Hjelp til valg av ny TV - Stikkord: FullHD, 46"+, HTPC bruk ++

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av ny TV - Stikkord: FullHD, 46"+, HTPC bruk ++

Hei,

Trenger hjelp til valg av ny TV.
    Sitter nå med en JVC LT37S60, og syns det er på tide å oppgradere.

Jeg ser mye på film og tv. Dette mates via HTPC. TV-singalene kommer via DVB-S, DVB-S2 og DVB-T. Det blir en del film fra alt fra DVD til Blu-ray og HD-DVD. Noe nedlastet innhold blir det jo også selvsagt.
    Jeg spiller en del på konsoller, nye som gamle, alt fra Sega Master System til Xbox360, så akseptablet bilde på dette er en fordel.

Et av ankepunktene til JVCen i tillegg til størrelsen er helt klart sortnivået. "Alt" idag vil vel være en real oppgradering, men sortnivå er viktig for meg, og jeg vil helst ikke sitte og irritere meg over det videre.

Jeg ønsker å styre tven med en Harmony, så "discrete inputs" er en stor fordel. I tillegg så har jeg sett at LG sine tver kan man styre via RS232, noe som virker forlokkende for meg.

Som sagt så vil tven benyttes med en HTPC, så 1:1 er viktig. Den må i alle fall støtte dette på HDMI, men også på VGA hadde vært en fordel.

LG sin 50PG7000 virker jo forlokkende med sin RS232, men så leser jeg at sortnivået ikke er det helt store å skryte av. Det er jo en nedtur.
    I tillegg ser jeg at en del har småproblemer med IR. Innbrenning var vel også et problem med plasma for en del år siden, men det er kanskje helt løst nå? Det er i alle fall et tema med tanke på HTPC-bruk

Er det noen her som har noen anbefalinger til meg? Er det andre produsenter enn LG som tilbyr kontroll via RS232? Jeg begynner å helle mot Kuro-serien, men er absolutt ikke sikker på valget ...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Hei,

Trenger hjelp til valg av ny TV.
    Sitter nå med en JVC LT37S60, og syns det er på tide å oppgradere.

Jeg ser mye på film og tv. Dette mates via HTPC. TV-singalene kommer via DVB-S, DVB-S2 og DVB-T. Det blir en del film fra alt fra DVD til Blu-ray og HD-DVD. Noe nedlastet innhold blir det jo også selvsagt.
    Jeg spiller en del på konsoller, nye som gamle, alt fra Sega Master System til Xbox360, så akseptablet bilde på dette er en fordel.

Et av ankepunktene til JVCen i tillegg til størrelsen er helt klart sortnivået. "Alt" idag vil vel være en real oppgradering, men sortnivå er viktig for meg, og jeg vil helst ikke sitte og irritere meg over det videre.

Jeg ønsker å styre tven med en Harmony, så "discrete inputs" er en stor fordel. I tillegg så har jeg sett at LG sine tver kan man styre via RS232, noe som virker forlokkende for meg.

Som sagt så vil tven benyttes med en HTPC, så 1:1 er viktig. Den må i alle fall støtte dette på HDMI, men også på VGA hadde vært en fordel.

LG sin 50PG7000 virker jo forlokkende med sin RS232, men så leser jeg at sortnivået ikke er det helt store å skryte av. Det er jo en nedtur.
    I tillegg ser jeg at en del har småproblemer med IR. Innbrenning var vel også et problem med plasma for en del år siden, men det er kanskje helt løst nå? Det er i alle fall et tema med tanke på HTPC-bruk

Er det noen her som har noen anbefalinger til meg? Er det andre produsenter enn LG som tilbyr kontroll via RS232? Jeg begynner å helle mot Kuro-serien, men er absolutt ikke sikker på valget ...
    Jeg brukler i dag en HTPC og en xbox 360 som eneste signalkilder mot en Samsung LED 55". Det synes jeg fungerer utmerket. Har selv en harmony som styrer det meste, enten by device eller som makroer.

Sortnivået er helt ypperlig på denne Tv'en, det har du sikkert lest om. Det gjelder spesielt gjennom HTPC'en. Både Xbox'en og HTPC'en er koblet gjennom HDMI og har 1:1 pixel mapping på begge kilder og kjører "Just scan" på begge (gir ingen overscan).

Xbox'en kjører jeg i en PC modus på TV'en. Det gjør at input lag'en blir redusert og jeg sliter ikke med noen spill, selv de som krever en viss presisjon. Nå er jo ikke Xbox håndkontrollen like presis som en mus, så jeg synes det fungerer godt. Bildet fra Xbox'en er noe lysere enn fra HTPC'en, men det kan være fordeler i visse sammenhenger under spilling.

HTPC er koblet via et nvidia GT8600 og kjører DVI2HDMI. Fungerer finfint. Ser ca. 80% TV og 20% film/konserter etc. Bruker DVB-C og det blir knall bilder, mye bedre enn å bruke den interne dekoderen i TV'en (som også støtter DVB-C). HD er helt rått på denne.

Lyden går direkte til forsterker og har dermed ikke behov for lyd på TV'en så der kan jeg ikke uttale meg.

Eneste som kan være vanskelig, er å få kalibrert TV'en til å gjengi korrekte farger, men det finner du masse informasjon om i andre tråder her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samsung 786 el 796 du har? vurderer den samme tven selv. Brukes til canal digital hdboks, ps3 og bluray... Men har ikke masse verktøy og diverse som de snakker om i LED tråden, men vil man fremdeles få et flott bilde uten dette (da dette kanskje er finjustering for ekstra nøye bilde?)

Bare lurer på din mening som har testet den litt. Regner selvfølgelig med å kunne justere en del småting selv, men sånn i utgangspunktet er det fremdeles en veldig bra tv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonkaizer
    samsung 786 el 796 du har? vurderer den samme tven selv. Brukes til canal digital hdboks, ps3 og bluray... Men har ikke masse verktøy og diverse som de snakker om i LED tråden, men vil man fremdeles få et flott bilde uten dette (da dette kanskje er finjustering for ekstra nøye bilde?)

Bare lurer på din mening som har testet den litt. Regner selvfølgelig med å kunne justere en del småting selv, men sånn i utgangspunktet er det fremdeles en veldig bra tv?
    le55a966. Det tilsvarer en 796 som er nordisk utgave med innebygget digital tuner. Det trenger vel ikke du som har PVR. Eneste er at du får pixel garanti og premium service fra samsung som innbærer at de kommer hjem til deg hvis du bor i Oslo eller Bergen. Greit å slippe å sende en flatskjerm i posten

Jeg har kun kalibrert den med mine egne øyne. Synes selv jeg har fått et godt bilde med mye "punch" i. Ofte blir de "korrekte" kalibrerte TV'ene litt blasse, men det er jo smak og behag. Vil tro at 95% av alle som kjøper TV'en vil være fornøyd med standard instillingene. Så er det opptil entusiastene å ta seg av de siste 5%.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til PC bruk og gaming kan jeg ikke annet enn å anbefale deg en LCD, fremfor en plasma. Da med sistnevnte vil du slite med IR og muligheten for permanent innbrenning.

Jeg ser du i tillegg legger vekt på gode filmegenskaper og sortnivå, og skal du idag ha noe som i det hele tatt matcher plasma, da må du nok gå for en LED-LCD. Samsung har begynt å få noen modeller i 7- og 9-serien som er meget konkurransedyktig og leverer et fantastisk bilde. De flest vil nok hevde at plasma fremdeles gir mest for pengene, og det har de nok rett i. Men noen vil faktisk ha et fantastisk sortnivå, utrolig dynamikk, fargesmell og i tillegg slippe tanken på IR, mauring og innbrenning. Hvem gidder å være barnevakt for TVen lenger?

Det eneste ankepunktet med LED er at de sliter litt med innsynsvinkelen, for de som sitter å ser TV fra spiss-vinkel. For å sette det i perspektiv, har jeg ikke noe problem i en 4(5) seter fra 2,8 - 3 meter ifra TVen.
    Ved for stor vinkel inn mot TVen vil bildet få utvaskete farger og man kan se lys rundt lyse objekter på mørkt bakgrunn.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ihvertfall de tekniske trådene om: Samsung LE-55A956 (966-nordisk utgave) og Samsung LE-46A786 (796-nordisk utgave).

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje en Samsung med LED hadde vært et alternativ. Eneste jeg har som innvendinger der er mangel på RS232, selv om det strengt tatt ikke er en nødvendighet.
    Noen som vet om man kan kotrollere Pioneer sine tver med RS232? Ser at det i alle fall er for avansert oppsett, men jeg har også funnet litt som grå på kontroll av tv, uten at jeg fant hvilke modeller det gjaldt for,

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller veldig mot en Kuro selv om Samsung led er interresant.

Med mitt bruk ser jeg at kanskje en M-modell av av Pioneeren kanskje er like greit som de vanlige tvene. TV-tuner er i HTPC så det trenger jeg ikke i skjermen.
    I tillegg har jo M litt geekstuff med bla styring over LAN (Og også RS232 håper jeg på)
    Er det noe grunn til å ikke velge M-utgaven?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •