Påstand LCD bedre en plasma - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 130
    Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I prisklassen 6000? Niks. Ikke hverken før eller etter kalibrering. Det er ikke diskutabelt. Men for ordens skyld skal det sies at jeg har et par generasjoner eldre teknologi i min plasma, som ironisk nok synes å være bedre på sort enn siste generasjon innstegsmodeller fra samme merke. Men lilla? Da må det være noe galt et sted. Eventuelt var det en humoristisk overdrivelse fra din side. Jeg vil si mørk grått.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten dreier bildekvalitet og sortnivå seg om mer enn maks hvitt og sort. Jeg er egentlig mer opptatt av detaljnivået mellom ytterpunktene. LCD er sjelden best i så måte, uansett prisnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Jeg ville aldri i verden bytten min PX80 mot Philipsen, ikke om jeg fikk penger for det!
    De fleste gamle modeller har elendig responstid.. Jeg kjøpte nettopp Philips 47PFL9603 til 11500 kroner, og la meg forsikre deg om en ting: NULL etterslipp, høy kontrast og et svært godt svartnivå. En av de beste LCD'ene på markedet, definitivt. Den har bedre bilde enn 42" LG Plasmaen til fattern som kostet han 16k i fjor. Tror du må sjekke ut flere nyere LCD'er! Nytter ikke å sammenligne med gamle..

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1-2-3 skrev:
    I forrige uke så kjøpte min onkel en LCD fra Philips.

Det har riktignok vært mange fremskritt i LCD-leiren den siste tiden, men at en TV kjøpt ny for en uke siden allerede regnes som gammel, det må være ny rekord i enten fremskritt eller overdrivelse.

Under hvilke forhold sammenligner du din LCD mot din fars plasma? Hvordan er rommene med tanke på lys og lysdempning? Er begge kalibrert? Er signalkilder og ledninger sammenlignbare? Eller uttaler du deg dels på bakgrunn i Philips' egne målinger, og dels på et heller dårlig sammenligningsgrunnlag? Jeg har nemlig grunn til å tvile. Men, jeg avfeier det ikke. Jeg er bare oppriktig nysgjerrig.

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 serien hos samsung gir ikke skikkelig sort, den gir Lillasort. gå inn i en butikk og se på 4 serien

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine øyne så er LCD litt slitsomt å se på, mens det er mer behagelig å se på en plasmaskjerm.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les mitt innlegg av i natt kl.02:42, det burde fremgå meget klart av svaret at jeg har sett den. Jeg forholder meg ikke til antagelser. Men jeg skal ikke nekte på at det kan være et lillastikk i skjermen. Uansett om sorteste sort beskrives som grått eller lilla, så er det langt fra ideelt. Det er slik LCD "skal" være, ikke plasma, selv ikke billigplasma. Samsungs 4-serie er vel unntaket som bekrefter regelen. På den annen side foretrekker jeg likevel den foran en rekke LCD i samme prisklasse, grunnet en mer naturlig bildedynamikk.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    I mine øyne så er LCD litt slitsomt å se på, mens det er mer behagelig å se på en plasmaskjerm.
    Hjernen kan svare negativt på sanselige forstyrrelser som vi ikke nødvendigvis synes å oppfatte. Jeg får den samme følelsen av LCD, men det er litt avhengig av signalkilder og type filmer/spill. Plasma er imidlertid aldri slitsomt.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Dessuten dreier bildekvalitet og sortnivå seg om mer enn maks hvitt og sort. Jeg er egentlig mer opptatt av detaljnivået mellom ytterpunktene. LCD er sjelden best i så måte, uansett prisnivå.
    Helt ærlig, så vet jeg ikke hvordan jeg skal tolke dette innlegget.
    Du sier LCD sjelden er best i å vise detaljnivå fra begge ytterpunkter, kan du si mer om dette? Eventuelt hvilken LCD du faktisk synes var god "nok" etter din målestokk?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg er faktisk uenig, en god LCD er herlig å se på. Jeg oppfatter de som meget dynamisk, skarp og med en utrolig dybdefølelse. Plasma har en lei tendens til å bli oppfattes som mindre lyssterk (litt "flatere" bilde), dårligere panorering og mauring... det er slitsomt!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er jo den teknologien som gir best dybde i bildet lcd klarer ikke å måle seg med det! kundene i butikken der jeg jobber ser raskt at plasma har dypere bilde men lcd er noe skarpere

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg er faktisk uenig, en god LCD er herlig å se på. Jeg oppfatter de som meget dynamisk, skarp og med en utrolig dybdefølelse. Plasma har en lei tendens til å bli oppfattes som mindre lyssterk (litt "flatere" bilde), dårligere panorering og mauring... det er slitsomt!
    Mindre lyssterk er plasma definitivt. Jeg har 2 stk. Pioneer 50" hjemme, og ingen av de er spesielt mye å skryte av når det er mye (dags)lys i rommet.

Mauring...hmm. Ja, går du tett på en plasma, er ikke bildet like rent og skarpt som en LCD. Dog vanskelig å se dette når en sitter et par meter unna. Men det er klart, har en begynt å irritere seg over en ting...

Begge disse 2 argumentene er grunnen til at veldig mange tror LCD er så mye bedre enn plasma etter de har vært på Elkjøp. En bedømmer et bilde 1 meter fra skjermen, i et kraftig opplyst lokale. Det er som å bedømme en Ferrari på en skogsvei.

Men dårlig panorering?? Det er i så fall bildeprosessoren sin skyld, ikke plasmateknologien. Plasma har en responstid LCD kan drømme om, så det argumentet kjøper jeg ikke.

LED-TV er et stort steg i riktig retning, men til film (!) syntes jeg fortsatt plasma gir det mest organiske og naturlige filmbildet. Det går ikke å få pose og sekk med dagens teknologi - desverre.

At så mange tester kårer plasma til "verdens beste TV`er" tyder også på at de i det minste har sin plass i markedet for de som er ute etter den type egenskaper plasma er kjent for. Jeg er en av de.... :-D

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "syntes jeg fortsatt plasma gir det mest organiske og naturlige filmbildet." Trodde det sto orgasmiske xD

Bra skrevet. Har selv panasonic px80 og føler de fleste lcd ikke kan måle seg i dybden. men panoreringer sideveis slitter denne tvmodellen LITT med. men har opplevd de fleste lcd værre en min på det området så det plager meg ikkeo

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener plasma ligger milevis foran LCD, men synes det er rart at ingen nevner fosfor-lag som minus for plasma! spesielt PX80 er dårlig på dette. Venter spent på nye panasonic-modeller for å se om dette er utbedret!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnikendeChris
    Plasma er jo den teknologien som gir best dybde i bildet lcd klarer ikke å måle seg med det! kundene i butikken der jeg jobber ser raskt at plasma har dypere bilde men lcd er noe skarpere
    Men nå skal det være nevnt at det er svært få butikker som har noe særlig utvalg i de bedre/dyrere modellene også da, og jeg tenker da spesielt på de nyere LCD-LED. Det fikk jeg ettertrykkelig bevist da jeg selv var på utskikk etter ny skjerm for ikke så lenge siden, men noe fikk jeg heldigvis sett rundt forbi etter ca. 10 forskjellige butikker. Og det beviser også for meg, at det er ett fåtall personer som faktisk har fått en skikkelig demo av en LED.

Jeg skal være enig i at en plasma gjerne gir mer "bilde" for pengene enn LCD, spesielt til film, men det er ikke poenget her.
    Å si at plasma generelt er bedre enn LCD på kryss av prisklassene, det blir feil, for etter LEDs inntog så er det blitt en myte!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    jeg mener plasma ligger milevis foran LCD, men synes det er rart at ingen nevner fosfor-lag som minus for plasma! spesielt PX80 er dårlig på dette. Venter spent på nye panasonic-modeller for å se om dette er utbedret!
    Hvilken LCDer har du sett?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mindre lyssterk er plasma definitivt. Jeg har 2 stk. Pioneer 50" hjemme, og ingen av de er spesielt mye å skryte av når det er mye (dags)lys i rommet.

Mauring...hmm. Ja, går du tett på en plasma, er ikke bildet like rent og skarpt som en LCD. Dog vanskelig å se dette når en sitter et par meter unna. Men det er klart, har en begynt å irritere seg over en ting...

Begge disse 2 argumentene er grunnen til at veldig mange tror LCD er så mye bedre enn plasma etter de har vært på Elkjøp. En bedømmer et bilde 1 meter fra skjermen, i et kraftig opplyst lokale. Det er som å bedømme en Ferrari på en skogsvei.

Men dårlig panorering?? Det er i så fall bildeprosessoren sin skyld, ikke plasmateknologien. Plasma har en responstid LCD kan drømme om, så det argumentet kjøper jeg ikke.

LED-TV er et stort steg i riktig retning, men til film (!) syntes jeg fortsatt plasma gir det mest organiske og naturlige filmbildet. Det går ikke å få pose og sekk med dagens teknologi - desverre.

At så mange tester kårer plasma til "verdens beste TV`er" tyder også på at de i det minste har sin plass i markedet for de som er ute etter den type egenskaper plasma er kjent for. Jeg er en av de.... :-D
    Når flere LCDer i dag skilter med 2ms responstid, så er det vel ikke akkurat synlig for øyet. Men det vil nok la seg måle...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Hvis PX80 er referansen din, synes jeg du ikke skal uttale deg så "klønete" som at plasma er milevis foran LCD ;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det beviser også for meg, at det er ett fåtall personer som faktisk har fått en skikkelig demo av en LED.
    Jeg har sett et 3-sifret antall 2009-modeller LED-LCD fra de fleste produsenter, i samme lokale.

Kvalifiserer det?

Når flere LCDer i dag skilter med 2ms responstid, så er det vel ikke akkurat synlig for øyet. Men det vil nok la seg måle...
    Slike opplysninger er like spennende som Watt er på billige stereoanlegg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Det som får meg til å tenke, er at det finnes en del folk som ikke sitter i en mørk hule og tester TVene sine, men gjerne har en godt moderne stue med lyse vegger og vinduer fra gulv til tak. Da er plutselig ikke plasma nødvendigvis "best", for man klarer ikke å oppfatte de små detaljene og nyansene som plasma kan være bedre enn LCD på. Da er det viktigere at man i det hele tatt klarer å se TVen, og da kan LCD oppfattes som bedre, med større lysstyrke og heller noe redusert kontrast/sortnivå (på billigere LCD).

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •