Er virkelig LCD så dårlig til TV-titting?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 84
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er virkelig LCD så dårlig til TV-titting?

Skal kjøpe nytt TV til max 12 000,- og jeg trudde jeg hadde bestemt meg for Panasonic plasma 42'' PZ85EA, men så såg jeg denne Samsung LCD-en på 46 tommer. Samsung 46" LCD TV - LE46A656 Full HD - MPX.no - Elektromarked

Jeg ser hovedsakelig bare på TV-sendinger gjennom canal digitals tuner. Og de eneste DVD-ene jeg ser på er musikk-DVD-er.

Alle sier jo at plasma er best til TV...

Men er det noen her som har LCD-TV til under 12 0000 som de synes er bra nok i massevis til TV?
    Er det kanskje bare de kresne øynene hos entusiastene som foretrekker plasma?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd. Men hold deg unna analog inngang! Det er ihvertfall min erfaring (på en litt eldre TV enn du ser etter).

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett denne kun en gang i butikk, Elkjøp på Lilleammer, og må si jeg ble litt imponert over bildet på den.

Hadde ikke mulighet til å sammenligne med plasma, i tillegg til at det var mye lys i butikken, men jeg synes bildet på den var bra. Så scener fra Pirates of the Carribbean, Dead man's chest, oppskalert DVD.

Tror ikke du gjør noe dårlig valg i tilfelle.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke tv'n du bør klage på. Problemet ligger jo i at vi i Norge får 97% av alle tv-sendingene våre i laber lavoppløst kvalitet, noe som innebærer at man må skalere bilde fra 720x576 opp til tv-panelet som har en oppløsning på 1920x1080, da sier det seg selv at man har for lite informasjon i forhold til flaten man skal dekke.

Man kan gjerne sette sin lit til bildeprosessering, men man kan som regel ikke lage noe ut av ingenting, i alle fall vil det måtte bli gjetting, og da kan man fort ende opp med noe særdeles urealistiske hendelser om en slik prosess skulle gjette feil i forhold til hva som egentlig skulle vært der.

Kort og godt, skal du klage på noe så er det som med det meste annet, utviklingen av norske tv-sendinger.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg er veldig fornøyd. Men hold deg unna analog inngang! Det er ihvertfall min erfaring (på en litt eldre TV enn du ser etter).
    Har du den TV-en i linken? Merker du noe til at sort blir "grått"?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Teknofil står det:

SPØRSMÅL: Blir PC-bilder skarpere med LCD?
    SVAR: Ja! Fordi LCD-skjermer kan leveres med mye høyere oppløsning enn plasma-skjermer, egner de seg bedre både til PC og videospill, og til å gjengi HDTV med høyeste oppløsning (1920x1080 punkters oppløsning = full-HDTV = 1080p).

...Betyr det at LCD er best å bruke til HD-sendinger? (Blir ikke alle kanalers tv-sendinger sendt i HD om noen år, eller må man abbonnere ekstra for å se HD-kanaler? Om alle blir sendt i HD, så er det kanskje best med LCD. Forvirrende dette her.)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Har du den TV-en i linken? Merker du noe til at sort blir "grått"?
    Jeg har M86, en eldre modell. Den er justert ganske mørkt og jeg har ikke problemer med sortnivå. Jeg er heller ikke av de veldig kresne for å ha sagt det. Justeringene har jeg plukket fra eksperttester og det hjalp MYE (anbefales).
    Til å begynne med var problemet etterslep, mest på ansikter/hud i stor størrelse (f.eks. nyheter). Dette problemet forsvant da jeg byttet fra scart til HDMI, selv med de samme TV-signalene.

Nå oppskaleres signalet i receiveren fra s-video og det gir også noen problemer ("tagger"), men det er nok receiverens skyld. Bytter snart TV-dekoder til "HD"-type og er spent på det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Teknofil står det:

SVAR: Ja! Fordi LCD-skjermer kan leveres med mye høyere oppløsning enn plasma-skjermer, egner de seg bedre både til PC og videospill, og til å gjengi HDTV med høyeste oppløsning (1920x1080 punkters oppløsning = full-HDTV = 1080p).

...Betyr det at LCD er best å bruke til HD-sendinger? (Blir ikke alle kanalers tv-sendinger sendt i HD om noen år, eller må man abbonnere ekstra for å se HD-kanaler? Om alle blir sendt i HD, så er det kanskje best med LCD. Forvirrende dette her.)
    Dette må være urgammelt. Bare tull!

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Teknofil står det:

Nei, det betyr det ikke. Du får plasmaskjermer som har en oppløsning på 1920x1080. Det jeg tror teknofil.no snakker om er at lcd-skjermer til pc kan ha enda høyere oppløsning enn det igjen, noe du ikke trenger på en tv. Så vidt jeg vet er det ingen tver som har høyere oppløsning enn 1920x1080.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    ...Så vidt jeg vet er det ingen tver som har høyere oppløsning enn 1920x1080.
    Litt OT, min samsung 25.5" (2600hd) har 1920x1200, som jo er høyere oppløsning. Men dette kommer av at denne tven er en "pc skjerm med tuner og høytalere, masse innganger og fjernkontroll"

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd det blir lenge til vi får se 1080p over kabelnettet.

Derimot 720p kommer nok mer og mer. Så jeg hadde nok vurdert en Panasonic PX80 med 1,024 x 720p oppløsning dersom du kun skal bruke den til TV-sendinger. Billig er den også.

Hadde du hatt en Blu-Ray spiller ville nok valget vært en Full HD TV.

Finnes en stor tråd her inne som omhandler Panasonic. Der bør du finne mye bra info.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest panasonic-tråden, og jeg leste nylig på nettet at FULL HD kun er for dem som ser på blueray og full hd-dvd. Så da trenger jeg jo ikke henge meg opp i det der 1920x1080...

Men mon tro om DVD-ene som blir laget i fremtiden kun vil være i FULL HD? Jeg kjøper gjerne musikk DVD-er så...

....Men siden jeg spiller Playstation 2 av og til, så er det vel best å velge en med 1920x1080 alikevel, for det blir vel bedre bilde via playstation eller PC jo høyere oppløsningen er?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    om du skal legge så pass mye på en tv, så kjøp deg en plasma med full-hd.
    du får en bra panasonic pz80 i den prisklassen.
    til din bruk er det helt klart plasma som er anbefalt, det er noe som går igjen i anbefalingene fra alle seriøse testere rundt i verden.
    les litt rundt, ikke stol på oss her inne som har våre favoritter.
    du finner seriøse tester på nettet, f.eks. disse: Panasonic Viera TH-46PZ80 46in Plasma TV Review - TV Reviews - TrustedReviews
    Panasonic TH42PZ80 / TH42PZ80B Review: 42" Viera Plasma HDTV
    Group test: 46in TVs - AVReview Home cinema reviews
    Home Theater: Panasonic Viera TH-50PZ85U Plasma HDTV
    der vil du finne bra tester
    lykke til med ny tv

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer egentlig å kjøpe den på linken under, en PZ85EA. Er det den samme som PZ85?
    NetOnNet - Prispresseren på hjemmeelektronikk

Men kanskje det blir en annen

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Teknofil står det:

Teknofil tar utgangspunkt i den gamle tommelregelen som sier at LCD vanligvis har høyere oppløsning enn plasma. Legg spesielt merke til kan. En sannhet som er i ferd med å endres. Det er godt utvalg i full HD-plasma. Panasonic PZ85EA er uomtvistelig full HD. Men skarphet styres ikke utelukkende av oppløsning. Panelets kvalitet og teknologien forøvrig spiller en helt avgjørende rolle. Derfor vinner ikke alltid høyoppløst LCD mot lavereoppløst plasma.
    Full HD på satelitt finnes. Men det forbeholdes utvalgte kanaler i lang, lang tid. Full HD på bakkenett kommer aldri, hvis det er det du tenker på. 720p, derimot, kan bli en realitet om to-tre år. Da på et fåtall kanaler. Du er kanskje best tjent med å kjøpe et 720p fjernsyn fremfor et med full HD, dersom du ser TV for det meste. Slik matcher paneloppløsningen dagens og fremtidens TV-signaler, samtidig som oppskalering fra normaloppløst materiale som DVD ikke trenger å være så voldsom. Behovet for full HD er ikke særlig tilstede med mindre du ser mye Blu-ray, og sitteavstanden er to meter eller mindre. 50" plasma med 720p vil være perfekt for deg. Eksempel på meget god TV her. Relativt rimelig er den og.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Teknofil tar utgangspunkt i den gamle tommelregelen som sier at LCD vanligvis har høyere oppløsning enn plasma. Legg spesielt merke til kan. En sannhet som er i ferd med å endres. Det er godt utvalg i full HD-plasma. Panasonic PZ85EA er uomtvistelig full HD. Men skarphet styres ikke utelukkende av oppløsning. Panelets kvalitet og teknologien forøvrig spiller en helt avgjørende rolle. Derfor vinner ikke alltid høyoppløst LCD mot lavereoppløst plasma.
    Full HD på satelitt finnes. Men det forbeholdes utvalgte kanaler i lang, lang tid. Full HD på bakkenett kommer aldri, hvis det er det du tenker på. 720p, derimot, kan bli en realitet om to-tre år. Da på et fåtall kanaler. Du er kanskje best tjent med å kjøpe et 720p fjernsyn fremfor et med full HD, dersom du ser TV for det meste. Slik matcher paneloppløsningen dagens og fremtidens TV-signaler, samtidig som oppskalering fra normaloppløst materiale som DVD ikke trenger å være så voldsom. Behovet for full HD er ikke særlig tilstede med mindre du ser mye Blu-ray, og sitteavstanden er to meter eller mindre. 50" plasma med 720p vil være perfekt for deg. Eksempel på meget god TV her. Relativt rimelig er den og.
    Full HD på tv-sendinger? Hvilke kanaler mener du leverer dette. Som mottaker av bortimot 10 HD-kanaler i dag kan jeg ikke si at jeg sett at en eneste av disse kan levere Full-HD, altså 1080p. 1080i derimot, men det er ikke Full HD.
    HD-kanaler vil mest sannsynlig dukke opp på bakkenettet med tiden. Burde ikke være for langt unna da nedstengningen av de analoge signalene har frigjort båndbredde, men uansett vil nok båndbredde være en ufordring på dette systemet lenge framover. Når vet jeg desverre ikke og det er en av grunnene til at jeg viker fra bakkenettet. Men det norske bakkenettet opererer med Mpeg4 koding som langt mer egnet til HD.sendinger enn Mpeg2 som kabel-TV og satelitt leveraandørene opererer med.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til spareblære:

Jeg var nå på tur til å bestille dette PZ85http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdin fovnet.aspx%3fplid%3d91784&plid=91784

..Men jeg stusser litt nå, siden HD Ready er nok for meg, da jeg kun ser TV. Er du heelt sikker på at et fullHD-tv ikke vil vise bedre bilder enn HDready når tv-sendingene begynner å bli sendt i 720? Og vil det heller ikke bli noe forskjell på fullHD og HDready når jeg ser på vanlig DVD?

Deal.no: Plasma-TV 46" - 50", Panasonic 50" Plasma TV - TH-50PX8E Her er en 50 tommers PX8, som jeg nå vurderer... Tror du den er bra? Hva ville du hatt av PX8 og PZ85?

Leser på forumet at PX8 er eldre modell egentlig og derfor har kanskje PZ85 bedre bilder..

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å hyle. Med full HD menes selvfølgelig 1080i fra min side, selv om det per korrekt definisjon ikke er ordentlig full HD. I min forklaring forholder jeg meg på en lettforståelig måte til antall bildepunkter. Mitt poeng er således at 1080i dekker bildepunktene på full HD-skjermer. 1080i er også det nærmeste vi kommer full HD på TV-himmelen i overskuelig fremtid. HD-kanaler på bakkenettet kommer sannsynligvis mens vi fortsatt er unge, men vil være begrenset til 720p. Dette ifølge fagfolk.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42" full HD vil kunne vise bedre bilde enn HD-ready 42" - gitt at sitteavstand ikke er særlig større enn to meter. Dette fordi HD-ready plasma under 50" har paneloppløsningen 1024x768. 50" HD-ready, derimot, har 1366x768, og er derfor 720p. Faktisk litt over. Full HD vil kun oppskalere dette bildet ytterligere og forsterke eventuelle bildefeil. Jeg ville valgt PX8. Den er ikke mer avansert, snarere tvert imot, den bare passer ditt behov veldig bra. Men avvent gjerne kjøp i påvente av innspill fra andre på forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Ingen grunn til å hyle. Med full HD menes selvfølgelig 1080i fra min side, selv om det per korrekt definisjon ikke er ordentlig full HD. I min forklaring forholder jeg meg på en lettforståelig måte til antall bildepunkter. Mitt poeng er således at 1080i dekker bildepunktene på full HD-skjermer. 1080i er også det nærmeste vi kommer full HD på TV-himmelen i overskuelig fremtid. HD-kanaler på bakkenettet kommer sannsynligvis mens vi fortsatt er unge, men vil være begrenset til 720p. Dette ifølge fagfolk.
    Skjønner. Bare fryktelig mange der ute som biter seg på denne myten.
    1080i dekker faktisk ikke bildepunktene på en 1080p skjerm, 1080i viser 1920x1080 bildepunkter fordelt på 2 bilder hvor 1080p vser det samme antall på et bilde. Jeg vet at bl.a CD anbefaler HD kunder med Full-HD TV (<-edit) å stille dekoderen på 720p framfor 1080i da de fleste TVer m.m. skalerer opp et bilde bedre enn de de-interlacer det. Dette antar jeg er de samme expertene som mente at 720p var det høyeste vi noen gang ville oppleve over både kabel å parabol. Tviler på at det krever veldig mye mer båndbrede å sende 1080i enn 720p, uten at jeg er noen kjempe expert på akkurat dette.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •