Veiledning til TV-kjøp 46"-50"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Veiledning til TV-kjøp 46"-50"

Skal kjøpe TV i størrelsen 46-50". Har sett meg ut følgende tre kandidater: PDPLX-5090, LE46A956, KDL-46Z4500.

Noen som har erfaringer eller tips til kjøp? Har sett bilde på både Pioneer og Samsung men ikke fått sett noe på Sony sin TV. Så lurer spesielt på hvordan denne tar seg ut. Hvordan er for eksempel Samsung sin på responstid? Tidligere modeller fra samsung har ikke vært spesielt gode der etter min mening, uten at jeg har sett alle modeller.

TV'n vil bli brukt til tv-titting (analoge signaler per i dag,men dette vil nok bli byttet ut med digitale etterhvert), endel filmbruk og endel spilling på ps3. Innen film er det by the way Blu-Ray det går i. Det er også et pluss om den er god til PC-bruk,men ikke noe krav da dette ikke blir brukt mye.

Takk for tips/råd!!8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    av disse så er det helt klart pioneeren som er den anbefalte til din bruk, det er noe som går igjen i alle seriøse tester i verden.
    eneste som slår den er pioneers KRP serie.
    så hvis du leser litt seriøse tester rundt i verden, så er dette en nobrainer!
    pioneeren om du vil ha den beste tv-en.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alffjeld
    av disse så er det helt klart pioneeren som er den anbefalte til din bruk, det er noe som går igjen i alle seriøse tester i verden.
    eneste som slår den er pioneers KRP serie.
    så hvis du leser litt seriøse tester rundt i verden, så er dette en nobrainer!
    pioneeren om du vil ha den beste tv-en.
    Har du sett én eneste av de nye LED-LCD til Samsung?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av master_d
    Skal kjøpe TV i størrelsen 46-50". Har sett meg ut følgende tre kandidater: PDPLX-5090, LE46A956, KDL-46Z4500.

Noen som har erfaringer eller tips til kjøp? Har sett bilde på både Pioneer og Samsung men ikke fått sett noe på Sony sin TV. Så lurer spesielt på hvordan denne tar seg ut. Hvordan er for eksempel Samsung sin på responstid? Tidligere modeller fra samsung har ikke vært spesielt gode der etter min mening, uten at jeg har sett alle modeller.

TV'n vil bli brukt til tv-titting (analoge signaler per i dag,men dette vil nok bli byttet ut med digitale etterhvert), endel filmbruk og endel spilling på ps3. Innen film er det by the way Blu-Ray det går i. Det er også et pluss om den er god til PC-bruk,men ikke noe krav da dette ikke blir brukt mye.

Takk for tips/råd!!8)
    Jeg kan ikke annet enn å anbefale deg å få ordnet en form for demo av den Samsung TVen. Dynamikken, fargene, dybdefølelsen og lysstyrken (med det sorte som sort) i disse TVene (LED-LCD) er helt utrolig. Greit at de kanskje ikke er helt sort slik Kuro tydeligvis kan, men det er ikke noe å henge seg opp i mener nå jeg. Det er de færreste som bryr seg så mye om at noe er sortere enn sort, sort holder faktisk. Det er ingenting som i det hele tatt minner om grått på min Samsung LE-55A966, og går flere plasmaer en høy gang på nesten alle områder.
    Generelt oppfatter jeg at det er mindre støy på LCD TVer enn plasma, men det er sikkert noen som mener noe annet...

Eneste minuset med LCD, er at innsynsvinkelen er mindre enn på plasma. Man merker da at fargene blir litt utvasket og man kan se blooming/lys rundt lyse objekter på mørk bakgrunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke kunnet sammenligne dem på en skikkelig måte nei, men stoler på at når alle seriøse testere i verden, så å si, mener det er sånn at pioneeren er best, så er det sånn.
    disse testerene kalibrerer skjermene til å yte maksimalt, og måler dem på en skikkelig måte, de driver ikke med synsing, som endel andre testere gjør, enkelte svenske f.eks.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke kunnet sammenligne dem på en skikkelig måte nei, men stoler på at når alle seriøse testere i verden, så å si, mener det er sånn at pioneeren er best, så er det sånn.
    disse testerene kalibrerer skjermene til å yte maksimalt, og måler dem på en skikkelig måte, de driver ikke med synsing, som endel andre testere gjør, enkelte svenske f.eks.
    Det er greit nok, alle kan lese tester. Men visst du faktisk aldri har sammenlignet eller sett på de skjermene selv, blir det litt feil (etter min mening) at du uttaler deg så bastant som at det er en "no-brainer" å velge Pioneer fremfor de to andre kandidatene. Det blir jo bare synsing fra din side... For meg var det en "no-brainer" å velge 9-serien til Samsung fremfor Pioneer ;-)

Men jeg skal være enig i at Pioneer har den beste plasma TVen, men Samsung har etter min mening den beste LCDen i denne prisgruppen... Hva som er best av de teknologiene kan diskuteres i det uendelige (noe jeg ikke gidder), så kjøpere bør tenke seg om til hva de skal bruke TVen til og under hvilken forhold.

Avslutningvis vil jeg bare si, du kommer nok ikke til å bli skuffet over noen av de ovenforstående TVene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal helt klart være enig i at din tv er veldig bra, til å være lcd. men for meg har lcd endel bakdeler som gjør at det ikke kommer til å være aktuellt som tv for meg, du beskriver noen av dem selv i en tidligere post.
    men det er sant, det er ikke vits i å diskutere forskjellene så mye, da folk har forskjellige meninger om hva som er bra og ikke.
    det jeg ikke liker er når det argumenteres mot en skjerm med ting som er helt klart gamle myter og usannheter, som innbrenningsuhyret, og strømforbruk på plasma, ting som ikke er basert på virkeligheten i dag.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av master_d

Pioneer: +Glimrende bilde
    - noe hakkete, gjenskinn

Samsung: +Dynamisk bilde
    - bittelitt blooming, noe snever innsynsvinkel, gjennskinn

Sony: + Skarpt bilde, lite gjennskinn i skjerm
    - Noe dårligere svartnivå

Det er positive og negative sider med alle teknologiene, jeg ville faktisk valgt Sonyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i samme situasjon for noen dager siden, og valget havnet på Samsung LED TV'en. Drit i tester, det står mye rart om ulike teknologier. Når det gjelder kalibrering kan den være så korrekt som mulig i forhold til standarder, men det er ikke sikkert du liker bildet for det.

Min oppfatning:
    - Pioneer ser jo veldig bra ut. Du blir garantert imponert over bildet hvis du ikke har sett en slik TV før.
    - Samsungen er helt rå. Den havnet jeg på til slutt.
    - Sony'en har jeg ikke sett, men har en gammel Sony Bravia LCD og har stort sett hatt Sony TV'er tidligere.

Hvis du har mulighet, ta en tur rundt og se på TV'ene, så finner du den TV'en du liker best. Jeg har lest ufattelig mange forum poster på diverse TV'er og ble ikke noe særlig klokere av alle entusiast uttalelsene.

Og, hvis du ikke er super entusiast, vil jeg tro at du blir veldig fornøyd uansett hvilken du velger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye bra svar og tips! Er veldig usikker på hva valget vil bli, men er vel bare å hoppe i det. Kom forresten over noe som ser ut til å være et bra tilbud på komplett. Panasonic TH-46PZ85 til 13.750,- Noen som har noen formening om denne kan hevde seg sammenlignet med de som er nevnt over? Kom vel nokså bra ut i lyd og bilde, men har ikke fått sett bildet på den ennå.

Tidligere plasmamodeller jeg har sett fra Panasonic har sett litt "blasse" ut, i hvert fall sammenlignet med Pioneer. Er dette bare synsbedrag?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de er veldig bra, og anbefales av seriøse testere i hele verden, så det er ett sikkert kjøp.
    at de virker blasse har vanligvis med belysningen der du ser den å gjøre, ser du den i en butikk, vil den virke blass.
    men i en normal situasjon når du ser på tv, og etter du har fått justert den inn, vil den være mer enn skarp nok.
    den er ikke på nivå med pioneer, men koster da også mindre.
    de lcd-ene som ser så skarpe ut i butikk, har alt for høy kontrast og lysstyrke i innstillingene, når du får kalibrert dem best mulig, så er de ikke sånn de heller.
    noe annet er at om du som meg ser på film med lite lys, så er det direkte ubehagelig med en tv som leker lyskaster ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre.. Regna nesten med at det var mine øyne det var noe galt med!:neutral: Men har vel kommet frem til at det blir en del bruk av pc på tv'n,tror derfor det om sider blir en lcd. Får bare ta en runde å sjekke ut alternativene. Tenkte å prøve å få med en blu ray spiller på kjøpet, det bør vel være mulig i disse trange tider for mange elektrobutikker! Hvordan er forresten Sony's 200hz kontra Samsung sin 100hz? Noen merkbare forskjeller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har lest litt rundt om disse økningene, og testere sier det ikke er noen radikal bedring ved å bruke det, men kanskje noen som spiller, etc. som kan si noe om nytten av det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har lest litt rundt om disse økningene, og testere sier det ikke er noen radikal bedring ved å bruke det, men kanskje noen som spiller, etc. som kan si noe om nytten av det?
    Vil tro at de som er hardcore spillere helst vil unngå 100Hz, da det fører til noe input lag. TV'en må kalkulere bildene som skal skytes inn mellem de reelle bildene og det krever prosessering + forsinkelse, noe du helst vil ungå når du har en sniper i sikte.
    Bortsett fra det er 100Hz helt supert. glem hva andre sier om at bildet henger igjen på LCD TV'er. Med 100Hz får du et heeeeelt flytende bilde.

Jeg har lest at innbrenning i plasma ikke er noe stort problem lenger, men kan ikke uttale meg om det i praksis.

...og det er ikke sikkert du liker en "korrekt" kalibrert TV. Selv om det er riktig etter standardene, kan det hende at dine preferanser er annerledes, så ikke heng deg for mye opp i det. Jeg kalibrerte min med DVE og var ikke fornøyd. For lite "smell" i bildet, omtrent som en dårlig plasma (regner med å få noen kommentarer på denne...)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •