Hvor vanlig er det med pixelfeil på LCD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor vanlig er det med pixelfeil på LCD?

Har nylig bestil en Samsung LE46a786 som jo ikke har nordisk pixelfeilgaranti.

Hvor vanlig er det at LCD skjermer får pixelfeil?

Når vil slike feil typisk oppstå? Fra produksjon, innen få timers bruk eller etter flere måneder/år?

Hvordan ser pixelfeil ut? Blir det svart, hvitt eller en annen knallfarge?

Legger man egentlig merke til at noen få pixler har feil når man sitter 4 meter unna skjermen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig ergelig ut... garanti er som så men jeg bare lurer på om det ikke kan gå på reklamasjon. Garanti kan være forskjellig fra butikk til butikk men reklamasjon ER 5 år. Hvis du har hatt skjermen i kort tid bør du i alle fall snakke med butikken snarest for det har blitt flere butikker som har begynt med pikselgaranti i de siste årene.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TeJe
    Høres veldig ergelig ut... garanti er som så men jeg bare lurer på om det ikke kan gå på reklamasjon. Garanti kan være forskjellig fra butikk til butikk men reklamasjon ER 5 år. Hvis du har hatt skjermen i kort tid bør du i alle fall snakke med butikken snarest for det har blitt flere butikker som har begynt med pikselgaranti i de siste årene.
    Ingen butikk gir pixel garanti. Det ville vært å skyte seg selv i foten.

Det er dog noen produsenter som gjør dette. LG har 100% pixel garanti på tv'er kjøpt etter juni 08, Panasonic (med forbehold om fargen på pixel, plassering etc), og såvitt jeg visste Samsung...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet mitt var ikke direkte relatert til garantier ;-)

Jeg har ikke fått min TV ennå, jeg lurer bare på hvor vanlig det er med pixelfeil, er det noe å gå rundt å bekymre seg for?

Har jobbet med LCD skjermer på PC i årevis og aldri sett en pixelfeil.
    Det er mange som advarer mot å kjøpe parallellimportert Samsung da disse ikke har samme pixel-feil garanti som de nordiske.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har per dags dato 6 lcd-skjermer i hus. En Samsung 46" A656, en Samsung 20" pc-skjerm, en annen billig pc-skjerm og tre laptoper med lcd da. Av de seks har jeg en død pixel på den ene laptop-skjermen. De fem andre har ingen feil. Etter det jeg har erfart så er pris en faktor her. Dyrere skjermer kommer seg som oftest greit unna pixelfeil. Og det ser jeg jo også klart hjemme, da laptop'en kjøpt til en billig penge på elkjøp ikke ble levert uten feil, mens de fem andre skjermene er 100% frie for feil.

Et annet tankepunkt er jo at man faktisk får kjøpt Samsung (og andre tv-produsenter) med pikselgaranti, så det er vel lett å tenke seg til at de har litt strengere krav til produksjon i førsteomgang, slik at man ikke nødvendigvis trenger å bekymre seg så mye over den garantien da den parallellimporterte jo er produsert på samme måte som den "nordiske".

Pikselfeil er noe som er "medfødt" så og si. Har ikke vært borti at dette oppstår over tid.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helgeo
    Har nylig bestil en Samsung LE46a786 som jo ikke har nordisk pixelfeilgaranti.

Hvor vanlig er det at LCD skjermer får pixelfeil?

Når vil slike feil typisk oppstå? Fra produksjon, innen få timers bruk eller etter flere måneder/år?

Hvordan ser pixelfeil ut? Blir det svart, hvitt eller en annen knallfarge?

Legger man egentlig merke til at noen få pixler har feil når man sitter 4 meter unna skjermen?
    Det er ikke uvanlig med pixelfeil, men er det få pixler og de er sorte, er det vanskelig å oppdage og ikke sjenerende.
    Selv fikk jeg 1 stk lysende pixel, blåaktig lysende, på Acer laptop etter en ukes bruk. Denne er godt synlig ved all vanlig bruk, bortsett fra med blå bakgrunn. Dette går ikke på noe garanti/reklamasjon, da de ikke har 100% pixel garanti i likhet med TV'en du har handlet.

Edit: Ser forresten ikke sammenhengen med prisen her, da dette var en Acer TravelMate til ca. 14.000,- kroner.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pixel feil kan forekomme på dyrere produkter også men det er bare litt mer sjeldent. Billig skjermer og da spesiellt fra no-brands bruker ofte b-sorterings paneler fra en av de større produsentene og disse har naturlig nok ikke samme kvalitet.

Typiske gjengangere er , Matsui, Elfunk, Dantax, Funai, Hitachi, Denver, Teco, etc etc

Det samme går igjen på pc skjermer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deal.no gir pixelgaranti, til tross for at de ikke selger nordiske utgaven av Samsung 866

Deal.no: LCD-TV 46" - 52", Samsung 46" LCD TV - LE46A856

sånn som det ser ut er det ikke fra samsung, men faktisk fra deal..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pallum@online.no
    Deal.no gir pixelgaranti, til tross for at de ikke selger nordiske utgaven av Samsung 866

Deal.no: LCD-TV 46" - 52", Samsung 46" LCD TV - LE46A856

sånn som det ser ut er det ikke fra samsung, men faktisk fra deal..
    Det ser slik ut ja, 2 års.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •