-nivå. Jeg tror at LCD med LED bak hver pixel blir den store hiten om 2-3år.
    Som sagt, så kunne jeg neppe hvert mer fornøyd med mitt kjøp ihvertfall, og jeg er faktisk mest opphengt i den utrolige dynamikken denne teknologien besitter. Men noe av dette kan jo selvsagt grunne ned i bruk og preferanser. Jeg har som oftest på ørlite granne lys i rommet, så det sorte oppfatter jeg som meget sort.
    5. generasjons plasmaen min så ihvertfall ut som en "LCD-skjerm" i forhold, og jeg kunne lett se om den var på eller av ved kun sort bilde. Det kan jeg overhode ikke med LED`en!

LED-LCD har nok sine begrensninger foreløpig med henhold til haloeffekt og innsynsvinkelen. Jeg regner absolutt med at de vil komme videre i denne utviklingen og det blir spennende å se hva utviklerne får til fremover, spesielt med nettopp å få luke ut disse svakhetene.

En lysdiode bak hver piksel blir neppe aktuelt ;-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olema
    Sliter med å ta slike innlegg seriøst når man i tillegg klarer 3 skrivefeil fordelt på 5 ord.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Jeg håper virkelig at LED-LCD og senere OLED vil bli stadig bedre og så overta markedet totalt, da jeg tror plasma begynner å nå sitt maks-nivå. Jeg tror at LCD med LED bak hver pixel blir den store hiten om 2-3år.
    Man trodde plasma ville død ut for 4 år siden også. Jeg tror at så lenge det er store firmaer som LG, Matsushita og Samsung på banen vil teknologien forbedres hele tiden. Den dagen Plasma når grensen for hva den klarer vil de fases ut temmelig fort og fabrikkene legges enten ned eller bygges om til produksjon av annen skjerm teknologi.

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matsushita? og hvorfor nevnte du ikke panasonic?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnikendeChris
    Matsushita? og hvorfor nevnte du ikke panasonic?
    Fordi Matsushita eier bl.a Panasonic

Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein2
    Hmm, begynner og se spøke ut dette her...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at LED LCD er et stort skritt i rett retning, men fortsatt er plasmaene fra Pioneer bedre på mye.
    Det LED-skjermene er bedre på er:
    On-off kontrast
    panoreringer (dette fordi det ikke finnes billige LED-skjermer. Alle på markedet kommer med interpolering)

Pioneer plasmaene er bedre på følgende:
    Ansikontrast
    dybdefølelse
    korrekt fargerom
    korrekt gråskala

De to sistnevnte vil kanskje noen si at noen LED-skjermer også greier, men det er i såfall bare vinkelrett på skjermen. kommer man litt ut på siden eller i vertikalplanet mister alle dagens LED-skjermer alt som kan minne om korrekthet. på det planet er plasmaene til Pioneer helt overlegne.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he! Jeg tror mye av denne diskusjonen kunne ha vært vannet ut om folk først hadde kalibrert seg selv opp mot andre. Da tenker jeg på hvilke referanser folk har til et bra og dårlig bilde. Tror ikke helt folk har det samme synet der gitt

Newcomer humblen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Ingen tvil om at LED LCD er et stort skritt i rett retning, men fortsatt er plasmaene fra Pioneer bedre på mye.
    On-off kontrast
    panoreringer (dette fordi det ikke finnes billige LED-skjermer. Alle på markedet kommer med interpolering)

Ansikontrast
    dybdefølelse
    korrekt fargerom
    korrekt gråskala

De to sistnevnte vil kanskje noen si at noen LED-skjermer også greier, men det er i såfall bare vinkelrett på skjermen. kommer man litt ut på siden eller i vertikalplanet mister alle dagens LED-skjermer alt som kan minne om korrekthet. på det planet er plasmaene til Pioneer helt overlegne.
    Helt overlegne - er ikke helt sikker på at du har helt rett her lenger....:-D
    Samsungs nye 50 og 63 tommer plasma i 7- serien gjør et kraftig hopp opp i mot og kan hende noe forbi Pioneerene - tenker på panorering hvor Samsungen interpolerer. Det gjør jo ikke pioneerene og altså hakker bakgrunnen på en ubehaglig måte.
    Her hos CNET scorer Samsungen utrolig høyt og meget nær opp til pioneer Kuro.
    Du får altså mye TV for pengene hvis du kjøper en 63" her.

Samsung PS50A756 Review on CNET.co.uk

LCD/LED kryper innpå i kvalitet, men de må nok bli store før de slår til.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    On-off kontrast

Ansikontrast
    dybdefølelse
    korrekt fargerom
    korrekt gråskala

Først av alt vil jeg legge til en liten kommentar til dette med innsynsvinkelen. Hvor mange er det egentlig ser på TV fra spiss vinkel, eller for den saks skyld lytter på musikk utenfor sweetspot? De fleste klarer å høre på musikk godt utenfor sweetspot, men nyter det i sweetspot. For meg blir det likt med LED. Jeg kan fint se på nyhetene i det jeg vandrer forbi eller fra en annen vinkel enn den optimale. Men jeg nyter alltid filmer i sweetspot! Så for min del synes jeg at problemet med innsynsvinkelen blir overdramatisert. Men jeg synes selvsagt at det bør finnes rom for forbedring.

Som forventet er det en del korrekte observasjoner du kommer med her. Men jeg vil gjerne tilføye en del mer informasjon som ikke har blitt nevnt tidligere i denne tråden (tror jeg).

-Plasma skjermer kan ha retention, noe som ikke eksisterer på LCD.
    -LCD (ikke LED) kan ha clouding, noe som ikke eksisterer på plasma.
    -På plasma kan man få permanent innbrenning, noe som ikke eksisterer på LCD.
    -Plasma har et generelt vesentlig høyere strømforbruk enn LED og LCD. Eksempelvis Pioneer PDP-LX5090 (Default 393 watt / kalibrert 272 watt) vs. Samsung 55A956 (Default 208 watt / kalibrert 121 watt). Det er 125% lavere forbruk, på en skjerm som er 5" større!
    -Men, en plasma koster generelt mindre enn en LCD med samme spesifikasjoner. Så den strømsparingen går nok fort opp i opp...
    -En del plasma paneler genererer støy/during.
    -Levetid. Forventet vil det ta dobbelt så lang tid før lysstyrken halveres på en LED eller LCD som på en plasma. Uansett er dette ikke særlig til relevans for så mange, da det vil ta minst 14 år med 6 timer TV-bruk hver dag før lysstyrken halveres på en plasma.
    -En plasma veier generelt dobbelt så mye som en LCD.
    -Oppbevaring og transport. En plasma bør ikke transporteres liggende da den kan bli ødelagt, knekt panel. Dette er ikke et problem på LCD.

Når det kommer til korrekt gråskala, så er det vel lite som skiller? Ihvertfall skal man tro disse diagrammene. En representere det ypperste innen flatskjermer i dag, den andre en liten utfordrer:

-p_rgb_greyscale-jpg

-s_rgbtracking_greyscale-jpg

For sammenligning legger jeg ved et diagram av Panasonic TH-50PZ81:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan fint se på nyhetene i det jeg vandrer forbi eller fra en annen vinkel enn den optimale. Men jeg nyter alltid filmer i sweetspot! LCD.

Forhåpentlig har flertallet noen å dele TV- eller Film-kvelden med og da kan ikke alle sitte i sweetspot 8) .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Forhåpentlig har flertallet noen å dele TV- eller Film-kvelden med og da kan ikke alle sitte i sweetspot 8) .
    Men når "sweetspot" er 4-5 seter bredt fra så nærme som 3 meter ifra skjermen, så ser jeg ikke problemet. For de som ikke har mulighet til å optimalisere oppsettet eller har TVen hengende over peisen, skjønner jeg at der kan bli problematisk med en LED fremfor en plasma.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •