Merker dere med fullHD at TV-sendinger er dårlige?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merker dere med fullHD at TV-sendinger er dårlige?

Jeg ser mest på TV, og nå sies det her på forumet at TV-sendinger får best bilde med HD Ready pga TV-sendingene ikke sendes i 1080p alikevel. Og at FULL HD bare vil gjøre TV-sendingene dårligere pga den vil presse tv-sendingene inn i sitt format. (Oppskalering eller hva det heter, er ikke så inne på det.)

Men jeg lurer på en ting...dere som ser TV-sendinger med full HD-apparater, er det virkelig så dårlig at det er irriterende? Sånn at dere tenker "åå jeg skulle virkelig hatt HD READY til denne bruken" ?

Og gjelder dette også via tuner fra canal digital?

(....For jeg tror jeg bare bestiller Panasonic PZ88, selv om den har fullHD, pga det tester/folk sier om Panasonics sortnivå og bildekvalitet, og pga jeg ikke "vil" ha PX80/81. Den har jo HD READY, som visstnok er best til TV, men jeg innbiller meg bare at PZ85 er bedre. Mulig det bare er en illusjon.. )

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si det er noe problem her (LED LCD 52" full HD); ikke fra sitteavstand ihvertfall. Men da snakker jeg om et digitalt signal fra en dekoder da, og ikke analogt fra antenne/vegg. På gode sendinger (ikke for komprimerte) er resultatet nesten sammenlignbart med DVD. Hvilket er helt greit, og av og til også bra, som f.eks. Star Wars clone wars som går på NRK3 i skrivende stund. Skarpt, detaljert og fint.

Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Hadde valgt LED om ikke 46'' hadde kostet 16000,-
    Kanskje dem med de dyreste TV.ene ikke merker forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen
    jeg tror nok ikke en bra full-hd skjerm viser sd noe dårligere enn en hd-ready.
    men det er som med alt annet, du får ofte det du betaler for. men om du går for en panasonic i pz serien, så regnes det for de beste skjermene i sin prisklasse.
    jeg ser mye på tv og film, både i sd og hd, så jeg har spandert på meg en pioneer 5090H, men den er dyrere. panasonic blir vanligvis sett på som den nest beste i verden, så det vil være ett safe kjøp.
    en annen ting er at det blir mer og mer bluray og hd via satelitt og annet, og da vil du med en full-hd skjerm være mer fremtidssikret, enn ved å gå for en hd-ready, som når alt kommer stykket, er på vei ut. det er ikke så mange av dem å velge i lenger.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem med 1080p her heller.

Både HD ready og fullHD må oppskalere bildet, og nøkkelordet her er oppskalering - ved oppskalering må en prosessor i TV´en "Gjette" seg frem og "finne opp" de manglende bildepunktene. Hvor bra dette blir avhenger av prosessoren i TV´en. Det er ikke mulig å si på generelt grunnlag at SD signal blir bedre på en HD ready TV.

En viktig faktor ved valg av HD ready kontra fullHD, er at HD ready TV´ene stort sett har en merkelig oppløsning på 768x1366 - ett format som ikke benyttes av noen TV standarder i verden, det betyr at ett slikt apparat må skalere UANSETT hva slags signaler den fores med, mens en full HD TV har iallefall fullHD standarden - nemlig 1920x1080 og det betyr at om du kjører blu-ray (eller annen fullHD kilde) så slipper du skalering.

Skalering vil alltid bringe med seg artefakter og på en eller annen måte forringe signalet.

Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •