Panasonic Plasma: aldring og sortnivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 69
    Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic Plasma: aldring og sortnivå

Jeg vil gjerne meddele noen observasjoner jeg har gjort på familiens TH42PV70.

De siste månedene har jeg følt at dette apparatet har fått dårligere sortnivå. "Absolutt sort" er ikke så sort som det en gang var. I 2.etg har vi et apparat fra forrige generasjon (TH37??60) - og apparatet har visuelt bedre sortnivå.

Jeg har tilgang på EyeOne II måleprobe, og i går gjorde jeg en måling av apparatet. Det viste seg at absolutt sort nå er 0.2 cd/m2.

Jeg gjorde tilsvarende målinger for ganske nøyaktig et år siden, og da målte apparatet 0.13 cd/m2!!!

Hva har skjedd? Er dette normalt? Den et år eldre 37 tommeren kan ikke vise til samme negative utvikling. Apparatet har samme sortnivå som nytt (0.11 cd/m2).

Jeg lurer på hva SIBA.no vil si hvis jeg prøver på en reklamasjon.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod

De siste månedene har jeg følt at dette apparatet har fått dårligere sortnivå. "Absolutt sort" er ikke så sort som det en gang var. I 2.etg har vi et apparat fra forrige generasjon (TH37??60) - og apparatet har visuelt bedre sortnivå.

Jeg har tilgang på EyeOne II måleprobe, og i går gjorde jeg en måling av apparatet. Det viste seg at absolutt sort nå er 0.2 cd/m2.

Jeg gjorde tilsvarende målinger for ganske nøyaktig et år siden, og da målte apparatet 0.13 cd/m2!!!

Hva har skjedd? Er dette normalt? Den et år eldre 37 tommeren kan ikke vise til samme negative utvikling. Apparatet har samme sortnivå som nytt (0.11 cd/m2).

Det er ikke noe som kan korrigeres med sortnivå-justeringen?

Ellers så er det jo en kjent sak at den blå fosforen i skjermen aldres hurtigere, noe som medfører et gulskjær i bildet etterhvert - er ihvertfal, et vanlig syn på en del slitne gamle plasma-tver.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er bortkastet med reklamasjon. Det vil bare bli mye arbeid og ikke føre fram! Det er også noen som mener at kvaliteten på en del av komponentene som er brukt i Panasonic PA50 og PA/PV60 er bedre enn på PV70, så det kan muligens ha noe å si. Men fosforet eldes i alle plasma-skjermer, så akkurat der står de likt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...i utgangspunktet så må du sørge for å ha helt like forhold og ideelt absolutt mørke i rommet når du skal sammenligne laveste sortnivå før og etter, er du sikker på at du har kontroll på dette?
    I tillegg så er EyeOne måleproben ikke i stand til å måle godt/nøyaktig ved så lave nivåer som 0,2 cd/m2, og slett ikke kapabel til å gi noe realistisk måling under 0.2 cd/m2.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1

Ellers så er det jo en kjent sak at den blå fosforen i skjermen aldres hurtigere, noe som medfører et gulskjær i bildet etterhvert - er ihvertfal, et vanlig syn på en del slitne gamle plasma-tver.
    Det at det blå plasma cellene slites og avgir mindre lysstyrke enn de andre Røde og grønne cellene er vel et kjent fenomen ja. Ellers vil vel det ikke påvirke det absolutte sortnivået skjermen skulle klare, selv om det vil gå utover fargetemperaturen og kontrasten.

Ellers kan det kanskje være en eller annen instilling i skjermen som har blitt satt feil. tenker da f.eks på om det finnes en instiling for om den mates med inngangs signaler fra PC med (0-255) i stedet for for video (16-235).

Sette 0-255 instillingen i TVen den mottar 16-235 signaler fra en BD spiller, vil sortnivået bli redusert.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1

Nei desverre. Selv om man går inn i servicemenyen og skrur ned både lysstyrke, R-CUT, G-CUT og B-CUT blir man ikke kvitt biasen i sortnivået. Om man velger Dynamic, Normal eller Cinema modus kommer man ikke noe nærmere sort. Det er altså ingen justering tilgjengelig som fikser dette (etter hva jeg kjenner til).

Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det er bortkastet med reklamasjon. Det vil bare bli mye arbeid og ikke føre fram! Det er også noen som mener at kvaliteten på en del av komponentene som er brukt i Panasonic PA50 og PA/PV60 er bedre enn på PV70, så det kan muligens ha noe å si. Men fosforet eldes i alle plasma-skjermer, så akkurat der står de likt.
    Jeg kan ikke tro at aldrene fosfor er det som er problemet. Fosfor som har redusert fotoneksitasjon vil ikke medføre dårlig sortnivå etter mitt hode (heller tvert om).

Sitat Opprinnelig postet av AlmaRex
    ...i utgangspunktet så må du sørge for å ha helt like forhold og ideelt absolutt mørke i rommet når du skal sammenligne laveste sortnivå før og etter, er du sikker på at du har kontroll på dette?
    I tillegg så er EyeOne måleproben ikke i stand til å måle godt/nøyaktig ved så lave nivåer som 0,2 cd/m2, og slett ikke kapabel til å gi noe realistisk måling under 0.2 cd/m2.

Kjører måling med samme forutsetninger som for et år siden. Faktisk så er det ikke noe problem å se forskjellen i sortnivå på de to nevnte apparatene. Selv om man må løpe noen meter mellom de. 70-generasjonen skal da ha både bedre kontrast og sortnivå sammenliknet med genrasjon 60?

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ellers kan det kanskje være en eller annen instilling i skjermen som har blitt satt feil. tenker da f.eks på om det finnes en instiling for om den mates med inngangs signaler fra PC med (0-255) i stedet for for video (16-235).

Sette 0-255 instillingen i TVen den mottar 16-235 signaler fra en BD spiller, vil sortnivået bli redusert.
    Nei, man har ikke noen mulighet å veksle mellom normal/expanded videonivåer. Dette er nok uansett ikke relatert til problemet.

Det kan være en servicemann kan ha mulighet til å justere "forspenningen" på selve panelet.

Jeg kommer nok å kryss/dobbel-sjekke målingene en gang til. Så får vi se om jeg lufter saken med Panasonic Norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    70-generasjonen skal da ha både bedre kontrast og sortnivå sammenliknet med genrasjon 60?
    Begge er oppgitt med en kontrast på 1:10 000. Men som de fleste her på forumet vet godt; Teoretisk oppgitt kontrast og reell kontrast er to forskjellige verdener. Jeg opplever egentlig ikke at Panasonic PWDH7 eller PWD8 har noe dårliger sortnivå enn PV70, selv om de to første er eldre skjermer med "bare" 1:3 000 og 1:4 000 i kontrast. Så du gjør riktig i å heller måle fremfor å stole på "skryt" fra produsenten. Jeg er ihvertfall ikke overrasket om PV60 måler vel så godt som PV70.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg er ihvertfall ikke overrasket om PV60 måler vel så godt som PV70.
    Ikke overrasket? Man bør vel minimum kunne forvente at en ny generasjon er på par med den gamle? Det ville vel være en smule overraskende om et eldre panel måler bedre på kontrast enn et nyere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke overrasket? Man bør vel minimum kunne forvente at en ny generasjon er på par med den gamle? Det ville vel være en smule overraskende om et eldre panel måler bedre på kontrast enn et nyere?
    Selvsagt vil en produsent hevde at nykommeren er bedre enn forgjengeren. Hvordan tror du ellers at de skal få folk til å bytte ut skjermene sine? Men når du har eid så mange flatskjermer (LCD/plasma) og CRT-apparater som jeg har fått lov til (av kona), så skal jeg love deg at ingenting overrasker lenger.

Ofte er det slik at en ny generasjon skjermer har visse fordeler i forhold til forgjengeren, men jeg har selv opplevd flere ganger at det har gått på bekostning av andre egenskaper. Ellers kan du risikere at prisen går opp (kvalitet koster, dessverre).

Eks.
    Da Pioneer kom med sin førstegenerasjon Kuro-skjerm (508/428), så var mange over seg av begeistring for sortnivået. Helt til de oppdaget at sortnivået hadde gått til dels kraftig ut over lysutbyttet.

Eks.2: En del har i disse dager kjøpt Philips 7403 eller 9603 og er godt fornøyde. Men jeg har et par eksempler på noen som kjøpte den nye topp-modellen 9803, altså en Led LCD, som leverte skjermen tilbake fordi innsynsvinkelen var for dårlig. De endte opp med 7403.

Eks.3 Den gamle Panasonic PA50 fra 2005 kan ikke måle seg med Panasonic PX80 på sortnivå. Men den gamle er bedre på SD-kilder (480/576) og har en bedre fargebalanse enn den nye skjermen (ifh. rec709). På HD er forholdet motsatt. Her handler det altså om å gi og ta, og der nye produkter er gode på noen områder (spesielt det som er "inn" det aktuelle året), så har det i noen tilfeller gått på bekostning av andre egenskaper.

Men om jeg skulle gå tilbake til de flat-skjermene som befant seg på markedet i f.eks. 2003 og gjerne kostet over 100 000 kroner, så har det tross alt skjedd en positiv utvikling.

Så jeg krysser fingrene for at Panasonic TX-P50V10 tar både SD og HD på strak arm, og med en gamma og fargerom helt i henhold til standarden. Da blir jeg fornøyd. Vi får bare håpe at prisene ikke blir for avskrekkende.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god respons, men jeg har kryssjekket den refererte 37' (som er en tidligere generasjon- 60), og den måler nå 0.09 cd/m2 med samme probe. Man skal aldri si aldri, men jeg mener at både målinger og visuell sjekk viser at 42' har et dårligere sortnivå.

I en av servicemenyene er det referert til "aging" - noe som merkelig nok ikke gir noe annen informasjon enn å vise diverse testbilder på skjermen. Uansett fikk dette sammen med en kommentar fra en kamerat meg til å tenke på at Panasonic kanskje har en form for automatisk kompensasjon av aldring i panelene. Og dette er hva jeg fant:

Denne grafen viser da tydelig at lysstyrken øker i løpet av de 5000 første timene. Jeg regner med at dette er pga. elektronisk kompensasjon, og ikke de fysiske egenskaper til selve plasmapanelet. Det kan jo være at denne kompensasjonen også drar opp det absoluttet sortnivået.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne grafen viser da tydelig at lysstyrken øker i løpet av de 5000 første timene. Jeg regner med at dette er pga. elektronisk kompensasjon, og ikke de fysiske egenskaper til selve plasmapanelet. Det kan jo være at denne kompensasjonen også drar opp det absoluttet sortnivået.
    Dette er utrolig interessant! Det var helt ukjent for meg, og denne typen realkunnskap trenger vi mer av her på forumet!! Stå på og gjør gjerne flere målinger, enten med disse skjermene eller med senere skjermer.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg graver videre....

Jeg har funnet noe stoff om hvordan plasmapaneler drives. Slik jeg forstår det: lades hver plasmacelle med en "wall charge" som tilsvarer ønsket luminans. Så kommer det et "sustain pulse" (Vsus) som sørger for utladningen. Spenningspotensialet til Vsus pulsen er unik for hvert eneste panel, og er oppgitt på en lapp på selve panelet (sammen med Ve-spenningen og serienummeret).

Det er standard prosedyre for serviceteknikere å justere inn Vsus hvis man har gjort reparasjoner i TV-en. Det ser ut som dette er en enkel prosedyre (kan gjøres med et 100% hvitt testbilde, multimeter og en variabel resistor).

Som dere skjønner ligger Vsus-potensialet fast, så anti-aging kretsløpene er ikke relatert til spenningsnivået på Vsus. Det er nok mer avansert enn som så. Sitatet under kan tyde på at det er signalformen som påvirkes.

The Sustain pulse is developed using a similar circuit as the Scan Pulse. A series of specifically timed pulses are applied to FET drivers creating the distinctive sustain pulse. The drivers switch the voltages (150V, 155V and 175V) at selected intervals determined by the D2 board. The basic waveform remains constant but the exact number of sustain pulses is determined by the amount of luminance required.
    For mitt vedkommende kan de være at Vsus-referansespenningen er feil. Det betyr at apparat må på service (jeg åpner ikke apparatet i garantitiden).

Det siste sitatet er litt OT, men det beskriver kretsene som sørger for høyere dynamisk kontrast:

The Plasma AI (Adaptive brightness Intensifier) circuits analyze the video program level for the distribution of dark and bright components. The upper and lower eight bit video signals are memorized into two Plasma AI processors. The Plasma AI circuits converts the 8 bit signal data to 10 bit signal data. The Flash memories contain the algorithms for the AI circuit. Two AI processors are used to speed up the scanning process and control the number of sustain periods. This increases the brightness and improves the contrast ratio.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg graver videre....

Jeg har funnet noe stoff om hvordan plasmapaneler drives. Slik jeg forstår det: lades hver plasmacelle med en "wall charge" som tilsvarer ønsket luminans. Så kommer det et "sustain pulse" (Vsus) som sørger for utladningen. Spenningspotensialet til Vsus pulsen er unik for hvert eneste panel, og er oppgitt på en lapp på selve panelet (sammen med Ve-spenningen og serienummeret).

Det er standard prosedyre for serviceteknikere å justere inn Vsus hvis man har gjort reparasjoner i TV-en. Det ser ut som dette er en enkel prosedyre (kan gjøres med et 100% hvitt testbilde, multimeter og en variabel resistor).

Som dere skjønner ligger Vsus-potensialet fast, så anti-aging kretsløpene er ikke relatert til spenningsnivået på Vsus. Det er nok mer avansert enn som så. Sitatet under kan tyde på at det er signalformen som påvirkes.

For mitt vedkommende kan de være at Vsus-referansespenningen er feil. Det betyr at apparat må på service (jeg åpner ikke apparatet i garantitiden).

Det siste sitatet er litt OT, men det beskriver kretsene som sørger for høyere dynamisk kontrast:
    Ser ut til jeg var på riktig spor her:

Panasonic cops to rising black levels in its plasma HDTVs, but questions still remain -- Engadget

Nå er det bare å returnere hele TV-en til Elkjøp :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, dårlig nytt, gjelder dette alle Panasonic plasma tv'er?
    Også de med NeoPDP panel?

Det er jo LITT lureri å sette sortnivået til max og så over tid senke det enten for å forlenge levetiden eller tvinge brukerne til å se etter nye tv'er uten å tydelig formidle at tv'en er laget slik...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic förlorar svärtan med tiden

Ägare till Panasonic-plasmor har rapporterat att lägsta svärtenivån förändras automatiskt med tiden. Nu bekräftar Panasonic att detta inte är ett fel utan ett sätt att "optimera bildprestandan".

Hemmabioentusiaster vet att svärtan är en kritisk punkt för bildkvalitet. Djup svärta betyder inte bara mer dynamik utan bidrar till bättre färghantering över hela skalan och ger "tryck" i bilden. Efter Pioneers sorgfälliga bortgång från plasmascenen anses det generellt att Panasonic har tagit över ledarrollen när det handlar om bra plasma-tv med djup svärta.

På grund av allt detta väckte det en viss uppmärksamhet när rapporter från amerikanska avsforum.com kom in som hävdade att ljusnivån på en Panasonic G10 hade höjts över en natt och därigenom försämrat bildkvaliteten. En kort tid därefter hävdade flera Panasonic-ägare att detta fenomen drabbat även deras apparater, på modeller både från 2008 och 2009.

Nu har Panasonic officiellt svarat på vad det här handlar om. Detta rör sig inte om ett fabrikationsfel utan är en inbyggd funktion för att som Panasonic uttrycker det "uppnå optimal bild under apparatens hela livstid". Nedan följer det fullständiga uttalandet:

Panasonic Viera plasma HDTVs deliver exceptional picture performance throughout the lifetime of these products. Various elements and material characteristics of all electronic displays change with use over time. In order to achieve the optimal picture performance throughout the life of the set, Panasonic Viera plasma HDTVs incorporate an automatic control which adjusts an internal driving voltage at predetermined intervals of operational hours.

As a result of this automatic voltage adjustment, background brightness will increase from its initial value. After several years of typical use, the internal material characteristics will stabilize and no additional automatic voltage adjustments are required. The Black Level at this stabilized point will yield excellent picture performance.

The newest Viera plasma HDTVs incorporate an improved automatic control which applies the voltage adjustments in smaller increments. This results in a more gradual change in the Black Level over time.

Fortfarande kvarstår dock många frågor. Varför har inte Panasonic informerat om att deras plasmor automatiskt kommer justera upp ljusstyrkan? Hur täta är dessa intervaller? När är komponenterna "stabiliserade" så att fler justeringar inte är nödvändiga? Hur stor skillnad är det mellan initial svartnivå och efter den sista justeringen? Vilka är de nya modeller som justerar svartnivån i mindre steg? Hur kommer Panasonic att agera gentemot de klagomål som har kommit in?

Prylportalen har sökt Panasonics svenska representant utan resultat.
    Panasonic förlorar svÀrtan med tiden - Prylportalen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme opplevelse av min 2 år gamle Panasonic px80 den har helt klart mistet mye av svartheten. Virker mer grå enn svart nå, det er ganske tydeligt

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Veldig fin tråd, frod, og ikke minst bra at du faktisk har dokumentert dine målinger før/etter! Jeg har kun hatt Pioneer-plasmaer over tid, og der har jeg ikke sett noe til dårligere sortnivå, men nå har jeg ikke vært like lur som deg og faktisk målt før og etter heller...

At plasma-TVen KAN få dårligere sortnivå ettersom cellene eldres er jo i det minste teoretisk naturlig, da nettopp "sort" er det plasma-teknologien gjerne kan slite litt med, ettersom det faktisk krever en hel del energi å "bremse" den gjengivelsen også. Får dermed cellene lavere spenning / responderer dårligere som følge av slitt phosphor er det dermed ikke umulig at nettopp lavere sortnivå er resultatet.

Spent på om du får noe ut av et opphold på verksted da, kan vel kanskje egentlig ikke regne dette som en "defekt", men at det uten tvil er en svakhet Panasonic, og da sikkert også en øvrige andre produsenter, burde adressert hersker det vel liten tvil rundt!

Newcomer Kuroman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ting skjer!

I forhold til påstander om redusert sortnivå og dermed synlig redusert bildekvaliet på Panasonic har det vært en utvikling siste uke.
    Søksmål, såkalt class action er foretatt av en gruppe misfornøyde kunder i USA. Grunnlag: Kjøpt vare har ikke lovet kvalitet.

Samtidig har CNET ved test av to tv fastslått at disse har hatt en reduksjon i kvalitet på sortnivå som klart ligger utenfor det påregnelige.
    Panasonic’s 2009 modell TC-P42G10 and TC-P50G10 svartnivå endret seg fra.008 ft. lamberts til .023 ft. lamberts etter 1500 timer. I et mørkt rom er dette en endring man ser.

CNET sier at grunnlaget for bastante konklusjoner er noe tynt, men mener at
    deres testresultater gir grunnlag for en nedvurdering av karakterer gitt på 2009 modellene.

Tests point to extent of loss in Panasonic plasma black-level performance | Crave - CNET

De skriver f.eks. : "We consider black-level performance the most important aspect of picture quality....." Er 100% enig i den uttalelsen og er litt tvilende mht. hvorvidt Panasonic snur seg rundt raskt nok til å få rettet dette opp i 2010 modellene.
    Panasonic selv sier i sin offisielle uttalelse, uten å vedgå noen som helst problemer at modeller i 2010 vil ha en "more gradual change in black levels over time."
    Hvorfor skal de endre dette om det ikke representerer en feil ved 2009 modellene og det faktisk er slik at den inkorporerte teknologi for tilføring av strøm til fosforcellene overkompenserer i forhold til aldring?

Man kan jo her spekulere i at feil det her er snakk om ikke lar seg løse ved enkel firmware- update, men at apparatet må på verksted. Da løper millionene styggfort.......
    Tradisjonelt sett sitter innrømmelser svært langt inne i slike selskap, ref. Toyota.

Hilsen.

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg skuffa over Panasonic! Var ikke klar over dette, men det ser jo ut til å være et faktum på alle deres modeller - at svartnivået blir dårligere etterhvert. Det er jo helt latterlig...!!

Ja ja, tror jeg beholder min KRP-500M leeeeenge enda..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som nesten var blitt klar for min første Panasonic Plasmaskjerm etter å ha nesten kommet over innbrenningsfrykten... Og nå dette?..
    Da blir det kanskje LCD igjen allikevel, da...
    :-(

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •