Piping i plasma - noe å gjøre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Piping i plasma - noe å gjøre?

Jeg har en fire år gammel Samsung plasma 42" tv. Gradvis har tv'en begynt å pipe mer og mer med en høyfrekvent lyd. Nå har dette blitt såpass irriterende at noe bør gjøres, og da er det vel to alternativer: Kjøpe ny tv (siden den jeg har er gammel og ikke en gang HD ready) eller levere til reparasjon.

Er det noen som har noen innspill? Er slik piping (antar det stammer fra noen av kretskortene) vanlig, og evt. lett å reparere? Eller vil dette koste mer enn det smaker?

Tv'en kostet meg 19.000 kroner i 2005. Det koster å være kar....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med garanti? I følge Forbrukerrådet skal en TV vare i mer enn 5 år, derfor gjelder 5 års reklamasjon. Reklamasjonsrett

Men det er klart at en ny TV selv til en tredjedel av prisen du betalte vil gi deg bedre bilde ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helgeo
    Hva med garanti? I følge Forbrukerrådet skal en TV vare i mer enn 5 år, derfor gjelder 5 års reklamasjon. Reklamasjonsrett
    Har snakket med Samsung om dette, og tviler på om de vil godta reklamasjon uten en masse krangling. Samsung hevder at ved 5 års reklamasjon må feilen ha vært på produktet helt fra starten, og kan altså ikke ha kommet til etter hvert.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grenadier
    Samsung hevder at ved 5 års reklamasjon må feilen ha vært på produktet helt fra starten, og kan altså ikke ha kommet til etter hvert.
    Tja. Det kan jo godt ha vært en fabrikasjonsfeil som først har kommet til syne når apparatet har blitt brukt en del. Synes de bør kjenne sin besøkelsestid og sette apparatet i stand, ingen vil vel kjøpe et så dyrt apparat hvis produsenten mener at det ikke skal vare lenger enn 4 år...

Jeg er usikker, men jeg tror kanskje at Samsung tar feil i påstanden sin også. Feil som oppstår innen reklamasjonsfristen som ikke er brukerfeil eller normal slitasje skal dekkes av selger. Rett meg gjerne om jeg tar feil.

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produktet skal fungere i 5 år! garanti fungerer nokk som de sier men reklamasjonsretten fungerer også når feilen kommer i dag

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en slik ekkel pipelyd på vår gamle Sony CRT. Tok kontakt med forhandler, som sendte en servicetekniker som fiksa det enkelt med en slags spray.
    Ellers synes jeg det er ganske arrogant å påstå at feilen må ha vært tilstede i hele produktets levetid for at 5-årsregelen skal gjelde: Hvilken dust av en kunde vil vente i inntil 5 år med å reklamere??!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolf2
    Hvilken dust av en kunde vil vente i inntil 5 år med å reklamere??!
    En som risikerer å ikke få feilen fikset:

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon).
    Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.
    Sakset fra lovdata.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piper plasma'en din? Hmmm. Kanskje den er sulten? Gi den litt ost?

Seriøst. Det skal ikke være sånn hvis det er en mid til high-end modell. Billige flatscreens piper ofte, men ikke dyre.

Fattern har en ny og dyr LG 42", som piper. Men han driter i det sier han. Hehe. Folk er rare.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grenadier
    Har snakket med Samsung om dette, og tviler på om de vil godta reklamasjon uten en masse krangling. Samsung hevder at ved 5 års reklamasjon må feilen ha vært på produktet helt fra starten, og kan altså ikke ha kommet til etter hvert.
    Dette er bare tull. Du skal melde fra om feilen inne rimelig tid etter du oppdager den...det er ikke det samme som at feilen har vært der fra starten.
    Jeg ville kontaktet forbrukerrådet hadde jeg vært deg.

MVH

Tommy

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at det er strøm forsyningen din som lager pipelyden.

En grei ting å fikse på verksted.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammle tv´er som sto i røykfulle rom, hadde en tendens til å lage slik høyfrekvent lyd har jeg blitt fortalt, blir der sigarett røyking i rommet ditt? Kanskje bare et kjerringråd jeg vet ikke sikkert?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krev ditt og krev datt..

Det som ofte er vanlig på en del eldre lcd tv`r er en del komponenter på printkorta som har en egenstøy opp imot 15khz- dette issoleres som regel med en type klarlakk fra fabrikken. Om tvn har blitt veldig varm kan denne lakken fordampe gradvis noe som resulterer i at du vil legge merke til støyen gradvis mer...

Dette bør være enkel skuring for ett verksted å fikse... Kontakt stedet du handlet den ifra eller Samsung og legg frem problemet på en ordentlig måte så skal du se at det går i orden..

MVH
    Lars B

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •