VGA kontakt på Panasonic TH-37PX80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VGA kontakt på Panasonic TH-37PX80

Hei!

Fikk i går min kongelige nye TV :-) glitrende bilde var det, og jeg er så langt kjempefornøyd. Det eneste var litt uklare bilder på analoge tv-signaler, men men..

Men, jeg vil jo gjerne bruke TVen som skjerm til PCen, og ser det er VGA-kontakt på TVen. På skjermkortet mitt, GeForce 7800GT, er det derimot DVI-ut. Hvordan kan jeg gjøre dette? Det finnes vel kanskje diverse adaptere osv? Noen som vet butikker i Trondheim som selger dette? :-)

Mvh

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kun har DVI ut så vil en overgang fra DVI til HDMI være løsningen. Enten en overgang, og så en HDMI-HDMI kabel, eller en kabel med DVI i en ende og HDMI i andre enden. Det siste vil jeg si er det beste alternativet.

Har brukt kabel fra Biltema til dette formålet, da med kabel DVI-HDMI.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei!

Jeg trodde jeg hadde VGA på skjermkortet mitt, nå bruker jeg jo en CRT-skjerm som dataskjerm, den bør vel være VGA? Men er så lenge siden jeg har vært bak og kikket hva jeg egentlig har på kortet mitt, og er ikke hjemme nu, så søkte bare opp skjermkortet mitt på nettet og der stod det to stk DVI-ut, pluss TV-ut/inn osv. Så jeg vet ikke riktig, er litt sugen på å gå innom en butikk på vei hjem og kjøpe kan ikke vente vettu

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nez
    Okei!

Jeg trodde jeg hadde VGA på skjermkortet mitt, nå bruker jeg jo en CRT-skjerm som dataskjerm, den bør vel være VGA? Men er så lenge siden jeg har vært bak og kikket hva jeg egentlig har på kortet mitt, og er ikke hjemme nu, så søkte bare opp skjermkortet mitt på nettet og der stod det to stk DVI-ut, pluss TV-ut/inn osv. Så jeg vet ikke riktig, er litt sugen på å gå innom en butikk på vei hjem og kjøpe kan ikke vente vettu
    Hvis det er DVI-I så kan du bruke en DVI til VGA overgang. Hvis det er DVI-D er det bare digitalt signal i DVI kontaktene.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Hvis det er DVI-I så kan du bruke en DVI til VGA overgang. Hvis det er DVI-D er det bare digitalt signal i DVI kontaktene.
    Dette støttes.. bruker selv en DVI->VGA kabel de gangene jeg kobler min laptop til Samsung tv mitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaok!

Jeg snakket med en kompis som har litt peiling på detta her i går, og han mente at det var helt unødvendig å bruke DVI-HDMI-kabel, det ville ikke gi noe bedre bilde på en HD-ready 37" uansett og jeg kunne risikere å få litt tull med skjerminnstillinger og sånt.

Lånte en VGA-kabel av han i går og testet med laptopen, det så jo for så vidt helt okei ut, litt dvasse farger kanskje - f.eks var den grå startmenyen i XP litt "falmet" grå, men for all del, fungerte helt greit. Men nå har jo jeg ikke sett åssen det er med en DVI-HDMI-kabel heller.

Mamoz.no selger DVI-HDMI (5m) for 250kr, som jeg kan henter i Trondheim uten fraktkostnader. Billigste VGA-kabel (5m) jeg har oppdrevet er Datakjeden sin til 198kr, som jeg også kan hente uten fraktkostnader i Trondheim. Så når det er så liten prisforskjell, burde jeg gå for DVI-HDMI eller holder det med VGA?

Er forresten DVI-I ut fra skjermkortet mitt :-)

Mvh

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nez
    Jaok!

Jeg snakket med en kompis som har litt peiling på detta her i går, og han mente at det var helt unødvendig å bruke DVI-HDMI-kabel, det ville ikke gi noe bedre bilde på en HD-ready 37" uansett og jeg kunne risikere å få litt tull med skjerminnstillinger og sånt.

Lånte en VGA-kabel av han i går og testet med laptopen, det så jo for så vidt helt okei ut, litt dvasse farger kanskje - f.eks var den grå startmenyen i XP litt "falmet" grå, men for all del, fungerte helt greit. Men nå har jo jeg ikke sett åssen det er med en DVI-HDMI-kabel heller.

Mamoz.no selger DVI-HDMI (5m) for 250kr, som jeg kan henter i Trondheim uten fraktkostnader. Billigste VGA-kabel (5m) jeg har oppdrevet er Datakjeden sin til 198kr, som jeg også kan hente uten fraktkostnader i Trondheim. Så når det er så liten prisforskjell, burde jeg gå for DVI-HDMI eller holder det med VGA?

Er forresten DVI-I ut fra skjermkortet mitt :-)

Mvh
    Jeg tror ikke forskjellen mellom DVI-HDMI og VGA som sådan er veldig stor. Det viktigste for PC bruk er at du unngår skalering av bildet.
    Ifølge denne linken ser det ut til at TVen kan ta native oppløsning 1024x768 via VGA: Hjemmekino.no - Produktdatabase - Panasonic TH-37PX80
    Det er nok litt mer usikkert om den gjør det via DVI-HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Jeg tror ikke forskjellen mellom DVI-HDMI og VGA som sådan er veldig stor. Det viktigste for PC bruk er at du unngår skalering av bildet.
    Ifølge denne linken ser det ut til at TVen kan ta native oppløsning 1024x768 via VGA: Hjemmekino.no - Produktdatabase - Panasonic TH-37PX80
    Det er nok litt mer usikkert om den gjør det via DVI-HDMI.
    Er det en ulempe at den ikke kan ta native oppløsning 1024x768 via HDMI? Tenkte meg av sted og hente en DVI-HDMI-kabel som jeg har reservert på Mamoz i dag, den koster 250kr for 5m, så det er snakk om 50kr mer enn VGA kabel i samme lengde. Funker det elendig, kan jeg jo bare bytte kabelen i en VGA-kabel.

Satt i går kveld med PCen til TVen via en VGA kabel, og jeg må jo si at det så veldig pent ut. Spill og filmer var knallfint, kjørte en 720p film, og det så dritfint ut. Men åssen funker det via VGA? Får du penere bilde om jeg hadde kjørt gjennom HDMI?

Men når jeg sitter ca 3,5 meter fra TVen, så er det litt småvanskelig å se skrift o.l. i Firefox eller bare skrivebordet når jeg kjører 1024x720, jeg må sitte og myse litt. Går helt greit, men litt slitsomt i lengden. Måtte faktisk sette ned oppløsningen til 800x600 etter en stund for at det skulle bli behagelig for øynene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •