Panasonic Plasma: aldring og sortnivå - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 69
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ikke overrasket? Man bør vel minimum kunne forvente at en ny generasjon er på par med den gamle? Det ville vel være en smule overraskende om et eldre panel måler bedre på kontrast enn et nyere?
    Jeg betalte 16000 for min PV60 37" så jeg vil jo helst den skal holde noen år, og være vel så god som en ny til 6000.
    Men, som alle vet er det nyheter med løfte om fantastiske forbedringer der selger, og en test i et blad siger lite om hva fremtiden vil bringe.
    Jeg har ikke mulighet for å måle sortnivå, men har en DVE testplate, kan den brukes til noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme opplevelse av min 2 år gamle Panasonic px80 den har helt klart mistet mye av svartheten. Virker mer grå enn svart nå, det er ganske tydeligt
    Ja, det er det samme hos min mor. Nå har hun levd med PX80 i et halvt år, og da vi vekslet tilbake til Panasonic TH-37PA50, var den gamle skjermen mindre grå og gav et skarpere bilde. Ut med PX80 og inn igjen med gode, gamle PA50!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg er heldig, men har ikke merket noe forskjell på min skjerm. Ikke enda ihvertfall.
    Har en pv42th**, kostet 12k for ca par år siden. Gir enda fin svartfarge.
    Topp tv så langt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en g10 46 brukt ca 500 timer,synes sortnivå er bedre nå enn den var som ny,bildet har blitt bedre både på sd og hd,får håpe det holder seg slik,har brukt DVE dvd så jeg har synlig forbedring.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare plasmateknologi, og bare Panasonic, som har dette problemet? Blir det verre og verre eller stopper utviklingen opp med tiden?

Har lest en del om Panasonic sine plasmaskjermer nå fordi jeg sikler på G20 42".

Kom over denne testen hos hdtvtest.co.uk der de i sin omtale av G20 har dette å si om aldrende plasmaer fra Panasonic:

Sitat Opprinnelig postet av hdtvtest.co.uk
    (...........)
    Should you be concerned when buying a 2010 Panasonic plasma television? Our opinion is “no” for the following reasons:

* While there exists a handful of subjective anecdotal reports, at this time of writing there is no concrete evidence showing that European and British sets are similarly affected by this loss in black-level performance; and
    * Measurements on a couple of American 2009 samples suggest a threefold rise in black level after 1500 hours of use. Assuming that the black level on the Panasonic TX-P42G20 will increase by the same factor, it’s still going to be a respectable 0.06 cd/m2 which is generally adequate to produce deep blacks.

Disclaimer: This information has been included in this review for completeness… we hope that it will not be taken out of context, or blown out of proportion.
    Argumentet som jeg lettest kjøper er at en eventuell tredobling av svartnivået på G20 betyr at målingen går fra 0,02 til 0,06. Fremdeles akseptabelt for mange vil jeg tro. Med utgangspunkt i det er det vel ikke så skremmende at man bør slå fra seg planer om Panasonic plasma?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argumentet som jeg lettest kjøper er at en eventuell tredobling av svartnivået på G20 betyr at målingen går fra 0,02 til 0,06. Fremdeles akseptabelt for mange vil jeg tro. Med utgangspunkt i det er det vel ikke så skremmende at man bør slå fra seg planer om Panasonic plasma?
    Nei, absolutt ikke. Det ser ut til at de nye skjermen er såpass brukbare på sortnivået at de bør tåle enn viss svekkelse over tid - selv om det naturligvis ikke er helt ideelt.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men er dette fenomenet særlig for nye plasmaer?
    Gunnen til at jeg spør er fordi jeg har en snart 4 år gammel Panasonic TH-PV60.
    Den har vært flittig brukt i de 4 årene, og jeg kan ikke påstå at den har tapt seg i billedkvalitet overhodet.
    Som jeg har skrevet i flere andre tråder, hadde vi en LG 50PS8000 på "besøk" hjemme. Men vi benyttet oss av angrefristen for netthandel da vi synes våres 4 år gamle Panasonic gav oss like gode bilder, og Panasonicen var markant mye bedre på SD og TV-signaler.

Ikke synes jeg sortnivået på den gamle Panasonicen stod tilbake for den nye LG-en, som har blitt rangert høyt i mange tester.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er meg bekjent kun Panasonic dette er registrert på. Ikke f.eks. Samsung eller LG.

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For interesserte, her er linken til debatten på Avsforum.com.
    Denne har pågått siden ultimo juli -09 og tråden er nå oppe i gode 252 sider...

CNET har sett videre på saken og har fått følgende svar fra Panasonics Senior VP Bob Perry angående problemet:
    Since the TVs work as designed, there's nothing to fix.
    Videre sier han bl.a.:
    As for your specific question, companies in the consumer electronics business, including Panasonic, only specify the initial values of their displays and do not project those values into the future.
    Han forsøker å bagatelisere problemet, og sier som det står over at de ikke har noen plan om å fikse det.

I følge samme CNET artikkel sier den den anerkjente kalibratoren D-Nice basert på sitiering fra kilder i Panasonic følgende:
    "It seems as if Panasonic Engineering goofed on a portion of their software that modifies the pixel voltage levels periodically. All plasmas have a voltage control system that adjusts pixel voltage at predefined hours of use to ensure pixels do not misfire. However, Panasonic's software seems to be going overboard in this area. The end result is an elevated idle black that worsens as more hours are clocked on the display."
    Usikkerheten er stor og debatten som følger er en blanding av sinte og fortvilede forbrukere som enten opplever, eller frykter, at deres dyrkjøpte produkter ikke skal være det de har betalt for, og andre som anser oppstyret som massehysteri drevet av noen få misfornøyde "TV-ekstremister". Og til slutt er det en god del som rapporterer at de ikke har merket noe på sine produkter (særlig G10 eiere).

Problemet skal som nevnt tildigere i tråden gjelde 2008- og 2009-generasjonene av Panasonic plasma. Hva som skjer i 2010 er uvisst, men de skal etter sigende ha gjort endringer på de nye modellen og vi får bare håpe at de har tatt dette på alvor og at produktene holder det de lover i mange år fremover og at dette nå er historie. Vi får også håpe at det kun blir et fåtall av 2009-kjøperne har vært uheldige og at Panasonic tar ansvar og fikser problemet for de som har blitt rammet.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kompis av meg har hatt en Pioneer LX 5090 i CA et år nå, blir brukt hver dag, både til film,spill og vanlig TV-bruk etc.. mye bruk altså.. også denne virker tilsynelatende til å ha fått et noe dårligere sortnivå enn når den var ny.

Det er ikke snakk om noe voldsomt, men nok til at man legger merke til det..
    det har også vært antydet at dette ikke er noe unormalt ( uten å nevne hvem som sa det...)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer også på 2010-modeller?

Sakset fra tilfeldig innlegg på AVSforum:

You are taking a chance buying a 2010 model.
    D-Nice has said several times that Panasonic did not fix the black level problem in the 2010 models.

I would wait for the 2011 models.
    Har ikke rukket å lese gjennom på langt nær alt i denne tråden, men hvis dette stemmer er det kanskje greit å ta med i betraktningen i forhold til nye 20-seriene!

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette hadde vært ett problem som var så ille at det hade gått ut over salget til panasonic,ville de nok ikke vidreført dette på nye modeller,tror det er litt massehysteri i enkelte tråder,tror nok den vanlige tv titter ikke vil merke noe om det blir 0,xx dårligere sortnivå.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis det er reelt, noen jeg tror det kan være. Ellers ville ikke så mange hengt seg opp i det nå, og vi ville hørt om det tidligere hvis det var tilfelle på 2006-2007 modeller også.
    Vel, hvis det er reelt, så er jeg nå virkelig skuffet over Panasonic.
    Som jeg har skrevet i andre tråder, så virker det i senere tid til at kvalitet, holdbarhet og kvalitetssjekk er sterkt dalende for tiden.
    Ting skal være nyest, raskest, tynnest og best akkurat nå.
    Så sitter vi forbrukere igjen med tv-en som taper kvaliteten på kort sikt, støyende skjermer, clouding og alt mulig vil leser om på tv-ene fra det siste års tid.
    Og vi aner jo ikke hva vi har i vente.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme har jeg en PX80 og har selv lurt på hvorfor sort ser så blasst ut på den. Har jo selvfølgelig ingen målinger og har derfor gått rundt og lurt på om jeg har fått dårligere syn. Det spørs om det ikke kan være relatert til denne saken da... :neutral:

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo en G10 så tiden vil vise,er så utrolig fornøyd med denne tven men blir det godt merkbart dårligere vil min neste tv ikke bli panasonic.Men da må jo også alternativene blir bedre enn de er i dag.Mine foreldre har 50 px8 som har blitt brukt fra morgen til kveld i ett par år,ingen forandring å se på denne ennå ihvertfall.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lest flere innlegg som dette på utenlandske forum:
    Hjemme har jeg en PX80 og har selv lurt på hvorfor sort ser så blasst ut på den
    Når en god del brukere faktisk har tenkt over og irritert seg over tap av sortnivå, uten først å ha blitt gjort oppmerksom på det, er det etter min mening snakk om et reelt problem.

Vi får bare håpe at dette kun er en feil ved noen få av 2008-2009 apparatene. De innrømmer jo å ha lagt inn en justering som skal fungere gradvis over flere år, men virker som denne har løpt litt løpsk (i enkelte apparater?).

Ville vært rart av Panasonic ikke å rette opp dette nå i 2010 modellene, men som jeg nevnte i et tidligere innlegg, er det rapporter fra andre forum om at det ikke er fikset og utfra måten Panasonic har håndtert dette er det skjellig grunn til å være skeptisk.

Panasonic produserer etter alle solemerker kanskje de beste TV'ene på markedet for tiden, og da er det synd om noe slik skal ødelegge dette. Vi får bare håpe at det er et marginalt problem og at det ikke rammer 2010-modellene. Tiden vil vise hva som skjer, men Panasonic er etter min mening i en meget utsatt posisjon og de har mye å tape. Jeg er i hvert fall blitt mer skeptisk til Panasonic.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo ikke slik at bildet er direkte dårlig, men det merkes godt de få gangene jeg ser film i stuen med lyset dempet. Synes fortsatt at bildet er bra i forhold til prisen, men må innrømme at om jeg hadde kjøpt en dyrere modell hadde jeg blitt skikkelig sinna.

Vi får håpe at det er mulig å sende inn tv-ene til service og få "problemet" fikset. Synes selv det ville vært en god løsning da de som ikke merker noe problem slipper å foreta seg noe.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic kan vel for så vidt ikke si annet enn det de gjør. Innrømmer de at det er en feil, ville det ha medført at tusenvis av kunder hadde forsøkt å reklamere. Og dersom et slikt krav skulle komme, hvordan skulle Panasonic avgjort om reklamasjonsretten var legitim? Hvor mye tap av sortnivå skulle være akseptabelt, og hvem skulle stått for målingene av tusenvis av skjermer? Panasonic?

Jeg tipper at Panasonic er fullstendig klar over at en del skjermer har dette problemet, og uttaler derfor at 2010-modellene vil ha en mer gradvis økning i lysstyrke. Bare at de sier dette er jo en erkjennelse, mener nå jeg.

Nå kan det og hende at noen skjermer har mer alvorlige feil enn andre skjermer i samme serie. Men det ser nå ikke ut til at dette gjelder alle som har kjøpt Panasonic plasma.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen tanke som slo inn (lite som ellers slår inn på nattevakt):

Leser stadig, blant annet en heldig eier av VT20, at plasma-skjermen bør "kjøres inn". Altså at man skrur ned lys og kontrast de første 100 timene. Er dette nødvendig? I såfall, kan det være en medvirkende årsak til degraderingen av sortnivået?

Jeg kommer til å kjøpe plasma i 2010, og kjekt å vite om man bør "kjøre inn" plasma-skjermen den første tiden...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde innkjøringen var for å gjøre tven mer resistent mot innbrenning. Siden innbrenning ikke er så stort problem lenger vet jeg ikke om innkjøring er så viktig heller med mindre manualen sier så.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •