Er virkelig LCD så dårlig til TV-titting? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 84
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå er Panasonic Plasma 46pz80 bestilt hos Datakjeden. Nå er det ingen vei tilbake! Av en eller annen grunn så drukner skeptismen i den gode avslappingen/tanken på at man ikke skal lete mer..! Når alt kommer til alt så må man uansett ta et valg, og der vil alltid være noen som omtaler tv-er negativt, er alltid feil å finne...

Ang. høyttalerne i TV håper jeg det ikke blir noe problem. Håper å kunne koble flatskjermen til forsterkeren min, så jeg kan ha lyden gjennom B&W-høyttalerne mine, men er usikker på hvilken "ledninger/kontakt-greie" jeg skal bruke.

Vet bare at det ikke går an å høre lyd fra TV-en gjennom Canal Digitals tuner jeg har nå ( CDC5050 ), (siden det er bare étt plugg-hull i den tunern, må ha en spesiell kabel), men kanskje det går an gjennom den nye HDMI-tunern?
    Og siden jeg ikke skal kjøpe den nye tunern enda, så hadde jeg håpt at de nye flatskjermene kunne kobles direkte til forsterkeren. ?

Hva tror du gir best lydsignal: Høre lyden fra TV via
    -tv--->forsterker
    -paraboltuner--->forsterker ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha kjørt lyd fra tuner og til receiver, gir som regel best resultat.

Grattis med TV valget
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Det er komplexe greier det her og overhodet ikke lett å følge med på. Det er 1080 vertikale pixler i 1080i, men fordelt over 2 bilder. Dvs at kildegiver (dekoder, dvd-spiller etc.) forer TV med et halvt bilde av gangen og TV viser et halvt bilde om gangen, men i en hastighet som gjør at øyet oppfatter et fulkomment bilde hele veien.
    Interlacing forstår jeg hvordan fungerer, men ikke det andre.

Det er her du mister meg:
    Som jeg sa tidligere er 1080i beregnet på 720p skjermer, derfor er pixlene organisert etter denne skjermoppløsningen og ikke en 1080p skjerm. Det vil igjen si at bilde må behandles grundig før det kan vises på en full-HD skjerm, selv om antall pixler er likt. Noen bilde prossessore greer dette ra, andre ikke, og alt dette kommer ned til ytelse kontra arbeidsmengde. 2680x1620 får jeg ved å gange med 1,5 som er samme forholdet mellom 720 og 1080.
    Hvordan kan et 1080 bilde være beregnet for 720? En pixel er en pixel, er det ikke det da? Jeg skjønner ikke annet enn at 1080 passer perfekt til 1080, ikke 720

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon

Hvordan kan et 1080 bilde være beregnet for 720? En pixel er en pixel, er det ikke det da? Jeg skjønner ikke annet enn at 1080 passer perfekt til 1080, ikke 720
    1080i er beregnet for 1080 TV. 1080i er 1920x1080/2. Noe som gir én million bildepunkter for hvert halvbilde, eller to millioner per helbilde. Men om resultatet blir pent avhenger av linjefletteren i TV-en.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Nå er Panasonic Plasma 46pz80 bestilt hos Datakjeden. Nå er det ingen vei tilbake!
    Gratulerer. Håper du bllir fornøyd.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med valget Mari1981. Jeg tipper du blir svært fornøyd.

Men vær forberedt på at du antagelig må forsvare kjøpet overfor "alle de andre" som har vært på Elkjøp og blitt proppet med propaganda om at det kun er LCD som gjelder.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er komplexe greier det her og overhodet ikke lett å følge med på. Det er 1080 vertikale pixler i 1080i, men fordelt over 2 bilder. Dvs at kildegiver (dekoder, dvd-spiller etc.) forer TV med et halvt bilde av gangen og TV viser et halvt bilde om gangen, men i en hastighet som gjør at øyet oppfatter et fulkomment bilde hele veien. Som jeg sa tidligere er 1080i beregnet på 720p skjermer, derfor er pixlene organisert etter denne skjermoppløsningen og ikke en 1080p skjerm. Det vil igjen si at bilde må behandles grundig før det kan vises på en full-HD skjerm, selv om antall pixler er likt. Noen bilde prossessore greer dette ra, andre ikke, og alt dette kommer ned til ytelse kontra arbeidsmengde. 2680x1620 får jeg ved å gange med 1,5 som er samme forholdet mellom 720 og 1080.

Det er mange myter, missforståelser og forvirring knyttet til flat-TVer og mye er skapt av en bransje som ser store økonomiske muligheter i dette, fra fancy specs fra en produsent til provisjonskåte selgere og distrubitører som talltrikser.
    Det gjelder å holde tunga rett i munn rett og slett.
    Det er riktig at 1080i har 1080 vertikale pixler fordelt over 2 halvbilder men alle digitale TVer, LCD skjermer og digitale projektorer setter sammen 2 halvbilder til et helt bilde før dette vises. PAL 1080i overfører 50 halvbilder pr. sekund som TVen setter sammen til 25 helbilder pr. sekund som da har en oppløsning på 1920x1080. TVen omformer altså 1080i/50Hz til 1080p/25Hz. Ref. 1080i - Wikipedia, the free encyclopedia

Som del av denne prosesssen er det vanlig å gjøre deinterlacing for å redusere virkningen av interlaced opptak og/eller intarlaced overføring. Ref. Deinterlacing - Wikipedia, the free encyclopedia

Resultatet av denne deinterlacingen er i stor grad avhengig av om kildematerialet er tatt opp interlaced eller progressivt. Ved deinterlacing av progressive opptak er det enkelt å sette sammen to halvbilder til ett pefekt helbilde. Ved deinterlacing av interlaced opptak er det i praksis umulig å sette sammen et perfekt helbilde dersom det er bevegelse i bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt av poenget i linjefletting, de-interlacing slik jeg har forstått det er å gi bilde en høyere oppløsning enn skjermen er i stand til å gi, ved å bruke flere av pixlene 2 ganger i samme bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Det er riktig at 1080i har 1080 vertikale pixler fordelt over 2 halvbilder men alle digitale TVer, LCD skjermer og digitale projektorer setter sammen 2 halvbilder til et helt bilde før dette vises. PAL 1080i overfører 50 halvbilder pr. sekund som TVen setter sammen til 25 helbilder pr. sekund som da har en oppløsning på 1920x1080. TVen omformer altså 1080i/50Hz til 1080p/25Hz. Ref. 1080i - Wikipedia, the free encyclopedia

Som del av denne prosesssen er det vanlig å gjøre deinterlacing for å redusere virkningen av interlaced opptak og/eller intarlaced overføring. Ref. Deinterlacing - Wikipedia, the free encyclopedia

Resultatet av denne deinterlacingen er i stor grad avhengig av om kildematerialet er tatt opp interlaced eller progressivt. Ved deinterlacing av progressive opptak er det enkelt å sette sammen to halvbilder til ett pefekt helbilde. Ved deinterlacing av interlaced opptak er det i praksis umulig å sette sammen et perfekt helbilde dersom det er bevegelse i bildet.
    Stemmer dette har jeg også falt for en av mange missforståelser som flyr rundt ang. dette temaet, men jeg er ikke overbevist om at det er helt korrekt. :-P

Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Gratulerer med valget Mari1981. Jeg tipper du blir svært fornøyd.
    Men vær forberedt på at du antagelig må forsvare kjøpet overfor "alle de andre" som har vært på Elkjøp og blitt proppet med propaganda om at det kun er LCD som gjelder.
    Takk dere, og takk for tips til min rotete avgjørelses-sans... Det endte alikevel med et av de første tv-ene jeg så på kelkoo.no, og jeg håper jeg blir fornøyd.
    Nei det blir nok IKKE noe forsvaring til noen for jeg ikke kjøpte LCD mine bekjente er plasma-frelste uansett
    Kan gi tilbakemelding, og se om jeg blir med i grønn/blå/rødskjær-klubben... Bare ikke det blir noen irritasjonsmomenter er jeg fornøyd.

Eneste jeg har second thoughts for er at tv-sendinger bare blir sendt i 720p og at fullHD blir for overfladisk, men hvem vet kanskje en gang de begynner å sende i 1080...eller at jeg kjøper dvd-er i 1080.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen
    det er helt feil, de aller fleste sender i 1080i, ikke 720p.
    men lykke til med ny tv!

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer dette har jeg også falt for en av mange missforståelser som flyr rundt ang. dette temaet, men jeg er ikke overbevist om at det er helt korrekt. :-P
    Litt info om progressiv og interlace opptak/overføring fra EBU:
    https://uer.ch/en/technical/trev/tre...editorial.html

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt info om progressiv og interlace opptak/overføring fra EBU:
    https://uer.ch/en/technical/trev/tre...editorial.html
    Men denne motsier jo wiki. siden du viste oss, med at tver med 720p (768) nedskalerte hele bildet for å forhåndsprodusere et. I praksis vil de vertikale linjene neskaleres, men de horisontale linjeflettes. Det er uansett ikke disse TVene som sliter merkverdig med linjefletting, det er jo hovedsakelig full-HD skjermer. (1080p) Som, for å rette på mine egne tall måtte ha oppskalert det linjeflettede fomatet til 1920x1620 for å kunne vise det linjeflettet, noe det ikke gjør. Bildebehandlingen vil derfor, som du sier skape et progresivt bilde av det linjeflettede.

Den motsier til dels også påstanden om at et linjeflettet bilde skapt av et progresivt bilde er lett å gjøre progresivt igjen. Det skrives svart på hvitt at det er relativt enkelt å linjeflette et progresivt bilde, men ikke motsatt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men denne motsier jo wiki. siden du viste oss, med at tver med 720p (768) nedskalerte hele bildet for å forhåndsprodusere et. I praksis vil de vertikale linjene neskaleres, men de horisontale linjeflettes. Det er uansett ikke disse TVene som sliter merkverdig med linjefletting, det er jo hovedsakelig full-HD skjermer. (1080p) Som, for å rette på mine egne tall måtte ha oppskalert det linjeflettede fomatet til 1920x1620 for å kunne vise det linjeflettet, noe det ikke gjør. Bildebehandlingen vil derfor, som du sier skape et progresivt bilde av det linjeflettede.

Den motsier til dels også påstanden om at et linjeflettet bilde skapt av et progresivt bilde er lett å gjøre progresivt igjen. Det skrives svart på hvitt at det er relativt enkelt å linjeflette et progresivt bilde, men ikke motsatt.
    Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at en full-HD (1080p) TV må oppskalere et 1080i signal. Første halvbilde inneholder horisontal linje 1,3,5, osv. med 1920 punkter i hver linje. neste halvbilde inneholder horisontal linje 2,4,6, osv. med 1920 punkter i hver linje. Disse settes sammen og vises som et helbilde med 1920x1080 punkter uskalert på en full-HD TV som har nettopp en oppløsning på 1920x1080 punkter.

En HD-ready TV med 720 eller 768 horisontale linjer må derimot nedskalere 1080 horisontale linjer i signalet til 720 eller 768 linjer som er det maksimale den kan vise.

Når det gjelder hvor enkelt det er å konvertere mellom linjeflettet og progressivt bilde må du skille mellom linjeflettet og progressivt opptak og linjeflettet og progressiv overføring. Progressive opptak som f.eks. kinofilm som gjøres injeflettet før det sendes er enkelt å gjøre om til progressivt siden to og to halvbilder passer perfekt sammen. De er tatt på samme tidspunkt. På linjeflettede opptak med bevegelse i vil to halvbilder aldri kunne settes sammen til et perfekt helbilde siden de er tatt på ulike tidspunkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen måte å se det på er at SD(TV sendinger) er ca 0,4 Mega pixel. HD TV er på (1280*720P/1920*1080i) er: 0,91/1.03 MP. HDKLARE TVER LCD/50" PLASMA: 1.05 MP/42"(0,78mp). FULL HD: 2.07MP

Det blir derfor mye mindre jobb på en HD klar sin bildebehandling å skape et helbilde enn på full HD som må "finne" 1,6 MP 50 ganger i sekundet på SD signal.

Så det er ikke så stor praktisk forskjell i reel oppløsning på 720P/1080i... Men HD TVer har en lettere jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at en full-HD (1080p) TV må oppskalere et 1080i signal. Første halvbilde inneholder horisontal linje 1,3,5, osv. med 1920 punkter i hver linje. neste halvbilde inneholder horisontal linje 2,4,6, osv. med 1920 punkter i hver linje. Disse settes sammen og vises som et helbilde med 1920x1080 punkter uskalert på en full-HD TV som har nettopp en oppløsning på 1920x1080 punkter.

En HD-ready TV med 720 eller 768 horisontale linjer må derimot nedskalere 1080 horisontale linjer i signalet til 720 eller 768 linjer som er det maksimale den kan vise.
    Men i den artikkelen fra EBU som du linket til konstateres det at: "In summary: 1080i has the same vertical resolution as 720p, whilst 1080i has slightly better horizontal resolution"

Skjønner ikke et kvekk jeg...gjør dere?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og ellers, så er det slik at trådstarter faktisk har funnet seg ny TV :roll:

Å hijacke en tråd for å diskutere noe som er uvesentlig for tråden/trådstarter er direkte tullete. Det finnes utallige tråder om dette emnet allerede, bruk søk funskjonen!
    Hvis ikke det er nok, lag gjerne en EGEN tråd om dette emnet...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i den artikkelen fra EBU som du linket til konstateres det at: "In summary: 1080i has the same vertical resolution as 720p, whilst 1080i has slightly better horizontal resolution"

Skjønner ikke et kvekk jeg...gjør dere?
    Konklusjonen må ses i sammenheng med de to foregående avsnittene og at artikkelen er fire år gammel.

The advocates of 1080i/25 will tell you that 1080-line systems offers 2.07 million pixels (= 1920 x 1080) whereas 720-line systems offers only 0.92 million pixels (= 1280 x 720) – corresponding to a ratio of 2.25 between 1080 and 720 line systems. However, we must avoid comparing “apples” and “oranges”. If you look carefully at interlaced pictures, you will see “inter-line twitter” which reduces the subjective vertical resolution: many tests indicate that, in subjective terms, 1080i and 720p deliver the SAME vertical resolution.

Nevertheless, 1920 x 1080 systems potentially give greater horizontal resolution than 1280 x 720 systems. In fact, the ratio of 1280/1920 indicates that 720 line pictures can deliver 66.7% of horizontal resolution. In practice, about 95% of current 1080i cameras have 1440 pixels horizontally (rather than 1920 pixels), thus reducing the ratio to 1280/1440 = 88.9% of horizontal resolution. We are told that in the future all 1080i HDTV cameras will offer the full 1920 pixels – but many popular models are limited today to 1440 pixels. Similarly, few displays can today reproduce the full horizontal resolution of 1920 pixels – but this may be a temporary problem until 1920 x 1080 displays become commonplace.

In summary: 1080i has the same vertical resolution as 720p, whilst 1080i has slightly better horizontal resolution.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    ....og ellers, så er det slik at trådstarter faktisk har funnet seg ny TV :roll:

Å hijacke en tråd for å diskutere noe som er uvesentlig for tråden/trådstarter er direkte tullete. Det finnes utallige tråder om dette emnet allerede, bruk søk funskjonen!
    Hvis ikke det er nok, lag gjerne en EGEN tråd om dette emnet...
    Jeg prøvde bare å korrigere direkte feil i tidligere innlegg med referanser til fakta om emnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når det gjelder hvor enkelt det er å konvertere mellom linjeflettet og progressivt bilde må du skille mellom linjeflettet og progressivt opptak og linjeflettet og progressiv overføring. Progressive opptak som f.eks. kinofilm som gjøres injeflettet før det sendes er enkelt å gjøre om til progressivt siden to og to halvbilder passer perfekt sammen. De er tatt på samme tidspunkt. På linjeflettede opptak med bevegelse i vil to halvbilder aldri kunne settes sammen til et perfekt helbilde siden de er tatt på ulike tidspunkt.
    Nå gjentar du bare deg selv, hva får deg til å tro at du vil overbevise meg noe mer andre gang, når første omgang ikke gikk inn. Du har levert etter min forståelse motstridene dokumentasjon her, og den EBU saken støtter etter min forståelse ikke påstanden din.

Det med oppskaleringen er kun en teori, som du kunne ha finni ut av selv ved å lese konteksten i det jeg skrev.

Hvis det du sier stemmer vil all logikk tilsi at skjermer med 1280x720 (1366x768) vil godta 1080p og, for det er bare å nedskalere, men allikavel er det ikke mange skjermer med denne funksjonen. Selv har jeg bare sett test av en. Samtidig motsetter påstanden din det reele problemet noen Full-HD skjermer har med linjeflettede hvor det ikke er et problem på HD skjermer alla 720p. Og for ikke å glemme at 1080i var en standard implementert i tidlige HD-skjermer, før tanken på full-HD kommersialisering var en realitet. Det jeg lærte av det du leverte var at en 1280x720 skjerm må nedskalere 1080i vertikalt.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •