LCD eller plasma - fordeler og ulemper.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD eller plasma - fordeler og ulemper.

Fant denne filmen på 6min og 34 sek. som forklarer "Plasma vs. LCD": Klikk her

Tenkte vi kunne diskutere plasma vs. LCD innen skjermstørrelser for stuebruk.

Var i dag på Elkjøp for å se på CRT-TV, plasma-TV og LCD-TV.

Det er vanskelig å sammenligne plasma mot LCD og CRT fordi plasmaene er gjennomgående større, men var egentlig positivt overrasket over LCD-TV over 30". Meget lyssterke og med god oppløsning, samt god betraktningsvinkel.

Men nå er jo butikklokalene vesentlig lysere enn når man skal se TV hjemme i stua om ettermiddagen og kvelden, så lysstyrken fra LCD er ikke så viktig til hjemmebruk.

Det som slo meg var at etterslep i bildet på plasmaene var mer plagsomt enn på LCD.

Flimring i bildet i lyse partier var også mer plagsomt på plasmaene enn LCD-ene. Fikk av og til "50Hz-følelsen" :cry:

Når det gjelder plasmaen 42PF9945 fikk jeg switchet mellom DVD (Istid) og analog TV-sending. Nå er vel ikke signalkvaliteten den beste i slike butikker, men signalene er vel omtrent like for de TV-ene som var utstilt.

Ble positivt overrasket over 9945 på DVD, men skuffet over kvaliteten på TV-sendingene. Her måtte man stille skarphet ned til 0 for at det skulle bli akseptabelt.

Etter min lille titterunde fikk jeg egentlig lyst på en LCD-TV, eller en plasma kombinert med f. eks. en DVDO. Men da blir det jo dyrt...

Har planer om å pusse opp stua til høsten og henge en ny TV på veggen. Men det er langt før jeg er der...først blir det å sondere markedet og titte mer på hva som rører seg innen LCD og plasma. Vil også ha sort beramming rundt skjermen for at opplevd kontrast blir bedre. Vi snakker jo side opp og side ned når det gjelder sort maskering av lerret, så jeg håper at flere produsenter tar etter f. eks. Pioneer når det gjelder sort ramme.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At plasmaen skulle ha mer etterslep en LCD må skyldes elektronikken, da selve plasmapanelet har langt lavere etterslep enn et LCD-panel. Tror forøvrig du ville blitt skuffet om du hadde tatt med deg den LCD-skjermen hjem og oppdaget hvordan den var i mer normal belysning. Sortnivået på disse skjermene er irriterende dårlig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sortnivået skal være bedre på plasma..nyttig å vite.

Lærte også at man skal sitte på ganske lang avstand for at flimringen på plasmaene ikke lenger er plagsom. Tommelfingerregelen er vel 5 ganger høyden av bildeflaten.

Kunne noen forklare hvorfor plasmaene hadde "50Hz-følelsen"? Skyldes det dårligere oppløsning enn LCD-ene?

LCD-tvene, selv om de var mindre, føltes mer stabile, selv om jeg prøvde å kompensere med kortere titteavstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma tegner opp bildet veldig likt en vanlig billedrørstv, dvs den sveiper opp linje for linje. Flimringen skyldes akkurat det samme problemet som på en billedrørstv, at sveipene ikke gjøres raskt nok. Øyet "oppdateres" noe sånt som 60 ganger i sekundet, mens det på en 50 Hz TV oppdateres 50 ganger i sekundet..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman sa i en annen tråd: "9945 takler progressiv komponent PAL og NTSC. Den takler ikke interlaced komponent. PS bildet flimrer litt ved progressiv input."

I dag fikk jeg se TV-signaler via scart på plasmaene, og dersom man skulle benytte progressive komponent signaler så skal flimringen forsterkes. :shock:

Hm..."prototyp"-teknologi er gøy, men frustrerende. :lol:

La til en fimsnutt i første tråden som forklarer litt om ulikhetene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående den filmsnutten så så den LCD-skjermen der utrolig bra ut. Visste ikke at de kom i den størrelsen. Hva var det de snakket om når det gjalt TFT? De snakket om at skjermen hadde et belegg som forbedret sortnivået?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bærbare PC-er har dette.

Short for thin film transistor, a type of LCD flat-panel display screen, in which each pixel is controlled by from one to four transistors. The TFT technology provides the best resolution of all the flat-panel techniques, but it is also the most expensive. TFT screens are sometimes called active-matrix LCDs.
    Se også: http://whatis.techtarget.com/definit...214176,00.html

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: LCD eller plasma - fordeler og ulemper.

Var i dag på Elkjøp for å se på CRT-TV, plasma-TV og LCD-TV.

Eg tippa du drog med deg eit eksemplar av "atter ein konge" og. :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder sortnivå så kan den nye 32PF9986 konkurere med enkelte Plasma apparater. F.eks så virker sortnivået bedre enn det er på 42PF9965.

Flimmer kommer avhenger av hvor lenge ettergløden i fosforbelegget og hvor mange ganger i sekundet gassene i hver celle tennes. På en rekke apparater (f.eks Thomson) tennes gassene 50 ganger i sekundet og dermed flimrer bildet noen grusomt syns jeg.

Legger ikke merke til det på 9945 da disse kjører på 88Hz ved Pixel Pluss, men jeg merker det når det kjører på 50Hz ved progressivt scan.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en rekke apparater (f.eks Thomson) tennes gassene 50 ganger i sekundet og dermed flimrer bildet noen grusomt syns jeg.
    Tror faktisk en av de jeg så i dag var en Thomson. Ikke akkurat impnerende, nei.

Synes egentlig LCD-TV'er virker mer og mer forlokkende dersom sortnivået som du sier kan konkurrere med plasma. LCD har:

+ Høyere oppløsning
    + Ingen innbrenningsproblematikk
    + Ingen varmeutvikling (slipper vifter for kjøling, selv om noe plasmaer ikke har vifter)
    + Lettere i vekt
    + Lenger levetid enn plasma (men man bytter allikevel i god tid før det)

- ? Dårligere farger

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lengre levtid er vel feil i disse dager.

Man sier ofte at Plasma har en forventet brukstid på 60.000 timer til fosforbelegget er slitt slik at kontrast og lys er halvert. Men man kan fortsatt bruke den etter det.

LCD brukes å oppgis til 60.000 timer, men da kan den ikke brukes etter det da pæren ryker så er det god natt for de.

Uansett ikke noe arguement når det er som du sier at man vil bytte innen den tid.

Sannsynligvi er det annen elektronikk som ryker før.

Etter jeg fikk se 9986 så er jeg blitt langt mer positiv til LCD ja.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var forresten en fin film. Her sier han at levetiden er lengre på LCD. Han tenker sikkert ikke på at de nye Plasmane som er kommet oppgir 60.000 timer og ikke 30.000 som var vanlig før.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Når det gjelder sortnivå så kan den nye 32PF9986 konkurere med enkelte Plasma apparater. F.eks så virker sortnivået bedre enn det er på 42PF9965.

Flimmer kommer avhenger av hvor lenge ettergløden i fosforbelegget og hvor mange ganger i sekundet gassene i hver celle tennes. På en rekke apparater (f.eks Thomson) tennes gassene 50 ganger i sekundet og dermed flimrer bildet noen grusomt syns jeg.

Legger ikke merke til det på 9945 da disse kjører på 88Hz ved Pixel Pluss, men jeg merker det når det kjører på 50Hz ved progressivt scan.
    9945 har da ikke pixelpluss?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det, jeg mente natural motion ved 100Hz. Vet ikke hva jeg tenkte på.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra filmsnutt, selv om programlederen tydeligvis foretrakk LCD.
    Eksperten de hadde invitert hadde heldigvis et mere nyansert syn, og hadde helt korrekte fakta og komme med.

LCD er best egnet der man har mye lys i rommet, mens plasma vil være bedre i mørkere rom.
    Jeg har en Panasonic 42PW6 plasma, og er meget godt fornøyd med den. Sortnivået skal være noe av det beste i bransjen, men jeg kunne fortsatt tenkt meg enda bedre sortnivå for mørke filmkvelder. Jeg kan fortsatt se en svak glød der det egentlig skal være sort.
    Dette skyldes vistnok forhåndslading av punktene, slik at de skal gi raskere respons.

En annen faktor som man bør vurdere er fargegjengivelse og ikke minst hvordan skjermen kan gjengi overganger mellom to farger.
    På stort sett alle plasma skjermer så er enkelte overganger synlig, dvs. ikke helt gjevn.
    Lurer på om LCD har samme problemet ?
    Særlig på Finding Nemo er dette et problem, med alle blånyansene i havet.
    Noen på avsforum.com mente dette ikke var skjermen, men MPEG kodingen av filmen på DVD platen som var skyld i dette.

Som sagt, jeg stortrives med min plasmaskjerm og skal beholde den et par-tre år til. Da skal det investeres in ny 50" HD skjerm :-)
    Før den tid kommer jeg til å investere i en 20" LCD TV til soverommet.

Roger

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    En annen faktor som man bør vurdere er fargegjengivelse og ikke minst hvordan skjermen kan gjengi overganger mellom to farger. På stort sett alle plasma skjermer så er enkelte overganger synlig, dvs. ikke helt gjevn. Lurer på om LCD har samme problemet ?
    Det er vel dette som kalles "banding"?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller det som kalles fargedybde. (det som den eneste prioriterte tråden i dette forumet handler om)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om det samme, da banding = "är tydliga steg i nyanserna. Istället för en mjuk övergång uppstår en tydelig gräns när en nyans går över i en annan" (kilde: Hemmabio nr. 10/2003).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at LCD-ene er mer lyssterke...er det et reelt problem? Er det ikke bare å senke lysstyrken når mørket faller på :roll: , eller mister man detaljer i bildet på LCD-ene da. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trokke du har noen mulighet til å justere ned intensiteten på bakgrunnslampa. Å justere brightness blir ikke det samme..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •