Hva er deres definisjon på......

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hva er deres definisjon på......

innbrenninger. Vet at dette kan være et nokså hot tema hær på forumet. Med like mange meninger som plasma elskere og tvilere.

Jeg har etter endel diskusjoner hær på forumet blitt noe i tvil på hva som er å betegne som en defekt. Eller bare en midlertidig innbrenning som man rett og slett bare må godta på et produkt som man har betalt x-antall tusen for. Er selvfølgelig klar over at problemet må til en viss grad ansees som normalt. Så jeg kan vel like gjerne noter kjapt ned hvordan jeg opplever livet med en 2mnd gammel plasmaskjerm.

Før jeg gikk til innkjøp av min nåværende plasmaskjerm, brukte jeg måneder på finne ut hvilken Tv jeg skulle gå til innkjøp av.
    For å sammenligne Tv, trykke og ta på, ble jeg nesten stamgjest hos de større elektrobutikkene i mitt nærmiljø i den perioden.
    Og for å nevne alle de timene som ble brukt på internett for å lese tester, forumtråder, artikler og ikke minst prisjakt. Så da jeg endelig gikk til innkjøp av TV, følte jeg meg veldig trygg på at det var det rette valget.

Jeg hadde fått med meg at innkjøring av skjermen var å anse som meget viktig. TV ble satt til anbefalte innstillinger som jeg hadde funnet fra forskjellige forumtråder. Slik som lav lysstyrke, kontrast og bruk av strøm sparing og orbiter (flytter på bildet med 2pix). DVD-breakin ble kjøpt for å korte ned innkjørings tiden noe.

Følte da meg trygg på at jeg etter min viten og kunnskap, var godt på vei til å få en perfekt innkjørt skjerm med en jevn og god innbrenning av fosforet.
    Men det skulle vise seg at skjermen fikk midlertidige innbrenninger av stort sett alt av statiske bilder, kanallogoer, undertekster osv. Det vil si, når at jeg ser på f.eks nrk-nyhetene, så har jeg den logoen med meg resten av kvelden.
    Når TV har vært brukt i noen dager så er det så mye ekkobilder på skjermen at hvitvask må stå på over natt. Men selv det gir ikke et godt nokk resultat, men ekkobildene er da så svake at de ikke syns under normal TV-titting. Men etter et par dager er ekkobildene like dominerende og plagsomme som før hvitvasken. Så da begynner jeg forfra igjen. Har også anskaffet DVD-burnin wash, den går over skjermen med gråskala. Fungere bedre en hvitvask, men det som fungere best er bruset man får på skjermen når signal mangler på tuneren. Men dette må altså utføres ca. hver tredje til fjerde dag. Og da kjører jeg på med invertscreen(bilde vises som et negative) når at jeg får sjansen.

Så det store spørsmålet blir da. Er dette å anse som normalt? Skal det å eie en plasmaskjerm være så aktivt og kreve så stor påpasselighet at bruken av TV må reguleres med tanke på innbrenninger?

Kom med meninger. Alle innspill tas imot med takk.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner meg nesten om den første plasmaskjermen jeg hadde. Den var dog ikke så ille som du forklarer og viser her - men ville tro at det må være noe galt med din da denne er 2 mnd gammel.

Man skal jo kunne sitte å se normalt på tv uten å måtte engste seg for innbrenning av logo osv.

Jeg personlig hadde levert denne tilbake at once!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken skjerm er det? Produsent?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Hvilken skjerm er det? Produsent?
    Det er en LG 50pg6000. Har ikke lest om så mange andre som har opplevd dette med sine skjermer. Så det virker ikke som at innbrenninger er noe spesielt stort problem for disse skjermene. Men at jeg mest sannsynlig har vært uheldig å fått en skjerm med en defekt. Men som sagt er jeg blitt noe usikker på hva som er å definere som normalt med IR og som unormalt.
    Har i det siste diskutert med endel folk rundt om. Og stort sett alle mener innbrennings problematikken er så godt som utryddet på alle moderne plasmaskjermer.:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo kjedelig at du har fått en skjerm med mye IR.
    det er ett lite problem i dag, men jeg har desverre lest endel om akkurat disse skjermene, og deres problemer med IR, det er uten sammenligning den skjermen jeg har lest om, som har mest problemer med dette.
    om det er noen trøst, så blir det bedre etterhvert.
    så om du har kjørt den inn, så er den bedre enn den var helt ny, men den vil fortsette å bedre seg videre.
    her er en link til en tråd om nettopp dette problemet på den tv-en:Image Retention in PG6000 series - AVForums.com

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken alffjeld, skal lese grundig gjennom den imorgen. Håper det kan bli en oppmuntrende lesning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PG6000 er litt utsatt for IR ja. Har det samme på min Samasung A456 men ikke så ille som du beskriver men bilde henger litt noen ganger når jeg kjører kalibrerings disken så ser jeg firkanten etter++++ men ikke noe problem ivanlig bruk-høres ut som du har fått en dårlig skjerm desverre. Hvilke innstillinger kjører du?

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei vet du hva!: Dette skal du ikke godta!: Reklamasjon!!
    Slik skal det ikke være på en 2 mnd. innkjørt plasma...
    ...spesielt ikke siden du også har tatt dine forholdsregler...!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har følgende innstillinger:
    Expert 1
    Kontrast 50
    Lysstyrke 48
    Skarphet 18
    Farge 45

Skulle gjerne ha levert TVen tilbake, men handlet hos netshop.no og da er det lettere sagt en gjort. Har fram til igår prøvd å få et svar på klagen som jeg leverte 20.12. Når jeg endelig fikk et svar av dem så er det så dumt at jeg blir rimelig rød i toppen.:evil: De forlanger at jeg skal pakke ned TVen, få den opp fra kjelleren for så å få fraktet TVen til dem. Slik at de kan besikte den, for så å vurdere det. Dette skal da skje i demmes åpningstid som er fra 8-16 kun på hverdager. Jeg må jo da ta meg fri fra jobben.Som er greit nok det kanskje. Men jeg har ikke en sjanse til å få flytte rundt på TVen på egen hånd. Det er ikke så lett å få andre til å ta seg fri fra jobben sin, pga at folka på netshop skal stå å synse om det er for mye IR på TVen eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror uansett du vil slite med å få dem til å ta den tilbake, desverre.
    har du brukt en kalibreringsdisk for å sette rett lysstyrke og kontrast?
    det kan være du har noe å hente på å gjøre det om du ikke har allerede.
    ellers så er det jo en mulighet å la den stå å gå med break-in disk, og håpe det kommer seg etterhvert som den får mer timer bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cb_600
    Jeg har følgende innstillinger:
    Expert 1
    Kontrast 50
    Lysstyrke 48
    Skarphet 18
    Farge 45

Skulle gjerne ha levert TVen tilbake, men handlet hos netshop.no og da er det lettere sagt en gjort. Har fram til igår prøvd å få et svar på klagen som jeg leverte 20.12. Når jeg endelig fikk et svar av dem så er det så dumt at jeg blir rimelig rød i toppen.:evil: De forlanger at jeg skal pakke ned TVen, få den opp fra kjelleren for så å få fraktet TVen til dem. Slik at de kan besikte den, for så å vurdere det. Dette skal da skje i demmes åpningstid som er fra 8-16 kun på hverdager. Jeg må jo da ta meg fri fra jobben.Som er greit nok det kanskje. Men jeg har ikke en sjanse til å få flytte rundt på TVen på egen hånd. Det er ikke så lett å få andre til å ta seg fri fra jobben sin, pga at folka på netshop skal stå å synse om det er for mye IR på TVen eller ikke.
    Du skulle ihvertfall ikke fått lett IR med disse innstillingene. Kjører du med strøm sparing og orbiter etter innkjøring?Du kan bruke forbruker kjøpsloven er et sitat hva den sier om avhjelp:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har vært uheldig med dette panelet. Evt. at du fokuserer så mye på at dette er et problem/feil, at det faktisk blir et problem og irritasjonsmoment.

Kjøpte selv samme tv noen måneder før jul, men har ikke forstått poenget med å gjøre en masse dill med tven før den kan brukes som forutsatt. Jeg har derfor brukt tven helt normalt fra 1. time, uten å bruke en kalori på å tenke innkjøring, hvitvask, e.l. Den eneste begrensningen jeg har hatt i forhold til mulig IR er at jeg ikke har latt stillbilder stå på lenge (fra xbox 360, tekst tv, osv.). Tven brukt en del til spill uten at IR har vært opplevd som noe problem.

Det hender at det av og til henger igjen litt IR i forbindelse med kanalsifte, men det "forsvinner"/vises ikke som forstyrrende.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifly
    Tror du har vært uheldig med dette panelet. Evt. at du fokuserer så mye på at dette er et problem/feil, at det faktisk blir et problem og irritasjonsmoment.
    Tror jeg har vært uheldig med TVen. Har ikke inntrykk av at IR er et reelt problem i disse dager. Iallefall ikke i min omgangskrets (der fleste parten har plasmaskjermer) er det ikke noe problem. Vist det var så enkelt at det er kun jeg som ser og skaper et problem. Skulle jeg vært noe lettet. Men nå er det slik at selv kona som ikke vet/bryr seg om TVer i det hele tatt klager ørene mine full. F.eks når at hun skal se på ghost whisper, så kommer det meste av innbrenninger fram. Å tro meg da får jeg høre hvor dårlig jeg er til å gjøre gode kjøp.

Sitat Opprinnelig postet av rsbandit
    Du skulle ihvertfall ikke fått lett IR med disse innstillingene. Kjører du med strøm sparing og orbiter etter innkjøring?
    Har kjørt på med strømsparing nivå 2 og orbiter + inverterscreen minst 30min daglig(1 syklus).

Men har fått opp håpet for TVen i helga. Etter å ha sunget min klagens sangen til mine stakkars kollegaer i ukevis. Ble en av dem litt lei kan man si.
    Han fikk en bekjent av seg (som vist nok skal være litt av en guru med Tver og pcer osv.) til å komme hjem til meg. kjørte et eller annet java program fra pcen. Programmet belastet visstnok vært pixel vekselvis med fargene Rød Grønn og Blå.?. Etter det er ikke problemet i nærhet av hva det har vært. Jeg oppdager enda innbrenninger, men det er på et så mye mer normalt nivå nå.:-D
    Jentungen kan se på playhouse disney i et par timer, jeg skifter over til en annen kanal. Ørene til mikke er der men de blir borte etter ca.5-10min. Før så var det slik at jeg måtte kjøre inverterscreen i noen timer eller hvitvask, før å få dem bort.

TV hverdagen har blitt noe helt nytt for meg, endelig kan jeg begynne å nyte det å ha en bra TV. For det er LG`n virkelig. Den har et veldig bra, klart og flott bilde.:-D Og ifølge guru typen skulle det bare bli bedre fram over. Får håpe på det, da slepper jeg å høre klaginga til kona8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en LG 50pg6000. Har ikke lest om så mange andre som har opplevd dette med sine skjermer. Så det virker ikke som at innbrenninger er noe spesielt stort problem for disse skjermene.
    Joda, det er ikke sjelden at PG6000 har problemer med IR/rentention, men i dette tilfellet var det jo ganske dramatisk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •