Hvor stor tv må jeg ha? Og hvilken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor tv må jeg ha? Og hvilken?

Det blir enda en hjelp jeg skal ha tv tråd. Jeg skal endelig kaste ut crt'n og kjøpe ny tv. Men jeg trenger litt råd før jeg handler. Bruksområde er 80% tv titting (det blir hd kanaler fra Get når tv'n er kjøpt). De resterende % blir delt på film/xbox/pc. Avstanden fra sofan til veggen der tv'n skal henge er litt over 4m. Og det er fra sofan mesteparten av tv-tittinga foregår. Når jeg skal se film eller game med xbox blir det en god del nærmere i godstolen.

Selv om man kanskje ikke får utbytte av 1080p på 4 meters avstand er vel noe mindre enn 50" ikke å anbefale?
    Og siden jeg skal bruke xbox/pc bør det vel bli lcd? Jeg har sett på Samsung; Bilde - LCD TV | Hi-Fi Klubben: SAMSUNG LE52A676A1W LCD TV men den røde kanten falt ikke helt i smak hos kona. Bildet var derimot veldig bra. Finnes det andre alternativer i samme str som gir like bra sort nivå? Og som ikke koster mer enn Samsunge. 20k er absolutt smertegrensen. Takker for svar.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk søkefunksjonen.
    vi trenger ikke flere kloner av denne tråden. Hver dag er det nytt innlegg med 4meter fra skjerm, 80% tv-titting osv...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet! :-D

Jeg vil anbefale en Pioneer Kuro 50". De er veldig gode på TV-sendinger, og eksemplariske når det kommer til film. Godt sortnivå gir deg en utrolig dybde i bildet. Litt usikker på om du finner de til under 20k, men mener det er i de området de har havnet ned i. Garanterer at designet faller i smak hos kona.

Plasma-panelene er ikke like skarpe som LCD, men det ser du definitivt ikke fra den avstanden.

Selv sitter jeg på 3,5m og ville ikke hatt noe mindre enn 50", men mange klarer seg med 42". Til film er derimot fordel å ha så stor skjermflate som mulig.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man en Kuro for under 20k?

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen blir aldri for stor, det er bare å klemme til

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen som nytt medlem på Forumet!
    Med den avstanden er det nok 50'' og oppover som gjelder.
    Samsungen du linker til er en av de bedre LCDene, og HiFiKlubben kommer relativt godt utav det prismessig... ...Og jeg som trodde at den røde kanten var der for nettopp konene... ;-) (Har hun sett den i virkeligheten eller kun på nett?: Rødfargen ligger på sett og vis litt "innebakt" i det sorte...)
    Jeg ville også vurdert plasmamodeller fra Pioneer (5090), Panasonic (PZ86) og LG (PG7000).
    Lykke til!
    Ellers så skader det ikke å bruke litt tid på å søke her på Forumet ;-)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolf2
    Velkommen som nytt medlem på Forumet!
    Med den avstanden er det nok 50'' og oppover som gjelder.
    Samsungen du linker til er en av de bedre LCDene, og HiFiKlubben kommer relativt godt utav det prismessig... ...Og jeg som trodde at den røde kanten var der for nettopp konene... ;-) (Har hun sett den i virkeligheten eller kun på nett?: Rødfargen ligger på sett og vis litt "innebakt" i det sorte...)
    Jeg ville også vurdert plasmamodeller fra Pioneer (5090), Panasonic (PZ86) og LG (PG7000).
    Lykke til!
    Ellers så skader det ikke å bruke litt tid på å søke her på Forumet ;-)
    Neppe, min W likte den ihvertfall ikke...
    Det er ikke så mange som har rødt "tema" akkurat ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville helt klart gått for en kuro 50". Samboeren min falt pladask for denne. Men merk at hvis du skal se mye tv dagtid med mye lys i rommet ville jeg ha kjøp en lcd istedet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Får man en Kuro for under 20k?
    Kuro kanskje, men jeg så nå at 9.gen. er kanskje litt vanskelig om 20k er absolutt taket. :|

Jeg hadde levd på vann og (knekke)brød noen dager, men det er ikke sikkert trådstarter`s kone liker knekkebrød.

Ellers så er også Jrgn inne på noe viktig - dagslys er ikke Pioneer`s sterke side. Av samme grunn taper de ofte også kampen mot LCD i de sterkt opplyste lokalene hos Elkjøp.

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med nye panasonic som kommer neste mnd?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ jantoreg, beklager å starte en ny tråd om dette men det var vanskelig for meg å få de svarene jeg ville ha av de andre trådene.

Kona mi har ikke sett Samsung i virkeligheten. Kan nok hende hun forandrer mening når hun ser den. Jeg får prøve å lure henne til en tur til hifiklubben. Dere som anbefaler plasma, vil ikke bildet bli dårligere enn lcd når det brukes pc?
    Ellers takker jeg for alle svar. Og kjapp respons var det og. Er det flere som er innom her i arbeidstiden?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pungdoft
    @ jantoreg, beklager å starte en ny tråd om dette men det var vanskelig for meg å få de svarene jeg ville ha av de andre trådene.
    OK!

Samsung ser ikke like "rød" ut i virkeligheten som på bilde.
    Ingen grunn til at PC-bildet blir bedre på LCD enn plasma.
    Det er en myte pga innbrenning.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å nevne noe om dette med den røde rammen, så er egentlig ikke den så veldig synlig som det ser ut som på bildene. Jeg har den selv og det røde i rammen er lite synlig og når det er lite lys ser du den egentlig ikke i det hele tatt.

Edit: så jeg var litt treig.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    OK!

Samsung ser ikke like "rød" ut i virkeligheten som på bilde.
    Ingen grunn til at PC-bildet blir bedre på LCD enn plasma.
    Det er en myte pga innbrenning.
    Innbrenning er ingen myte, og heller ikke IR...
    For min del er det uaktuelt å anbefale jevnlig PC-bruk på en plasma!

Hvorfor ikke ta en titt på LED-LCD fra Samsung i 7-serien? Da får du en LCD med sortnivået til plasma!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Innbrenning er ingen myte, og heller ikke IR...
    For min del er det uaktuelt å anbefale jevnlig PC-bruk på en plasma!

Hvorfor ikke ta en titt på LED-LCD fra Samsung i 7-serien? Da får du en LCD med sortnivået til plasma!
    Jeg sa ikke at innbrenning er en myte, men at LCD har bedre bilde enn Plasma ved bruk av PC, er derimot en myte, som jeg tror har oppstått pga innbrenning.

innbrenning er reelt, men permanent innbrenning er IKKE særlig utbredt lenger.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Jeg sa ikke at innbrenning er en myte, men at LCD har bedre bilde enn Plasma ved bruk av PC, er derimot en myte, som jeg tror har oppstått pga innbrenning.

innbrenning er reelt, men permanent innbrenning er IKKE særlig utbredt lenger.
    Beklager den, men jeg mener allikevel at folk flest oppfatter en LCD som bedre på PC-bruk også pga (som oftest) en matt skjerm med mindre refleksjoner og høyere lysstyrke. Derfor egner de seg bedre spesielt i opplyste rom.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Beklager den, men jeg mener allikevel at folk flest oppfatter en LCD som bedre på PC-bruk også pga (som oftest) en matt skjerm med mindre refleksjoner og høyere lysstyrke. Derfor egner de seg bedre spesielt i opplyste rom.
    Her er det klart forskjellige meninger ute og går ;-)
    Siden trådstarter primært vil bruke skjermen til TV-titting vil JEG anbefale plasma. Har selv en Pana PX8 med en relativt matt skjerm (mindre reflekser i den enn i min gamle SONY CRT!).
    At plasma har dårligere lysstyrke enn LCD er en kjensgjerning - men jeg synes likevel ikke det er noe stort problem: At sportssendingene jeg ser på dagtid blir litt blasse gjør meg lite så lenge jeg får et knall sortnivå når jeg ser film om kvelden ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk ganske lik lysstryke på en Plasma og LCD som er kalibrert og i mange tilfeller har plasmaen større lysstryke med samme eller bedre sortnivå enn LCD.

Min 50" ligger på ca 95 cd/m2 ferdig kalibrert mens mange LCD ligger på 40-70 cd/m2 ferdig kalibrert for maks sortnivå. Vil anbefale 50" kuro som er en konge skjerm også i dagslys er bare å ta igjen gardiner perisioneer med direkte sollys på den.

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tvforhandler kan ejg bekrefte at LCD er lysere en plasma i de fleste tilfeller. I flombelysningen i butikken ser plasmaene noe blass og kjedelige ut. Men når det blir mørkere omgivelser så er det mye bedre med plasmatv:=)

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt svar til trådstarters spm må være Philips of course! Og så stor som du har råd til, eller bruk for

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •