HD crt tv ønskes sterkt. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasWH
    I hodet, kanskje.. Men jeg ble nå født en gang på 1970-tallet!
    Jeg også:-) Fint du tok kommentaren min slik. Jeg angret litt på at jeg var så "krass" mor deg..ops:

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med at det ikke er noen fast oppløsning på crt skjermer? om man ser nært inntil så ser en jo tydelig at den er oppbygd av "piksler"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hva mener du med at det ikke er noen fast oppløsning på crt skjermer? om man ser nært inntil så ser en jo tydelig at den er oppbygd av "piksler"
    Cathode ray tube - Wikipedia, the free encyclopedia
    CRT resolution
    Dot pitch defines the "native resolution" of the display, assuming delta-gun CRTs (although this is not really a native resolution like on flat panel displays, because these dots aren't real subpixels). In these, as the scanned resolution approaches the dot pitch resolution, moiré (a kind of soft-edged banding) appears, due to interference patterns between the mask structure and the grid-like pattern of pixels drawn. The term stripe pitch defines resolution of aperture grille monitors. These monitors do not suffer from vertical moiré, however, because the phosphor stripes have no vertical detail. The aperture grille is something like a picket fence, in that it has vertical slots between metal strips. In smaller CRTs, these strips maintain position by themselves, but larger aperture-grille CRTs require one or two crosswise (horizontal) support strips. However, these strips are nearly invisble on the display. Sony Trinitron™ CRTs use aperture grilles, and their faceplates are toroidal, although the greatly differing radii of curvature make a Trinitron CRT's faceplate seem cylindrical.
    Siden linjedobling gjøres med et digitalt minne på et par linjer eller et par fields, så er jeg enig med Håkon i at det er nært beslektet med skalering, selv om deinterlacing kanskje er et bedre begrep (alt er uansett digital filtrering i tid og rom).

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    36" er den som best tilbakemelding, men det er en 4:3 tv så du mister mye størelse på 16:9 tv sendinger.
    Utover det så ser det ut som om tv-en er en liten godsak.

Billedkvaliteten er nok super!

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Eg kan ikkje fatte at nokon ein gong vurderar 4:3 igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Eg kan ikkje fatte at nokon ein gong vurderar 4:3 igjen
    Selv om man mister en del på 4:3, så vil likevel 16:9 sendinger bli mye større på en 4:3 36" enn den 4: 28" jeg har nå. Så gærlig blir det ikke. Det blir et stort monster, men tenkt på den deilige bildekvaliteten da:-D

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetsten
    Det blir et stort monster, men tenkt på den deilige bildekvaliteten da:-D
    Konkluderer du med "deilig bildekvalitet" kun ut i fra faktumet at det er en crt? Det høres merkelig ut synes jeg.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har SETT en HD-CRT??
    Lurer på om det er så fantastisk.
    En grunn til at CRT fremdeles har så bra rykte på seg er uten tvil at det er små skjermer som passer til TV-sendinger.
    Hadde du komprimert Pioneer Kuro 5090 ned til 32" eller 36" ville bildet sett mye bedre ut på SD.
    Jeg har sett mye på Sony sin toppmodell i Norge, 36" (hadde den selv ett år, og solgte til kompis for 2år siden), denne kostet ca 35.000 på Sony-senteret for 3-4år siden.
    Den er IKKE særlig godt på f.eks. PS3, der foretrekker jeg min snart 3år gamle plasma. LG har meget god behandling av SD, og var den skjermen som var nærmest CRT i kvalitet når jeg byttet ut min "super"-CRT.

Apropos skjermene du nevner ville jeg nesten heller gått for 34" 16:9 enn 36" 4:3. Sikkert bra skjermer begge deler.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet en del med HD monitorer. Riktignok ikke på hele 36”, men jeg kan skrive under på at billedkvaliteten er meget god. Crt kan produsere bedre farger, dypere sort og langt høyere kontrast enn det plasma og lcd har gjort til nå.

Crt er da meg bekjent bedre på bevegelser også… Å spille på en SD crt er selvsagt en liten nedtur, men her er det snakk om HD så jeg kan aldri se for meg at det skulle se fælt ut. Trolig er det veldig rene farger og lite støy.

Plasma er det systemet som ligner mest på crt, men som alle vet har plasma fremdeles noen flygende hyper irriterende barnesykdommer og den aller verste er selvsagt IR!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Jeg har jobbet en del med HD monitorer. Riktignok ikke på hele 36”, men jeg kan skrive under på at billedkvaliteten er meget god. Crt kan produsere bedre farger, dypere sort og langt høyere kontrast enn det plasma og lcd har gjort til nå.
    Tror dere som sammenligner sort-nivå på CRT mot plasma ikke er helt up to date på det som har skjedd de siste årene.

Ta for eksempel Sony PVM-20L5. Det er en HD-CRT som ble testet opp mot en del flatskjermer for 5 år siden. Den slo naturligvis alle flatskjermer i testen med et sortnivå på 0.01 cd/m2. Det var ikke mange sesonger siden slike tall var helt utenkelig for en flatskjerm.

Årets generasjon Pioneer Kuro er blitt klokket inn på 0.0031 cd/m2. Det er 3 ganger så sort som Sony-skjermen.

ANSI-kontrasten (9x9) på Sony PVM-20L5 ble klokket inn på 75:1. De fleste CRT-skjermer pleier å ligge på området 100-250:1

Fjorårets gen. Pioneer Kuro er blitt målt til 2,600:1 (16x16).

Og når det gjelder farger, har ofte de dyrere flatskjermene mange kalibreringsmuligheter for å oppnå korrekt fargegjengivelse. De CRT-TV`ene jeg har hatt har ikke hatt spesielt mye justeringsmuligheter.

BTW. Jeg håper du sitter nærme TV`en. En må vel sitte noe sånt som 1-2m unna en 32-34" for at øynene skal dra nytte av den ekstra oppløsningen.

Men for all del. Om det jeg sier høres helt galt ut, og 34" effektiv bildeflate, dårlig garanti, 4:3 format og vekt på over 100kg frister - så løp og kjøp! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NTSC mot Pal

Vet du hva Håkon, Det frister:-D Men det er en ting jeg lurer veldig på og jeg har egentlig ikke fått noen helt gode svar fra noen jeg kjenner.

Alle de Crt HD tvene jeg har funnet er fra USA og er enten oppgitt med NTSC tuner eller med NTSC tuner og NTSC farger på video specs.

Jeg skjønner så klart at det da ikke er mulig å kjøre pal TV gjennom coax. Men hva ville skjedd om jeg kjøpte en slik TV og koblet til norsk TV med HDMI, eller hva med Pal dvder, playstation spill xbox og lignende gjennom scart eller component. Ville det da gå galt?

Hvis dette ikke fungerer finnes det noen omformaterer eller noe som gjør at jeg kan kjøpe en NTSC TV og kjøre Pal signaler til?

Om noen har en løsning eller svar så si gjerne ifra.

Kjipt å betale 5-6000 kroner for en TV sendt over atlantern for så å finne ut at den bare fungerer på PS2 importspillene mine og intet annet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror muligens du kan finne pal hd crt i australia... De solgte det iallefall før...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som du også må huske er kalibrering. Siden du virker som en ganske så kvalitetsbevisst person (noe ikke alle setter pris på hele tiden, tro meg), så lønner det seg å skaffe seg oversikt over, kunnskap om og utstyr til kalibrering av skjermer. Nøkkelord: D65, Rec. 709, grayscale tracking og gamma.

Sjekk om skjermen du kjøper har de nødvendig innstillingsmulighetene for å justere slikt. Hvis man først kjøper en skjerm for å få skikkelig billedkvalitet så holder det ikke å ta den ut av esken og skru på kun lysstyrke og kontrast. Strengt tatt så vil en del flisespikkere si at det er umulig å si om en skjerm er bra eller ikke før den har blitt kalibrert skikkelig.

Selv er jeg i den gruppen som mener at problemet med markedet i dag er at skjermene ikke er store nok, kvaliteten er allerede mulig å få opp på et akseptabelt nivå. IMO så er ikke 50" stort nok for å utnytte HD.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

her er en fra austraila

http://cgi.ebay.com.au/SAMSUNG-32-widescreen-16-9-HD-CRT_W0QQitemZ250383516034QQcmdZViewItemQQptZAU_Tel evisions?hash=item250383516034&_trksid=p3286.c0.m1 4&_trkparms=66%3A2|65%3A1|39%3A1|240%3A1318

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •