TV til Teknofil - DLNA/PC/DIVX/Annet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV til Teknofil - DLNA/PC/DIVX/Annet

Etter lang og omstendelig research (gøy!) begynner jeg å få kontroll på markedet og det som rører seg. Jeg begynte med prosjektor, men slo det fra meg ettersom det ikke vil være velegnet for min bruk og stue.

Etter dette har jeg sett på en rekke LCD TV'er, deriblant:

• Sony W4500
    • Phillips 7 og 9 serie
    • Samsung 8 serie

Men så er det dette med DLNA. Uansett hvor mye jeg har lyst på en ny enhet på lokalnettet mitt, så er ikke støtten for tiden noe å skryte av. De fleste kan ikke spille video og de som kan det støtter som regel ikke DivX.

Det virker som det beste alternativet er å kjøpe en PS3 eller en dedikert DLNA boks, og da faller mye av poenget med LAN på TV vekk - selv om det er stilig. En annen grunn til å sette den på lokalnettet ville vært RSS støtten til Samsung 8-serie, men der kan man ikke oppgi sine egne feeds, kun forhåndsdefinerte fra Samsung. :roll:

Så kom jeg over en tråd på Pioneer Kuro PDP-5020FD, som mer eller mindre er PDP-LX5090H i Norge(?). Her skrytes det av DLNA støtten og at den kan spille DivX filmer. Har noen erfaringer rundt hvordan dette fungerer, og med hvilken programvare/dedikert boks? Dette er en for dyr TV til å få halveis ferdig implementert teknologi. Dessuten har "tommesjuken" allerede presset meg opp til 46" og Pioneer modellene kommer vel ikke i mindre enn 50".

Flere produsenter har varslet en utvikling på DLNA og nettfronten. Jeg har tidligere kjøpt produkter med teknologi som ikke har vært ferdigutviklet og har blitt skuffet hver eneste gang.

Med mindre jeg får svært gode tilbakemeldinger på Pioneer Kuro (eller et bedre forslag) så ser det ut som jeg vil droppe å legge penger i DLNA-funksjonalitet og løse dette på en annen måte. Altså heller legge penger i noe som er en god skjerm og se på andre alternativer til media. Jeg HATER halveisløsninger :evil: og som regel er magiske all-in-one løsninger en dårlig plan.

Mer eller mindre oppsummert i 4 spm.:

1) Har noen erfaringer med Pioneer PDP-LX5090H og DLNA/LAN/PC?

2) Noen andre teknofile der ute som har forslag til oppsett, eksempler på mediaservere eller gode skjermer?

3) Noen andre TVer med god medialøsning, eller finurlige nettløsninger?

4) Hvordan er PC på plasma? Det kan vel knapt være helt krise - altså CRT TV standard.

Det vil bli PC på TV'en, mest DivX-film, noe surfing, et 'statusbilde' med RSS feeds, mediavspiller/EQ av noe slag. Jeg ser mest TV og er ikke særlig film- eller spillentusiast. Dog noe spilling og noe film vil det nok bli, kanskje en konsoll på sikt, og supernintendoen brukes titt og ofte.

Med andre ord, jeg er ikke ute etter den råeste hjemmekino-TV'en, men det beste nerdeleketøyet! Jeg vil helst ikke være bundet til en eller annen properitær og snever løsning, men noe som er en tilgjengelig standard.

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morn igjen ja.

Fikk denne informasjonen videresent via Siba fra Samsung:

Hei! I følge Samsung så støtter DLNA video, lyd og bilde.
    De fleste filformater er støttet, også DivX.
    Systemet gjør ingen endring i bildestørrelsen på video, dvs. sender du
    et videoklipp som har lav oppløsning så blåses ikke bildet opp til full
    skjermstørrelse. Kun 1080p vil gi full skjermvisning.

RSS støtter ikke egne adresser per i dag, foreløpig fungerer tjenesten kun
    med Yahoo-nyhetsstrøm.
    Fra Samsung finner jeg også følgende informasjon hos samsung: www.samsung.no.

Spørsmål: Hvilke formater støttes av WiseLink™?
    Svar: Støttede formater
    1. Bilde: JPEG
    2. Lyd: MP3
    3. Video: MPEG1, MPEG2 PS/TS, divx, MPEG4/H.264
    Og denne artikkelen på tvsnob.com ( 16.10.08 ):

...the next logical step for DivX is to move their codec support right into HDTV's. Earlier this week, the company reached a multiyear agreement with Samsung to do just that. A line of DLNA-compatible digital TV models from Samsung, expected to see worldwide release in early 2009, will support DivX playback either from a direct USB or Ethernet connection.
    Utifra disse kildene virker ikke støtten helt klar for meg. Det virker som at det er på det rene at det støttes over Wiselink - noe som er teknologien som brukes til USB tilkobling av FAT32 minnepenner/USB harddisker, men ikke hvorvidt støtten er i DLNA biten. Den siste artikkelen mener jo at det ikke er noen steder.

Har 'hørt' at Samsung er de beste på dette, men jamfør artikkelen i posten over og det kan virke som Pioneer har en god støtte og. Ønsker gjerne erfaringer/anbefalinger.

Kanskje jeg burde forventet å ikke få mye svar på slikt her, når jeg ikke er fullblods hjemmekinofantast

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Woo. Meg igjen. Internett er ikke entydig. (suprise! )

Adoption of DLNA is still maturing for HDTVs - Are DLNA-certified HDTVs worth it right now? - CNET Asia Som er artikkelen jeg refererer til i første posten, forteller om DivX støtte i Kuro apparatene:

It accepted and played back music, photos as well as videos, even accepting DivX (an unsupported DLNA video format) with ease.
    En annen CNET artikkel derimot, på
    Hands-on testing: Pioneer's new 'Kuro' doles out streaming media | Crave - CNET forteller meg at:

It's unfortunate that the Pioneer set doesn't support the DivX or XviD codec (especially for a television at this price point), some of most common video codecs utilized for video playback today
    Jeg har også fått bekreftet mine mistanker på Are DLNA-certified HDTVs worth it right now? Ask the Editors | Crave - CNET

But, as of now, the adoption of the [DLNA] specification is still maturing for HDTVs. If you do want to stream content to your HDTV from your PC, it's best, both economically and for what's supported, to opt for a third-party solution right now, such as the Xbox 360 or PS3.
    Beklager for vegg-a-tekst, det er sikkert også en medvirkende årsak til manglende respons. I alle tilfeller fungerer det som en sammenfatning av min research og kanskje som referanse for andre med samme problemstilling som meg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •